25-07-2015، 17:20
نظر رهبر انقلاب درباره هیپنوتیزم ، جفر و رمل چیست؟
س : آيا هيپنوتيزم جايز است؟
ج: اگر به منظور غرض عقلايى و بارضايت کسى که مىخواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با کار حرامى هم نباشد، اشکال ندارد.
س : عدّه اى نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحى انسان مبادرت به هيپنوتيزم مىکنند، آيا اين عمل جايز است؟ آيا افرادى که در اين زمينه صاحب تجربه هستند ولى متخصّص آن نيستند، جايز است اقدام به اين کار کنند؟
ج: بهطور کلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلايى حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اينکه با رضايت و موافقت کسى باشد که مى خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد.
س : يادگرفتن و ياددادن و ديدن شعبده و اقدام به بازيهايى که همراه با تردستى هستند، چه حکمى دارد؟
ج: ياددادن و يادگرفتن شعبده حرام است، ولى بازيهايى که همراه با سرعت حرکت و تردستى هستند و از انواع شعبده محسوب نمى شوند، اشکال ندارد.
س : آيا آموختن علم جفر و رمل و زيجها و علوم ديگرى که از امور غيبى خبر مى دهند، جايز است؟
ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بهطور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود.
ج: علم سحر و يادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد وامّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.
س : مراجعه مؤمنين به بعضى از کسانى که از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مىکنند، با توجه به اينکه يقين دارند که آنها فقط کار خير انجام مىدهند چه حکمى دارد؟
ج: اين کار فی نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اينکه از راههايى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.
س : آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و کسب درآمد با آن جايز است؟
ج: اخبار به کذب جايز نيست.
س : آيا هيپنوتيزم جايز است؟
ج: اگر به منظور غرض عقلايى و بارضايت کسى که مىخواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با کار حرامى هم نباشد، اشکال ندارد.
س : عدّه اى نه به قصد درمان بلکه به منظور نشان دادن قدرت روحى انسان مبادرت به هيپنوتيزم مىکنند، آيا اين عمل جايز است؟ آيا افرادى که در اين زمينه صاحب تجربه هستند ولى متخصّص آن نيستند، جايز است اقدام به اين کار کنند؟
ج: بهطور کلى يادگيرى هيپنوتيزم و استفاده از آن به غرض عقلايى حلال و قابل ملاحظه اشکال ندارد به شرط اينکه با رضايت و موافقت کسى باشد که مى خواهد به خواب مصنوعى برود و ضرر معتنابهى هم براى او نداشته باشد.
س : يادگرفتن و ياددادن و ديدن شعبده و اقدام به بازيهايى که همراه با تردستى هستند، چه حکمى دارد؟
ج: ياددادن و يادگرفتن شعبده حرام است، ولى بازيهايى که همراه با سرعت حرکت و تردستى هستند و از انواع شعبده محسوب نمى شوند، اشکال ندارد.
س : آيا آموختن علم جفر و رمل و زيجها و علوم ديگرى که از امور غيبى خبر مى دهند، جايز است؟
ج: آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بهطور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود.
ج: علم سحر و يادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد وامّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.
س : مراجعه مؤمنين به بعضى از کسانى که از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مىکنند، با توجه به اينکه يقين دارند که آنها فقط کار خير انجام مىدهند چه حکمى دارد؟
ج: اين کار فی نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اينکه از راههايى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.
س : آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و کسب درآمد با آن جايز است؟
ج: اخبار به کذب جايز نيست.