27-04-2016، 13:21
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سیاست های اقتصادی رضاخان
نخبگان سیاسی و فرهنگی در زمان حاكمیت رضاشاه، اندیشههای اصلاحطلبانه خویش را مطرح میکردند؛ اما این آرا به دلیل قدرت دیكتاتوری رضاخان، نفوذ بیگانگان و رقابت شدید میان آنان در عرصههای مختلف، وجود فساد و رشوهخواری و الگو برداری از سیستمهای اصلاح و توسعه جوامع غربی، هرگز تحقق نیافت.
رضاخان
در این مقاله به اجمال به اهم سیاستهای اقتصادی رضاشاه حول چهار محور ذیل میپردازیم:
الف) ارتباطات و حمل و نقل؛
ب) صنایع و امور مالی؛
ج) صنعت نفت؛
د) كشاورزی.
الف) حمل و نقل و ارتباطات
1. احداث راهآهن
لازمه توسعه تجاری و یكپارچگی بازار ملی، ایجاد ارتباط میان سه بخش ویژه، یعنی مراكز تولید كالاهای كشاورزی(روستاها) با مراكز تولید صنعتی(شهرها) و مراكز توزیع كالاهای وارداتی است. همچنین تسریع فرایند انباشت سرمایه و گسترش حیطه اقتدار دولت، بدون وجود راههای ارتباطی اعم از راههای زمینی، هوایی و دریایی امكانپذیر نیست؛اما مجموعه خطوط راهآهن كه در شمال، شمال غرب، جنوب و جنوب شرقی احداث شد، نه برای تأمین موارد مذكور، بلكه برای اهداف استراتژیك و اقتصادی خود شاه اجرا شد
مسیر شمالی راهآهن از تهران تا بندرشاه، تهران را به مازندران، زادگاه شاه و املاك وسیع و بادآوردهاش متصل میكرد. همچنین این مسیر به تركمن صحرا متصل میشد كه از لحاظ تولید پنبه، حاصلخیز بود و رضاشاه به اراضی آن چشم طمع داشت.
مسیر جنوبی راهآهن، تهران ـ خلیج فارس، به سبب مسائل نظامی داخلی، ایجاد شده بود تا دستیابی به اقوام و عشایر ناآرام(ایلات عرب بختیاری و لر) را آسان كند. همچنین اشتیاق شاه و وابستگان دولت را برای وجود راهآهنی سراسری برآورده سازد.
هزینه این کار از مالیات ویژه بر چای، قند و شكر ـ كه اقلام حیاتی در غذای روزانه مردم بود ـ به دست میآمد و كسری آن نیز از طریق وامهای بانكی و اعتبارات دولتی تأمین میشد؛ در حالی كه عملاً تأثیر چندانی در بهبود اوضاع اقتصادی مردم نداشت.
احداث راهآهن، یازده سال طول كشید و با مشاركت مهندسان مشاور آمریكا، بلژیك، ایتالیا، سویس و چكسلواكی ساخته شد و سی میلیون لیره، هزینه بر دوش ملت گذاشت!!
با این وصف، رشد صنایع در ایران نسبت به عرصههای جهانی بسیار ناچیز بود و علاوه بر آن تقریباً نیمی از سرمایههای بخش صنعت به شخص رضاشاه تعلق یافت
2. ایجاد پست هوایی
«شركت هوانوردی یونكرس آلمان» این کار را انجام داد كه در اوایل دهه 1300ش. تحت امتیاز خارجیان بود و از اواسط دهه 1310ش. تحت كنترل دولت درآمد.
3. حمل و نقل دریایی
رضاشاه با خرید سه فروند كشتی بزرگ به انحصار تجارت دریایی در خلیج فارس پایان داد.
4. احداث دكلهای پست(تلفن و تلگراف):
ارتباطات دور از طریق شبكه تلگراف هند و اروپا توسعه یافت و تلگراف و رادیو ـ كه در آغاز برای مقاصد نظامی بود ـ برای احتیاجات غیر نظامی كاربرد یافت. دستگاههای موج كوتاه در 4 آبان 1309 افتتاح شد و تا 1311 توسعه پیدا كرد.
رادیو تهران در 1319 با حضور متخصصان آلمانی، راهاندازی و تعدادی از كارمندان، صرفاً برای آموختن كار با دستگاهها به فرانسه اعزام شدند.
ب) صنایع و امور مالی
صنایع در ایران تا قبل از جنگ جهانی اول، بیشتر جنبه دستی و هنری داشت و تنها دو كارخانه نخریسی دایر بود.
در این دوره( 1300ـ1320ش.) رشد كلی تولید و درآمد بالا بود؛ اما برندگان اصلی، اقشار مرفه تهران و چند شهر عمده بودند. بیشترین سود را اقشار بالای بوروكراسی دولتی و شركای تجاریشان بردند و بخش خصوصی صنعت به دلیل بیثباتی اقتصادی و هراس از مصادره اموال و یا ضعف مالی قادر به فعالیت نبود. دولت، خود رأساً سرمایهگذاری در صنایع را در اختیار داشت كه غالباً این صنایع، مصرفی بود. ایجاد و توسعه صنایع نساجی، غذایی و ساختمانی(سیمان و آجر)، محور فعالیتهای این دوره بود.
رضاخان-رضاشاه
اولین كارخانه آردسازی در سال 1299ش. و نخستین كارخانه بافندگی نخ و ابریشم در 1304 راه اندازی شد. از 1310 به بعد، در پی توسعه تولید كالاهای مصرفی، وزارتخانهای به نام وزارت اقتصاد ملی تأسیس شد. دو هدف عمده سیاست توسعه صنعتی، تأمین نیازمندیهای مردم از طریق صنایع مصرفی، بهویژه صنایع غذایی و تأمین نیازمندیهای ارتش از قبیل: گلیسیرین، صابون، كنسرو، مس، سرب، پارچه، ماسك ضد گاز و... بود.
از سال 1311ش. قوانینی برای حمایت از صنایع به تصویب رسید كه باعث رشد شركتها از 93 شركت به 1835 شركت تا سال 1320شد. اهم آن کارخانهها بدینقرار بود: 8 كارخانه چرمسازی، كارخانههای جورابِ كشبافی، كبریتسازی، آهنسازی، ریختهگری، نجاری، كیسه و حریر بافی رشت، بطریسازی، كمپوت و مرباسازی خراسان، كارخانه پنبه اصفهان، كارخانه تهیه تراورس و كارخانه قیر اندود كردن تراورس، كارخانجات دخانیات، ابریشم، پارچه، كنف، صابون و روغنكشی.
با این وصف، رشد صنایع در ایران نسبت به عرصههای جهانی بسیار ناچیز بود و علاوه بر آن تقریباً نیمی از سرمایههای بخش صنعت به شخص رضاشاه تعلق یافت. همچنین اقدامهای اقتصادی رضاشاه، سرمایههای خصوصی را برای سرمایهگذاری در عرصههای صنعتی هدایت نكرد و آن را به سوی تجارت خارجی و سپس بخش زمین و رباخواری كشاند.
فعالیتهای دیگر آن دوره برای اصلاح امور مالی عبارت بودند از:
الف) تصویب قانون اجازه تأسیس «بانك ملّی» در 1306ش. و پس از آن ایجاد «بانك فلاحتی و صنعتی» در 1309 و بانكها و مؤسساتی مانند آنها؛
ب) ایجاد ثبات در قیمت ریال؛
ج) افزایش تواناییهای دولت برای تأمین اعتبارات و هزینهها.
با این حال، بازاریان و تجار ترجیح میدادند به جای درگیر شدن با نظام بوروكراتیكِ بانكهای دولتی به صرافیها روی آورند. این کارها با وجود تدوین و تصویب مقررات متعدد درباره سیستم نظام بوروكراتیك، كارایی لازم را در فرایند توسعه نداشت؛ زیرا فساد اداری، رشوهخواری و جهل مردم به قوانین و مقررات، مانع اثربخشی آنها میشد.
در این دوره( 1300ـ1320ش.) رشد كلی تولید و درآمد بالا بود؛ اما برندگان اصلی، اقشار مرفه تهران و چند شهر عمده بودند. بیشترین سود را اقشار بالای بوروكراسی دولتی و شركای تجاریشان بردند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در سال 1310 دولت با افت شدید درآمدِ نفت، «قرارداد دارسی» را لغو و قرارداد جدید 1933م. را منعقد کرد؛ اما برخلاف جوسازیها، این قرارداد به مراتب زیانبارتر از قرارداد قبل بود.
دولت، منابع دیگری برای تأمین درآمد داشت؛ اما نفت، نقش ویژهای ایفا میكرد و 20% كل بودجه را تشكیل میداد. از آنجا که هزینههای دولت بیش از اعتبارات بود، سهم نفت در تأمین مخارج، بیش از این مقدار بود و چون درآمد نفت به ارز پرداخت میشد، حساب جاری و ترازِ پرداختها نیز مازاد نشان میداد؛ از اینرو دولت، جدا از اقتصاد سیاسی داخلی، درآمد ارزی قابل توجهی در اختیار داشت كه نه به مالیاتهای مردم و نه صادرات وابسته بود.
نگاهی به چگونگی تخصیص بودجه سالیانه، روند فعالیتهای كلان اقتصادی دولت را نمایان میسازد كه از افزایش رو به رشدِ هزینههای دولت حکایت میکند؛ اما درصد اختصاص آن به وزارتخانهها ناهمگون بود. همچنین مشاركتنداشتن بخش خصوصی در صنعتیكردن كشور، سبب فربهشدن نظام بوروكراتیك و افزایش هزینههای دولت شد و این علاوه بر هزینه سنگین ایجاد ارتش و تجهیزات نظامی بود كه تا حدود 40% از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میداد؛ از اینرو انحصار درآمد نفت در اختیار دولت نیز نتوانست توسعه صنعتی و اقتصادی را در ایران به وجود آورد.
رضاشاه
د) كشاورزی
اقدامهای اقتصادی رضاشاه در دوران بیست ساله، تنها حیات جامعه شهری را متحول كرد. درک نادرست از مسائل روستایی و محوریبودن نیازهای نظامی و استراتژیك حكومت، كشاورزی را در همان وضعیتی باقی گذاشت كه قرنها دچارش بود.
دامنه تبعیض مداوم و همه جانبهای كه علیه روستاییان اعمال شد، تنها در تمركز سرمایهگذاری دولت در بخش صنایع نبود. دولت تنها خریدار و توزیعكننده محصولات عمده كشاورزی، شامل گندم و جو در پایینترین قیمت بود و هدف آن كاهشِ مصرف دهقانان و اختصاص یارانه به معدودی از شهرها بود. این سیاستهای ناعادلانه، روستاها را از همه طرف زیر فشار قرار میداد. همچنین روابط «ارباب ـ رعیتی» به دلیل تثبیت مالكیتهای بزرگ به اوج خود رسید.
فرایند تجاریشدن كشاورزی، به برخی محصولات، محدود بود و تمام مناطق و محصولات استحصایی در این فرایند ادغام نشد و تلاش نظامیان و رضاشاه برای تصاحب زمینها، سبب بیثباتی در مالكیت شد. كشاورزان و خردهمالكان، به علت كمبود نقدینگی، به سلففروشی و دریافتِ وام با بهرههای سنگین روی آوردند و كشاورزان بیزمین برای تأمین خانواده، وام میگرفتند.
مالكان بزرگ نیز به دلیل نداشتن نقدینگی، قادر به انتقال درآمد خود به بخش تجارت و صنعت نبودند و راههای ایجاد شده نیز تنها مراكز شهری خاصه شهرهای بزرگ را به یكدیگر مرتبط میساخت و روستاها در انزوا ماندند. تخصصیشدن و افزایش تولید برخی محصولات محدود، مانند: برنج، توتون، پنبه در سال های 1304 ـ 1348ش. باعث گسترش نقدینهكاری و افزایش درآمد شد؛ اما شیوههای كهن تولید، همچنان باقی ماند.
مجموعه برنامههای توسعه صنعتی در سالهای 1310 ـ 1320ش. و اختصاص سهم فزاینده نفت به آن، سهم تولیدات كشاورزی را در تولید ناخالصی ملی از 80 ـ 90% به 50% كاهش داد[33] و كشاورزی در حد كشورهای عقبمانده باقی ماند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

سیاست های اقتصادی رضاخان
نخبگان سیاسی و فرهنگی در زمان حاكمیت رضاشاه، اندیشههای اصلاحطلبانه خویش را مطرح میکردند؛ اما این آرا به دلیل قدرت دیكتاتوری رضاخان، نفوذ بیگانگان و رقابت شدید میان آنان در عرصههای مختلف، وجود فساد و رشوهخواری و الگو برداری از سیستمهای اصلاح و توسعه جوامع غربی، هرگز تحقق نیافت.
رضاخان
در این مقاله به اجمال به اهم سیاستهای اقتصادی رضاشاه حول چهار محور ذیل میپردازیم:
الف) ارتباطات و حمل و نقل؛
ب) صنایع و امور مالی؛
ج) صنعت نفت؛
د) كشاورزی.
الف) حمل و نقل و ارتباطات
1. احداث راهآهن
لازمه توسعه تجاری و یكپارچگی بازار ملی، ایجاد ارتباط میان سه بخش ویژه، یعنی مراكز تولید كالاهای كشاورزی(روستاها) با مراكز تولید صنعتی(شهرها) و مراكز توزیع كالاهای وارداتی است. همچنین تسریع فرایند انباشت سرمایه و گسترش حیطه اقتدار دولت، بدون وجود راههای ارتباطی اعم از راههای زمینی، هوایی و دریایی امكانپذیر نیست؛اما مجموعه خطوط راهآهن كه در شمال، شمال غرب، جنوب و جنوب شرقی احداث شد، نه برای تأمین موارد مذكور، بلكه برای اهداف استراتژیك و اقتصادی خود شاه اجرا شد
مسیر شمالی راهآهن از تهران تا بندرشاه، تهران را به مازندران، زادگاه شاه و املاك وسیع و بادآوردهاش متصل میكرد. همچنین این مسیر به تركمن صحرا متصل میشد كه از لحاظ تولید پنبه، حاصلخیز بود و رضاشاه به اراضی آن چشم طمع داشت.
مسیر جنوبی راهآهن، تهران ـ خلیج فارس، به سبب مسائل نظامی داخلی، ایجاد شده بود تا دستیابی به اقوام و عشایر ناآرام(ایلات عرب بختیاری و لر) را آسان كند. همچنین اشتیاق شاه و وابستگان دولت را برای وجود راهآهنی سراسری برآورده سازد.
هزینه این کار از مالیات ویژه بر چای، قند و شكر ـ كه اقلام حیاتی در غذای روزانه مردم بود ـ به دست میآمد و كسری آن نیز از طریق وامهای بانكی و اعتبارات دولتی تأمین میشد؛ در حالی كه عملاً تأثیر چندانی در بهبود اوضاع اقتصادی مردم نداشت.
احداث راهآهن، یازده سال طول كشید و با مشاركت مهندسان مشاور آمریكا، بلژیك، ایتالیا، سویس و چكسلواكی ساخته شد و سی میلیون لیره، هزینه بر دوش ملت گذاشت!!
با این وصف، رشد صنایع در ایران نسبت به عرصههای جهانی بسیار ناچیز بود و علاوه بر آن تقریباً نیمی از سرمایههای بخش صنعت به شخص رضاشاه تعلق یافت
2. ایجاد پست هوایی
«شركت هوانوردی یونكرس آلمان» این کار را انجام داد كه در اوایل دهه 1300ش. تحت امتیاز خارجیان بود و از اواسط دهه 1310ش. تحت كنترل دولت درآمد.
3. حمل و نقل دریایی
رضاشاه با خرید سه فروند كشتی بزرگ به انحصار تجارت دریایی در خلیج فارس پایان داد.
4. احداث دكلهای پست(تلفن و تلگراف):
ارتباطات دور از طریق شبكه تلگراف هند و اروپا توسعه یافت و تلگراف و رادیو ـ كه در آغاز برای مقاصد نظامی بود ـ برای احتیاجات غیر نظامی كاربرد یافت. دستگاههای موج كوتاه در 4 آبان 1309 افتتاح شد و تا 1311 توسعه پیدا كرد.
رادیو تهران در 1319 با حضور متخصصان آلمانی، راهاندازی و تعدادی از كارمندان، صرفاً برای آموختن كار با دستگاهها به فرانسه اعزام شدند.
ب) صنایع و امور مالی
صنایع در ایران تا قبل از جنگ جهانی اول، بیشتر جنبه دستی و هنری داشت و تنها دو كارخانه نخریسی دایر بود.
در این دوره( 1300ـ1320ش.) رشد كلی تولید و درآمد بالا بود؛ اما برندگان اصلی، اقشار مرفه تهران و چند شهر عمده بودند. بیشترین سود را اقشار بالای بوروكراسی دولتی و شركای تجاریشان بردند و بخش خصوصی صنعت به دلیل بیثباتی اقتصادی و هراس از مصادره اموال و یا ضعف مالی قادر به فعالیت نبود. دولت، خود رأساً سرمایهگذاری در صنایع را در اختیار داشت كه غالباً این صنایع، مصرفی بود. ایجاد و توسعه صنایع نساجی، غذایی و ساختمانی(سیمان و آجر)، محور فعالیتهای این دوره بود.
رضاخان-رضاشاه
اولین كارخانه آردسازی در سال 1299ش. و نخستین كارخانه بافندگی نخ و ابریشم در 1304 راه اندازی شد. از 1310 به بعد، در پی توسعه تولید كالاهای مصرفی، وزارتخانهای به نام وزارت اقتصاد ملی تأسیس شد. دو هدف عمده سیاست توسعه صنعتی، تأمین نیازمندیهای مردم از طریق صنایع مصرفی، بهویژه صنایع غذایی و تأمین نیازمندیهای ارتش از قبیل: گلیسیرین، صابون، كنسرو، مس، سرب، پارچه، ماسك ضد گاز و... بود.
از سال 1311ش. قوانینی برای حمایت از صنایع به تصویب رسید كه باعث رشد شركتها از 93 شركت به 1835 شركت تا سال 1320شد. اهم آن کارخانهها بدینقرار بود: 8 كارخانه چرمسازی، كارخانههای جورابِ كشبافی، كبریتسازی، آهنسازی، ریختهگری، نجاری، كیسه و حریر بافی رشت، بطریسازی، كمپوت و مرباسازی خراسان، كارخانه پنبه اصفهان، كارخانه تهیه تراورس و كارخانه قیر اندود كردن تراورس، كارخانجات دخانیات، ابریشم، پارچه، كنف، صابون و روغنكشی.
با این وصف، رشد صنایع در ایران نسبت به عرصههای جهانی بسیار ناچیز بود و علاوه بر آن تقریباً نیمی از سرمایههای بخش صنعت به شخص رضاشاه تعلق یافت. همچنین اقدامهای اقتصادی رضاشاه، سرمایههای خصوصی را برای سرمایهگذاری در عرصههای صنعتی هدایت نكرد و آن را به سوی تجارت خارجی و سپس بخش زمین و رباخواری كشاند.
فعالیتهای دیگر آن دوره برای اصلاح امور مالی عبارت بودند از:
الف) تصویب قانون اجازه تأسیس «بانك ملّی» در 1306ش. و پس از آن ایجاد «بانك فلاحتی و صنعتی» در 1309 و بانكها و مؤسساتی مانند آنها؛
ب) ایجاد ثبات در قیمت ریال؛
ج) افزایش تواناییهای دولت برای تأمین اعتبارات و هزینهها.
با این حال، بازاریان و تجار ترجیح میدادند به جای درگیر شدن با نظام بوروكراتیكِ بانكهای دولتی به صرافیها روی آورند. این کارها با وجود تدوین و تصویب مقررات متعدد درباره سیستم نظام بوروكراتیك، كارایی لازم را در فرایند توسعه نداشت؛ زیرا فساد اداری، رشوهخواری و جهل مردم به قوانین و مقررات، مانع اثربخشی آنها میشد.
در این دوره( 1300ـ1320ش.) رشد كلی تولید و درآمد بالا بود؛ اما برندگان اصلی، اقشار مرفه تهران و چند شهر عمده بودند. بیشترین سود را اقشار بالای بوروكراسی دولتی و شركای تجاریشان بردند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

در سال 1310 دولت با افت شدید درآمدِ نفت، «قرارداد دارسی» را لغو و قرارداد جدید 1933م. را منعقد کرد؛ اما برخلاف جوسازیها، این قرارداد به مراتب زیانبارتر از قرارداد قبل بود.
دولت، منابع دیگری برای تأمین درآمد داشت؛ اما نفت، نقش ویژهای ایفا میكرد و 20% كل بودجه را تشكیل میداد. از آنجا که هزینههای دولت بیش از اعتبارات بود، سهم نفت در تأمین مخارج، بیش از این مقدار بود و چون درآمد نفت به ارز پرداخت میشد، حساب جاری و ترازِ پرداختها نیز مازاد نشان میداد؛ از اینرو دولت، جدا از اقتصاد سیاسی داخلی، درآمد ارزی قابل توجهی در اختیار داشت كه نه به مالیاتهای مردم و نه صادرات وابسته بود.
نگاهی به چگونگی تخصیص بودجه سالیانه، روند فعالیتهای كلان اقتصادی دولت را نمایان میسازد كه از افزایش رو به رشدِ هزینههای دولت حکایت میکند؛ اما درصد اختصاص آن به وزارتخانهها ناهمگون بود. همچنین مشاركتنداشتن بخش خصوصی در صنعتیكردن كشور، سبب فربهشدن نظام بوروكراتیك و افزایش هزینههای دولت شد و این علاوه بر هزینه سنگین ایجاد ارتش و تجهیزات نظامی بود كه تا حدود 40% از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میداد؛ از اینرو انحصار درآمد نفت در اختیار دولت نیز نتوانست توسعه صنعتی و اقتصادی را در ایران به وجود آورد.
رضاشاه
د) كشاورزی
اقدامهای اقتصادی رضاشاه در دوران بیست ساله، تنها حیات جامعه شهری را متحول كرد. درک نادرست از مسائل روستایی و محوریبودن نیازهای نظامی و استراتژیك حكومت، كشاورزی را در همان وضعیتی باقی گذاشت كه قرنها دچارش بود.
دامنه تبعیض مداوم و همه جانبهای كه علیه روستاییان اعمال شد، تنها در تمركز سرمایهگذاری دولت در بخش صنایع نبود. دولت تنها خریدار و توزیعكننده محصولات عمده كشاورزی، شامل گندم و جو در پایینترین قیمت بود و هدف آن كاهشِ مصرف دهقانان و اختصاص یارانه به معدودی از شهرها بود. این سیاستهای ناعادلانه، روستاها را از همه طرف زیر فشار قرار میداد. همچنین روابط «ارباب ـ رعیتی» به دلیل تثبیت مالكیتهای بزرگ به اوج خود رسید.
فرایند تجاریشدن كشاورزی، به برخی محصولات، محدود بود و تمام مناطق و محصولات استحصایی در این فرایند ادغام نشد و تلاش نظامیان و رضاشاه برای تصاحب زمینها، سبب بیثباتی در مالكیت شد. كشاورزان و خردهمالكان، به علت كمبود نقدینگی، به سلففروشی و دریافتِ وام با بهرههای سنگین روی آوردند و كشاورزان بیزمین برای تأمین خانواده، وام میگرفتند.
مالكان بزرگ نیز به دلیل نداشتن نقدینگی، قادر به انتقال درآمد خود به بخش تجارت و صنعت نبودند و راههای ایجاد شده نیز تنها مراكز شهری خاصه شهرهای بزرگ را به یكدیگر مرتبط میساخت و روستاها در انزوا ماندند. تخصصیشدن و افزایش تولید برخی محصولات محدود، مانند: برنج، توتون، پنبه در سال های 1304 ـ 1348ش. باعث گسترش نقدینهكاری و افزایش درآمد شد؛ اما شیوههای كهن تولید، همچنان باقی ماند.
مجموعه برنامههای توسعه صنعتی در سالهای 1310 ـ 1320ش. و اختصاص سهم فزاینده نفت به آن، سهم تولیدات كشاورزی را در تولید ناخالصی ملی از 80 ـ 90% به 50% كاهش داد[33] و كشاورزی در حد كشورهای عقبمانده باقی ماند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
