03-01-2012، 20:47
من خودم هم این سوال همیشه تو ذهنم بود تا اینکه به یه نتیجه هایی رسیدم:
این حرفا مال خودرو های قدیمی مثل پیکان هستش برای مثال یه پیکان برای اینکه سرعتش به 120 برسه دور موتور چون در دنده 4 هستش حدود 4500 میباشد و در نتیجه دور موتور از 3500rpmکه بالا میره سوخت به صورت تصاعدی بالا میره و مصرف سوخت زیاد هستش.
ولی در خودروهای جدید و 5 دنده وقتی سرعت به 120 میرسه دور موتور در 3500rpm هستش پس زیاد مصرف سوخت 80 تا بری یا 120 بری فرق نمیکنه.
و یه چیز دیگه تو مشخصات موتور حداکثر گشتاور موتور رو نوشته برای مثال فرضا پژو 405 در دور 3750 دور بر دقیقه ماکسیمم گشتاور تولید میشود یعنی بیشتر از این گاز بدی سوخت زیاد میشه بعلاوه این که از این دور بالاتر با این که دور زیاد میشود اصطحکاک بین سیلندر و پیستون و اصطکاک بین یاتاقان و میلنگ بسیار زیاد میشود پس با این که دور بالا میرود اصطکاک بین قطعات هم زیاد میشود و درصدی از توان تولیدی موتور صرف اصطکاک میشود.بعلاوه در خودروهایی که سوپر شارژ یا توربو وجود ندارد در سرعتهای بالا(دور موتور بالا) هوایی که باید به سر پیستون برود در دورهای بالا سیلندر کاملا از هوا پر نشده(در موتور های بدون توربو یا سوپر) و در نتیجه راندمان حجمی موتور پایین آمده و مصرف سوخت بالا میرود.
این حرفا مال خودرو های قدیمی مثل پیکان هستش برای مثال یه پیکان برای اینکه سرعتش به 120 برسه دور موتور چون در دنده 4 هستش حدود 4500 میباشد و در نتیجه دور موتور از 3500rpmکه بالا میره سوخت به صورت تصاعدی بالا میره و مصرف سوخت زیاد هستش.
ولی در خودروهای جدید و 5 دنده وقتی سرعت به 120 میرسه دور موتور در 3500rpm هستش پس زیاد مصرف سوخت 80 تا بری یا 120 بری فرق نمیکنه.
و یه چیز دیگه تو مشخصات موتور حداکثر گشتاور موتور رو نوشته برای مثال فرضا پژو 405 در دور 3750 دور بر دقیقه ماکسیمم گشتاور تولید میشود یعنی بیشتر از این گاز بدی سوخت زیاد میشه بعلاوه این که از این دور بالاتر با این که دور زیاد میشود اصطحکاک بین سیلندر و پیستون و اصطکاک بین یاتاقان و میلنگ بسیار زیاد میشود پس با این که دور بالا میرود اصطکاک بین قطعات هم زیاد میشود و درصدی از توان تولیدی موتور صرف اصطکاک میشود.بعلاوه در خودروهایی که سوپر شارژ یا توربو وجود ندارد در سرعتهای بالا(دور موتور بالا) هوایی که باید به سر پیستون برود در دورهای بالا سیلندر کاملا از هوا پر نشده(در موتور های بدون توربو یا سوپر) و در نتیجه راندمان حجمی موتور پایین آمده و مصرف سوخت بالا میرود.