31-12-2011، 21:45
بخشی از یک اثر لودویگ وان بتهوون که از دست رفته است، پس از بیش از ۲۰۰ سال به اجرا گذاشته میشود. یک موسیقیشناس بریتانیایی اثر را بر پایه یادداشتهای اولیه آهنگساز نامی بازسازی کرده است.
بتهوون در سال ۱۷۹۹ برای "کوارتت شماره دو برای سازهای زهی" (اپوس ۱۸) یک فصل آهسته (موومان آداجیو) تصنیف کرده بود. او سال بعد این موومان را از اثر خود حذف کرد و به جای آن نسخهای تازه نوشت که امروزه برای دوستداران موسیقی کلاسیک شناخته شده است. اولین نسخه موومان برای همیشه از بین رفت، اما اکنون پرفسور بری کوپر، استاد موسیقی کلاسیک در دانشگاه منچستر، معتقد است که موفق شده نسخه اولیه موومان را بازسازی کند. او نتهای اولیه را از منابع گوناگون گردآوری کرده و جاهای خالی را خود پر کرده است.
به گفته پرفسور کوپر برخی از پاساژهای به دست آمده تنها برای یک ساز زهی نوشته شده بود، و او کوشیده است که سازهای دیگر را نیز به اثر ملحق کند. کوپر به بیبیسی گفته است که با تلاش او فضای کلی اثر آهنگساز بزرگ به دست آمده است.
به نظر این کارشناس برجسته موسیقی کلاسیک، موومان بازسازی شده به اثر اصلی بتهوون شبیه است اما نمیتوان گفت که عین آن است.
نسخه اصلی موومان یادشده به شاهزاده فرانتس یوزف ماکزیمیلیان فون لوبکوویتس، یکی از حامیان بتهوون، تقدیم شده بود. اما یک سال بعد بتهوون آن را با قطعه دیگری تعویض کرد و نسخه اصلی اثر هرگز به اجرا گذاشته نشد. بازیابی نسخه اصلی اثر بتهوون از دیرباز آرزوی موسیقیشناسان بوده است.
بتهوون نسبت به آثار خود به شدت سختگیر بود و اگر اثری فرم دلخواه او را پیدا نمیکرد، از انتشار آن خودداری میکرد.
بتهوون که آشکارا از نسخه اولیه موومان آهسته کوارتت دوم ناخرسند بود، در سال ۱۸۰۱ به دوستی نوشت که در زمان تصنیف آن قطعه هنوز با اصول نگارش کوارتت به خوبی آشنا نبوده است.
به عقیده پرفسور کوپر این اظهار نظر نشانه کمالگرایی بتهوون است. اثری که آهنگساز بزرگ تصنیف کرده بود، قطعهای زیبا و استادانه است، اما ذوق عالی او را ارضا نمیکرد.
نسخه بازسازی شدهای از موومان "گمشده"، که حدود پنج دقیقه طول دارد، روز پنجشنبه (۲۹ سپتامبر) توسط ارکستر مجلسی دانشگاه منچستر در مرکز موسیقی مارتین هریس به اجرا گذاشته میشود.
پرفسور کوپر ۱۳ سال پیش با تصنیف سمفونی دهم بتهوون، برپایه طرحهای ناتمام آهنگساز نامی، جنجال فراوانی به پا کرد.
بتهوون در سال ۱۷۹۹ برای "کوارتت شماره دو برای سازهای زهی" (اپوس ۱۸) یک فصل آهسته (موومان آداجیو) تصنیف کرده بود. او سال بعد این موومان را از اثر خود حذف کرد و به جای آن نسخهای تازه نوشت که امروزه برای دوستداران موسیقی کلاسیک شناخته شده است. اولین نسخه موومان برای همیشه از بین رفت، اما اکنون پرفسور بری کوپر، استاد موسیقی کلاسیک در دانشگاه منچستر، معتقد است که موفق شده نسخه اولیه موومان را بازسازی کند. او نتهای اولیه را از منابع گوناگون گردآوری کرده و جاهای خالی را خود پر کرده است.
به گفته پرفسور کوپر برخی از پاساژهای به دست آمده تنها برای یک ساز زهی نوشته شده بود، و او کوشیده است که سازهای دیگر را نیز به اثر ملحق کند. کوپر به بیبیسی گفته است که با تلاش او فضای کلی اثر آهنگساز بزرگ به دست آمده است.
به نظر این کارشناس برجسته موسیقی کلاسیک، موومان بازسازی شده به اثر اصلی بتهوون شبیه است اما نمیتوان گفت که عین آن است.
نسخه اصلی موومان یادشده به شاهزاده فرانتس یوزف ماکزیمیلیان فون لوبکوویتس، یکی از حامیان بتهوون، تقدیم شده بود. اما یک سال بعد بتهوون آن را با قطعه دیگری تعویض کرد و نسخه اصلی اثر هرگز به اجرا گذاشته نشد. بازیابی نسخه اصلی اثر بتهوون از دیرباز آرزوی موسیقیشناسان بوده است.
بتهوون نسبت به آثار خود به شدت سختگیر بود و اگر اثری فرم دلخواه او را پیدا نمیکرد، از انتشار آن خودداری میکرد.
بتهوون که آشکارا از نسخه اولیه موومان آهسته کوارتت دوم ناخرسند بود، در سال ۱۸۰۱ به دوستی نوشت که در زمان تصنیف آن قطعه هنوز با اصول نگارش کوارتت به خوبی آشنا نبوده است.
به عقیده پرفسور کوپر این اظهار نظر نشانه کمالگرایی بتهوون است. اثری که آهنگساز بزرگ تصنیف کرده بود، قطعهای زیبا و استادانه است، اما ذوق عالی او را ارضا نمیکرد.
نسخه بازسازی شدهای از موومان "گمشده"، که حدود پنج دقیقه طول دارد، روز پنجشنبه (۲۹ سپتامبر) توسط ارکستر مجلسی دانشگاه منچستر در مرکز موسیقی مارتین هریس به اجرا گذاشته میشود.
پرفسور کوپر ۱۳ سال پیش با تصنیف سمفونی دهم بتهوون، برپایه طرحهای ناتمام آهنگساز نامی، جنجال فراوانی به پا کرد.