30-03-2021، 15:49
ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺮﻗﯽ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻃﯽ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻫﻤﮕﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﻫﺴﺘﯿﻢ.
ﺍﻣﺎ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﺳﻮﺧﺖ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺧﺖ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﯾﺎ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۲۰، ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻗﯽ، ﻓﺮﻭﺵ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ.
ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﯼ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۱ ﺑﺎ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼﺳﺎﻧﺘﺎﻓﻪ
Fe FCEV ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ، ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺑﺎ ﺗﯿﻢ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﻓﻮﺭﺯ Forze ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻓﻮﺭﺯ ﺷﺎﻣﻞ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺭﺍ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯽﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﻗﺎﺑﺖﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺭﺍ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻼﺵﻫﺎ ﻓﻮﺭﺯ IX ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۲۲ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻓﻮﺭﺯ IX ﺑﺎ ﻭﺯﻥ ۱۵۰۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮﻡ ﺳﺮﯾﻊﺗﺮﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺁﻥ ۳۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻗﺪﺭﺕ ۸۰۵ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ
ﺭﺍ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﺮﺥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻭ ﻓﻮﺭﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺨﺼﺼﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻣﺮﮐﺰ ﻓﻨﯽ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﻠﺰﻫﺎﯾﻢ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺩﻫﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﯼ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ، ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﺳﻮﺧﺖ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺧﺖ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﯾﺎ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۲۰، ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻗﯽ، ﻓﺮﻭﺵ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ.
ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﯼ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۱ ﺑﺎ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼﺳﺎﻧﺘﺎﻓﻪ
Fe FCEV ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ، ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺑﺎ ﺗﯿﻢ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﻓﻮﺭﺯ Forze ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻓﻮﺭﺯ ﺷﺎﻣﻞ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺭﺍ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯽﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﻗﺎﺑﺖﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺭﺍ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻼﺵﻫﺎ ﻓﻮﺭﺯ IX ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۲۲ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻓﻮﺭﺯ IX ﺑﺎ ﻭﺯﻥ ۱۵۰۰ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮﻡ ﺳﺮﯾﻊﺗﺮﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺁﻥ ۳۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﻠﻮﻝ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﻗﺪﺭﺕ ۸۰۵ ﺍﺳﺐ ﺑﺨﺎﺭ
ﺭﺍ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﺮﺥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻭ ﻓﻮﺭﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺨﺼﺼﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻣﺮﮐﺰ ﻓﻨﯽ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﻠﺰﻫﺎﯾﻢ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺩﻫﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﯿﻮﻧﺪﺍﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﯼ ﺳﻮﺧﺘﯽ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ، ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﯼ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﻭﮊﻧﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.