16-05-2015، 11:10
رئیس اتحادیه طباخان در مورد تعداد کله پاچهای که روزانه فروخته میشود، میگوید: «در حال حاضر هر روز بین 10 تا 12 هزار دست کله پاچه در تهران و حومه توزیع و مصرف میشود».
خبرآنلاین آورده است: شرایط زندگی در شهرهای بزرگ عادتهای مردم را تغییر میدهد. یکی از عادتهایی که تحت تأثیر عوامل مختلف مانند ساعت کار، قیمتها و حتی ترافیک دستخوش تغییر میشود، عادتهای غذایی است.
نگاهی به روند رو به رشد تعداد رستورانها، فستفودها و سایر واحدهای فروش غذا و مواد خوراکی مانند بستنیفروشیها و انواع آبمیوهفروشیها و ... بهخوبی نشان میدهد که «خوردن» به یکی از تفریحات عمومی و نسبتاً ارزان ایرانیها تبدیل شده است؛ ارزان بودن این تفریح به معنای پایین بودن قیمت غذاهای فستفودی یا سایر خوردنیها نیست. بلکه در مقایسه با تفریحاتی مانند خرید لباس، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت، غذاخوردن در رستورانها نسبتاً کمهزینهتر است.
همین اقبال بیشتر به خوردن غذا بیرون از خانه، صنوف قدیمیتر را در این حوزه دچار تحولاتی کرده است؛ یکی از این صنوف، کلهپزیها هستند.
600 واحد صنفی کلهپزی در تهران طی شبانهروز گردش مالی حدود 480 میلیون تومان دارند که دستکم 156 میلیون تومان از این گردش برایشان سود است.
یکی دو سالی میشود که اگر ساعتهای پایانی شب هم از کنار یک مغازه کلهپزی عبور کنید به احتمال زیاد مشتریانی را میبینید که مشغول خوردن کلهپاچه هستند، آن هم به عنوان شام! گرچه این اتفاق تقریباً تمام طول روز هم تکرار میشود تا جایی که به گفته «رضا رواسیان» رئیس اتحادیه طباخان، چند وقتی می شود که کلهپزها تقریبا هفت در 24 شدهاند.
رئیس اتحادیه طباخان در توضیح اینکه چرا طی سالهای اخیر مردم ترجیح میدهند ظهر یا حتی شب کله پاچه بخورند، میگوید: «عادتهای غذایی مردم تغییر کرده است. الان مردم به غذا خوردن در رستورانها و فست فودها و ... به چشم تفریح نگاه میکنند برای همین هم دلشان میخواهد این تفریح تنوع داشته باشد. از اینکه مدام ساندویچ و پیتزا و ... بخورند خسته میشوند. به همین خاطر هم سراغ خوردنیهای دیگر میروند که یکی از آنها کله پاچه است».
رواسیان میگوید: «قبل از انقلاب در سراسر تهران 100 مغازه کبابی بیشتر نبود. تعداد رستورانهای چلوکبابی به 30 نمیرسید. کمتر کسی اسم جوجه کباب را شنیده بود ولی الان در هر کوچه فرعی هم ساندویچ فروشیهای زنجیرهای میبینیم. این مسأله روی فروش کلهپزیها تأثیر منفی گذاشته است».
رئیس اتحادیه طباخان با اشاره به تغییر عادت غذایی مردم اظهار میکند: «همکاران من ناگزیر شدهاند ساعت کاریشان را با عادت غذایی مردم تغییر دهند. ما هم میخواهیم در ساعتهایی که مردم برای تفریح به خیابانها میآیند فعال باشیم تا بلکه سهمی از هزینههایی که مردم برای خورد و خوراک میپردازند، داشته باشیم. به همین خاطر برخلاف گذشته که کلهپزیها فقط صبحهای زود فعال بودند، الان تقریباً تمام طول روز آماده پذیرایی از مشتریها هستند».
رواسیان از «کاهش شدید مشتریان صبحهای کلهپزیها» گلایه میکند و میگوید: «قبل از انقلاب در تهران با 700 هزار نفر جمعیت همین مقدار کله پاچه میفروختیم که الان در تهران 9 میلیون نفری میفروشیم!»
از رئیس اتحادیه طباخان در مورد تعداد کله پاچهای که روزانه فروخته میشود، میپرسم و پاسخ میدهد: «در حال حاضر هر روز بین 10 تا 12 هزار دست کله پاچه در تهران و حومه توزیع و مصرف میشود».
به گفته رواسیان، «قیمت هر دست کله پاچه بین 36 تا 40 هزار تومان متغیر است و کلهپزیها هم هر دست کله پاچه را بین 20 تا 27 هزار تومان میخرند».
خبرآنلاین آورده است: شرایط زندگی در شهرهای بزرگ عادتهای مردم را تغییر میدهد. یکی از عادتهایی که تحت تأثیر عوامل مختلف مانند ساعت کار، قیمتها و حتی ترافیک دستخوش تغییر میشود، عادتهای غذایی است.
نگاهی به روند رو به رشد تعداد رستورانها، فستفودها و سایر واحدهای فروش غذا و مواد خوراکی مانند بستنیفروشیها و انواع آبمیوهفروشیها و ... بهخوبی نشان میدهد که «خوردن» به یکی از تفریحات عمومی و نسبتاً ارزان ایرانیها تبدیل شده است؛ ارزان بودن این تفریح به معنای پایین بودن قیمت غذاهای فستفودی یا سایر خوردنیها نیست. بلکه در مقایسه با تفریحاتی مانند خرید لباس، رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت، غذاخوردن در رستورانها نسبتاً کمهزینهتر است.
همین اقبال بیشتر به خوردن غذا بیرون از خانه، صنوف قدیمیتر را در این حوزه دچار تحولاتی کرده است؛ یکی از این صنوف، کلهپزیها هستند.
600 واحد صنفی کلهپزی در تهران طی شبانهروز گردش مالی حدود 480 میلیون تومان دارند که دستکم 156 میلیون تومان از این گردش برایشان سود است.
یکی دو سالی میشود که اگر ساعتهای پایانی شب هم از کنار یک مغازه کلهپزی عبور کنید به احتمال زیاد مشتریانی را میبینید که مشغول خوردن کلهپاچه هستند، آن هم به عنوان شام! گرچه این اتفاق تقریباً تمام طول روز هم تکرار میشود تا جایی که به گفته «رضا رواسیان» رئیس اتحادیه طباخان، چند وقتی می شود که کلهپزها تقریبا هفت در 24 شدهاند.
رئیس اتحادیه طباخان در توضیح اینکه چرا طی سالهای اخیر مردم ترجیح میدهند ظهر یا حتی شب کله پاچه بخورند، میگوید: «عادتهای غذایی مردم تغییر کرده است. الان مردم به غذا خوردن در رستورانها و فست فودها و ... به چشم تفریح نگاه میکنند برای همین هم دلشان میخواهد این تفریح تنوع داشته باشد. از اینکه مدام ساندویچ و پیتزا و ... بخورند خسته میشوند. به همین خاطر هم سراغ خوردنیهای دیگر میروند که یکی از آنها کله پاچه است».
رواسیان میگوید: «قبل از انقلاب در سراسر تهران 100 مغازه کبابی بیشتر نبود. تعداد رستورانهای چلوکبابی به 30 نمیرسید. کمتر کسی اسم جوجه کباب را شنیده بود ولی الان در هر کوچه فرعی هم ساندویچ فروشیهای زنجیرهای میبینیم. این مسأله روی فروش کلهپزیها تأثیر منفی گذاشته است».
رئیس اتحادیه طباخان با اشاره به تغییر عادت غذایی مردم اظهار میکند: «همکاران من ناگزیر شدهاند ساعت کاریشان را با عادت غذایی مردم تغییر دهند. ما هم میخواهیم در ساعتهایی که مردم برای تفریح به خیابانها میآیند فعال باشیم تا بلکه سهمی از هزینههایی که مردم برای خورد و خوراک میپردازند، داشته باشیم. به همین خاطر برخلاف گذشته که کلهپزیها فقط صبحهای زود فعال بودند، الان تقریباً تمام طول روز آماده پذیرایی از مشتریها هستند».
رواسیان از «کاهش شدید مشتریان صبحهای کلهپزیها» گلایه میکند و میگوید: «قبل از انقلاب در تهران با 700 هزار نفر جمعیت همین مقدار کله پاچه میفروختیم که الان در تهران 9 میلیون نفری میفروشیم!»
از رئیس اتحادیه طباخان در مورد تعداد کله پاچهای که روزانه فروخته میشود، میپرسم و پاسخ میدهد: «در حال حاضر هر روز بین 10 تا 12 هزار دست کله پاچه در تهران و حومه توزیع و مصرف میشود».
به گفته رواسیان، «قیمت هر دست کله پاچه بین 36 تا 40 هزار تومان متغیر است و کلهپزیها هم هر دست کله پاچه را بین 20 تا 27 هزار تومان میخرند».