25-06-2015، 19:43
پورشه با کسب جایگاههای اول، دوم و پنجم در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز امسال، نوار پیروزیهای آئودی را در این مسابقات استقامت پاره کرد. رانندگی سه دستگاه خودروی مسابقهای پورشه 919 هیبریدی برای ۲۴ ساعت، بههیچوجه کار سادهای نیست. بهویژه اگر رقابت سنگین دیگر خودروسازان را نیز درنظر بگیریم. در ادامه، آماری دیوانهوار از مسابقات لمانز امسال را مرور میکنیم که در نهایت به قهرمانی پورشه منجر شدهاند.
۱) متوسط سرعت ۲۲۴/۱۸ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت
پورشه 919 هیبرید مسابقهای که بهعنوان خودروی اول از خط پایان گذشت، رکورد خارقالعاده متوسط سرعت نزدیک به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را در طول رقابت از خود بر جای گذاشت؛ آماری که شامل زمانهای توقف برای سوختگیری نیز میشود. در ساعت ۴: ۴۰ بعدازظهر بهوقت محلی در روز شنبه بیست و سه خرداد 1394، مارک وبر، سرعت حداکثر ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت را در پورشه 919 ثبت کرد.
۲) خودروها مجموعاً از ۱۱۶ تایر در طول مسابقه استفاده کردهاند.
سه خودروی پورشه درمجموع ۹۰ بار برای سوختگیری توقف کردند که ۲۶ بار آنها شامل تعویض تایرها نیز میشد. در نتیجه، این خودروها از ۱۱۶ تایر در مواقع نیز در طول مسابقه استفاده کردهاند. البته اگر فاصلهای را که یک خودرو طی کرده درنظر بگیرید، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست. 919 هیبرید قهرمان حدود ۵۳۸۲ کیلومتر را در پیست دو لا سرت (de la Sarthe) طی کرده است.
۳) مارک وبر در طول مسابقه حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کرده است.
از بین ۹ راننده پورشه، «وبر» کسی است که بیشترین وزن را در طول مسابقه کم کرده و از ۸۱/۱۹ کیلوگرم (شامل کلاه و دیگر لوازم ایمنی) به ۷۸/۲ کیلوگرم در خط پایان رسیده است. البته میزان بالای عرق و از دست دادن آب بدن در دمای بالای کابین خودرو، در این زمینه بیتأثیر نبوده است.
۴) تعویض دندههای زیاد
در خودروی برنده پورشه 919 هیبرید در طول مسابقه به میزان ۲۵ هزار و ۲۹۳ مرتبه تعویض دنده انجام شده است؛ یعنی آماری بیش از هزار بار برای هر ساعت در طول تمام مسابقه.
۵) سوختی برابر ۱۸۹۶ لیتر و ۱۰۰۳ سیسی روغن اضافی
پورشه 919 هیبرید برای قهرمانی در طول مسابقه ۲۴ ساعته از ۱۸۹۶ لیتر سوخت استفاده کرده و در همین حال، نیاز به ۱۰۰۳ سیسی روغن اضافی برای موتور ۲ لیتری دو توربوشارژر V-4 خود پیدا کرده است. در همین حال، موتور-ژنراتور الکتریکی که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد، در هنگام ترمز به اندازه ۲/۲۲ کیلوواتساعت الکتریسیته را استخراج میکرد و در هنگام شتابگیری برای ایجاد نیروی بیشتر، از آن بهره میبرد.
۱) متوسط سرعت ۲۲۴/۱۸ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت
پورشه 919 هیبرید مسابقهای که بهعنوان خودروی اول از خط پایان گذشت، رکورد خارقالعاده متوسط سرعت نزدیک به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را در طول رقابت از خود بر جای گذاشت؛ آماری که شامل زمانهای توقف برای سوختگیری نیز میشود. در ساعت ۴: ۴۰ بعدازظهر بهوقت محلی در روز شنبه بیست و سه خرداد 1394، مارک وبر، سرعت حداکثر ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت را در پورشه 919 ثبت کرد.
۲) خودروها مجموعاً از ۱۱۶ تایر در طول مسابقه استفاده کردهاند.
سه خودروی پورشه درمجموع ۹۰ بار برای سوختگیری توقف کردند که ۲۶ بار آنها شامل تعویض تایرها نیز میشد. در نتیجه، این خودروها از ۱۱۶ تایر در مواقع نیز در طول مسابقه استفاده کردهاند. البته اگر فاصلهای را که یک خودرو طی کرده درنظر بگیرید، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست. 919 هیبرید قهرمان حدود ۵۳۸۲ کیلومتر را در پیست دو لا سرت (de la Sarthe) طی کرده است.
۳) مارک وبر در طول مسابقه حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کرده است.
از بین ۹ راننده پورشه، «وبر» کسی است که بیشترین وزن را در طول مسابقه کم کرده و از ۸۱/۱۹ کیلوگرم (شامل کلاه و دیگر لوازم ایمنی) به ۷۸/۲ کیلوگرم در خط پایان رسیده است. البته میزان بالای عرق و از دست دادن آب بدن در دمای بالای کابین خودرو، در این زمینه بیتأثیر نبوده است.
۴) تعویض دندههای زیاد
در خودروی برنده پورشه 919 هیبرید در طول مسابقه به میزان ۲۵ هزار و ۲۹۳ مرتبه تعویض دنده انجام شده است؛ یعنی آماری بیش از هزار بار برای هر ساعت در طول تمام مسابقه.
۵) سوختی برابر ۱۸۹۶ لیتر و ۱۰۰۳ سیسی روغن اضافی
پورشه 919 هیبرید برای قهرمانی در طول مسابقه ۲۴ ساعته از ۱۸۹۶ لیتر سوخت استفاده کرده و در همین حال، نیاز به ۱۰۰۳ سیسی روغن اضافی برای موتور ۲ لیتری دو توربوشارژر V-4 خود پیدا کرده است. در همین حال، موتور-ژنراتور الکتریکی که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد، در هنگام ترمز به اندازه ۲/۲۲ کیلوواتساعت الکتریسیته را استخراج میکرد و در هنگام شتابگیری برای ایجاد نیروی بیشتر، از آن بهره میبرد.