09-08-2014، 18:11
![وب پورتال (Web Portal) چیست؟ 1](http://iranmatlab.ir/files/fa/news/1392/10/9/51538_534.jpg)
یك سازمان مجموعه متنوعی از كاربران دارد كه از جمله آنها میتوان به مشتریان، شركا و كارمندان اشاره كرد. همه این كاربران علاقهمندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده كنند. كاملاً آشكار است كه هر كدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارند. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال، ایجاد شده و مورد استفاده قرار میگیرد.
اكثراً گمان میبرند كه وب پورتالها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی میشوند كه پورتالهای عمومی ارائه كننده خدمات عمومی و كلی هستند و پورتالهای تخصصی ارائه دهنده سرویسها و مطالب تخصصی كه نمیتواند بیشتر از یك موضوع اصلی باشد. از همین رو در بسیاری از موارد دستهبندی پورتالها را با اصطلاح عمودی (Vertical) و افقی (Horizontal) انجام میدهند، البته از نظر من این دستهبندی چندان صحیح و كامل نیست و ممكن است باعث اشتباهاتی در باب تشخیص پورتال شود. همچنین بعضی معتقدند پورتال به دو دسته دیگر با اصطلاح كاربردی و اطلاعاتی نیز تقسیم میشود؛ كه البته این طرز فكر كاملاً اشتباه است چراكه خاصیت اصلی پورتال ارائه سرویس و اطلاعات در كنار هم است. در صورتی كه وب پورتال را غیر از این تقسیمبندی كنیم، در حال بررسی وب سایت هستیم نه پورتال!
فاكتور مهم در تفاوت پورتالها، معماری آن است. منظور از معماری پورتال تعریف و توجیه پروژه در یك چهارچوب خاص به دسته های:
• نوع برنامه نویسی
• نوع مدیریت پروژه
• نوع طرح توجیه اقتصادی
و سایر گزینه های مؤثر در تشكیل و تهیه میباشد.
• نوع برنامه نویسی
• نوع مدیریت پروژه
• نوع طرح توجیه اقتصادی
و سایر گزینه های مؤثر در تشكیل و تهیه میباشد.
ضرورت تعریف معماری در پورتالها را میتوان پیشگیری از بروز اشتباهات احتمالی؛ تأمین امنیت بالا، صرفه جویی های بسزا در هزینه ها و مانند این دانست. بعضاً بسیاری گمان میكنند معماری پورتالها یك كلیشه است كه در هر زمان و برای هر پروژهای به یك نحوه اجرا میشود. در صورتی كه تصور صحیح میبایست معماری را برای هر پورتال بنابر خاصیتهای زمانی، موقعیتی، مالی، فرهنگی و ...؛ با در نظر گرفتن ملزومات تعریف كند. در واقع با چنین شرایطی معماری پورتال را میتوان Presentation پروژه پورتال دانست كه اطلاعات جامع و اصلی را درباره چگونگی تهیه، راهاندازی و نگهداری پورتال به ما میدهد و همگی تأثیر گرفته از ویژگیهای پورتال هستند كه در مقاله قبلی در مورد آن صحبت شد.
این presentation را میتوان به دو دسته كلی تقسیم كنیم:
• كاربری و مدیریت ما و پورتال
• كاربری و مدیریت مشتری ما و پورتال
نكته حایز اهمیت اینجاست كه نوع مدیریت پروژه و استانداردهای بكار گرفته شده، ستونهای پورتالها تلقی میگردند و این استانداردها دائماً در تعامل با یكدیگرند و در صورت نقض قوانین هر یك، خسارات جبران ناپذیری به خود و سایر ستونهای پروژه و در نهایت كل پروژه وارد میكنند. به طور كلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای كاربران، پورتالها را میتوان در چهار گروه دستهبندی كرد كه در ادامه، هر یك از آنها را بررسی میكنیم.
• كاربری و مدیریت ما و پورتال
• كاربری و مدیریت مشتری ما و پورتال
نكته حایز اهمیت اینجاست كه نوع مدیریت پروژه و استانداردهای بكار گرفته شده، ستونهای پورتالها تلقی میگردند و این استانداردها دائماً در تعامل با یكدیگرند و در صورت نقض قوانین هر یك، خسارات جبران ناپذیری به خود و سایر ستونهای پروژه و در نهایت كل پروژه وارد میكنند. به طور كلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای كاربران، پورتالها را میتوان در چهار گروه دستهبندی كرد كه در ادامه، هر یك از آنها را بررسی میكنیم.
Business to Customer Portal (B2C)
(B2B) Business to Business Portal
B2E
Public Portal
(Business to Customer Portal (B2C
(B2B) Business to Business Portal
B2E
Public Portal
(Business to Customer Portal (B2C
این نوع از پورتال با سیستم های CRM1]] مرتبط بوده و دسترسی مستقیم مصرف كننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم میكند – برای مثال، اطلاعاتی مانند «راهنمای استفاده از محصولات» و «وضعیت سفارش مشتری» در خریدهای خود و همچنین امكانات ارتباطی كاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتالها پیشبینی میشود – مانند هر پورتال دیگری، یك پورتال B2C معمولاً با امكاناتی ارائه میشود كه نیازهای مشتریان خود را پاسخ دهد.
(Business to Business Portal (B2B
(Business to Business Portal (B2B
نوع دیگر پورتال، در زنجیره مدیریت منابع شكل مییابد. در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولید كنندگان، تهیه كنندگان، نمایندگیها و همچنین توزیع كنندگان، به گونهای مناسب و دستهبندی شده جمعآوری و در اختیار آنان قرار میگیرد. نمونه عمومی پورتال B2B - برای مثال، یك شریك تجاری را قادر میكند تا به بخشهایی از اطلاعات و امكانات مانند سفارش خرید و صدور فاكتور دسترسی داشته و از امكانات این بخشها استفاده كند – به هم پیوستن برنامههای كاربردی یكی از پیش نیازهای لازم برای یكپارچهسازی محیطهای تجاری در بستری واحد و ایجاد محیط مجازی لازم برای كسبوكار است. محیطی كه در آن امكان تهیه كالا یا خدمات، صدور صورت حساب خرید و فروش، دسترسی به اطلاعات تولید و دیگر امكانات مرتبط با نیازها فراهم میآید.
B2E
B2E
این پورتالها معمولاً به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراكگذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یك سازمان ایجاد میشوند. B2Eها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
- پورتالهای كاركنان كه امكان دسترسی به محتویات به هم پیوستهای مانند اخبار شركت، اطلاعات سختافزاری و نرمافزاری، موتور جستوجو، منابع فنی و گزارشها را در اختیار میگذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولاً در دسترس همه كاركنان یك سازمان قرار میگیرد و آنها را قادر میسازد تا از طریق گپ و گروههای گفتوگو با یكدیگر در تماس بوده و با هم همكاری كنند. عموماً، این پورتالها امكاناتی نظیر ثبت نام در یك كلاس و یا یك اردو را نیز در اختیار كاربر خود قرار میدهند. به علاوه كاربران این پورتال معمولاً میتوانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و كلمه عبور را تغییر دهند.
- Knowledge worker portal كه با یك یا مجموعه اهداف مشخص مثلاً فروش یك محصول ایجاد میگردد. این پورتالها مجموعهای از محتویات را به منظور پشتیبانی از فرآیند یا فرآیندهای مشخصی در اختیار میگذارند. برای مثال یك برنامه تكنسین خودكار ممكن است نیازمند منابعی از برنامههای كاربردی دیگر، مثلاً برنامههای تعمیر و نگهداری باشد تا بتواند اطلاعات لازم در زمینه تاریخچه بازبینی و تعمیر، زمانبندی تجهیز و یا قطعات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر آن را كسب كند.
پورتال های عمومی (Mega Or Public Portal)
این پورتالها با عنوان پورتالهای اینترنتی شناخته میشوند و مهمترین ویژگی آنها فراوانی مخاطبانشان است. این نوع از پورتالها نیز در دو گروه دستهبندی میشوند:
- پورتالهای عمومی كه تمامی كاربران اینترنت را مخاطب قرار میدهند (برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن)
- پورتالهای خاص (صنعتی، بازرگانی، خدماتی) كه به آنها پورتالهای عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند (مانند پورتالهای بانكها، سازمانهای دولتی، وزارتخانهها و ...)
باید توجه داشت كه یك پورتال میتواند از پیوند انواع پورتالهای دیگر ایجاد شود. به علاوه همانطور كه یك سازمان كاربران متنوعی دارد، میتواند (و گاهی نیز لازم است) كه پورتالهای مختلفی برای پشتیبانی از نیازهای آنان داشته باشد.
دنیای کامپیوتر