15-09-2014، 19:34
«نوام چامسکی»، نظریهپرداز مشهور آمریکایی ضمن انتقاد از وضعیت دانشگاههای آمریکایی آنها را در حال تبدیل شدن به یک الگوی تجاری دانست که در آن با قشر بیثبات و ناپایدار جامعه با زور برخورد میشود.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چامسکی دانشگاههای آمریکایی را بخشی از یک الگوی تجاری دانست و گفت: در این دانشگاهها آنچه که استادیار نامیده میشود درست مانند استخدامهای موقت در مشاغل و تجارت است. این رویه که در شرکتهای تجاری مرسوم است برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهکشی از نیروی کار باب شده است. این الگوی تجاری در دانشگاههای آمریکا نشان میدهد که مسائل مهم برای آنها در آخرین اولویتهاست.
صاحبان دارای قدرت و موثر در دانشگاهها هیئت امنا و در دانشگاههای دولتی شوراها هستند. آنها همیشه تلاش میکنند که هزینهها را پایین نگه دارند و در عین حال مطمئن شوند که کارکنان آنها مطیع و حرف شنو هستند. آنچه که در این راه برای آنها دشوار است همانا استخدامهای موقت هستند. در واقع استخدامهای موقت که در دوران «لیبرالیسم جدید» شکل گرفت هم اکنون در دانشگاهها نیز مشاهده میشوند.
وقتی دانشگاهها سعی میکنند از یک الگوی تجاری تبعیت کنند، طبقه بیثبات و ناپایدار جامعه هستند که آسیب میبینند. اما این تنها یک جنبه قضیه است. جنبههای دیگری نیز وجود دارند و درست شبیه آنچه که در صنایع خصوصی رخ میدهد در دانشگاههای آمریکا نیز در حال رخ دادن است و آن افزایش کاغذ بازیهای اداری است.
اگر بخواهید افراد را کنترل کنید نیاز به یک نیروی اداری قوی دارید تا آنها این وظیفه را برعهده بگیرند لذا در صنایع آمریکایی روز به روز بر این لایههای نظارتی و مدیریتی افزوده میشود. اگرچه این کار در حقیقت نوعی زیاندهی اقتصادی است اما برای کنترل و تسلط بر افراد بسیار کارآمد است. این اتفاق در دانشگاههای آمریکایی نیز میافتد. طی 30 الی 40 سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در نسبت مدیران دانشگاهی به استادان و دانشجویان بودهایم. این در حالیست که نسبت استادان به دانشجویان تقریبا ثابت مانده است. در حالیکه نسبت مدیران و ناظران افزایش چشمگیری داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از مجله یاکوبین ، افزایش شمار نیروهای نظارتی و مدیریتی در دانشگاهها که اغلب آنها نیز متخصصان با حقوق دریافتی بالا هستند هزینههای بسیاری را به دانشجویان تحمیل میکند. این در حالیست که آموزش عالی آمریکا در دهه 40 و 50 میلادی تقریبا رایگان بود و بسیاری از افرادی که توانایی تامین هزینه تحصیلات دانشگاهی را نداشتند بدون پرداخت هزینهای میتوانستند به دانشگاه وارد شوند که این مسئله هم برای آنها و هم برای اقتصاد و جامعه بسیار مفید بود.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چامسکی دانشگاههای آمریکایی را بخشی از یک الگوی تجاری دانست و گفت: در این دانشگاهها آنچه که استادیار نامیده میشود درست مانند استخدامهای موقت در مشاغل و تجارت است. این رویه که در شرکتهای تجاری مرسوم است برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهکشی از نیروی کار باب شده است. این الگوی تجاری در دانشگاههای آمریکا نشان میدهد که مسائل مهم برای آنها در آخرین اولویتهاست.
صاحبان دارای قدرت و موثر در دانشگاهها هیئت امنا و در دانشگاههای دولتی شوراها هستند. آنها همیشه تلاش میکنند که هزینهها را پایین نگه دارند و در عین حال مطمئن شوند که کارکنان آنها مطیع و حرف شنو هستند. آنچه که در این راه برای آنها دشوار است همانا استخدامهای موقت هستند. در واقع استخدامهای موقت که در دوران «لیبرالیسم جدید» شکل گرفت هم اکنون در دانشگاهها نیز مشاهده میشوند.
وقتی دانشگاهها سعی میکنند از یک الگوی تجاری تبعیت کنند، طبقه بیثبات و ناپایدار جامعه هستند که آسیب میبینند. اما این تنها یک جنبه قضیه است. جنبههای دیگری نیز وجود دارند و درست شبیه آنچه که در صنایع خصوصی رخ میدهد در دانشگاههای آمریکا نیز در حال رخ دادن است و آن افزایش کاغذ بازیهای اداری است.
اگر بخواهید افراد را کنترل کنید نیاز به یک نیروی اداری قوی دارید تا آنها این وظیفه را برعهده بگیرند لذا در صنایع آمریکایی روز به روز بر این لایههای نظارتی و مدیریتی افزوده میشود. اگرچه این کار در حقیقت نوعی زیاندهی اقتصادی است اما برای کنترل و تسلط بر افراد بسیار کارآمد است. این اتفاق در دانشگاههای آمریکایی نیز میافتد. طی 30 الی 40 سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در نسبت مدیران دانشگاهی به استادان و دانشجویان بودهایم. این در حالیست که نسبت استادان به دانشجویان تقریبا ثابت مانده است. در حالیکه نسبت مدیران و ناظران افزایش چشمگیری داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از مجله یاکوبین ، افزایش شمار نیروهای نظارتی و مدیریتی در دانشگاهها که اغلب آنها نیز متخصصان با حقوق دریافتی بالا هستند هزینههای بسیاری را به دانشجویان تحمیل میکند. این در حالیست که آموزش عالی آمریکا در دهه 40 و 50 میلادی تقریبا رایگان بود و بسیاری از افرادی که توانایی تامین هزینه تحصیلات دانشگاهی را نداشتند بدون پرداخت هزینهای میتوانستند به دانشگاه وارد شوند که این مسئله هم برای آنها و هم برای اقتصاد و جامعه بسیار مفید بود.