01-01-2014، 12:15
در ظاهر مجسمههایی ساخته دست انسان هستند ولی هیچکجای دیگر چنین المانهای عجیب و نامتعارفی دیده نمیشود. به غیر از شواهد به دست آمده از فضاییها.
این سازهها با الهام از بیگانگان فضایی ساخته شدهاند
مجسمه های یادبود جنگ در سراسر کشور یوگوسلاوی سابق به چشم میخورند. نماهایی به اندازه کافی عجیب و غریب که به گونه ای فروپاشی معماری دهه 60 و 70 میلادی را به تصویر می کشد.
امروزه جنبش معماری دهه 60 و 70 یوگوسلاوی نه تنها عجیب نیست بلکه شباهت زیادی به آثار باقی مانده از تمدن بیگانگان فضایی دارد و شکلی آینده نگر به شهرهای این کشور داده است. بناهای مذکور همگی از بتن ،فولاد و گرانیت طراحی شده اند و هیچ ظرافتی در آنها مشاهده نمی شود. با این وجود ، عموم بر این باورند که علی رغم احترامی که باید به بناهای یادبود جنگ گذاشت ، باید به زیبایی و ظرافت آن نیز در یک شهر توجه داشت.
«ژان کمپنائرس» (Jam kempenaers) عکاس معروف بلژیکی در کتاب جدیدش تحت عنوان (Spomenik) از آنها به عنوان اشیاء و بناهای هنری خالص و هنری یاد کرده و در دایره المعارف عکاسی خود به آنها اشاره کرده است.
هزاران بنای یادبود جنگ توسط «بوسیپ تیتو» دیکتاتور سابق یوگوسلاوی در این کشور بنا شده که به گونه ای انتزاعی و در خدمت یک هدف سیاسی در تقابل با واقع گرایی سوسیالیستی قرار گرفته است.
کمپنائرس در این باره می گوید ، درشتی ، زمختی و خشونت موجود در این معماریها ریشه در هویت واقعی سربازان جنگ در حفاظت از یوگوسلاوی دارد و نمی توان با تماشای آنها ، این موضوع را در ذهن نیاورد..
امروزه جنبش معماری دهه 60 و 70 یوگوسلاوی نه تنها عجیب نیست بلکه شباهت زیادی به آثار باقی مانده از تمدن بیگانگان فضایی دارد و شکلی آینده نگر به شهرهای این کشور داده است. بناهای مذکور همگی از بتن ،فولاد و گرانیت طراحی شده اند و هیچ ظرافتی در آنها مشاهده نمی شود. با این وجود ، عموم بر این باورند که علی رغم احترامی که باید به بناهای یادبود جنگ گذاشت ، باید به زیبایی و ظرافت آن نیز در یک شهر توجه داشت.
«ژان کمپنائرس» (Jam kempenaers) عکاس معروف بلژیکی در کتاب جدیدش تحت عنوان (Spomenik) از آنها به عنوان اشیاء و بناهای هنری خالص و هنری یاد کرده و در دایره المعارف عکاسی خود به آنها اشاره کرده است.
هزاران بنای یادبود جنگ توسط «بوسیپ تیتو» دیکتاتور سابق یوگوسلاوی در این کشور بنا شده که به گونه ای انتزاعی و در خدمت یک هدف سیاسی در تقابل با واقع گرایی سوسیالیستی قرار گرفته است.
کمپنائرس در این باره می گوید ، درشتی ، زمختی و خشونت موجود در این معماریها ریشه در هویت واقعی سربازان جنگ در حفاظت از یوگوسلاوی دارد و نمی توان با تماشای آنها ، این موضوع را در ذهن نیاورد..