02-06-2020، 14:03
در بین سدان های مختلف بازار مرسدس بنز کلاس A توانست رتبه اول در آیرودینامیک را با ضریب 0.22 بدست بیاورد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی مرسدس بنز کلاس A بپردازیم.
معرفی آیرودینامیک ترین ماشین دنیا
بهمن ماه گذشته بود که مرسدس بنز از نسل چهارم هاچ بک پرطرفدار خود یعنی A کلاس رونمایی کرد.
چند ماه بعد و در اردیبهشت این شرکت با سابقه آلمانی نسخه سدان A کلاس را به صورت long-wheelbase یا همان فاصله محوری طولانی در نمایشگاه خودروی پکن معرفی نمود.
این نسخه بطور اختصاصی برای چشم بادامی ها توسعه یافته و برنامه ای برای تولید آن در دیگر کشورها وجود ندارد.
برای این بازارها اشتوتگارتی ها سدان A کلاس را با فاصله محوری استاندارد در نظر گرفته اند.
آیرودینامیک ترین خودرو جهان
مرسدس بنز A کلاس آیرودینامیک ترین سدان جهان شناخته شد.
برای استقبال از این سدان کوچک مرسدس بنز اخیرا کمپینی را راه اندازی کرده تا رفته رفته زمینه را برای حضور بهتر آن در خیابان ها فراهم کند. نخستین بخش از این کمپین به آیرودینامیک فوق العاده سدان A کلاس اختصاص یافته است.
در تیزری که اشتوتگارتی ها منتشر کرده اند، به ضریب آیرودینامیک فوق العاده 0.22 مرسدس بنز A کلاس اشاره شده است.
چنانچه این رقم برایتان آشناست باید بگوییم که مدل CLA نیز در نسخه 180 CDI BlueEfficiency موفق به ثبت چنین رقمی شده و به نوعی رکورد دار مدل های تولید انبوه محسوب می شود.
ناگفته پیداست که برای دستیابی به چنین رقم شگفت انگیزی، مهندسین مرسدس بنز زمان بسیار زیادی را صرف بهبود میزان مقاومت بدنه A کلاس سدان در مقابل جریان هوا در تونل باد کرده اند.
طراحی بدنه مرسدس بنز A کلاس در برابر نیروی باد
اسپویلرهای مربوط به چرخ های جلو و عقب طوری طراحی و تنظیم شده اند که هوا را در اطراف چرخ ها به گردش در می آورند. رینگ ها و حتی تایرها نیز مورد بازبینی قرار گرفته و از آیرودینامیکی بهبود یافته برخوردار هستند.
به گفته مرسدس بنز، در بعضی از کشورها این سدان کوچک با یک دریچه باز و بسته شونده در پشت رادیاتور عرضه خواهد شد تا میزان هوای ورودی به محفظه موتور تحت کنترل باشد
ایده جدید مرسدس بنز برای آیرودینامیک بودن بیشتر خودرو
به منظور درزبندی حداکثری و ارایه بدنه ای یکپارچه، مرسدس بنز از ایده جدیدی کمک گرفته و شکاف های موجود در اطراف چراغ های اصلی و قسمت زیرین اتاق را با پنلی پوشانده است. A کلاس سدان در تونل باد مرسدس بنز در شهر Sindelfingen توسعه یافته و 50 مایل دورتر در کارخانه Rastatt تولید خواهد شد.
علاوه بر آلمان، اشتوتگارتی ها سدان A کلاس را در کارخانه خود واقع در شهر آگوئاسکالینتس (Aguascalientes) مکزیک نیز تولید خواهند کرد.
فاصله محوری این نسخه همانند مدل هاچ بک برابر با 2729 میلی متر بوده و از موتورها، سیستم های ایمنی و تجهیزات رفاهی مشابهی بهره خواهد برد.
مرسدس قول داده که A کلاس سدان در ایالات متحده بیشترین فضای سر را ارائه کرده و با سیستم اینفوتینمنت جدید MBUX به دست مشتری خواهد رسید.
انتظار می رود این خودرو در هفته های پیش رو به جهانیان معرفی شود.
آیرودینامیک ترین خودرو ساخته شده در جهان
بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که فولکس واگن XL1 با ضریب 0.19 آیرودینامیک ترین خودرویی است که بشر توانسته بسازد.
با این حال از آنجایی که مدل مذکور تنها به تعداد 250 دستگاه تولید شده، به عنوان یک اتومبیل تولید انبوه شناخته نمی شود.