06-01-2015، 13:55
آگهی جذب «همسفر»؛ یک آگهی عجیب الخلقه
در همین رابطه یکی از سایت های تبلیغاتی و جذب آگهی، مدتی است که یک نوع خاصی از آگهی را بر خروجی خود مورد تایید و نمایش عمومی قرار داده است و در این آگهی، افراد تقاضای «همسفر» می کنند و عده ای نیز خود را به عنوان «همسفر» معرفی می کنند.
در همین رابطه یکی از سایت های تبلیغاتی و جذب آگهی، مدتی است که یک نوع خاصی از آگهی را بر خروجی خود مورد تایید و نمایش عمومی قرار داده است و در این آگهی، افراد تقاضای «همسفر» می کنند و عده ای نیز خود را به عنوان «همسفر» معرفی می کنند.
در لا به لای این آگهی ها نیز موارد جالبی یافت می شود و در میان آنها از تقاضای همسفر برای سفر به کانادا، دوبی، پیاده روی در کنار رودخانه شور تا نیاز به یک همسفر در خیابان های تهران دیده می شود.

با نگاهی گذرا به طیف متنوع این تیپ آگهی ها در می یابیم که هیچ حریمی در آنها وجود ندارد و بدین ترتیب به طور رسمی جذب همسفر با هدف خاص آگهی دهنده صورت می پذیرد.
اما نقطه خطرناک داستان آنجایی است که به طور طبیعی هیچ احراز هویتی از شخص آگهی دهنده وجود ندارد و بدین ترتیب امکان هر سوءاستفاده و حتی کشانده شدن به صحنه های اخاذی نیز وجود دارد.
از سوی دیگر این موضوع بر همگان واضح است که در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فرهنگ ایرانی انتخاب یک همراه در اشکال مختلف آن (همسر، همسفر، دوست و…) با مقتضیات خاص خود همراه است و هنجارهای مختص به خود را دارد و این شکل «باز» از یافتن یک همسفر حتی در کشورهای غربی نیز پذیرفته شده نیست که در ادامه به ذکر مثالی از آن می پردازیم.
واضح است افرادی که به سراغ جذب همسفر از این طریق می روند اولا (و در خوش بینانه ترین حالت) در برقراری ارتباط با محیط های پیرامونی خود (دانشگاه، محل کار، خویشاوندان و…) ناتوانند و ثانیا در برقراری روابط با دیگران هیچ حریمی قائل نیستند و از آنجایی که جامعه ایرانی نیز به این شکل از روابط واکنش منفی نشان می دهد برای رسیدن به اهداف خود به این شکل از آگهی ها روی می آوردند.


این کار یک کپی برداری کاملا برهنه از سایت های خارجی است و حال آنکه در آن سایت ها نیز به چنین شکلی این تبلیغات صورت نمی گیرد و باید خوشحال باشیم که در این زمینه حتی از غربی ها نیز پیشی گرفته ایم.
برای نمونه روزنامه جام جم در گزارشی در مورد یکی از این سایت ها می نویسد: «فرانسویها برای کاهش هزینههای سفر خود به همسفرهای اینترنتی روی میآورند. آنها برای این کار راهکار بسیار زیبا و مهیجی دارند و با راه اندازی یک سایت اینترنتی به جستجوی همسفر میپردازند. به طور مثال فردی تصمیم دارد از شهر و محل خود به یک مقصد گردشگری برود. او در این سایت با اعلام مقصد، محل حرکت و تاریخ و ساعت آغاز سفر، به جستجوی فرد یا افراد همسفر میپردازد؛ البته تعداد این افراد، مناسب با ظرفیت خودروی اوست.
با یافتن همسفر یا همسفران، تمام هزینهها بین آنها تقسیم میشود. در نتیجه هزینهها به حداقل ممکن کاهش مییابد. از طرف دیگر افرادی که فاقد وسیله و تنها هستند، با مراجعه به این سایت همراهانناشناس امروز و دوستان فردای خود را پیدا میکنند.»
در ادامه گزارش به خصوصیات آگهی دهنده در این سایت می رسیم و نکته جالب اینکه در این سایت هر فردی شرایط و سلایق خود را در طول سفر بهطور کامل توضیح میدهد. این که چند سال دارد، مجرد است یا متاهل، آیا سیگار میکشد یا نه، علائقش در طول سفر چیست، به چه نوع موسیقی علاقهمند است و مواردی از این قبیل را مطرح میکند و درباره همسفرانش نیز سوالاتی نظیر آن را میپرسد تا یک همسفر مناسب را پیدا کند. این نوع همسفر پیداکردن در فرانسه یک شیوه معمول برای گردشگری است.
حال آنکه در بسیاری از آگهی های این سایت ایرانی، تنها به ارائه یک ایمیل و شماره تلفن همراه اکتفا شده است.
