03-05-2014، 15:51
معرفی رشته قارچ شناسی پزشکی
كمتر از يك دهه است كه مصرف قارچ در ايران به صورت خوراكي روزانه درآمده است ارزش عقلائي قارچ فراواني است و كمتر فردي را در اطراف خود مي بينيد كه از قارچ خوردن بدش بيايد. رشته قارچ شناسي پزشكي رشته اي نيست كه به توليد قارچ بپردازد بلكه كار تحقيقات علمي را به صورت آكادميك انجام مي دهد و به منظور تامين نيروي انساني متعهد و متخصص در رشته قارچ شناسي و دستيابي به راههاي تحقيق و تتبع در علوم وابسته به آن و براي نيل به خودكفايي و در نتيجه حفظ و ارتقا سطح علم در نظام جمهوري اسلامي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته قارچ شناسي با مشخصات زير ارائه مي گردد:
كمتر از يك دهه است كه مصرف قارچ در ايران به صورت خوراكي روزانه درآمده است ارزش عقلائي قارچ فراواني است و كمتر فردي را در اطراف خود مي بينيد كه از قارچ خوردن بدش بيايد. رشته قارچ شناسي پزشكي رشته اي نيست كه به توليد قارچ بپردازد بلكه كار تحقيقات علمي را به صورت آكادميك انجام مي دهد و به منظور تامين نيروي انساني متعهد و متخصص در رشته قارچ شناسي و دستيابي به راههاي تحقيق و تتبع در علوم وابسته به آن و براي نيل به خودكفايي و در نتيجه حفظ و ارتقا سطح علم در نظام جمهوري اسلامي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته قارچ شناسي با مشخصات زير ارائه مي گردد:
تعريف و هدف:
كارشناسي ارشد قارچ شناسي (ناپيوسته ) به دوره اي اطلاق مي شود كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي را در بر ميگيرد و و اولين مقطع تحصيلي پس از كارشناسي مي باشد. هدف از ايجاد آن تربيت افرادي لايق ، متعهد و كاردان مي باشد كه بتوانند برمباني علم قارچ شناسي و متون علمي موجود احاطه يافته، در اثر آشنايي با روشهاي پيشرفته تحقيق در علوم و بدست آوردن كارايي و لياقت و مهارت علمي و عملي لازم به خوبي به حل مشكلات مربوطه پرداخته و از مقالات علمي و تحقيقات علوم قارچ شناسي و علوم وابسته در جهت پيشبرد مرزهاي دانش و كمك به ايجاد روح علمي در جامعه استفاده نمايند.
ضرورت و اهميت
باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم قارچ شناسي پزشكي و تحقيقات دامنه داري كه طي صد سال اخير انجام گرديده و نياز به شناخت عوامل بيماريزا و ارتباط آنها با انسان و نيز جهت كوشش در پژوهشهاي علمي براي نيل به خودكفايي و آماده نمودن افراد جهت تحليل تا مرحله دكتري علمي ،اهميت داير نمودن اين دوره مشخص مي گردد و تاسيس اين دوره در دانشگاههاي جمهوري اسلامي ايران كاملا ضرورت دارد.
[rtl]رديف[/rtl]
[rtl]1[/rtl]
[rtl]آمار حياتي 1[/rtl]
[rtl]2[/rtl]
[rtl]اپيدميولوژي و اصول پيشگيري از بيماريها[/rtl]
[rtl]3[/rtl]
[rtl]ايمنيشناسي و سرم شناسي[/rtl]
[rtl]4[/rtl]
[rtl]باکتري شناسي پزشکي[/rtl]
[rtl]5[/rtl]
[rtl]بيوشيمي عمومي[/rtl]
[rtl]6[/rtl]
[rtl]تك ياخته شناسي مقدماتي[/rtl]
[rtl]7[/rtl]
[rtl]حيوانات آزمايشگاهي و نگهداري آنها[/rtl]
[rtl]8[/rtl]
[rtl]قارچ هاي احشايي[/rtl]
[rtl]9[/rtl]
[rtl]قارچ هاي سطحي و جلدي[/rtl]
[rtl]10[/rtl]
[rtl]قارچهاي زير جلدي[/rtl]
[rtl]11[/rtl]
[rtl]كشت قارچ ها[/rtl]
[rtl]12[/rtl]
[rtl]مقدمات قارچ شناسي[/rtl][/font][/color]
[rtl]نام درس[/rtl]
[color][font][rtl]1[/rtl]
[rtl]آمار حياتي 1[/rtl]
[rtl]2[/rtl]
[rtl]اپيدميولوژي و اصول پيشگيري از بيماريها[/rtl]
[rtl]3[/rtl]
[rtl]ايمنيشناسي و سرم شناسي[/rtl]
[rtl]4[/rtl]
[rtl]باکتري شناسي پزشکي[/rtl]
[rtl]5[/rtl]
[rtl]بيوشيمي عمومي[/rtl]
[rtl]6[/rtl]
[rtl]تك ياخته شناسي مقدماتي[/rtl]
[rtl]7[/rtl]
[rtl]حيوانات آزمايشگاهي و نگهداري آنها[/rtl]
[rtl]8[/rtl]
[rtl]قارچ هاي احشايي[/rtl]
[rtl]9[/rtl]
[rtl]قارچ هاي سطحي و جلدي[/rtl]
[rtl]10[/rtl]
[rtl]قارچهاي زير جلدي[/rtl]
[rtl]11[/rtl]
[rtl]كشت قارچ ها[/rtl]
[rtl]12[/rtl]
[rtl]مقدمات قارچ شناسي[/rtl][/font][/color]
صنعت و بازار کار رشته قارچ شناسی پزشکی:
دانشجوياني كه اين دوره آموزش را طي مي كنند مي توانند در صورت داشتن شرايط لازم در موسسات آموزش عالي به امر تدريس و تحقيق پرداخته و همچنين ضمن كمك به امر برنامه ريزي در موسسات و مراكز درماني و بهداشتي يا مراكز تحقيقاتي انجام وظيفه نمايند.
دانشجوياني كه اين دوره آموزش را طي مي كنند مي توانند در صورت داشتن شرايط لازم در موسسات آموزش عالي به امر تدريس و تحقيق پرداخته و همچنين ضمن كمك به امر برنامه ريزي در موسسات و مراكز درماني و بهداشتي يا مراكز تحقيقاتي انجام وظيفه نمايند.