22-05-2016، 13:41
شرکت ایرباس در تلاش است بالگرد های پر سرعت را وارد مرحله ی تازه ای کند. ماه گذشته اداره ی ثبت اختراعات و نشان های تجاری آمریکا درخواست شرکت بالگرد سازی ایرباس برای ثبت پتنت یک بالگرد ترکیبی جدید را مورد تأیید قرار داد.
این پتنت جدید در واقع نمونه ی توسعه یافته ی بالگرد آزمایشی و در عین حال انقلابی این شرکت یعنی X3 است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به پرواز در آمد. با این وجود هنوز برای آن نامی انتخاب نشده است.
این طرح اولیه جزئی از طرح بالگرد های پر سرعت، دوربرد و هیبریدی این شرکت نیز محسوب می شود که پیشتر با عنوان یوروکوپتر شناخته می شد.
لازم به یادآوری است که بالگرد X3 در زمان آزمایش موفق شد به سرعت ۴۷۱ کیلومتر بر ساعت برسد؛ سرعتی که آن را به سریع ترین هواگرد روتور ثابت جهان تبدیل کرد. این در حالی است که پتنت جدید نسبت به طراحی اصلی آن یعنی X3 تکامل یافته است.
آنچه که باعث ترکیبی شدن طرح جدید می شود وجود یک جفت موتور سوار بر باله های طرفین و ملخ های پیشران آنها علاوه بر پره ی اصلی بالگرد است. طراحی مذکور نیاز به موتور انتهایی برای مهار گشتاور پره های اصلی بالگرد را برطرف می کند.
بالگردی با پره های پیشران اضافی به هیچ وجه چیز تازه ای نیست و نسخه های متعددی از آن دهه هاست که به پرواز مشغول اند. اما بالگردی با این طراحی و چنین عملکرد خیره کننده ای یک موضوع جدید به حساب می آید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.این طراحی همچنین به بالگرد مذکور اجازه می دهد به سطح عملکرد هواگرد های تیلت روتور یا دو منظوره (بالگرد-هواپیما) از جمله V22 Osprey برسد. این نوع هواگرد ها با وجود دو موتور چرخشی در دو طرف خود، می توانند مثل بالگرد از زمین بلند شوند یا روی آن بنشینند، و هنگام پرواز افقی عادی به فرم هواپیما دست یابند.
بر خلاف نمونه ی آزمایشی X3، پره های موتورهای جانبی پتنت جدید پشت بال قرار گرفته اند نه جلوی آن. بر اساس این پتنت، این به کاهش سر و صدا، کاهش لرزش برخاست، و نیز بهبود ایمنی مسافران کمک می کند. طراحان پتنت یاد شده خاطرنشان کرده اند که طرح های تکمیلی این طرح شامل موتور توربوجت خواهند بود. این به آن معناست که بالگرد به ثبت رسیده احتمالاً بسیار سریع تر از رکورددار فعلی یعنی X3 خواهد بود.