03-01-2012، 21:19
رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت تاكيد كرد: معاينه فني سيستم گازرساني خودروهاي دوگانهسوز بايد در دورههاي زماني شش تا يك سال يكبار اجباري شود.
محمد حسن شجاعيفرد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا افزود: در دنيا به دليل خطرات احتمالي خودروهاي گازسوز استفاده از آنها به هيچوجه رايج نيست.
وي با بيان اينكه فشار گاز درون كپسول سي.ان.جي حدودا 200 برابر فشار اتمسفر جو زمين است، خاطرنشان كرد: بنابراين كپسولهاي سي.ان.جي را ميتوان به بمبهاي متحرك تعبيه شده در خودرو تشبيه كرد كه هر لحظه امكان انفجار آن وجود دارد.
او ادامه داد: كوچكترين اتفاقي ممكن است موجب انفجار كپسول گاز خودرو شود. در صورت هر اتفاقي وقتي كه گاز از حالت فشرده خارج ميشود، به سرعت آتش گرفته و منفجر ميشود.
وي افزود: نكته مهم در سيستم گازرساني خودروهاي دوگانهسوز آن است كه همه اجزاي سيستم تحت فشار بالاي گاز قرار دارند كه موجب تخريب تدريجي قطعات ميشود و به همين دليل حداكثر هر دو سال يكبار بايد قطعات و كپسول گاز اين خودروها به طور كامل تعويض شود.
رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با بيان اينكه لرزش دائمي موجب فرسايش تدريجي هر مادهاي خواهد شد، خاطرنشان كرد: كپسول گاز خودرو نيز دائما در حالت لرزش قرار داشته و به همين دليل سرعت فرمايش قطعات آن بالاست.
وي ادامه داد: با وجود حساسيت اين سيستم متاسفانه معاينه فني سيستم گاز خودروها اجباري نبوده و حتي در معاينه فني سالانه خودروها نيز هيچ توجهي به آن نميشود. اين در حالي است كه كپسولهاي گاز خودروها بايد هر شش ماه يا حداكثر هر يك سال يكبار به طور كامل تست شوند.
شجاعيفرد با اشاره به اينكه هر از چندگاه يكبار با انفجار كپسولهاي گاز خودروها مواجه هستيم، تصريح كرد: با توجه به فشار بالاي گاز در اين كپسولها، در صورت انفجار همه چيز حداقل در شعاع 100 متري تخريب خواهد شد.
وي ادامه داد: به همين دليل تجهيز خودروهاي سواري به سيستم گاز چندان درست نبوده و بايد در اتوبوسها و خودروهاي سنگين كه تعداد آنها كمتر و نظارت بيشتري بر آنها وجود دارد، از اين سيستم استفاده شود.
به گفته وي به هر حال در شرايطي كه تعداد زيادي از خودروهاي سواري در حال تردد در كشور گازسوز شدهاند، بايد معاينه فني سيستم گازرساني خودروهاي دوگانهسوز در دورههاي زماني شش تا يك سال يكبار اجباري شود.
محمد حسن شجاعيفرد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا افزود: در دنيا به دليل خطرات احتمالي خودروهاي گازسوز استفاده از آنها به هيچوجه رايج نيست.
وي با بيان اينكه فشار گاز درون كپسول سي.ان.جي حدودا 200 برابر فشار اتمسفر جو زمين است، خاطرنشان كرد: بنابراين كپسولهاي سي.ان.جي را ميتوان به بمبهاي متحرك تعبيه شده در خودرو تشبيه كرد كه هر لحظه امكان انفجار آن وجود دارد.
او ادامه داد: كوچكترين اتفاقي ممكن است موجب انفجار كپسول گاز خودرو شود. در صورت هر اتفاقي وقتي كه گاز از حالت فشرده خارج ميشود، به سرعت آتش گرفته و منفجر ميشود.
وي افزود: نكته مهم در سيستم گازرساني خودروهاي دوگانهسوز آن است كه همه اجزاي سيستم تحت فشار بالاي گاز قرار دارند كه موجب تخريب تدريجي قطعات ميشود و به همين دليل حداكثر هر دو سال يكبار بايد قطعات و كپسول گاز اين خودروها به طور كامل تعويض شود.
رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با بيان اينكه لرزش دائمي موجب فرسايش تدريجي هر مادهاي خواهد شد، خاطرنشان كرد: كپسول گاز خودرو نيز دائما در حالت لرزش قرار داشته و به همين دليل سرعت فرمايش قطعات آن بالاست.
وي ادامه داد: با وجود حساسيت اين سيستم متاسفانه معاينه فني سيستم گاز خودروها اجباري نبوده و حتي در معاينه فني سالانه خودروها نيز هيچ توجهي به آن نميشود. اين در حالي است كه كپسولهاي گاز خودروها بايد هر شش ماه يا حداكثر هر يك سال يكبار به طور كامل تست شوند.
شجاعيفرد با اشاره به اينكه هر از چندگاه يكبار با انفجار كپسولهاي گاز خودروها مواجه هستيم، تصريح كرد: با توجه به فشار بالاي گاز در اين كپسولها، در صورت انفجار همه چيز حداقل در شعاع 100 متري تخريب خواهد شد.
وي ادامه داد: به همين دليل تجهيز خودروهاي سواري به سيستم گاز چندان درست نبوده و بايد در اتوبوسها و خودروهاي سنگين كه تعداد آنها كمتر و نظارت بيشتري بر آنها وجود دارد، از اين سيستم استفاده شود.
به گفته وي به هر حال در شرايطي كه تعداد زيادي از خودروهاي سواري در حال تردد در كشور گازسوز شدهاند، بايد معاينه فني سيستم گازرساني خودروهاي دوگانهسوز در دورههاي زماني شش تا يك سال يكبار اجباري شود.