یکی از نیازهای اصلی کسانیکه تازه پدر و مادر شدهاند، خرید پوشک مناسب است. بهداشت بیشتر، راحتی استفاده، سازگاری با پوست کودکان و راحتی کودک در زمان بازی یا راه رفتن از دلایلی هستند که باعث افزایش استفاده از پوشکهای جدید شده است. احتمالا محبوبیت این کالا در میان مردم باعث شد که بالا رفتن قیمت پوشک بچه بسیار خبرساز شود و بسیاری از رسانهها به آن بپردازند. در این مقاله قصد داریم عوامل موثر بر قیمت پوشک را بررسی کنیم.
مواد اولیه و کیفیت
نوع و کیفیت مواد اولیه اولین فاکتور موثر در قیمت پوشک بچه است. برخی از کارخانهها برای کاهش هزینهها و قیمت پوشک از مواد جاذب کمتری استفاده میکنند. برخی دیگر نیز ممکن است از مواد معطر کننده پوشک استفاده نکنند. کیفیت چسبهای پوشک نیز میتواند از فاکتورهای موثر در قیمت تمامشده تولید و درنتیجه قیمت نهایی آن باشد. استفاده از مواد ضد حساسیت، مرطوبکننده پوست کودک و دیگر مواد محافظ پوست نیز باعث افزایش قیمت پوشک بچه خواهند شد.
سایز پوشک
پوشکها در سایزهای متنوعی عرضه میشود تا برای کودکان با وزنها و جثههای مختلف مناسب باشد. سایز پوشک معمولا از شماره صفر یا یک شروع میشود. پوشکهای شماره صفر مخصوص نوزادان کوچکی است که وزن کمتر از 2 کیلوگرم دارند. پوشکهای شماره یک برای نوزادان 2 تا 5 کیلویی است. بزرگترین سایز پوشک شماره 5 یا 6 است که میتواند برای کودکان با وزن 11 تا 18 کیلوگرم مورداستفاده قرار گیرد. طبیعتا هرچه سایز پوشک بالاتر رود، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.
برند پوشک بچه
قیمت پوشک بچه تا حد زیادی به مارک آن وابسته است. معمولا پوشکهای برندهای شناختهشده قیمت بالاتری دارند. علاوه بر آن پوشکهای وارداتی قیمت بالاتری نسبت به پوشکهای تولید داخل دارند. در جدول زیر حدود قیمتی برندهای مختلف پوشک را بیان کردهایم.
محل فروش پوشک
علاوه بر عواملی که به تعیین قیمت پوشک بچه از کارخانه مربوط میشوند، محل فروش پوشک نیز تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. بسیاری از فروشندگان با توجه به محل مغازه خود قیمت محصولات را تعیین میکنند و پوشک نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مشکل زمانی به وجود میآید که شما پوشک را بهصورت حضوری تهیه کنید. اما زمانی که از فروشگاههای اینترنتی معتبر خرید خود را انجام دهید، دیگر چنین مسئلهای وجود نداشته و قیمت پوشک در همه جای کشور یکسان خواهد بود.
مواد اولیه و کیفیت
نوع و کیفیت مواد اولیه اولین فاکتور موثر در قیمت پوشک بچه است. برخی از کارخانهها برای کاهش هزینهها و قیمت پوشک از مواد جاذب کمتری استفاده میکنند. برخی دیگر نیز ممکن است از مواد معطر کننده پوشک استفاده نکنند. کیفیت چسبهای پوشک نیز میتواند از فاکتورهای موثر در قیمت تمامشده تولید و درنتیجه قیمت نهایی آن باشد. استفاده از مواد ضد حساسیت، مرطوبکننده پوست کودک و دیگر مواد محافظ پوست نیز باعث افزایش قیمت پوشک بچه خواهند شد.
سایز پوشک
پوشکها در سایزهای متنوعی عرضه میشود تا برای کودکان با وزنها و جثههای مختلف مناسب باشد. سایز پوشک معمولا از شماره صفر یا یک شروع میشود. پوشکهای شماره صفر مخصوص نوزادان کوچکی است که وزن کمتر از 2 کیلوگرم دارند. پوشکهای شماره یک برای نوزادان 2 تا 5 کیلویی است. بزرگترین سایز پوشک شماره 5 یا 6 است که میتواند برای کودکان با وزن 11 تا 18 کیلوگرم مورداستفاده قرار گیرد. طبیعتا هرچه سایز پوشک بالاتر رود، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.
برند پوشک بچه
قیمت پوشک بچه تا حد زیادی به مارک آن وابسته است. معمولا پوشکهای برندهای شناختهشده قیمت بالاتری دارند. علاوه بر آن پوشکهای وارداتی قیمت بالاتری نسبت به پوشکهای تولید داخل دارند. در جدول زیر حدود قیمتی برندهای مختلف پوشک را بیان کردهایم.
محل فروش پوشک
علاوه بر عواملی که به تعیین قیمت پوشک بچه از کارخانه مربوط میشوند، محل فروش پوشک نیز تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. بسیاری از فروشندگان با توجه به محل مغازه خود قیمت محصولات را تعیین میکنند و پوشک نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مشکل زمانی به وجود میآید که شما پوشک را بهصورت حضوری تهیه کنید. اما زمانی که از فروشگاههای اینترنتی معتبر خرید خود را انجام دهید، دیگر چنین مسئلهای وجود نداشته و قیمت پوشک در همه جای کشور یکسان خواهد بود.