01-12-2015، 22:44
شیشه رنگی که زمانی موقعی در معماری ملتها سمبل سبک و زندگی در زمانهای ویژه، در حال حاضر به گونهای دیگر در زندگی امروزی ما خودشان را نشان میدهند.
در سده نوزدهم میلادی، شیشههای رنگی در ساختمانهای معماری بعضی از ملتهای اروپا، آفریقا و آسیا به کار میرفت و در حال حاضر با استفاده از فن آوری، تبدیل به موضوعی مهم در تبلیغات مارکتینگها و ارائه کالاهای صنعتی گشته است.
به منظور رسیدن به نمودهای دیداری زیبا، با به کارگیری از لامپ های الای دی در شیشه رنگی دوجداره، انعکاسهای جالبی از رنگهای گوناگون در نقطه دید تماشاگران خودنمایی میکند.
به منظور رسیدن به مکانهایی گوناگون در محلهای مانند مترو، فرودگاه و سایر مکانهای عمومی با به کارگیری از شیشه رنگی نمودهای دیداری جذابی به وجود میآید.
از شیشه رنگی در طراحی و ساخت درونی ساختمانها هم بهره گرفته میشود و طراح با به کارگیری از شیشه رنگی برای سوا نمودن دو مکان محتلف از قابلیتهای عملی و زیبایی شیشه رنگی استفاده مینمایدو فضایی شاد و خاص را پدید میآورد.
عملکرد شیشه رنگیهای پنجرههای ارسی که در قدیم استفاده میشد و اکنون نیز به نوعی دیگر کارکرد خود را دارد با پدید آوردن نورهای رنگین منجر به دفع حشرههای موذی از محیط خارجی محوطههای داخلی میگردد. از طرفی نور شیشه رنگی از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری میکند و میزان نوررسی به فضای درونی را تنظیم میکند. در این مقاله سعی داریم درباره روانشناسی شیشه رنگی در دنیای امروز سخن بگیم.
از منظر روانشناسی رنگ شیشه رنگیها با پدید آوردن رنگهای مفرح و جذاب اثرهای دیگری را در سلامت و روان انسانها نیز به جا میگذارند که در دنیای امروزی و مدرن ما میتواند آرامش بخش لحظههای باشد که با تنشهای زیادی همراه است. اکثر رنگهای استفاده شده در شیشه رنگیهای ارسی رنگهای لاجوردی قرمز سبز و زرد میباشند و هر کدام به تنهایی اثر روانشناسی جدایی را ایفا میکنند.
در قدیم رویه پنجرههای رنگی را با به کارگیری از مدلهای مختلف نقوش معنادار اسلیمی و با شیشه رنگیهای ساده تزیین میکردند و آمیزه بیهمتایی را ایجاد میکردند که میتوانست با پیرامون بوسیله شبکههای هندسی و نورهای شیشه رنگی هم سازگاری بدیعی ایجاد کند و هم زیبایی بیبدیلی را در دید بیننده تداعی کند.
در شیشه رنگیهای استفاده شده در سنت قدیم ما به خاطر بد بودن تقلید از نقوش و صور آدمی و حیوانی در هنر نقاشی و تصویر سازی و تجسمی رفته رفته تقلید از طبیعت از دایره هنری خارج شد و توجه به سمت خلق نقوش و صور انتراغی با اشکال ویژه باب گردید که این نقوش و صور در کنار رنگهای شیشه رنگیهای ترسیم شده بر روی آنها جلوه دیداری خاصی را پدید میآورد.
در سده نوزدهم میلادی، شیشههای رنگی در ساختمانهای معماری بعضی از ملتهای اروپا، آفریقا و آسیا به کار میرفت و در حال حاضر با استفاده از فن آوری، تبدیل به موضوعی مهم در تبلیغات مارکتینگها و ارائه کالاهای صنعتی گشته است.
به منظور رسیدن به نمودهای دیداری زیبا، با به کارگیری از لامپ های الای دی در شیشه رنگی دوجداره، انعکاسهای جالبی از رنگهای گوناگون در نقطه دید تماشاگران خودنمایی میکند.
به منظور رسیدن به مکانهایی گوناگون در محلهای مانند مترو، فرودگاه و سایر مکانهای عمومی با به کارگیری از شیشه رنگی نمودهای دیداری جذابی به وجود میآید.
از شیشه رنگی در طراحی و ساخت درونی ساختمانها هم بهره گرفته میشود و طراح با به کارگیری از شیشه رنگی برای سوا نمودن دو مکان محتلف از قابلیتهای عملی و زیبایی شیشه رنگی استفاده مینمایدو فضایی شاد و خاص را پدید میآورد.
عملکرد شیشه رنگیهای پنجرههای ارسی که در قدیم استفاده میشد و اکنون نیز به نوعی دیگر کارکرد خود را دارد با پدید آوردن نورهای رنگین منجر به دفع حشرههای موذی از محیط خارجی محوطههای داخلی میگردد. از طرفی نور شیشه رنگی از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری میکند و میزان نوررسی به فضای درونی را تنظیم میکند. در این مقاله سعی داریم درباره روانشناسی شیشه رنگی در دنیای امروز سخن بگیم.
از منظر روانشناسی رنگ شیشه رنگیها با پدید آوردن رنگهای مفرح و جذاب اثرهای دیگری را در سلامت و روان انسانها نیز به جا میگذارند که در دنیای امروزی و مدرن ما میتواند آرامش بخش لحظههای باشد که با تنشهای زیادی همراه است. اکثر رنگهای استفاده شده در شیشه رنگیهای ارسی رنگهای لاجوردی قرمز سبز و زرد میباشند و هر کدام به تنهایی اثر روانشناسی جدایی را ایفا میکنند.
در قدیم رویه پنجرههای رنگی را با به کارگیری از مدلهای مختلف نقوش معنادار اسلیمی و با شیشه رنگیهای ساده تزیین میکردند و آمیزه بیهمتایی را ایجاد میکردند که میتوانست با پیرامون بوسیله شبکههای هندسی و نورهای شیشه رنگی هم سازگاری بدیعی ایجاد کند و هم زیبایی بیبدیلی را در دید بیننده تداعی کند.
در شیشه رنگیهای استفاده شده در سنت قدیم ما به خاطر بد بودن تقلید از نقوش و صور آدمی و حیوانی در هنر نقاشی و تصویر سازی و تجسمی رفته رفته تقلید از طبیعت از دایره هنری خارج شد و توجه به سمت خلق نقوش و صور انتراغی با اشکال ویژه باب گردید که این نقوش و صور در کنار رنگهای شیشه رنگیهای ترسیم شده بر روی آنها جلوه دیداری خاصی را پدید میآورد.