امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دوره ماهانه شما را هم خسته کرده است؟

#1
ورههاي ماهانه به طور معمول دختران جوان و خانمها را با مشكل روبهرو ميكند. شايد اينها سؤالات شما هم باشد؛ سؤالاتي كه آنها را نميپرسيد ولي شما را آزار ميدهد و خواندن اين مطلب ميتواند به شما كمكهاي زيادي كند.


دوره ماهانه شما را هم خسته کرده است؟ 1

مجله سیب سبز: شايد اينها سؤالات شما هم باشد؛ سؤالاتي كه آنها را نميپرسيد ولي شما را آزار ميدهد و خواندن اين مطلب ميتواند به شما كمكهاي زيادي كند.

دورههاي ماهانه به طور معمول دختران جوان و خانمها را با مشكل روبهرو ميكند. به هر حال اين حالت فيزيولوژيك به طور معمول دچار تغييرات ميشود و حالتهايي ايجاد ميكند كه سؤالات بسياري را در ذهن خانمها به وجود ميآورد. شايد نكته مهم اين باشد كه بسياري از زنان- به خصوص خانمهاي جوانتر- سؤالات معمول ذهني خود را نميپرسند و حداكثر به دنبال پاسخ سؤالات خود در لابهلاي كلمات دوستان و آشنايان ميگردند، اما دكتر مارگارت مك كنزي، پروفسور طب زنان در دانشگاه مركزي كليولند به سؤالات مهم درمورد دورههاي ماهانه كه در ذهن بسياري از خانمها وجود دارد پاسخ ميدهد.

دوره ماهانه شما را هم خسته کرده است؟ 1

مشكل جوانها يا 30سالهها؟

دكتر مك كنزي ميگويد: «من مراجعان بسياري دارم كه به من ميگويند دورههاي ماهانهشان مثل قبل نيست، عموما اين گروه از زنان بين 30 تا 40 سال دارند. از طرف ديگر، گروهي از جوانان هم هستند كه با تغييرات در دورههاي ماهانه خود تصور ميكنند باردار شدهاند، در كل بايد گفت اطلاعات عمومي در مورد دورههاي ماهانه در بين زنان بالا نيست و بايد سطح آگاهي در اين مورد را بالاتر برد.» در اينجا دكتر مككنزي به چند سؤال بسيار مهم و شايع در مورد اين اتفاق ماهانه پاسخ ميدهد.

21 روز يا 35 روز؟

چرا دوره ماهانه من منظم نيست و دائما روزهاي آن جلو يا عقب ميافتد؟

دكتر مككنزي ميگويد: «بايد گفت در اكثريت موارد اين موضوع به ميزان تخمكهاي خانمها بستگي دارد، حدود 35سالگي به بالا تعداد تخمكهاي موجود در تخمدان يك زن كاهش مشهودي پيدا ميكند، اما از طرف ديگر، هورمونهاي مسئول در تخمكگذاري زنان در اين سن به طور مشهودي بالاتر ميرود، در نتيجه آزاد شدن تخمكها تسهيل ميشود و اينگونه روال معمول تخمكگذاري و درنيتجه دوره ماهانه تغيير ميكند.» اما دكتر ماري شامنوكي، متخصص زنان دربخش مراقبتهاي زنان در دانشگاه UCLA ميگويد: «در اواخر دهه 30 زندگي، تغييرات در روند دوره ماهانه ناشي از افزايش هورمونهاي مسئول در تخمكگذاري است كه در بيشتر موارد نتيجه آن اين است كه فاصله بين دورههاي ماهانه كمتر شده، يعني تعداد دورههاي زنانه طي يك مدت چند ساله بيشتر ميشود. اما در بالاي 40سال و مثلا در 45 سالگي، تخمكگذاري سختتر و در نتيجه دورههاي ماهانه هم كمتر ميشود.» به هر حال نكته مهم اين است كه بيماريهاي غده تيروئيد، كيستهاي تخمداني و تغييراتي وزن ميتواند روي دورههاي ماهانه زنان تاثير بگذارد، براي همين اگر فاصله دورههاي ماهانهتان از 21روز كمتر يا از 35 روز بيشتر بود حتما به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

شما تنها نيستيد

چرا دردهاي قبل از شروع دوره ماهانه بسيار زياد است؟

بايد گفت اين فقط مشكل شما نيست، تحقيقات انجام شده نشان ميدهد 3 نفر از هر 4 خانمي كه اهل ايالاتمتحده هستند و بين 20تا40سال دارند، دردهاي شديد (و علائم همراه مثل نفخ شكم، بيقراري، اضطراب،سردرد و خستگي مزمن) را در برخي از دورههاي ماهانه تجربه ميكنند. جالب است كه برخلاف تصور اين دردها با بالا رفتن سن بهبود نمييابد و حتي مطالعات نشان داده با بالا رفتن سن، تحمل بدن خانمها نسبت به تغييرات و بالا و پايين رفتن هورمونهاي استروژن و پروژسترون در بدنشان كمتر ميشود.

اما چگونه ميتوانيد به خودتان كمك كنيد: خواب به اندازه كافي داشته باشيد، به صورت منظم و با برنامه ورزش كنيد، تكنيكها و شيوههاي آرامسازي جسم و روح را فرا بگيريد، از سيگار كشيدن و از مصرف زياد كافئين دور بمانيد، در ضمن در چند روز مانده به شروع دوره ماهانه مصرف نمك، شكر و قند را تا حد بسيار زيادي كم كنيد.

شايد پاي كيست وسط باشد

چرا خونريزي من در دورههاي ماهانه بسيار زياد است؟

بر اساس آمارها حدود 20درصد مراجعات به پزشكان زنان در ايالاتمتحده به دليل حجم بالاي خونريزي در دورههاي ماهانه است. دكتر ماري راسر، استاد دانشگاه مان فاير در نيويورك در اينمورد ميگويد: «اگر به هر دليلي تخمك در زمان مقرر خود آزاد نشود، شرايطي پيش ميآيد كه در آن هورمون استروژن همچنان از تخمك ترشح شده و اينگونه ميزان بيشتري از بافت رحم پس از آزاد شدن تخمك تخريب ميشود و اين تخريب، موجب خونريزي بيشتري ميشود. نكته مهم در مورد دورههاي ماهانه اين است كه اگر حجم خونريزي شما بسيار بالا و دور از انتظار بود و بيشتر از 7 روز خونريزيهاي شما طول كشيد يا طي 3 دوره ماهانه نسبت به تمام دورههاي قبليتان خونريزي بيشتر يا دردناكتري داشتيد، لازم است كه حتما به پزشك متخصص زنان و زايمان مراجعه كنيد.

يك پزشك ممكن است تمام احتمالات ممكن در خونريزيهاي بيش از اندازه را در نظر بگيرد و آزمايشها و معاينات لازم براي رسيدن به تشخيص قطعي را انجام دهد. علل احتمالي چنين خونريزيهاي سنگيني عبارتند از: فيبرومها (كه تودههاي غيربدخيم هستند) اندومتريوز (كه در آن بافت رحم در جايي غير از رحم رشد ميكند) كيستها و مشكلات انعقادي. اگر علت مشخص براي خونريزيهاي شديد در دورههاي ماهانه كشف نشود، پزشك شما ممكن است برايتان قرصهاي پيشگيري از بارداري با دوز پايين تجويز كند.

دكتر هيلدا هاچينسون، متخصص زنان و زايمان در دانشگاه كلمبيا در پنسيلوانيا ميگويد: «حتي اگر ميزان خونريزي شما در حد زيادي نبود هم هر 4 تا 8 ساعت يكبار تامپون مورد استفاده خود را تغيير دهيد، زيرا محيط گرم و مرطوب محيط مناسبي براي رشد ميكروبها و قارچهاي بيماريزاست كه ميتواند شما را بيمار كند.»

یعنی باورهای قديمي درست است

آيا ازدواج روي دورههاي ماهانه تاثير دارد

مطالعات گسترده نشان داده اين تصور عاميانه صحت علمي هم دارد، در واقع حالا پزشكان ميگويند مطالعات تجربي نشان داده زنان متاهل دورههاي ماهانه منظمتر با خونريزيهاي در حد متوسط بيشتري را تجربه ميكنند.

دكتر مارك راسيچسكو، پزشك متخصص زنان در وستمان سنتر در نيويورك ميگويد: «هنوز علت واقعي اينكه چرا در زنان متاهل اين دورههاي ماهانه منظمتر ميشود مشخص نيست، اما مطالعات تجربي نشان داده از 4، 5 ماه پس از شروع زندگي مشترك دورههاي ماهانه منظمتر ميشود. برخي پزشكان معتقدند هورمونهايي در بدن مردان ترشح ميشود و بوهايي كه از بدن آنها مثلا زير بغلشان ساطع ميشود، ميتواند هورمونهاي موثر در اين مورد را در بدن زنان ترشح كند.»
پاسخ
 سپاس شده توسط Razieh.M ، ღSηow Princessღ
آگهی
#2
امم این که همش برای خانومای سن بالا بود .. !Angel

پیشنهاد میکنم بگرد و چیزی که در رِنجِ سنی نو جوانان باشه پیدا کن.. که بدردمون بخوره.. !
پاسخ
 سپاس شده توسط eɴιɢмαтιc ، bahare_021


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه تیغ ماهی گیر کرده در گلو را از بین ببریم؟
  ارده و عسل، دوستِ خوشمزه خانم‌ها خواص ارده و عسل تسکین دردهای عادت ماهانه، تقویت قوای
  از ریزش مو خسته شده اید؟ این 14 نکته را برای جلوگیری از ریزش مو رعایت کنید
  خوراکی هایی که چهره شما را پیر و خسته می کند!
  | اگر همواره خسته هستید، بخوانید! |
Wink تزریق ماهانه داروهای HIV اثربخش است
Sad دوره طاقت فرسای دندان در اوردن نوزادان
  مواظب باشید، تن ماهی شما را فلج کرده و می کشد!
  از موهای زاید خود خسته شده‌اید؟
  ورزش‌های بی خطر در زمان عادت ماهانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان