05-07-2021، 1:05
#روانشناسی
آماده سازی ادراکی یعنی چه؟ و چگونه از آماده سازی ادراکی در محیط واقعی استفاده کنیم/
برای فهم مفهوم اماده سازی ادراکی باید اول مفهوم ادراک را خوب فهمیده باشید
همان طور که در کتاب خواندید ادراک یعنی باز شناسی و تفسیر محرک های حسی که مورد توجه قرار گرفته اند و معنا دادن به آن ها
وقتی از آماده سازی ادراکی صحبت می کنیم یعنی فرد را برای دریافت معنایی که ما می خواهیم آماده می کنیم
همانطور که در تعریف آماده سازی ادراکی خواندید( صفحه 75 کتاب) آماده سازی، زمانی اتفاقمی افتد که شناخت ِمحرک معینی، تحت تأثیر ارائه پیشین همان محرک یا محرک شبیه آن قرار می گیرد. در پدیده آماده سازی، ارائه پیشین محرک،دریافت بعدی را آسان میکند.?
پس برای آماده سازی اولا باید یک محرک معین داشته باشیم- دوما آن را یک بار یا چندین بار از قبل از ارائه اصلی ارائه کنیم تا هنگام ارائه اصلی آن محرک فرد یا افراد آماده شده باشند و ان را راحت دریافت کنند
از این اصل استفاده های زیادی می شود
مثلا زمانی که می خواهید پدر یا مادرتان را راضی کنید تا برای خرید کالایی یا ثبت نام کلاسی با شما همکاری کرده و هزینه آن را پرداخت کنند.
شما از قبل چندین بار از مزایای آن کالا یا کلاس با خانواده خود صحبت می کنید، تا آن ها را آماده کنید. بعد از این که آماده شدند، شما از آن ها برای پرداخت هزینه خرید یا ثبت نام تقاضا می کنید. چون از قبل آماده شده اند به راحتی درخواست شما را می پذیرند
یا مثلا زمانی که می خواهید دوست خود را به خانه دعوت کنید.
از قبل چندین بار در باره خصوصیات خوب اوبا خانواده صحبت می کنید، بعد که آماده شدند، خود آن ها تمایل پیدا می کنند که چنین دوست خوبی را ببینند یا وقتی شما خواستید او را به خانه دعوت کنید مخالفت نکنند
در تبلیغات نیز از این امر استفاده های زیادی می شود
صاحبان کالا با آگاهی از این ویژگی هر ساله هزینه های زیادی را بابت تبلیغات کالاهای خود در تلوزیون یا رسانه های جمعی و اینترنت پرداخت می کنند
زیرا می دانند وقتی افراد با کالای آن ها آشنا شدند آن کالا را راحت تر خواهند خرید
مثلا کودکان دفتر هایی را می خرند که عکس قهرمانان کارتونی روی آن است
برای همین سازندگان دفتر یا لوازم التحریر عکس قهرمانان کارتونی را روی کالاهای خود چاپ می کنند تا کودکان راحت تر ان ها را انتخاب کنند. زیرا ادراک آن ها با ان قهرمانان از قبل آماده شده است
,
آماده سازی ادراکی یعنی چه؟ و چگونه از آماده سازی ادراکی در محیط واقعی استفاده کنیم/
برای فهم مفهوم اماده سازی ادراکی باید اول مفهوم ادراک را خوب فهمیده باشید
همان طور که در کتاب خواندید ادراک یعنی باز شناسی و تفسیر محرک های حسی که مورد توجه قرار گرفته اند و معنا دادن به آن ها
وقتی از آماده سازی ادراکی صحبت می کنیم یعنی فرد را برای دریافت معنایی که ما می خواهیم آماده می کنیم
همانطور که در تعریف آماده سازی ادراکی خواندید( صفحه 75 کتاب) آماده سازی، زمانی اتفاقمی افتد که شناخت ِمحرک معینی، تحت تأثیر ارائه پیشین همان محرک یا محرک شبیه آن قرار می گیرد. در پدیده آماده سازی، ارائه پیشین محرک،دریافت بعدی را آسان میکند.?
پس برای آماده سازی اولا باید یک محرک معین داشته باشیم- دوما آن را یک بار یا چندین بار از قبل از ارائه اصلی ارائه کنیم تا هنگام ارائه اصلی آن محرک فرد یا افراد آماده شده باشند و ان را راحت دریافت کنند
از این اصل استفاده های زیادی می شود
مثلا زمانی که می خواهید پدر یا مادرتان را راضی کنید تا برای خرید کالایی یا ثبت نام کلاسی با شما همکاری کرده و هزینه آن را پرداخت کنند.
شما از قبل چندین بار از مزایای آن کالا یا کلاس با خانواده خود صحبت می کنید، تا آن ها را آماده کنید. بعد از این که آماده شدند، شما از آن ها برای پرداخت هزینه خرید یا ثبت نام تقاضا می کنید. چون از قبل آماده شده اند به راحتی درخواست شما را می پذیرند
یا مثلا زمانی که می خواهید دوست خود را به خانه دعوت کنید.
از قبل چندین بار در باره خصوصیات خوب اوبا خانواده صحبت می کنید، بعد که آماده شدند، خود آن ها تمایل پیدا می کنند که چنین دوست خوبی را ببینند یا وقتی شما خواستید او را به خانه دعوت کنید مخالفت نکنند
در تبلیغات نیز از این امر استفاده های زیادی می شود
صاحبان کالا با آگاهی از این ویژگی هر ساله هزینه های زیادی را بابت تبلیغات کالاهای خود در تلوزیون یا رسانه های جمعی و اینترنت پرداخت می کنند
زیرا می دانند وقتی افراد با کالای آن ها آشنا شدند آن کالا را راحت تر خواهند خرید
مثلا کودکان دفتر هایی را می خرند که عکس قهرمانان کارتونی روی آن است
برای همین سازندگان دفتر یا لوازم التحریر عکس قهرمانان کارتونی را روی کالاهای خود چاپ می کنند تا کودکان راحت تر ان ها را انتخاب کنند. زیرا ادراک آن ها با ان قهرمانان از قبل آماده شده است
,