24-04-2020، 10:39
![کوالیشن: اکسباکس سری اکس دنیای بازیهای ویدئویی را تغییر خواهد داد 1](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2019/12/xbox-series-x.jpg)
مدتی پیش استودیوی کوالیشن (The Coalition) اجرای بازی Gears 5 برروی کنسول نسل نهمی شرکت مایکروسافت را تائید و اعلام کرد این عنوان برروی اکسباکس سری اکس با کیفیتی حداقل معادل حالت Ultra در رایانههای شخصی اجرا خواهد شد. باتوجه به این موضوع شاید جالب باشد بدانیم استودیوی کوالیشن در عناوین آیندهی خود چگونه از پتانسیل سختافزاری اکسباکس سری اکس استفاده خواهد کرد.
در همین راستا وبسایت Windows Central مصاحبهای با مایک رینر (Mike Rayner)، کارگردان فنی کوالیشن، ترتیب داده و نظر او را دربارهی ویژگیهای سختافزاری این کنسول جویا شده است. رینر که از بهبودهای اعمال شده در سرعت ورودی/خروجی اکسباکس سری اکس هیجانزده بهنظر میرسید، بیان داشت:
نقل قول: بهعنوان یک توسعهدهنده، یکی از هیجانانگیزترین بهبودهایی که فراتر از حد انتظاراتم صورت گرفته، پیشرفت بسیار بزرگ ورودی/خروجی در اکسباکس سری اکس است. در نسل فعلی، همزمان با افزایش وسعت و جزئیات دنیای بازیهایمان، شاهد افزایش مدت زمان دانلود، نصب و شلوغ شدن درخواستهای ورودی/خروجی بودیم که باعث شد عمل طولانی نشدن لحظات بارگذاری و پردازش دنیای بازیها بدون کاهش جزئیات، امری چالشبرانگیز باشد. اکسباکس سری اکس بهطور کلی طوری طراحی شده است تا مستقیماً این چالش را برطرف کند.
از همان ابتدا بدون اینکه تغییری برروی کدهای بازی اعمال کنیم، در اکسباکس سری اکس شاهد کاهش ۴ برابری سرعت بارگذاری بودیم. با API جدیدِ DirectStorage و قابلیت از فشردگی درآوردن سختافزاری [این کنسول]، میتوانیم عملکرد ورودی/خروجی را بهبود داده و از فعالیت اضافی پردازنده بکاهیم که اینها دو مورد از ضروریترین عوامل در کاهش زمان بارگذاری هستند. زمانی که به آینده نگاه میکنیم، میبینیم که ویژگی Sampler Feedback Streaming اکسباکس سری اکس، بازیها را از لحاظ پردازش دنیاها و جزئیات بصری مراحل تغییر خواهد داد. ما در آینده بررسی خواهیم کرد که چگونه میتوانیم با استفاده از این ویژگی در عناوین آیندهیمان کیفیت بافتها را طوری افزایش دهیم که با ظرفیت حافظه مطابقت داشته باشد و زمانهای بارگذاری را نیز از طریق بارگذاری لحظهای منابع کاهش دهیم؛ درست برخلاف روش سنتی فعلی که منابع مورد نیاز از قبل برروی حافظه بارگذاری میشوند.
جالب است بدانید اکسباکس سری اکس با سرعت انتقال دادههای خام ۲٫۴ گیگابایت و انتقال دادههای فشردهی ۴٫۵ گیگابایت برثانیه در زمینهی ورودی/خروجی، از پلیاستیشن ۵ با نرخ انتقال دادههای خام ۵٫۵ گیگابایت و انتقال دادههای فشردهی ۸-۹ گیگابایت برثانیه ضعیفتر است. با این وجود مایکروسافت برای پوشش این فاصله از برخی ترفندهای نرمافزاری مخصوص مانند DirectStorage، Sampler Feedback Streaming و سیستم فشردهسازی بافتهای BCPack استفاده خواهد کرد که تا زمان عرضهی اکسباکس سری اکس، نمیتوان تاثیر آنها برروی عملکرد نهایی بازیها را قضاوت کرد.