21-11-2014، 11:26
هدف اصلی حکومت جهانی حضرت انسان سازی است، امام بعد از همه اقدامات فقط یک هدف دارند و آن این است که انسان ها بتوانند به خدا و عبودیت برسند، کار اصلی حضرت رسیدن انسان ها به توحید است.
خبرگزاری شبستان: "تا جمعه ظهور" یکی از قدیمیترین برنامه رادیو معارف است که در طول دورههای مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجتبنالحسن(عج) قرار گرفته است. این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسیترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست و خرافی و برداشتهای غلط از نشانههای ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.
حجت الاسلام دکتر بهروزی لک در این باره سخنانی ایراد کرده که در ادامه می خوانیم:
در دعای افتتاح که منسوب به ناحیه مقدسه است به نام و دولت امام مهدی اشاره شده است و می خوانیم خدایا ما رغبت داریم به سوی تو بیاییم در دولت کریمه.
یکی از اسامی دولت حضرت، دولت کریمه است، در این فراز از دعای افتتاح به چند ویژگی شاخص دولت حضرت اشاره شده یکی از آنها عزت مسلمانان و از بین رفتن نفاق و منافقین است. باید توجه داشت علاوه بر کفار نفاق نیز در این دولت از بین می رود.
اما کارکرد اصلی این عبارات این است که خدایا ما رغبت داریم در چنین حکومتی زندگی کنیم. غالب عموم مردم بر این عقیده اند که حضرت با ظهور خود عدالت را برپا می کند یا باعث امنیت و وفور نعمت و غیره می شوند اما به نظر می رسد که اینها هدف اصلی نیستند هدف اصلی توحید و انسان سازی می باشد همانطور هدف خلفت نیز همین بوده است.
هدف اصلی حکومت جهانی حضرت انسان سازی است، امام بعد از همه اقدامات فقط یک هدف دارند و آن این است که انسان ها بتوانند به خدا و عبودیت برسند، کار اصلی حضرت رسیدن انسان ها به توحید است.
در دعای عهد از خدا می خواهیم که کرامت دنیا و آخرت که همان هدف غایی ظهور حضرت است را به ما عطا کند، زمانی که انسان ها عبد الهی می شوند به کرامت غایی می رسند و ما امید داریم که حضرت ظهور کنند تا زمینه توحید و کمال انسان ها فراهم شود.
غایت نهایی و هدف اعلی و آنچه که همه اقدامات امام عصر برای او خواهد بود عبودیت و کمال انسان است. امام خمینی در بیاناتی با اشاره به حکومت حضرت حجت، عدالت را توضیح می دهند و می فرمایند: "درست است که عدالت در حکومت جهانی برپا می شود اما غایت اعلی و هدف اصلی نیست هدف اصلی همه انبیا انسان سازی بوده است."
همانطور که می دانیم که عدالت در قاموس و مرام کمونیسم و سوسیالیسم مهم است آنها هم به عدالت دعوت می کنند اما عدالتی که در حکومت مهدی به آن دعوت می شود با آن عدالت تفاوت اساسی دارد عدالت ما ابزار و وسیله ای برای تحقق هدف انسان سازی است.
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: هیچ مکتبی از مردم نمی مانند جز اینکه فرصت حکومت پیدا می کنند ولی نمی توانند عدالت را محقق کنند لذا امام مهدی می آیند و عدالت را به شکل کامل در روی زمین محقق می کند. همانطور که می دانیم برپایی عدالت امام زمان از جمله مشترکات اعتقادی شیعه و سنی است.
در زمان ظهور آنچنان عدالت در روی زمین مستقر خواهد شد که انسان ها بتوانند تحت سایه عدالت آموزش دینی ببینند، در روایتی از امام صادق (ع) است که می فرماید: علم و دانش 27 حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند تنها دو حرف است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرف های دیگر آشنایی ندارند و حضرت که می ایند 25 حرف و بخش و قسمت دیگر علم اشکار می شود.
کار اصلی حضرت بعد از استقرار عدالت آموزش دین است امام علی (ع) در روایتی که در کتاب غیبت نعمانی آمده؛ می فرمایند: گویا عجم و غیر عرب را می بینم که چادرهایشان در مسجد کوفه برافراشته شده است و به مردم قرآن می آموزند همانگونه که فرود آمده است یعنی به همان ترتیب که قرآن نازل شده است.
بنابراین اهداف حضرت به دو قسم اهداف اصلی و میانی و واسط تقسیم می شود، هدف اصلی و اعلی انسان سازی و توحید و عبودیت است و هدف های میانی گسترش عدالت، امنیت، وفور نعمت و رشد و گسترش عقول است.
قران وقتی از حکومت صالحان صحبت می کند می فرماید غایت حکومت دین این است که انبیا و ائمه توحید را اقامه کنند.
امام عصر بعد از هدف اصلی خود اقدامات ارزشمندی را انجام می دهند که اولین آنها گسترش عدالت است، در مورد امنیت هم کارهای زیادی می کنند، در روایتی است که در زمان حضرت امنیت آنچنان در جهان گسترش پیدا خواهد کرد که خانومی به تنهایی از راه دوری راه می افتد و هیچ مشکلی آن را تهدید نمی کند، یه این معنی که راه ها آنچنان امن خواهد شد که همه جا مشاهده می شود.
در روایات داریم که در حکومت جضرت گرگ و میش با هم زندگی خواهند کرد به این معنی که تمثیلی است که انسان های گرگ صفت و میش صفت با هم زندگی می کنند. از جمله کارهای دیگر وفور نعمت است که زمین برکات خود را عرضه می کند و باران های پر برکتی خواهد بارید.
پیامبر اکرم (ص) در یک روایتی می فرمایند: آسمان بر آنها باران های فراوانی می بارد و زمین برکات خود را آشکار می کند حتی بیابان ها به آبادی تبدیل خواهند شد، رودخانه ها پر آب می شوند و زمین چند برابر محصول می دهد.
تقسیم عادلانه اموال و ریشه کن شدن فقر از جامعه از ویژگی های خاص حکومت حضرت است. پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: وقتی مهدی در امت من باشد در حکومت او مال و ثروت بر هم انباشته می شود، همچنین امام صادق(ع) می فرمایند هنگامی که قائم ما ظهور کند زمین گنج های خود را آشکار می کند.
در آن زمان کسی جایی را برای صدقات و صرف پول برای کار نیک نمی یابد مبنی بر اینکه انسان ها با هدایت امام به هر چه که خواهد می رسد.
یکی از ویژگی های حکومت این است که امام دست خود را بر سر مردم می گذارند و خواسته های مردم را کامل خواهد کرد البته خواسته های مردم در حکومت جهانی فاخر خواهد شد.
همه این اقدامات تحت اشراف امام است یعنی بدون امام و هادی این کار اتفاق نمی افتد تفاوت ما در اندیشه مهدویت با حکومت آرمانی که غرب می گوید همین است، آنها فکر می کنند بشر خود به خود به تمام این نعمات خواهد رسید با عقل خود رشد می کند ولی ما معتقدیم که این مسائل هادی و راهبر احتیاج دارد امامی باید باشد تا به برکت وجود او به تمام برکات برسیم.
خبرگزاری شبستان: "تا جمعه ظهور" یکی از قدیمیترین برنامه رادیو معارف است که در طول دورههای مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجتبنالحسن(عج) قرار گرفته است. این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسیترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست و خرافی و برداشتهای غلط از نشانههای ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.
حجت الاسلام دکتر بهروزی لک در این باره سخنانی ایراد کرده که در ادامه می خوانیم:
در دعای افتتاح که منسوب به ناحیه مقدسه است به نام و دولت امام مهدی اشاره شده است و می خوانیم خدایا ما رغبت داریم به سوی تو بیاییم در دولت کریمه.
یکی از اسامی دولت حضرت، دولت کریمه است، در این فراز از دعای افتتاح به چند ویژگی شاخص دولت حضرت اشاره شده یکی از آنها عزت مسلمانان و از بین رفتن نفاق و منافقین است. باید توجه داشت علاوه بر کفار نفاق نیز در این دولت از بین می رود.
اما کارکرد اصلی این عبارات این است که خدایا ما رغبت داریم در چنین حکومتی زندگی کنیم. غالب عموم مردم بر این عقیده اند که حضرت با ظهور خود عدالت را برپا می کند یا باعث امنیت و وفور نعمت و غیره می شوند اما به نظر می رسد که اینها هدف اصلی نیستند هدف اصلی توحید و انسان سازی می باشد همانطور هدف خلفت نیز همین بوده است.
هدف اصلی حکومت جهانی حضرت انسان سازی است، امام بعد از همه اقدامات فقط یک هدف دارند و آن این است که انسان ها بتوانند به خدا و عبودیت برسند، کار اصلی حضرت رسیدن انسان ها به توحید است.
در دعای عهد از خدا می خواهیم که کرامت دنیا و آخرت که همان هدف غایی ظهور حضرت است را به ما عطا کند، زمانی که انسان ها عبد الهی می شوند به کرامت غایی می رسند و ما امید داریم که حضرت ظهور کنند تا زمینه توحید و کمال انسان ها فراهم شود.
غایت نهایی و هدف اعلی و آنچه که همه اقدامات امام عصر برای او خواهد بود عبودیت و کمال انسان است. امام خمینی در بیاناتی با اشاره به حکومت حضرت حجت، عدالت را توضیح می دهند و می فرمایند: "درست است که عدالت در حکومت جهانی برپا می شود اما غایت اعلی و هدف اصلی نیست هدف اصلی همه انبیا انسان سازی بوده است."
همانطور که می دانیم که عدالت در قاموس و مرام کمونیسم و سوسیالیسم مهم است آنها هم به عدالت دعوت می کنند اما عدالتی که در حکومت مهدی به آن دعوت می شود با آن عدالت تفاوت اساسی دارد عدالت ما ابزار و وسیله ای برای تحقق هدف انسان سازی است.
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: هیچ مکتبی از مردم نمی مانند جز اینکه فرصت حکومت پیدا می کنند ولی نمی توانند عدالت را محقق کنند لذا امام مهدی می آیند و عدالت را به شکل کامل در روی زمین محقق می کند. همانطور که می دانیم برپایی عدالت امام زمان از جمله مشترکات اعتقادی شیعه و سنی است.
در زمان ظهور آنچنان عدالت در روی زمین مستقر خواهد شد که انسان ها بتوانند تحت سایه عدالت آموزش دینی ببینند، در روایتی از امام صادق (ع) است که می فرماید: علم و دانش 27 حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند تنها دو حرف است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرف های دیگر آشنایی ندارند و حضرت که می ایند 25 حرف و بخش و قسمت دیگر علم اشکار می شود.
کار اصلی حضرت بعد از استقرار عدالت آموزش دین است امام علی (ع) در روایتی که در کتاب غیبت نعمانی آمده؛ می فرمایند: گویا عجم و غیر عرب را می بینم که چادرهایشان در مسجد کوفه برافراشته شده است و به مردم قرآن می آموزند همانگونه که فرود آمده است یعنی به همان ترتیب که قرآن نازل شده است.
بنابراین اهداف حضرت به دو قسم اهداف اصلی و میانی و واسط تقسیم می شود، هدف اصلی و اعلی انسان سازی و توحید و عبودیت است و هدف های میانی گسترش عدالت، امنیت، وفور نعمت و رشد و گسترش عقول است.
قران وقتی از حکومت صالحان صحبت می کند می فرماید غایت حکومت دین این است که انبیا و ائمه توحید را اقامه کنند.
امام عصر بعد از هدف اصلی خود اقدامات ارزشمندی را انجام می دهند که اولین آنها گسترش عدالت است، در مورد امنیت هم کارهای زیادی می کنند، در روایتی است که در زمان حضرت امنیت آنچنان در جهان گسترش پیدا خواهد کرد که خانومی به تنهایی از راه دوری راه می افتد و هیچ مشکلی آن را تهدید نمی کند، یه این معنی که راه ها آنچنان امن خواهد شد که همه جا مشاهده می شود.
در روایات داریم که در حکومت جضرت گرگ و میش با هم زندگی خواهند کرد به این معنی که تمثیلی است که انسان های گرگ صفت و میش صفت با هم زندگی می کنند. از جمله کارهای دیگر وفور نعمت است که زمین برکات خود را عرضه می کند و باران های پر برکتی خواهد بارید.
پیامبر اکرم (ص) در یک روایتی می فرمایند: آسمان بر آنها باران های فراوانی می بارد و زمین برکات خود را آشکار می کند حتی بیابان ها به آبادی تبدیل خواهند شد، رودخانه ها پر آب می شوند و زمین چند برابر محصول می دهد.
تقسیم عادلانه اموال و ریشه کن شدن فقر از جامعه از ویژگی های خاص حکومت حضرت است. پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: وقتی مهدی در امت من باشد در حکومت او مال و ثروت بر هم انباشته می شود، همچنین امام صادق(ع) می فرمایند هنگامی که قائم ما ظهور کند زمین گنج های خود را آشکار می کند.
در آن زمان کسی جایی را برای صدقات و صرف پول برای کار نیک نمی یابد مبنی بر اینکه انسان ها با هدایت امام به هر چه که خواهد می رسد.
یکی از ویژگی های حکومت این است که امام دست خود را بر سر مردم می گذارند و خواسته های مردم را کامل خواهد کرد البته خواسته های مردم در حکومت جهانی فاخر خواهد شد.
همه این اقدامات تحت اشراف امام است یعنی بدون امام و هادی این کار اتفاق نمی افتد تفاوت ما در اندیشه مهدویت با حکومت آرمانی که غرب می گوید همین است، آنها فکر می کنند بشر خود به خود به تمام این نعمات خواهد رسید با عقل خود رشد می کند ولی ما معتقدیم که این مسائل هادی و راهبر احتیاج دارد امامی باید باشد تا به برکت وجود او به تمام برکات برسیم.