13-08-2014، 8:37
در پایان جنگ دوم جهانی و با توجه به تجربیات بدست آمده در طول جنگ، انگلیسی ها تانک میان وزنی به نام سنتورین را تولید کردند که با تولید نزدیک به 4400 دستگاه از آن تانک، تبدیل به یکی از بزرگترین موفقیتهای انگلستان در زمینه ساخت این اهرم آهنین تبدیل شد.
تاریخچه
تانک چیفتن طراحی تکمیلی از ارتقاء نمونه تانک های Centurion است که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شد .انگلیسی ها در طول دوران جنگ متوجه شدند که تانکهایشان در مقایسه با سایر تانک ها از حفاظت و شلیک مناسبی برخوردار نیست واین مساله منجر به افزایش میزان تلفات وخسارات در هنگام رویارویی باتانک های پیشرفته غربی دیگر می گردید . اگرچه تانک های Centurion وسایل نقلیه دردسترسی بودند ، با این حال اتحاد جماهیر شوروی در اواسط دهه 1950 تانک سنگین T-10 را ساخت . تانک Conqueror در مقابله با T-10 ساخته شد ولی انگلیس هنوز هم به طرح های جدیدتری نیاز داشت . به همین دلیل کشورهایی مانند آلمان غربی و فرانسه به دنبال اولین نمونه های سبک ازتانک های 1960 بودند . تانک های چیفتن طراحی گردید تا بتواند حفاظت مناسبتری را تامین کند و همچنین بتواند به توپ های 120 میلیمتری مجهز شود . بعدها قابلیت تحرک تانک های سنگین کاهش پیداکرد . می توان گفت که این مساله اصلی ترین زیان تانک های چیفتن بوده است . این مساله نهایتا به بروز محدودیتـهایی در توان موتورهای تانک منجر گـردیـد . موتور درنـظر گرفته شـده برای این تـانک از مسیرهای چندگانه ای برای تغذیه سوخت برخوردارند ولی با این حال میزان خروجی که به دست می دهند از حد انتظار بسیار پایین تر است.
طراحی تانک
طرح چیفتن شامل بدنه و برجک سنگین و شیب دار می باشد تا در موقعیت های سراشیبی(تا 30 درجه شیب) ، مناسب ترین تکیه را داشته باشد . درایورهای تانک در هنگام سرازیری به صورت خمیده درمی آیند که این امر باعث کاهش ارتفاع تانک می شود . در سمت چپ برجک چراغ های جستجوی ماوراء قرمز در محفظه زرهی قرار دارند . سیستم ترمز مشابه نمونه های Horemanبود و برای حفاظت از حرکت و تامین حفاظت در برابر حملات شدید دارای صفحات جانبی بود .
چیفتن به مانند رقبای اروپایی خود ، بازار صادرات خوبی را به ویژه در خاور میانه به دست آورد . چیفتن ثابت کرد که توانایی نبرد و همچنین ارتقاء توسط تجهزات اضافی را داراست . تانک های چیفتن تا اوایل دهه 1990 ارتقا یافتند و جایگزین تانک های Challengerشدند . آخرین نسخه چیفتن تا1995 توسط ارتش انگلیس استفاده شد و متشکل از زرهstillbrew بود و نام خود را از Col still وJohn Brewer عضو سازمان مهندسی و وسایل نقلیه زرهی (MVEE) گرفته بود . آخرین نسخه چیفتن ازیک سیستم هدایت شلیک(IFCS) و دید نظارتی توپچی (TOGS) پیشرفته استفاده می کرد .
اولین مدل چیفتن در سال 1967 معرفی گردید و حداقل به شش کشور صادر است که شامل ایران ، کویت ، عمان و اردن می باشد . بیشترین فروش خارجی این تانک متعلق به کشور ایران بود که از تعداد1000 تانک چیفتن یا MK5(P) راکه پیش از انقلاب وارد کرد و بنابراین اصلی ترین تجربه جنگی این تانک در جنگ ایران وعراق در سال های 1980 تا 1988 بوده است.
بهینه سازی
یک تیر بارM2HB(برونینگ) کالیبر 0.50 هم محور لوله توپ تانک های چیفتن اولیه و برخی تانک های اصلاح شده نصب گردید . ایران وکویت تیربارهای کالیبر0.50 را حفظ کردند . گلوله های HESH در تفنگ تانک قابل استفاده است وعنوان گلوله نافذ به کار می روند . ایران توانسته است که در این تانک از یک سیستم تهویه هوا برای عبور از زیر آب تاعمق پنج متر برروی این تانک نصب نماید .
انواع مختلفی از سیستم های هدایت آتش و سایت های حرارتی در تانک های چیفتن وجود دارد .324 تانک چیفتن توسط سیستم های حرارتی TOGS بهینه سازی گردیده اند .
دور بین های حرارتی 1R26 می توانند به همراه دوربین های دید در شب 1R18 استفاده شوند و می تواند با فرمت TOGS رقابت کنند .
حسگر های GECقسمت های مختلفی دارند ، مانند :
حسگرهای حرارتی تانک ، ترمینالهای حسی چند منظوره و دور بین های دید در شب SS100/110، یک سیستم بهینه سازی شده تسلیحات که دارای توپ L30کالیبر 120میلیمتری است که درتانک های CHALLENGER 1 استفاده شده بود ، در برنامه های بهینه سازی تانک های چیفتن به کار گرفته شده است.
انواع مختلف تانک های چیفتن :
چیفتن MK5
در جدید ترین تانک های تولید شده ، موتور ، سایت و سلاح های کمکی توسط سیستم NBC اصلاح گردیده است . MK6-11 بهینه شده مدل های قدیمی تر چیفتن است و دارای سیستم IFCS می باشد .MK11 و MK12 شامل سایت دیده بانی توپخانه (TOGS)می باشد .
خلید/ شیر 1:
مدل اردنی شامل سلاح و برجک و کالبد تانک چیفتن می باشد اما چرخ دنده های گردشی و موتور بهینه شده Challenger 1 را به کارگرفته است . سیستم هدایت آتش پیشرفت هایی را نیز داشته است و شامل یک کامپوتور محاسبه بالستیک جدید می شود.
دیگر وسایل نقلیه پشتیبانی که بهینه شده تانک ها هستند ، شامل بلدوزرها ، پدافند هوایی ، مین روب و سیستم های توپخانه است.
طراحی تانک
طرح چیفتن شامل بدنه و برجک سنگین و شیب دار می باشد تا در موقعیت های سراشیبی(تا 30 درجه شیب) ، مناسب ترین تکیه را داشته باشد . درایورهای تانک در هنگام سرازیری به صورت خمیده درمی آیند که این امر باعث کاهش ارتفاع تانک می شود . در سمت چپ برجک چراغ های جستجوی ماوراء قرمز در محفظه زرهی قرار دارند . سیستم ترمز مشابه نمونه های Horemanبود و برای حفاظت از حرکت و تامین حفاظت در برابر حملات شدید دارای صفحات جانبی بود .
چیفتن به مانند رقبای اروپایی خود ، بازار صادرات خوبی را به ویژه در خاور میانه به دست آورد . چیفتن ثابت کرد که توانایی نبرد و همچنین ارتقاء توسط تجهزات اضافی را داراست . تانک های چیفتن تا اوایل دهه 1990 ارتقا یافتند و جایگزین تانک های Challengerشدند . آخرین نسخه چیفتن تا1995 توسط ارتش انگلیس استفاده شد و متشکل از زرهstillbrew بود و نام خود را از Col still وJohn Brewer عضو سازمان مهندسی و وسایل نقلیه زرهی (MVEE) گرفته بود . آخرین نسخه چیفتن ازیک سیستم هدایت شلیک(IFCS) و دید نظارتی توپچی (TOGS) پیشرفته استفاده می کرد .
اولین مدل چیفتن در سال 1967 معرفی گردید و حداقل به شش کشور صادر است که شامل ایران ، کویت ، عمان و اردن می باشد . بیشترین فروش خارجی این تانک متعلق به کشور ایران بود که از تعداد1000 تانک چیفتن یا MK5(P) راکه پیش از انقلاب وارد کرد و بنابراین اصلی ترین تجربه جنگی این تانک در جنگ ایران وعراق در سال های 1980 تا 1988 بوده است.
بهینه سازی
یک تیر بارM2HB(برونینگ) کالیبر 0.50 هم محور لوله توپ تانک های چیفتن اولیه و برخی تانک های اصلاح شده نصب گردید . ایران وکویت تیربارهای کالیبر0.50 را حفظ کردند . گلوله های HESH در تفنگ تانک قابل استفاده است وعنوان گلوله نافذ به کار می روند . ایران توانسته است که در این تانک از یک سیستم تهویه هوا برای عبور از زیر آب تاعمق پنج متر برروی این تانک نصب نماید .
انواع مختلفی از سیستم های هدایت آتش و سایت های حرارتی در تانک های چیفتن وجود دارد .324 تانک چیفتن توسط سیستم های حرارتی TOGS بهینه سازی گردیده اند .
دور بین های حرارتی 1R26 می توانند به همراه دوربین های دید در شب 1R18 استفاده شوند و می تواند با فرمت TOGS رقابت کنند .
حسگر های GECقسمت های مختلفی دارند ، مانند :
حسگرهای حرارتی تانک ، ترمینالهای حسی چند منظوره و دور بین های دید در شب SS100/110، یک سیستم بهینه سازی شده تسلیحات که دارای توپ L30کالیبر 120میلیمتری است که درتانک های CHALLENGER 1 استفاده شده بود ، در برنامه های بهینه سازی تانک های چیفتن به کار گرفته شده است.
انواع مختلف تانک های چیفتن :
چیفتن MK5
در جدید ترین تانک های تولید شده ، موتور ، سایت و سلاح های کمکی توسط سیستم NBC اصلاح گردیده است . MK6-11 بهینه شده مدل های قدیمی تر چیفتن است و دارای سیستم IFCS می باشد .MK11 و MK12 شامل سایت دیده بانی توپخانه (TOGS)می باشد .
خلید/ شیر 1:
مدل اردنی شامل سلاح و برجک و کالبد تانک چیفتن می باشد اما چرخ دنده های گردشی و موتور بهینه شده Challenger 1 را به کارگرفته است . سیستم هدایت آتش پیشرفت هایی را نیز داشته است و شامل یک کامپوتور محاسبه بالستیک جدید می شود.
دیگر وسایل نقلیه پشتیبانی که بهینه شده تانک ها هستند ، شامل بلدوزرها ، پدافند هوایی ، مین روب و سیستم های توپخانه است.
تسلیحات
مدل -استقرار- نوع مهمات
توپ 120 میلیمتری مدل L11A5- تغذیه دستی با برجک گردان -64 گلوله از نوع APFSDA-T-HESH
تیربار 7.62 مدل L8A1 هم محور با لوله توپ اصلی -6000 گلوله
تیربار 7.62 مدل L37A1 گردان برروی برجک -200 گلوله
سیستم های هدایت آتش:
سیستم کنترل آتش : قابلیت شلیک در حال حرکت تمرکز برروی هدف
ثبت کننده مرکزی :2 محور
مسافت یاب لیزری : مدل یاک
جویند مادون قرمز : دارد
مشخصات
مشخصات فنی تانک چیفتن مدل ام کا 5 (MK5)
کشور سازنده : انگلستان
رده وسیله زرهی : تانک متوسط
تاریخ ورود به خدمت : 1967 میلادی
تعداد خدمه : 4 نفر(فرماند-توپچی-گلوله گذار-راننده)
وزن : 51 تن
ابعاد(طول،عرض،ارتفاع) : 10.795 * 3.51 * 2.9 متر
موتور : 750 اسب بخار دیزلی
برد عملیاتی : 400-500 کیلومتر
سرعت اقتصادی در جاده : 48 کیلو متر در ساعت
عمق قوطه وری : 1.1 متر(5 متر برای مدل بهینه شده در ایران با لوله های هواکش)
نیروی وارده وزن بر سطح : 900 گرم بر هر سانتی متر مربع
قطر زره در ضخیم ترین قسمت : 300 میلیمتر
سیستم NBC : دارد
اختفاء دود : دارد