05-03-2015، 14:25
بررسی تمدن ایران باستان نشان می دهد که هنر معماری و فنون مهندسی این دوران سیری تکاملی را بر مبنای توجه به شکل و ترکیب معماری طی کرده است.از این دوران پیکرهای پایدار با ساختارسنگی وآجری مبتنی بر ستون و جرز با استفاده ازخطوط دقیق وسطوح چهارگوش و زوایای راست گوشه بر مبنای پلان های هندسی قاطع و پوشش های تخت وسپس منحنی مزین به سنگ نگاره وآرایه به صورت بناهایی فاخر و زیبا به یادگار در پهنه این سرزمین بر جای مانده است.
با گرویدن مردم ایران به دین مبین اسلام ، دوران جدیدی در تاریخ این کشور آغاز گردید و تغییرات مهمی در عقاید آنان حاصل آمد.گرایش های خداپرستی در گذشته که معماران را در طرح و آرایش بناهای مذهبی به سوی شکل های انتزاعی و مجرد و نقوش هندسی سوق داده بود در همان اوایل گسترش اسلام فکر آنان را در جهت طراحی مساجد شکل داد و هسته های اولیه مساجد را بنیاد نهادند. این مساجد با اقتباس از مسجدالنبی که به دست مبارک رسول گرامی اسلام (ص)بنیاد نهاده شده بود و با استفاده از فنون معماری ایرانی شکل گرفت و رو به تکامل نهاد. بدین گونه بود که مسجد تجلی گاه هنر معماری و فنون مهندسی این سرزمین گشت.
در کنار مساجد ، دیگر ابنیه مورد نیاز شهر از قبیل کاروانسرا ها ،مدارس،بازارها کتابخانه ها،پل ها، قلعه ها، آب انبارها ،حمام ها ، کاخ ها و بناهای دیگری بودند که با اهداف مذهبی و سیاسی و احیانا به منظور ارائه خدمات عام المنفعه ایجاد گردیدند.
این آثار ارزشمند معماری که در واقع معرف فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی هستند دستاورد تلاش متمادی هنرمندانی است که با اعتقاد و ایمان و ابتکار در تکامل و توسعه هرچه بیشتر هنر معماری به ویژه در دوران اسلامی مشتاقانه کوشیده اند .بررسی معماری سنتی ایران بیان گر آمیختگی مفاهیم و اهداف معنوی با نیاز های مادی انسان است.با گسترش افکاری به همراه مدرنیسم وبا استفاده نا بجا از باورهای به وجود آمده در دوران کنونی، معماری این سرزمین دچار گسستگی گردید و این موضوع باعث نوعی سر در گمی و آشفتگی در معماری شدکه شاید حاصل آن شهر های ماست که به مکان هایی بی هویت و نا موزون مبدل گردیده اند.
معمار امروز ایران، باید سعی کند فرهنگ اصیل خود را همچنان به عنوان یک الگو حفظ کند و از تقلید دوری گزیند.ارزش های معنوی و زیستی را بر ارزش های اقتصادی و تجاری غلبه داده ،خلاقانه با پیوند موزون میان سنت گذشته با تکنولوژی معاصر جهان ،ارزش های بهره وری فنی و بصری را در پرتو مفاهیم معنوی بر معماری حاکم نماید.منبع: مرجع معماری و معماران ایران | معمارفا
با گرویدن مردم ایران به دین مبین اسلام ، دوران جدیدی در تاریخ این کشور آغاز گردید و تغییرات مهمی در عقاید آنان حاصل آمد.گرایش های خداپرستی در گذشته که معماران را در طرح و آرایش بناهای مذهبی به سوی شکل های انتزاعی و مجرد و نقوش هندسی سوق داده بود در همان اوایل گسترش اسلام فکر آنان را در جهت طراحی مساجد شکل داد و هسته های اولیه مساجد را بنیاد نهادند. این مساجد با اقتباس از مسجدالنبی که به دست مبارک رسول گرامی اسلام (ص)بنیاد نهاده شده بود و با استفاده از فنون معماری ایرانی شکل گرفت و رو به تکامل نهاد. بدین گونه بود که مسجد تجلی گاه هنر معماری و فنون مهندسی این سرزمین گشت.
در کنار مساجد ، دیگر ابنیه مورد نیاز شهر از قبیل کاروانسرا ها ،مدارس،بازارها کتابخانه ها،پل ها، قلعه ها، آب انبارها ،حمام ها ، کاخ ها و بناهای دیگری بودند که با اهداف مذهبی و سیاسی و احیانا به منظور ارائه خدمات عام المنفعه ایجاد گردیدند.
این آثار ارزشمند معماری که در واقع معرف فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی هستند دستاورد تلاش متمادی هنرمندانی است که با اعتقاد و ایمان و ابتکار در تکامل و توسعه هرچه بیشتر هنر معماری به ویژه در دوران اسلامی مشتاقانه کوشیده اند .بررسی معماری سنتی ایران بیان گر آمیختگی مفاهیم و اهداف معنوی با نیاز های مادی انسان است.با گسترش افکاری به همراه مدرنیسم وبا استفاده نا بجا از باورهای به وجود آمده در دوران کنونی، معماری این سرزمین دچار گسستگی گردید و این موضوع باعث نوعی سر در گمی و آشفتگی در معماری شدکه شاید حاصل آن شهر های ماست که به مکان هایی بی هویت و نا موزون مبدل گردیده اند.
معمار امروز ایران، باید سعی کند فرهنگ اصیل خود را همچنان به عنوان یک الگو حفظ کند و از تقلید دوری گزیند.ارزش های معنوی و زیستی را بر ارزش های اقتصادی و تجاری غلبه داده ،خلاقانه با پیوند موزون میان سنت گذشته با تکنولوژی معاصر جهان ،ارزش های بهره وری فنی و بصری را در پرتو مفاهیم معنوی بر معماری حاکم نماید.منبع: مرجع معماری و معماران ایران | معمارفا