05-12-2013، 18:04

«برایان مایكل بندیس» (متولد 18 اگوست 1967)
«برایان مایكل بندیس» (Brian Michael Bendis) را قطعاً باید یكی از موفق ترین و پولساز ترین نویسنده های 15 سال اخیر در دنیای كمیك دانست. او از معماران اصلی دنیای مدرن مارول است و بسیاری از فیلم ها و انیمیشن های اخیر مارول از داستان ها و ایده های او اقتباس شده اند. شما میتوانید به راحتی رد پای او را در داستان های عظیمی كه مارول هر ساله تحت عنوان "رخداد اصلی" یا event منتشر میكند ببینید (از Secret Invasion گرفته تا Dark Reign و Age of Ultron). او كاری كرد كه هیچ كس باورش نمیشد: تبدیل كردن "اونجرز" (Avengers) به پرفروش ترین كمیك مارول و سبقت گرفتن آن از كمیك های "مردان ایكس"! اما شاید سخت ترین و سنگین ترین وظیفه ای كه تا به حال داشته سال 2000 بر روی دوش های پرتوان اش قرار داده شد! یعنی زمانی كه مارول تصمیم گرفت با انتشار مجموعه جدید به نام دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"مرد عنكبوتی نهایی" (Ultimate Spider-man) ، كاراكتر شماره یك خود را به روز كند!
"مرد عنكبوتی نهایی" (Ultimate Spider-man) ، كاراكتر شماره یك خود را به روز كند!

"مرد عنکبوتی نهایی" سعی میكرد به این پرسش پاسخ دهد: "اگر پیتر پارکر به جای دهه 60 میلادی، در قرن بیست و یکم خلق میشد، چه میشد؟" بدین ترتیب خوانندگان این مجموعه با اسپایدرمنی روبرو بودند که بار دیگر یک نوجوان دبیرستانی شده بود و تمام دنیای اطرافش به روز تر و منطبق با قرن جدید به نظر میرسید.

(درباره این كمیك قبلاً در مقاله "دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
میراث مرد عنكبوتی نهایی " توضیح داده شده و نمیخواهیم دوباره درباره موفقیت بی حد و حصر آن برایتان بگوییم. بنابراین در مقاله حاضر بیشتر روی سبك كمیك نویسی بندیس و دستاوردهاي او تمركز میكنیم)
میراث مرد عنكبوتی نهایی " توضیح داده شده و نمیخواهیم دوباره درباره موفقیت بی حد و حصر آن برایتان بگوییم. بنابراین در مقاله حاضر بیشتر روی سبك كمیك نویسی بندیس و دستاوردهاي او تمركز میكنیم)
در هر حال، ابتدا خیلی ها نسبت به "مرد عنكبوتی نهایی" بدبین بودند و فكر میكردند كه مارول فقط میخواهد بازهم با انتشار یك مجموعه مقطعی، پول كلاني به جیب بزند ولی بندیس به كمك طراحی بینطیر به نام «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مارك بگلی » (Mark Bagley) به آنها ثابت كرد كه اشتباه ميكنند! او داستان هایی خلق كرد كه به جای آنكه صرفاً اكشن باشند، روی شخصیت پردازی استوار بودند. او به طرز ملموسی دنیای نوجوانانه پیتر پاركر را به خوانندگان نشان میداد و با نوشتن دیالوگ های جذاب و واقعي ، روابط میان او و اطرافیانش (به خصوص «زن عمو می» و «مری جین») را در دل فضایی باورپذیر جای میداد. در واقع نوع رابطه میان پیتر و مری جین نقطه اوج مجموعه در طی شماره ای آغازین بود و برای پی بردن به آن فقط كافی استدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شماره 13 از كمیك "مرد عنكبوتی نهایی" كه در آن پیتر هویت مخفی خود را برای «مری جین» آشكار میكند، بخوانید!
مارك بگلی » (Mark Bagley) به آنها ثابت كرد كه اشتباه ميكنند! او داستان هایی خلق كرد كه به جای آنكه صرفاً اكشن باشند، روی شخصیت پردازی استوار بودند. او به طرز ملموسی دنیای نوجوانانه پیتر پاركر را به خوانندگان نشان میداد و با نوشتن دیالوگ های جذاب و واقعي ، روابط میان او و اطرافیانش (به خصوص «زن عمو می» و «مری جین») را در دل فضایی باورپذیر جای میداد. در واقع نوع رابطه میان پیتر و مری جین نقطه اوج مجموعه در طی شماره ای آغازین بود و برای پی بردن به آن فقط كافی استدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شماره 13 از كمیك "مرد عنكبوتی نهایی" كه در آن پیتر هویت مخفی خود را برای «مری جین» آشكار میكند، بخوانید!

در واقع بندیس در شماره های ابتدایی بیشتر سعی داشت تا داستان ها و شخصیت های كلاسیك داستان های اسپایدرمن را از نو و با تفاوت های نسبتاً جزئی عرضه كند و در این راه هم به موفقیت هایی دست یافت. به طور مثال، او بين پيتر و «عمو بن» نوعي تنش ايجاد كرد (به تصوير زير كه به نوعي توسط «مارك وب» در فيلم "دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مرد عنكبوتي شگفت انگيز " استفاده شد، دقت كنيد
مرد عنكبوتي شگفت انگيز " استفاده شد، دقت كنيد


او قتل «عمو بن» را نيز به تعویق انداخت و در نتیجه خوانندگان چندین شماره فرصت یافتند تا با عمو بن آشنا شوند. به همین دلیل مرگ اجتناب ناپذیر او ( كه در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شماره 5 از كميك "مرد عنكبوتي نهايي" رخ داد) بسیار دردناك تر و تاثیرگذار تر شد.
شماره 5 از كميك "مرد عنكبوتي نهايي" رخ داد) بسیار دردناك تر و تاثیرگذار تر شد.
بندیس نحوه پیدایش مرد عنكبوتی را نیز شرح و بسط و حتی شخصیت های مهمی مثل «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نورمن آزبورن » را به آن ربط داد! او شخصیت پردازی «ادی براك» را هم بسیار جالب تر و باور پذیر تر كرد و كاري كرد كه رابطه او با پيتر پاركر بسيار شخصي تر شود. به عبارتی دیگر، ادی براك در كمیك های "مرد عنكبوتی نهایی" به جای آنكه یك خبرنگار ناراضی باشد، به دوست و همكلاسی سابق پیتر تبدیل شد. بنديس در ضمن نشان داد كه والدين ادي براك با والدين پيتر پاركر دوست خانوادگي بوده اند و همگي با هم در سانحه هوايي كشته شده اند. او سپس فاش كرد كه پدر ادي براك و پدر پیتر پاركر قبل از مرگشان روی لباسی كار میكردند كه قرار بوده سرطان را شفا دهد ولي همين لباس بعداً با چسبیدن به ادی براك موجب به وجود آمدن هیولایی به نام «ونوم» شد! (بدین ترتیب منشا سیمبیوت به جای آنكه فضایی و غیر قابل باور باشد ، آزمایشگاهی شد و كینه و خصومت ونوم و اسپایدرمن هم بسیار عميق تر گردید)
نورمن آزبورن » را به آن ربط داد! او شخصیت پردازی «ادی براك» را هم بسیار جالب تر و باور پذیر تر كرد و كاري كرد كه رابطه او با پيتر پاركر بسيار شخصي تر شود. به عبارتی دیگر، ادی براك در كمیك های "مرد عنكبوتی نهایی" به جای آنكه یك خبرنگار ناراضی باشد، به دوست و همكلاسی سابق پیتر تبدیل شد. بنديس در ضمن نشان داد كه والدين ادي براك با والدين پيتر پاركر دوست خانوادگي بوده اند و همگي با هم در سانحه هوايي كشته شده اند. او سپس فاش كرد كه پدر ادي براك و پدر پیتر پاركر قبل از مرگشان روی لباسی كار میكردند كه قرار بوده سرطان را شفا دهد ولي همين لباس بعداً با چسبیدن به ادی براك موجب به وجود آمدن هیولایی به نام «ونوم» شد! (بدین ترتیب منشا سیمبیوت به جای آنكه فضایی و غیر قابل باور باشد ، آزمایشگاهی شد و كینه و خصومت ونوم و اسپایدرمن هم بسیار عميق تر گردید)

(البته باید اعتراف كرد كه برخي از تلاش هاي بنديس و بگلي براي تغییر ظاهر كلاسیك شخصیت هایی مثل «گرین گابلین» و «هاب گابلین» و تغییر آنها به هیولاهایی دیو مانند و آتشین موفق نبود و به مذاق هواداران مرد عنكبوتی خوش نیامد)
بنديس پس از مدتی تصمیم گرفت به جاي آنكه از داستان هاي كلاسيك اسپايدرمن دنباله روي كند، داستان های اریجینال و غیر منتتظره بنویسد. مثلاً او رابطه میان مری جین و پیتر را به هم زد و در عوض كاری كرد كه پیتر به «دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
كیتی پراید » ( یكی از اعضای «مردان ایكس») دل ببندد!!! (البته بعداً پیتر و مری جین دوباره به هم رسیدند)
كیتی پراید » ( یكی از اعضای «مردان ایكس») دل ببندد!!! (البته بعداً پیتر و مری جین دوباره به هم رسیدند)

و یا در ادامه مجموعه دیدیم كه خانه زن عمو می به محلی برای زندگی پیتر و دوستانش یعنی «جانی استورم» (عضو آتشین گروه "چهار شگفت انگیز")، «بابی دریك» (ملقب به «مرد یخی»)، كیتی پراید، «گوئن استیسی» و مری جین بدل شده است!!!

بندیس حتی در داستانی بسیار تاثیرگذار به نام "مرگ اسپایدرمن" (The Death of Spider-Man) ، پیتر پاركر را در نتیجه نبردی نابرابر با خطرناك ترین دشمنانش كشت و شخصیتی سیاه پوست به نام «مایلز مورالز» را به عنوان اسپایدرمن جدید معرفی كرد(!)؛ كاری كه شاید در عالم كمیك های ابرقهرمانانه منحصر به فرد باشد.


و در پایان باید گفت كه بندیس تا به حال چیزی در حدود 170 شماره از كمیك های مرد عنكبوتی نهایی را نوشته و هنوز از نظر ایده های بكر و نوآورانه كم نیاورده! این خودش یك ركورد در تاریخ كمیك استریپ است ...