15-04-2017، 13:23
فیدخبری یا rssمسائل نه چندان سادهای را در عرصه تبلیغات روی وب در پی دارد
Really simple syndication یا RSS واقعا سر و صدا به پا کرده است. فروشندگان پیشرو بر روی پتانسیل این واسطهی در حال ظهور که امکان توزیع مقالات آنلاین، پستهای بلاگ، podcast ها و سایر محتویات آنلاین را از طریق news feed ها در میان میلیونها مصرفکننده فراهم میآورد حساب باز کردهاند. میزان محبوبیت RSS تا چه حد است؟ بر اساس آمار تخمینی ۶ میلیون آمریکایی مشترک news feedهای RSS میباشند، و این میزان روز به روز در حال افزایش است. دلیل این تقاضای رو به رشد را میتوان به سادگی درک نمود: مشترکان از feed ها برای مطالعه موضوعات مورد علاقهی خود در زمان مورد نظر خود بر روی دسکتاپها یا دستگاههای سیار خود استفاده میکنند. اشتراکها کاملا اختیاری هستند و لغو آنها به سادگی امکان پذیر میباشد، همانند TiVo.
Royal Farros، از موسسان MessageCast، که توسط مایکروسافت خریداری شد و از RSS feedها به عنوان بخشی از تکنولوژی که اساس سرویس MSN Alert را شکل میدهد استفاده میکند، میگوید: "یک انقلاب مشتری است." و این تحول دستخوش پیشرفت عظیمی گردیده است: مایکروسافت بخشی از نسخه جدید سیستم عامل ویندوز خود را در سال ۲۰۰۶ به RSS اختصاص میدهد. او میگوید: "این واقعیت RSS است و آن چیزی است که بسیاری از مردم به دنبالش هستند." چیزی که نادیده گرفته نشده است، توان بالقوه RSS برای توزیع مستقیم تبلیغات مرتبط در میان مصرف کنندگان علاقهمند است. بنابراین تعجبی ندارد که فروشندگان پیشرو، آژانسهای بزرگ خرید رسانه، ناشران و شرکتهای اینترنتی همگی مشتاقانه این عرصه جدید را میجویند.
برخی ناشران خود اقدام به تولید news feed ها مینمایند تا از این راه محتوای خود را ارتقا داده و ترافیک سایت را افزایش دهند. سایر شرکتها از آن به عنوان یک ابزار PR استفاده میکنند. موسسات متعدد بازاریابی تازهکار بر روی RSS به عنوان یک پلاتفرم برای تبلیغات آنلاین واسطی که شبیه تبلیغات متنی محبوب گوگل میباشند حساب باز کردهاند. اما ارزش بالقوهی بازاریابی news feed ها به اینجا ختم نمیشود؛ RSSهمچنین میتواند برای توزیع اطلاعات و پیوند دادن کوپنها، رویدادهای خاص و سرگرمیها (در این مورد میتوانید podcast ها را در نظر بگیرید) در میان مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد تنها یک مسئله عمده وجود دارد: برخی فروشندگان هنوز با مدل تبلیغاتی پایهای وب خو نگرفتهاند، چه برسد به این عرصه فرعی نوظهور. RSS فاقد کمیتهای استاندارد کارآیی است، و مخاطبان آن در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات آنلاین از قبیل ایمیل بسیار کم هستند. هیچ توافق عمومی در مورد محل قرارگیری تبلیغات درون یک feed وجود ندارد. و بسیاری از مصرف کنندگان هنوز با این تکنولوژی خو نگرفتهاند.حامیان این تکنولوژی بر این باورند که این معایب موقتی هستند. بله، تعداد کاربران نسبتا کم است، اما آن به سرعت در حال افزایش میباشد. نه، کمیتها به عنوان مثال به اندازهی بازاریابی ایمیلی توسعه یافته نیستند، اما آنها در نهایت توسعه خواهند یافت. Cailin Pitcher، مدیر ارشد بازاریابی در Citrix Online، که از تبلیغات متنی در RSS feed های واسط برای ارتقاء GoToMeeting (محصول همایش آنلاین خود) استفاده کرده است، میگوید: "این مهم نیست که یک سری معیارها هنوز در حد راضی کنندهای نیستند، بلکه این مهم است که چند نفر بر روی تبلیغات شما کلیک مینمایند یا از این راه چه میزان فروش عاید شما میگردد." و برخلاف برخی تاکتیکهای بازاریابی آنلاین، "RSS یک موضوع بیخطر برای مصرف کنندگان است"، Pitcher این امر را خاطرنشان میکند. مشترکان خود انتخاب کننده هستند. از آنها اطلاعات شخصی از قبیل یک آدرس ایمیل درخواست نمیشود. هیچ اسپمی وجود ندارد. و آنها میتوانند هر یک از اشتراکهای خود را که دوست ندارند غیر فعال سازند. او میگوید: "از این دیدگاه، آن تنها یک کانال واقعا پاک به سوی مصرف کننده است."
شرکتهایی که بازاریابی مرتبط با RSS را ارائه مینمایند میگویند زمان برای آنها اهمیت حیاتی دارد. رقابت بر سر لغات کلیدی موتور جستجو و دسترسپذیری محدود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تبلیغات آنلاین مبتنی بر لغت کلیدی بر روی وبسایتهای محبوب باعث مایوس شدن برخی از فروشندگان گردیده است. Scott Rafer، مدیر ارشد اجرایی Feedster (یک شبکه تبلیغاتی و موتور جستجوی RSS)، خاطرنشان میکند: "مردم تمامی مکانهای محتمل را اشغال کردهاند." او میگوید، RSS feed ها میتوانند منبع جدیدی را در اختیار تبلیغات کنندگان گرسنه قرار دهند و درآمد جدیدی را برای ناشران نگران فراهم آورند. چرا نگرانی؟ Bill Flitter موسس و مدیر ارشد بازاریابی Pheedo (یک شرکت بازاریابی RSS و بلاگ) میگوید: "RSS توجهات را به سوی خود معطوف میکند." بسیاری از ناشران امیدوارند که feed ها باعث افزایش ترافیک سایت آنها گردند، و این اتفاق رخ میدهد. اما عکس این مطلب نیز صادق است: برای برخی سایتها، تعداد مشترکان news feed ها رو به افزایش است در حالی که ترافیک روند نزولی دارد. تبلیغات RSS راهی را برای ناشران جهت کسب درآمد از news feed های خود فراهم میآورد، و برخی از آنها پیش از این آن را تجربه نمودهاند. New York Times اخیرا قراردادی را با Sun Microsystems امضاء کرد که بر طبق آن تبلیغاتی را برای Sun در متن کامل مقالاتی که تیترهای آنها در news feed های تجاری و تکنولوژی NYT ظاهر میگردند قرار میدهد.
این یکی از دلایلی است که باعث شده ناظران پیشبینی نمایند که تبلیغات RSS سر و صدای فراوانی به پا خواهد کرد. چنان که Farros توضیح میدهد: "RSS به یک تولیدکننده داده جهانی برای تمامی این اطلاعات تبدیل میگردد. و تبلیغات مرتبط به روشی برای تامین کل هزینههای آن تبدیل میشود."
دستیابی به یک درک صحیح
با توجه به کسب موفقیت سریع در زمینه تبلیغات RSS از سوی شرکتهایی از قبیل Sun و Citrix Online، سایرین در حال رو آوردن به این عرصه هستند. Shuman Ghosemajumder، مدیر محصول تجاری گوگل، که در ماه مه RSS feed ها را به برنامه AdSense خود افزوده است، میگوید: "در میان تمام رسانههایی که ما تا به حال دیدهایم در این مورد دستیابی به درک صحیحی از تجربه کاربر از بیشترین اهمیت برخوردار است. مردم میتوانند محتوا را در سمت خود به روشهای بسیار متفاوتی به نمایش در آورند. اگر شما به درک صحیحی از تجربه کاربر نرسید، آنگاه کاربران تمایلی برای پشتیبانی از آن ندارند." دستیابی به یک درک صحیح از آن میتواند دشوار باشد. بیش از ۱۰۰۰ news aggregator وجود دارد که feed ها را میتوان در آنها مشاهده نمود. هیچ استاندارد واحدی برای سازگاری aggregator وجود ندارد، از این رو هیچ استاندارد واحدی برای تبلیغات RSS موجود نیست، هر چند که اغلب فروشندگان تبلیغات صرفا متنی را مورد آزمایش قرار میدهند. در نتیجه، یک تبلیغات باید "صرفا به محتوای پیام بپردازد چرا که شما کنترلی بر نحوه به نمایش در آمدن آن ندارید." این گفته Dick Costolo، مدیر ارشد اجرایی FeedBurner، است که feed های RSS را برای ناشران مدیریت میکند.
علاوه بر محتوا، کیفیت و رویکرد چنین تبلیغاتی نیز بسیار مهم است. مشترکان RSS "به دنبال اطلاعات قابل توجه و جالب مرتبط با دادهها هستند"، این گفته Pitcher است. هر توسعه جدید در تبلیغات آنلاین نظر منتقدان پر سر و صدایی را جلب نموده است که در مقابل تجاوز پیغامهای بازاریابی متجاوز به محیطهایی که قبلا خالی از تبلیغات بودهاند سر و صدا به راه میاندازند. تبلیغات RSS نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نهایت اعتراضات فروکش میکند – اما نه فراهم آوردن امکان لغو سریع news feed هایی که حاوی تبلیغات آزاردهنده هستند برای کاربران.
Really simple syndication یا RSS واقعا سر و صدا به پا کرده است. فروشندگان پیشرو بر روی پتانسیل این واسطهی در حال ظهور که امکان توزیع مقالات آنلاین، پستهای بلاگ، podcast ها و سایر محتویات آنلاین را از طریق news feed ها در میان میلیونها مصرفکننده فراهم میآورد حساب باز کردهاند. میزان محبوبیت RSS تا چه حد است؟ بر اساس آمار تخمینی ۶ میلیون آمریکایی مشترک news feedهای RSS میباشند، و این میزان روز به روز در حال افزایش است. دلیل این تقاضای رو به رشد را میتوان به سادگی درک نمود: مشترکان از feed ها برای مطالعه موضوعات مورد علاقهی خود در زمان مورد نظر خود بر روی دسکتاپها یا دستگاههای سیار خود استفاده میکنند. اشتراکها کاملا اختیاری هستند و لغو آنها به سادگی امکان پذیر میباشد، همانند TiVo.
Royal Farros، از موسسان MessageCast، که توسط مایکروسافت خریداری شد و از RSS feedها به عنوان بخشی از تکنولوژی که اساس سرویس MSN Alert را شکل میدهد استفاده میکند، میگوید: "یک انقلاب مشتری است." و این تحول دستخوش پیشرفت عظیمی گردیده است: مایکروسافت بخشی از نسخه جدید سیستم عامل ویندوز خود را در سال ۲۰۰۶ به RSS اختصاص میدهد. او میگوید: "این واقعیت RSS است و آن چیزی است که بسیاری از مردم به دنبالش هستند." چیزی که نادیده گرفته نشده است، توان بالقوه RSS برای توزیع مستقیم تبلیغات مرتبط در میان مصرف کنندگان علاقهمند است. بنابراین تعجبی ندارد که فروشندگان پیشرو، آژانسهای بزرگ خرید رسانه، ناشران و شرکتهای اینترنتی همگی مشتاقانه این عرصه جدید را میجویند.
برخی ناشران خود اقدام به تولید news feed ها مینمایند تا از این راه محتوای خود را ارتقا داده و ترافیک سایت را افزایش دهند. سایر شرکتها از آن به عنوان یک ابزار PR استفاده میکنند. موسسات متعدد بازاریابی تازهکار بر روی RSS به عنوان یک پلاتفرم برای تبلیغات آنلاین واسطی که شبیه تبلیغات متنی محبوب گوگل میباشند حساب باز کردهاند. اما ارزش بالقوهی بازاریابی news feed ها به اینجا ختم نمیشود؛ RSSهمچنین میتواند برای توزیع اطلاعات و پیوند دادن کوپنها، رویدادهای خاص و سرگرمیها (در این مورد میتوانید podcast ها را در نظر بگیرید) در میان مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد تنها یک مسئله عمده وجود دارد: برخی فروشندگان هنوز با مدل تبلیغاتی پایهای وب خو نگرفتهاند، چه برسد به این عرصه فرعی نوظهور. RSS فاقد کمیتهای استاندارد کارآیی است، و مخاطبان آن در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات آنلاین از قبیل ایمیل بسیار کم هستند. هیچ توافق عمومی در مورد محل قرارگیری تبلیغات درون یک feed وجود ندارد. و بسیاری از مصرف کنندگان هنوز با این تکنولوژی خو نگرفتهاند.حامیان این تکنولوژی بر این باورند که این معایب موقتی هستند. بله، تعداد کاربران نسبتا کم است، اما آن به سرعت در حال افزایش میباشد. نه، کمیتها به عنوان مثال به اندازهی بازاریابی ایمیلی توسعه یافته نیستند، اما آنها در نهایت توسعه خواهند یافت. Cailin Pitcher، مدیر ارشد بازاریابی در Citrix Online، که از تبلیغات متنی در RSS feed های واسط برای ارتقاء GoToMeeting (محصول همایش آنلاین خود) استفاده کرده است، میگوید: "این مهم نیست که یک سری معیارها هنوز در حد راضی کنندهای نیستند، بلکه این مهم است که چند نفر بر روی تبلیغات شما کلیک مینمایند یا از این راه چه میزان فروش عاید شما میگردد." و برخلاف برخی تاکتیکهای بازاریابی آنلاین، "RSS یک موضوع بیخطر برای مصرف کنندگان است"، Pitcher این امر را خاطرنشان میکند. مشترکان خود انتخاب کننده هستند. از آنها اطلاعات شخصی از قبیل یک آدرس ایمیل درخواست نمیشود. هیچ اسپمی وجود ندارد. و آنها میتوانند هر یک از اشتراکهای خود را که دوست ندارند غیر فعال سازند. او میگوید: "از این دیدگاه، آن تنها یک کانال واقعا پاک به سوی مصرف کننده است."
شرکتهایی که بازاریابی مرتبط با RSS را ارائه مینمایند میگویند زمان برای آنها اهمیت حیاتی دارد. رقابت بر سر لغات کلیدی موتور جستجو و دسترسپذیری محدود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تبلیغات آنلاین مبتنی بر لغت کلیدی بر روی وبسایتهای محبوب باعث مایوس شدن برخی از فروشندگان گردیده است. Scott Rafer، مدیر ارشد اجرایی Feedster (یک شبکه تبلیغاتی و موتور جستجوی RSS)، خاطرنشان میکند: "مردم تمامی مکانهای محتمل را اشغال کردهاند." او میگوید، RSS feed ها میتوانند منبع جدیدی را در اختیار تبلیغات کنندگان گرسنه قرار دهند و درآمد جدیدی را برای ناشران نگران فراهم آورند. چرا نگرانی؟ Bill Flitter موسس و مدیر ارشد بازاریابی Pheedo (یک شرکت بازاریابی RSS و بلاگ) میگوید: "RSS توجهات را به سوی خود معطوف میکند." بسیاری از ناشران امیدوارند که feed ها باعث افزایش ترافیک سایت آنها گردند، و این اتفاق رخ میدهد. اما عکس این مطلب نیز صادق است: برای برخی سایتها، تعداد مشترکان news feed ها رو به افزایش است در حالی که ترافیک روند نزولی دارد. تبلیغات RSS راهی را برای ناشران جهت کسب درآمد از news feed های خود فراهم میآورد، و برخی از آنها پیش از این آن را تجربه نمودهاند. New York Times اخیرا قراردادی را با Sun Microsystems امضاء کرد که بر طبق آن تبلیغاتی را برای Sun در متن کامل مقالاتی که تیترهای آنها در news feed های تجاری و تکنولوژی NYT ظاهر میگردند قرار میدهد.
این یکی از دلایلی است که باعث شده ناظران پیشبینی نمایند که تبلیغات RSS سر و صدای فراوانی به پا خواهد کرد. چنان که Farros توضیح میدهد: "RSS به یک تولیدکننده داده جهانی برای تمامی این اطلاعات تبدیل میگردد. و تبلیغات مرتبط به روشی برای تامین کل هزینههای آن تبدیل میشود."
دستیابی به یک درک صحیح
با توجه به کسب موفقیت سریع در زمینه تبلیغات RSS از سوی شرکتهایی از قبیل Sun و Citrix Online، سایرین در حال رو آوردن به این عرصه هستند. Shuman Ghosemajumder، مدیر محصول تجاری گوگل، که در ماه مه RSS feed ها را به برنامه AdSense خود افزوده است، میگوید: "در میان تمام رسانههایی که ما تا به حال دیدهایم در این مورد دستیابی به درک صحیحی از تجربه کاربر از بیشترین اهمیت برخوردار است. مردم میتوانند محتوا را در سمت خود به روشهای بسیار متفاوتی به نمایش در آورند. اگر شما به درک صحیحی از تجربه کاربر نرسید، آنگاه کاربران تمایلی برای پشتیبانی از آن ندارند." دستیابی به یک درک صحیح از آن میتواند دشوار باشد. بیش از ۱۰۰۰ news aggregator وجود دارد که feed ها را میتوان در آنها مشاهده نمود. هیچ استاندارد واحدی برای سازگاری aggregator وجود ندارد، از این رو هیچ استاندارد واحدی برای تبلیغات RSS موجود نیست، هر چند که اغلب فروشندگان تبلیغات صرفا متنی را مورد آزمایش قرار میدهند. در نتیجه، یک تبلیغات باید "صرفا به محتوای پیام بپردازد چرا که شما کنترلی بر نحوه به نمایش در آمدن آن ندارید." این گفته Dick Costolo، مدیر ارشد اجرایی FeedBurner، است که feed های RSS را برای ناشران مدیریت میکند.
علاوه بر محتوا، کیفیت و رویکرد چنین تبلیغاتی نیز بسیار مهم است. مشترکان RSS "به دنبال اطلاعات قابل توجه و جالب مرتبط با دادهها هستند"، این گفته Pitcher است. هر توسعه جدید در تبلیغات آنلاین نظر منتقدان پر سر و صدایی را جلب نموده است که در مقابل تجاوز پیغامهای بازاریابی متجاوز به محیطهایی که قبلا خالی از تبلیغات بودهاند سر و صدا به راه میاندازند. تبلیغات RSS نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نهایت اعتراضات فروکش میکند – اما نه فراهم آوردن امکان لغو سریع news feed هایی که حاوی تبلیغات آزاردهنده هستند برای کاربران.