28-01-2015، 23:31
عقل و دین
در آثار عطار، از عقل تا آنجا که بندهی حلقه به گوش دین و خادم امر قل باشد، ستایش میشود. اما آنجا که عقل بخواهد به طور مستقل در جست و جوی طرح و پاسخگویی به مسائل بر آید، به سختی نکوهش میشود.
عقل اگر جاهل بود جانت برد
ور تکبر آرد ایمانت برد
عقل آن بهتر که فرمان بر شود
ورنه گر کامل شود کافر شود
در جای دیگر میگوید:
عین عقل خویش را کن محو امر
تا نگردد عین عقلت محو خمر
عقل اگر از خمر، ناپیدا شود
کی به سرّ امر قل بینا شود
عقل را قل باید و امر خدای
تا شود هم رهبر و هم رهنمای
و در جای دیگر گوید:
مرد دین شو محرم اسرار گرد
وز خیال فلسفی بیزار گرد
نیست از شرع نبی هاشمی
دورتر از فلسفی یک آدمی
شرع، فرمان پیمبر بردن است
فلسفی را خاک بر سر کردن است
علم جز بهر حیات خود مدان
وز شفا خواندن نجات خود مدان
علم دین، فقه است و تفسیر و حدیث
هر که خواند غیر این گردد خبیث
و در جای دیگر میگوید:
کیش و دین از عقل آمد مختلف
بر در او چون توان شد معتکف
در آثار عطار، از عقل تا آنجا که بندهی حلقه به گوش دین و خادم امر قل باشد، ستایش میشود. اما آنجا که عقل بخواهد به طور مستقل در جست و جوی طرح و پاسخگویی به مسائل بر آید، به سختی نکوهش میشود.
عقل اگر جاهل بود جانت برد
ور تکبر آرد ایمانت برد
عقل آن بهتر که فرمان بر شود
ورنه گر کامل شود کافر شود
در جای دیگر میگوید:
عین عقل خویش را کن محو امر
تا نگردد عین عقلت محو خمر
عقل اگر از خمر، ناپیدا شود
کی به سرّ امر قل بینا شود
عقل را قل باید و امر خدای
تا شود هم رهبر و هم رهنمای
و در جای دیگر گوید:
مرد دین شو محرم اسرار گرد
وز خیال فلسفی بیزار گرد
نیست از شرع نبی هاشمی
دورتر از فلسفی یک آدمی
شرع، فرمان پیمبر بردن است
فلسفی را خاک بر سر کردن است
علم جز بهر حیات خود مدان
وز شفا خواندن نجات خود مدان
علم دین، فقه است و تفسیر و حدیث
هر که خواند غیر این گردد خبیث
و در جای دیگر میگوید:
کیش و دین از عقل آمد مختلف
بر در او چون توان شد معتکف