07-02-2014، 11:06
بررسی استفاده از دوچرخه در بین بانوان و آقایان در سطح کشورها:
موضوع استفاده از دوچرخه در کشورهای غیر مسلمان هر دو قشر بانوان و آقایان را شامل می شود و به نسبت مساوی تمامی شهروندان به لحاظ پوشش و لباسی که دارند از این وسیله استفاده می نمایند و فرهنگ استفاده از آن نیز در بین اقشار جامعه جا افتاده است و استفاده از دوچرخه در کشورهای مسلمان که حجاب اسلامی را رعایت می نمایند کاملاً محدود و نادر می باشد و این قشر عظیم به علت مسایل فرهنگی به راحتی نمی توانند از این ابزار و وسیله نقلیه استفاده نمایند و فقط در این ممالک استفاده بانوان به پارکهای مخصوص بانوان و پیستهای مخصوص خانمها منتهی می شود و هدف اینگونه اماکن نیز استفاده ورزش و سلامت جسم است.
در کشور ایران نیز طی بررسی به عمل آمده استفاده از دوچرخه در بین بانوان به کودکان زیر 12 سال محدود می شود و قشر زنان تا بحال شرایط استفاده از این وسیله را در سطح شهر ها ندارند و فرهنگ استفاده از این وسیله در بین خانمها به پیستهای مخصوص دوچرخه سواری و پارکهای اختصاصی زنان که در چند سال گذشته احداث گریده اند محدود می شود.
البته در صورت فرهنگ سازی بهینه در سطح شهرها مقوله استفاده از این وسیله قابلیت افزایش و تسری به قشر بانوان را دارد و در سالهای اخیر دوچرخه های ثابت در درون منازل تعبیه و طراحی شده که این موضوع باعث توازن در بین استفاده زنان و آقایان گردیده است و همه روزه استفاده از این دستگاه افزایش می یابد ولی قشر جوان آقایان بیشتر علاقهمند به استفاده از این وسیله در درون شهرها هستند و کودکان شهرها و روستاها جهت استفاده در محلات و نواحی شهر رغبت کامل دارند و قریب به اتفاق کودکان دوچرخه سواری را آزمایش نموده اند.
تاثیر دوچرخه سواری بر سلامت روح و روان و جسم:
با گسترش غیر قابل اجتنابپذیر شهرها در جهان کنونی و توسعه بی حد و اندازه جوامع بشری و افزایش ماشین آلات در درون این جوامع بیماریهای جدی قلبی و عروقی حادث شده و فشار خون بالا رفته و انواع بیماریهای مزمن جوامع بشری را تهدید و با توجه به بررسی های سازمانهای بهداشت جهانی حتی دچار چالش قرن می نماید هر اندازه تحرک جسمی و حرکتی به علت استفاده مضاعف از وسایل نقلیه موتوری افزایش یابد به آن میزان کلسترول خون بالا رفته و سکته های قلبی و مغزی زیاد شده و نوع بشر با امراض سختی دست به گریبان خواهد بود و به این موضوع واقفند که سلامی جسمی باعث سلامتی روح و روان بشر خواهد شد و به گفته اندیشمندان روح سالم در بدن سالم مصداق می نماید. پس جهت گریز از هر نوع بیماری و پیشگیری از آن یکی از بهترین راهها همانا استفاده از دوچرخه در اوقات روز می باشد که روزانه این ورزش بایستی تا یک ساعات تداوم داشته باشد.
استفاده از دوچرخه یکی از راههای صرفه جویی در انرژی است:
با توجه به محدودیت انرژی در سالهای آینده و نیز رو به کاهش گذاشتن منابع زیرزمینی و سوختهای فسیلی و اتمام این سوختها و انرژیها در سالهای آتی، برنامه جامع حهت استفاده بهینه از منابع تجدید ناپذیر می طلبد، که از راهکارهای اساسی و مهم استفاده از دوچرخه در سطح شهرها جهت جابجایی و حمل کالا و مسافر یکی از اولویت های عمده می باشد با بررسی مصرف انرژی در کشور چین با جمعیتی بالای یک میلیارد نفر مشخص می گردد که استفاده از سوخت های فسیلی در حد اقل ممکن می باشد و روزانه از مصرف میلیونها لیتر بنزین در کشور چین صرفه جویی می شود که در صورت فرهنگ سازی در سالهای آتی و تدوین برنامه جامع دوچرخه سواری و حتی الزام قانون از مراجع مربوطه به منظور استفاده از این وسیله نقلیه می توان امیدوار بود که گامی موثری می توان جهت سالهای آینده برداشت و امیدوار بود که حتی الامکان میزان انرژی در سالهای آینده ثابت بماند.
کاهش هزینه سوخت تاثیر مستقیم بر توانمد شدن خانواده:
با توجه به حذف یارانه ها از سوخت مصرفی و افزایش نسبی قیمت حامل های انرژی در حال حاضر به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی های فسیلی و صرفه جویی در هزینه های خانواده ها و نیز دستیابی به توسعه پایدار محیطی بهترین پیشنهاد استفاده از وسائط نقلیه بدون موتور و گسترش در مسافرتهای درون شهری است ماشین های سواری علاوه بر مصرف سوخت هزینه های جانبی دیگری را نیز در پی دارد که باعث صرف درآمد خانوار گردیده و تمکن مالی خانوار ها پایین آمده و این موضوع مستقیماً در رفاه و آسایش جامعه تاثیر گذار و در بلند مدت هزینه های صرف شده جهت تامین سوخت می تواند سایر مایحتاج خانواده را برطرف و شاید عامل پیشرفت همه جانبه خواهد شد. دوچرخه علاوه بر این که انرژی و سوخت فسیلی مصرف نمی نماید بلکه هزینه های نگهداری آن نیز پایین بوده و نیز در ترافیک های سنگین شهر به علت حجم کم وسیله، می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان نماید.
استفاده از دوچرخه بصورت نسبی عاملی جهت کاهش هزینه های خیابان سازی:
گسترش و افزایش استفاده از دوچرخه شاید بتواند هزینه های زاید احداث خیابان و راهسازی را درصدی کاهش دهد و این مقوله نیز تاثیر مستقیمی بر توانمندی شهرها خواهد گذاشت و عاملی جهت سرمایه گذاری در سایر قسمتهای شهر از جمله توجه به مبلمان و فضای سبز شهر خواهد بود.
فرهنگ سازی در خصوص استفاده از دوچرخه:
رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریهاو سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد. بوسیله دوچرخه دسترسی به نقاط مختلف شهر آسان و این وسیله باعث روانسازی ترافیک خواهد بود. نگارندگان الزام شهروندان و وضع قوانین در تسهیل استفاده از دوچرخه را عامل و موجبات گسترش این وسیله در بین تمامی اقشار و شهروندان می دانند.
موضوع استفاده از دوچرخه در کشورهای غیر مسلمان هر دو قشر بانوان و آقایان را شامل می شود و به نسبت مساوی تمامی شهروندان به لحاظ پوشش و لباسی که دارند از این وسیله استفاده می نمایند و فرهنگ استفاده از آن نیز در بین اقشار جامعه جا افتاده است و استفاده از دوچرخه در کشورهای مسلمان که حجاب اسلامی را رعایت می نمایند کاملاً محدود و نادر می باشد و این قشر عظیم به علت مسایل فرهنگی به راحتی نمی توانند از این ابزار و وسیله نقلیه استفاده نمایند و فقط در این ممالک استفاده بانوان به پارکهای مخصوص بانوان و پیستهای مخصوص خانمها منتهی می شود و هدف اینگونه اماکن نیز استفاده ورزش و سلامت جسم است.
در کشور ایران نیز طی بررسی به عمل آمده استفاده از دوچرخه در بین بانوان به کودکان زیر 12 سال محدود می شود و قشر زنان تا بحال شرایط استفاده از این وسیله را در سطح شهر ها ندارند و فرهنگ استفاده از این وسیله در بین خانمها به پیستهای مخصوص دوچرخه سواری و پارکهای اختصاصی زنان که در چند سال گذشته احداث گریده اند محدود می شود.
البته در صورت فرهنگ سازی بهینه در سطح شهرها مقوله استفاده از این وسیله قابلیت افزایش و تسری به قشر بانوان را دارد و در سالهای اخیر دوچرخه های ثابت در درون منازل تعبیه و طراحی شده که این موضوع باعث توازن در بین استفاده زنان و آقایان گردیده است و همه روزه استفاده از این دستگاه افزایش می یابد ولی قشر جوان آقایان بیشتر علاقهمند به استفاده از این وسیله در درون شهرها هستند و کودکان شهرها و روستاها جهت استفاده در محلات و نواحی شهر رغبت کامل دارند و قریب به اتفاق کودکان دوچرخه سواری را آزمایش نموده اند.
تاثیر دوچرخه سواری بر سلامت روح و روان و جسم:
با گسترش غیر قابل اجتنابپذیر شهرها در جهان کنونی و توسعه بی حد و اندازه جوامع بشری و افزایش ماشین آلات در درون این جوامع بیماریهای جدی قلبی و عروقی حادث شده و فشار خون بالا رفته و انواع بیماریهای مزمن جوامع بشری را تهدید و با توجه به بررسی های سازمانهای بهداشت جهانی حتی دچار چالش قرن می نماید هر اندازه تحرک جسمی و حرکتی به علت استفاده مضاعف از وسایل نقلیه موتوری افزایش یابد به آن میزان کلسترول خون بالا رفته و سکته های قلبی و مغزی زیاد شده و نوع بشر با امراض سختی دست به گریبان خواهد بود و به این موضوع واقفند که سلامی جسمی باعث سلامتی روح و روان بشر خواهد شد و به گفته اندیشمندان روح سالم در بدن سالم مصداق می نماید. پس جهت گریز از هر نوع بیماری و پیشگیری از آن یکی از بهترین راهها همانا استفاده از دوچرخه در اوقات روز می باشد که روزانه این ورزش بایستی تا یک ساعات تداوم داشته باشد.
استفاده از دوچرخه یکی از راههای صرفه جویی در انرژی است:
با توجه به محدودیت انرژی در سالهای آینده و نیز رو به کاهش گذاشتن منابع زیرزمینی و سوختهای فسیلی و اتمام این سوختها و انرژیها در سالهای آتی، برنامه جامع حهت استفاده بهینه از منابع تجدید ناپذیر می طلبد، که از راهکارهای اساسی و مهم استفاده از دوچرخه در سطح شهرها جهت جابجایی و حمل کالا و مسافر یکی از اولویت های عمده می باشد با بررسی مصرف انرژی در کشور چین با جمعیتی بالای یک میلیارد نفر مشخص می گردد که استفاده از سوخت های فسیلی در حد اقل ممکن می باشد و روزانه از مصرف میلیونها لیتر بنزین در کشور چین صرفه جویی می شود که در صورت فرهنگ سازی در سالهای آتی و تدوین برنامه جامع دوچرخه سواری و حتی الزام قانون از مراجع مربوطه به منظور استفاده از این وسیله نقلیه می توان امیدوار بود که گامی موثری می توان جهت سالهای آینده برداشت و امیدوار بود که حتی الامکان میزان انرژی در سالهای آینده ثابت بماند.
کاهش هزینه سوخت تاثیر مستقیم بر توانمد شدن خانواده:
با توجه به حذف یارانه ها از سوخت مصرفی و افزایش نسبی قیمت حامل های انرژی در حال حاضر به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی های فسیلی و صرفه جویی در هزینه های خانواده ها و نیز دستیابی به توسعه پایدار محیطی بهترین پیشنهاد استفاده از وسائط نقلیه بدون موتور و گسترش در مسافرتهای درون شهری است ماشین های سواری علاوه بر مصرف سوخت هزینه های جانبی دیگری را نیز در پی دارد که باعث صرف درآمد خانوار گردیده و تمکن مالی خانوار ها پایین آمده و این موضوع مستقیماً در رفاه و آسایش جامعه تاثیر گذار و در بلند مدت هزینه های صرف شده جهت تامین سوخت می تواند سایر مایحتاج خانواده را برطرف و شاید عامل پیشرفت همه جانبه خواهد شد. دوچرخه علاوه بر این که انرژی و سوخت فسیلی مصرف نمی نماید بلکه هزینه های نگهداری آن نیز پایین بوده و نیز در ترافیک های سنگین شهر به علت حجم کم وسیله، می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان نماید.
استفاده از دوچرخه بصورت نسبی عاملی جهت کاهش هزینه های خیابان سازی:
گسترش و افزایش استفاده از دوچرخه شاید بتواند هزینه های زاید احداث خیابان و راهسازی را درصدی کاهش دهد و این مقوله نیز تاثیر مستقیمی بر توانمندی شهرها خواهد گذاشت و عاملی جهت سرمایه گذاری در سایر قسمتهای شهر از جمله توجه به مبلمان و فضای سبز شهر خواهد بود.
فرهنگ سازی در خصوص استفاده از دوچرخه:
رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریهاو سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد. بوسیله دوچرخه دسترسی به نقاط مختلف شهر آسان و این وسیله باعث روانسازی ترافیک خواهد بود. نگارندگان الزام شهروندان و وضع قوانین در تسهیل استفاده از دوچرخه را عامل و موجبات گسترش این وسیله در بین تمامی اقشار و شهروندان می دانند.