12-08-2014، 23:12
توسعه و طراحی موتور PW1120 برای اولین در ماه June سال 1980 و به سفارش نیروی هوایی اسرائیل (IDF/AF) آغاز گردید. در این نمونه بخش هایی همچون: گیربکس, پمپ سوخت, کانال های کنار گذر و سیستم های کنترل الکترونیکی تنها با اندکی تغییرات, تماما" مشابه F100 میباشند. از جمله اجزا و مزایای منحصر بفرد در موتورهای PW1120 میتوان به مواردی همچون: کمپرسورهای کم فشار با قطر کم, توربین های تک مرحله ای و خنک شونده و نازل های سبک وزن اشاره داشت. اولین آزمایش بر روی نمونه مقیاس کامل, در June سال 1982 انجام گردید و در August سال 1984 اولین اجازه پرواز برای PW1120 صادر شد. بیش از 70% قطعات PW1120 با F100 مشابه میباشند و این امر بخش اعظمی از نیازهای نیروی هوایی اسرائیل به قطعات یدکی این موتور را تحت لیسانس و خدمات کمپانی Bet-Shemesh Engines Limited مرتفع میساخت.
کمپانی IAI طی یک پروژه تحقیقاتی بر روی ارتقاء بخش هایی از موتور و سازه F-4 اقداماتی به عمل آورد. در ین پروژه یک عدد موتور PW1120 در Nacelle سمت راست (جایگاه مخصوص موتور) یک هواپیمای F-4E-32MC نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفت و آزمایشاتی بر روی آن صورت پذیرفت. این هواپیما بعدها با نام چکش سنگین و یا Super Phantom نام گرفت. هدف از انجام این آزمایشات بدست آوردن نتایج و پاسخ های مرتبط با استفاده از PW1120 بر روی هواپیمای Lavi بود. قدرت این موتور کمی بیشتر از موتورهای J79-GE-17 که بطور استاندارد بر روی F-4E نصب میگردند میباشد.
Kurnass 2000
تغییرات ساختاری در این موتور شامل مواردی همچون: اصلاح کانال های ورودی هوا, طراحی و بکارگیری نقاط جدید اتصال موتور به بدنه, طراحی جدید سازه کلی و استفاده از گیربکس های یکپارچه بود. همچنین ادامه این بهسازی ها به بخش هایی همچون: کنترل و مدیریت سیستم تهویه هوا و کانال های ارتباطی, ارتقا سیستم های سوخت رسانی و هیدرولیک و رابط Control/Airframe ادامه یافت. این موتور برای اولین بار در July سال 1986 آزمایشات پروازی خود را به ثمر رساند.
در ماه April سال 1987بر روی همان هواپیمای F-4E دو موتور PW1120 نصب گردید و در همان تاریخ نیز اولین پرواز این نمونه به انجام رسید. این تجربه بسیار موفقیت آمیز بود و هواپیمای Kurnass 2000 با استفاده از موتور PW1120 و بدون استفاده از پس سوز توانست به سرعت 1 ماخ دست یابد. این میزان 17% بهتر از نمونه های استاندارد F-4 میباشد. این هواپیما نهایتا" در سال 1987 و در نمایشگاه هوایی پاریس, در معرض دید عموم قرار گرفت.
کاربران:
IAI Lavi
Kurnass 2000
Kurnass 2000
مشخصات:
نوع موتور: Turbofan همراه با پس سوز
طول: 13.5 فوت
قطر: 3.35 فوت
وزن خالی: 1292 کیلوگرم
طول: 13.5 فوت
قطر: 3.35 فوت
وزن خالی: 1292 کیلوگرم
کمپرسور: جریان محوری همراه با 3 فن و 10 تیغه
نسبت کنارگذر: 0.36 به 1
توربین: 2 عدد کم فشار و 2 عدد پر فشار
نسبت کنارگذر: 0.36 به 1
توربین: 2 عدد کم فشار و 2 عدد پر فشار