15-10-2014، 15:30
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
برای پی بردن به شخصیت افراد راههای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها توجه به متن پیامکهاست. در واقع درمتن برخی از پیامکها نشانههایی وجود دارد که ما را به سمت شناخت شخصیت طرف مقابل هدایت میکند. با این وجود این موضوع کاملا قطعی نیست و نمیتوان بهطور دقیق در این باره قضاوت کرد. در مجموع میتوان گفت بر اساس محتوا و شکل جملات و لحن گفتاری که در پیامکهای افراد تکرار و برداشت میشود، میتوان آنها را در تیپهای شخصیتی مختلفی قرار داد که به برخی از این موارد اشاره میکنیم. البته نمیتوان گفت هر پیامکی اگر شبیه به موارد مذکور باشد، حتما شخص در آن تیپ قرار میگیرد. در اين مورد شناخت مناسب از طرف مقابل میتواند تعیینکنندهتر باشد.
شخصیت مهرطلب
هرگاه متوجه شدید فردی در پیامکهایش از کلمات محبتآمیز زیاد استفاده میکند شاید بتوانید او را در دسته شخصیتهای مهرطلب قرار دهید. این افراد عاشق دریافت مهر و محبت دیگران هستند. به شما محبت میکنند و انتظار دارند حتی در پیامکهایتان چنین محبتی را نثارشان کنید و اگر غیر از این باشد، ناراحت و دلگیر میشوند. آنها میخواهند مورد نوازش دیگران قرار گیرند و از سوی اطرافیان تایید شوند. در مجموع باید گفت شخصیتهای مهرطلب همواره به دنبال جلب حمایت و توجه سایرین هستند و البته این کار را به وفور خودشان هم انجام میدهند.
نمونه پیامکها: خیلی دوستت دارم دائم به فکرتم. کی ببینمت؟ دوستم داری؟ چقدر کم تماس میگیری (انواع و اقسام جملات محبتآمیز و حامیانه در پیامکهای این افراد دیده میشود).
شخصیت کنترلگر
پیامکهایی که با پرسش و بررسی شرایط طرف مقابل شروع میشود، از کنترلگر بودن شخصیت ارسالکننده پیامک خبر میدهد. برای این افراد مهم است که بر اوضاع و اطرافیان کنترل داشته باشند و اگر احساس کنند این کنترل به نوعی خدشهدار شده، عصبانی و ناراحت میشوند بنابراین در ادبیات پیامک این افراد میبینیم که پرسشهایی در مورد زمان و مکان وجود دارد و اگر پاسخ درستی دریافت نکنند، ممکن است پیامکهایشان لحن تندی پیدا کرده و حتی جملات توهینآمیز هم در آنها دیده شود.
نمونه پیامکها:کی بر میگردی؟ رسیدی حتما به من خبر بده، چرا نگفتی قراره بعد از کلاس جای دیگه هم بری؟ به خواهرت زنگ بزن بگو ما نمیآییم، برای خرید صدبار گفتم با من برو تا بهت بگم چی بخری و از کجا بخری و... .
شخصیت قدرتطلب
افرادی که شخصیت قدرتطلب دارند در پیامکهایشان هم به شما دستور میدهند. مرتب تاکید میکنند امروز باید چه کار کنید و کجا بروید. در پیامکهای این افراد جملات دستوری و تاکیدی به وفور دیده میشود. در واقع این افراد میخواهند این پیام را به شما منتقل کنند که قوی، قدرتمند و برتر هستند و از راه پیامکها توانایی و قدرتشان را به رخ بکشند. شاید هم در پیامکهایشان ببینید که به شما میگویند امروز به فردی تحکم کردهاند یا شخصی را سرجای خود نشاندهاند و امثال آن.
نمونه پیامکها: باید امروز به موقع بیای و گرنه خودت میدونی، من نمیدونم... باید بری خرید، چرا هرچی میگم گوش نمیدی؟ امروز حال یکی از همکارانم را حسابی گرفتم پررو شده بود و... .
شخصیت وسواسی
در پیامکهای این افراد تاکید و یادآوریهای فراوانی دیده میشود. از آنجا که در زندگیشان نظم و وسواس خاصی وجود دارد، در پیامکها هم نسبت به مراقبت از نظم و پیشگیری از به هم ریختگی اوضاع تاکید دارند. گاهی چند پیامک را پشت سر هم میفرستند و پیامکهای قبلی را تصحیح میکنند که این موضوع از وسواس آنها حکایت میکند. البته ممکن است خیلی هم دقیق و حساب شده پیامکها را ارسال کنند و هر پیامک را چند بار بخوانند.
نمونه پیامکها: یادت نره چی بهت گفتم، چند بار بگم باید این کار رو درست انجام بدي، حتما نیمساعت زودتر بیا که دیر نشه، همهچیز را مرتب کردم دست به چیزی نزن و... .
شخصیت استرسی
استرس و اضطراب در پیامکهای این افراد موج میزند و نوشتههایشان بیشتر حاوی دلواپسی و نشان دهنده به هم خوردن تعادل درونی است. خیلی وقتها هم به دلیل اینکه همراه با استرس و نگرانی پیامک میفرستند، در نوشتههایشان غلطهای نوشتاری دیده میشود چون از شدت اضطراب به سرعت تایپ میکنند. اگر این رفتارها در ارسال پیام فردی تکرار شود شاید بتوان گفت او در گروه شخصیتهای استرسی قرار دارد.
نمونه پیامکها: نمیتونم صبر کنم، زود زنگ بزن، چرا جواب نمیدی دارم دیوانه میشم.
شخصیت بدگمان
برای شخصیتهای بدگمان مهم است که بدانند دیگران کجا هستند و چه کار میکنند. آنها براساس تیپ شخصیتیشان نسبت به اطرافیان سوءظن دارند و میخواهند از این موضوع مطمئن شوند که خطری ارتباطات آنها را تهدید نمیکند. این بدگمانیها فقط به جنس مخالف مربوط نمیشود، شخصیتهای بدگمان حتی نسبت به افراد همجنس خودشان هم سوءظن دارند و میترسند که مبادا در غیاب آنها توطئهای علیهشان شکل گیرد.
نمونه پیامکها: وقتی من تماس گرفتم با کی صحبت میکردی؟ چرا دیر به پیامکها جواب میدی؟ صدای کسی میآمد مگر نگفتی تنهایی و ... .
شخصیت توجهطلب
این افراد دلشان میخواهد مورد توجه دیگران قرار گیرند و برای اینکه توجه مورد نیازشان را بهدست آورند، از جملات یا متنهای طنزآمیز استفاده میکنند.
نمونه پیامکها:تو حوضی که ماهی نباشه قورباغه سالاره! گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه عیبی نداره بهجاش سویا میخورم! میدونی فرق تو با ریش چیه؟ ریش اصلاح میشه ولی تو اصلاح نمیشی و... .
شخصیت مهرطلب
هرگاه متوجه شدید فردی در پیامکهایش از کلمات محبتآمیز زیاد استفاده میکند شاید بتوانید او را در دسته شخصیتهای مهرطلب قرار دهید. این افراد عاشق دریافت مهر و محبت دیگران هستند. به شما محبت میکنند و انتظار دارند حتی در پیامکهایتان چنین محبتی را نثارشان کنید و اگر غیر از این باشد، ناراحت و دلگیر میشوند. آنها میخواهند مورد نوازش دیگران قرار گیرند و از سوی اطرافیان تایید شوند. در مجموع باید گفت شخصیتهای مهرطلب همواره به دنبال جلب حمایت و توجه سایرین هستند و البته این کار را به وفور خودشان هم انجام میدهند.
نمونه پیامکها: خیلی دوستت دارم دائم به فکرتم. کی ببینمت؟ دوستم داری؟ چقدر کم تماس میگیری (انواع و اقسام جملات محبتآمیز و حامیانه در پیامکهای این افراد دیده میشود).
شخصیت کنترلگر
پیامکهایی که با پرسش و بررسی شرایط طرف مقابل شروع میشود، از کنترلگر بودن شخصیت ارسالکننده پیامک خبر میدهد. برای این افراد مهم است که بر اوضاع و اطرافیان کنترل داشته باشند و اگر احساس کنند این کنترل به نوعی خدشهدار شده، عصبانی و ناراحت میشوند بنابراین در ادبیات پیامک این افراد میبینیم که پرسشهایی در مورد زمان و مکان وجود دارد و اگر پاسخ درستی دریافت نکنند، ممکن است پیامکهایشان لحن تندی پیدا کرده و حتی جملات توهینآمیز هم در آنها دیده شود.
نمونه پیامکها:کی بر میگردی؟ رسیدی حتما به من خبر بده، چرا نگفتی قراره بعد از کلاس جای دیگه هم بری؟ به خواهرت زنگ بزن بگو ما نمیآییم، برای خرید صدبار گفتم با من برو تا بهت بگم چی بخری و از کجا بخری و... .
شخصیت قدرتطلب
افرادی که شخصیت قدرتطلب دارند در پیامکهایشان هم به شما دستور میدهند. مرتب تاکید میکنند امروز باید چه کار کنید و کجا بروید. در پیامکهای این افراد جملات دستوری و تاکیدی به وفور دیده میشود. در واقع این افراد میخواهند این پیام را به شما منتقل کنند که قوی، قدرتمند و برتر هستند و از راه پیامکها توانایی و قدرتشان را به رخ بکشند. شاید هم در پیامکهایشان ببینید که به شما میگویند امروز به فردی تحکم کردهاند یا شخصی را سرجای خود نشاندهاند و امثال آن.
نمونه پیامکها: باید امروز به موقع بیای و گرنه خودت میدونی، من نمیدونم... باید بری خرید، چرا هرچی میگم گوش نمیدی؟ امروز حال یکی از همکارانم را حسابی گرفتم پررو شده بود و... .
شخصیت وسواسی
در پیامکهای این افراد تاکید و یادآوریهای فراوانی دیده میشود. از آنجا که در زندگیشان نظم و وسواس خاصی وجود دارد، در پیامکها هم نسبت به مراقبت از نظم و پیشگیری از به هم ریختگی اوضاع تاکید دارند. گاهی چند پیامک را پشت سر هم میفرستند و پیامکهای قبلی را تصحیح میکنند که این موضوع از وسواس آنها حکایت میکند. البته ممکن است خیلی هم دقیق و حساب شده پیامکها را ارسال کنند و هر پیامک را چند بار بخوانند.
نمونه پیامکها: یادت نره چی بهت گفتم، چند بار بگم باید این کار رو درست انجام بدي، حتما نیمساعت زودتر بیا که دیر نشه، همهچیز را مرتب کردم دست به چیزی نزن و... .
شخصیت استرسی
استرس و اضطراب در پیامکهای این افراد موج میزند و نوشتههایشان بیشتر حاوی دلواپسی و نشان دهنده به هم خوردن تعادل درونی است. خیلی وقتها هم به دلیل اینکه همراه با استرس و نگرانی پیامک میفرستند، در نوشتههایشان غلطهای نوشتاری دیده میشود چون از شدت اضطراب به سرعت تایپ میکنند. اگر این رفتارها در ارسال پیام فردی تکرار شود شاید بتوان گفت او در گروه شخصیتهای استرسی قرار دارد.
نمونه پیامکها: نمیتونم صبر کنم، زود زنگ بزن، چرا جواب نمیدی دارم دیوانه میشم.
شخصیت بدگمان
برای شخصیتهای بدگمان مهم است که بدانند دیگران کجا هستند و چه کار میکنند. آنها براساس تیپ شخصیتیشان نسبت به اطرافیان سوءظن دارند و میخواهند از این موضوع مطمئن شوند که خطری ارتباطات آنها را تهدید نمیکند. این بدگمانیها فقط به جنس مخالف مربوط نمیشود، شخصیتهای بدگمان حتی نسبت به افراد همجنس خودشان هم سوءظن دارند و میترسند که مبادا در غیاب آنها توطئهای علیهشان شکل گیرد.
نمونه پیامکها: وقتی من تماس گرفتم با کی صحبت میکردی؟ چرا دیر به پیامکها جواب میدی؟ صدای کسی میآمد مگر نگفتی تنهایی و ... .
شخصیت توجهطلب
این افراد دلشان میخواهد مورد توجه دیگران قرار گیرند و برای اینکه توجه مورد نیازشان را بهدست آورند، از جملات یا متنهای طنزآمیز استفاده میکنند.
نمونه پیامکها:تو حوضی که ماهی نباشه قورباغه سالاره! گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه عیبی نداره بهجاش سویا میخورم! میدونی فرق تو با ریش چیه؟ ریش اصلاح میشه ولی تو اصلاح نمیشی و... .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شخصیت نگران
اشخاصی که مدام پیگیر سلامت و حال خوب شما هستند و بر سالم بودنتان تاکید میکنند در دسته شخصیتهای نگران قرار میگیرند که در پیامکهایشان آثاری از نگرانی دیده میشود. گاهی هم بهطور بدبینانه فکر میکنند که شاید حالتان خوب نباشد و از این بابت بیشتر نگران میشوند. شخصیتهای نگران انتظار دارند حال و احوالتان را به سرعت گزارش دهید و اگر کمی درنگ کنید به دلواپسی و نگرانیهایشان دامن میزنید.
نمونه پیامکها: داروهایت را به موقع خوردی؟ تصادف نکردی؟ سالم رسیدی؟ از آن مسیر نرو شلوغه تصادف میکنی و... .
شخصیت ضعیف و خجالتی
صحبت تلفنی برای برخی از افراد خجالتی دشوار است. به راحتی نمیتوانند ارتباط کلامی برقرار کنند و با سایرین در تعامل باشند. از این رو ارسال پیامک برای آنها روش ارتباطی سادهتری است چون هنگام ارسال پیامک وقت و فرصت کافی دارند تا حرفهایشان را راحتتر بزنند. شخصیتهای خجالتی وقتی میخواهند ابراز احساسات کنند، دچار اضطراب میشوند و ترجیح میدهند در لفافه و پشت پرده صحبت کنند. افراد ضعیف هم عزتنفس پایینی دارند و قدرت ابراز وجود آنها پایین است. این افراد در پیامکها هم خودشان را کوچک نشان میدهند و طرف مقابل را بزرگ میبینند.
نمونه پیامکها:حرف شما درسته، من در حدی نیستم که بخوام نظر بدم، هرچی شما بگید و کلمه چشم هم زیاد در پیامکشان به چشم میخورد و... .
شخصیت بیتوجه
برخی افراد به پیامکهای ارسالی دیر پاسخ میدهند که اگر به دلیل مشغله زیادشان نباشد، میتوان آنها را در گروه شخصیتهای بی توجه جای داد. این اشخاص مسئولیتپذیر نبوده و برای دیگران ارزشی قائل نیستند. البته این احتمال وجود دارد که شخصیتهای مغرور هم مانند شخصیتهای بیتوجه به پیامکها دیر پاسخ دهند چون با این کار میخواهند این پیغام را منتقل کنند که ما مهم هستیم.
تاثیر زبان گفتاری در پیامکها
با وجود مکتوب بودن، پیامکها اصولا بازتاب سبک گفتاری افراد هستند. اگر هر فرد را مجموعهای از مشخصههای اجتماعی از جمله میزان تحصیلات، طبقه اقتصادی و شغل و ویژگیهای فردی مثل سن و جنس بدانیم پیامکهای او متاثر از این عوامل خواهد بود.
ارتباط پيامک با شخصيت افراد
اگرچه پیامک، فرم نوشتاری دارد اما واجد ویژگیهای زبان گفتاری است. از جمله اینکه غیررسمی و شخصی است. از این رو با تحلیل سبک پیامکها میتوان به اطلاعات زیادی درباره فرستندههای آنها دست یافت. به عنوان مثال طبق تحقیقات اخیر اگر در شرایط مساوی از جمله هزینه و زمان و فوریت موضوع، فردی بین فرستادن پیامک و تماس تلفنی، فرستادن پیامک را ترجیح دهد از لحاظ شخصیتی درونگرا و خجالتی قلمداد میشود یا افرادی که در فرستادن پیامها اصول رسمی بودن را رعایت میکنند مایلند فاصله اجتماعی خود را با مخاطب حفظ کنند.
تفاوت پیامکهای زنان و مردان
تاثیر جنسیت در کاربرد زبان همواره یکی از جذابترین موضوعهای مورد بحث برای زبانشناسان بوده است. مطالعات زبانشناسی نشان میدهد از این لحاظ تفاوتهای معناداری بین زنان و مردان دیده میشود. در زمینه کاربرد پیامکها هم یافتههای جالبی وجود دارد. به عنوان مثال میتوان به این نکته اشاره کرد که اگرچه مردان زودتر از زنان به تلفن همراه دسترسی داشتهاند اما فرهنگ محتوایی پیامک، بسیار وامدار کاربران زن این تکنولوژی بوده است؛ تا جایی که در بسیاری از جوامع، پیامک بیشتر ابزار ارتباطی زنانهتلقی میشود. از نظر فرمی میتوان گفت پیامهای مردان به مراتب کوتاهتر از پیامهای زنان است یا اینکه زنان به مراتب بیشتر از مردان به درج علائم سجاوندی مثل کاما و نقطه توجه دارند یا از سلام و خداحافظ و عبارتهایی برای این کار بیشتر بهره میگیرند. از نظر محتوا نیز زنان با مردان تفاوتهایی دارند. آقایان بیشتر درمورد موضوعات ملموس و غیرشخصی پیام ارسال میکنند اما پیامهای خانمها بیشتر ماهیتی احساسی و اجتماعی دارد. به جز اینها خانمها خود را مقید میدانند پس از دریافت پیامک در اسرعوقت به آن پاسخ دهند اما بعضی از آقایان به هیچوجه در این رابطه الزامی را احساس نمیکنند .
اشخاصی که مدام پیگیر سلامت و حال خوب شما هستند و بر سالم بودنتان تاکید میکنند در دسته شخصیتهای نگران قرار میگیرند که در پیامکهایشان آثاری از نگرانی دیده میشود. گاهی هم بهطور بدبینانه فکر میکنند که شاید حالتان خوب نباشد و از این بابت بیشتر نگران میشوند. شخصیتهای نگران انتظار دارند حال و احوالتان را به سرعت گزارش دهید و اگر کمی درنگ کنید به دلواپسی و نگرانیهایشان دامن میزنید.
نمونه پیامکها: داروهایت را به موقع خوردی؟ تصادف نکردی؟ سالم رسیدی؟ از آن مسیر نرو شلوغه تصادف میکنی و... .
شخصیت ضعیف و خجالتی
صحبت تلفنی برای برخی از افراد خجالتی دشوار است. به راحتی نمیتوانند ارتباط کلامی برقرار کنند و با سایرین در تعامل باشند. از این رو ارسال پیامک برای آنها روش ارتباطی سادهتری است چون هنگام ارسال پیامک وقت و فرصت کافی دارند تا حرفهایشان را راحتتر بزنند. شخصیتهای خجالتی وقتی میخواهند ابراز احساسات کنند، دچار اضطراب میشوند و ترجیح میدهند در لفافه و پشت پرده صحبت کنند. افراد ضعیف هم عزتنفس پایینی دارند و قدرت ابراز وجود آنها پایین است. این افراد در پیامکها هم خودشان را کوچک نشان میدهند و طرف مقابل را بزرگ میبینند.
نمونه پیامکها:حرف شما درسته، من در حدی نیستم که بخوام نظر بدم، هرچی شما بگید و کلمه چشم هم زیاد در پیامکشان به چشم میخورد و... .
شخصیت بیتوجه
برخی افراد به پیامکهای ارسالی دیر پاسخ میدهند که اگر به دلیل مشغله زیادشان نباشد، میتوان آنها را در گروه شخصیتهای بی توجه جای داد. این اشخاص مسئولیتپذیر نبوده و برای دیگران ارزشی قائل نیستند. البته این احتمال وجود دارد که شخصیتهای مغرور هم مانند شخصیتهای بیتوجه به پیامکها دیر پاسخ دهند چون با این کار میخواهند این پیغام را منتقل کنند که ما مهم هستیم.
تاثیر زبان گفتاری در پیامکها
با وجود مکتوب بودن، پیامکها اصولا بازتاب سبک گفتاری افراد هستند. اگر هر فرد را مجموعهای از مشخصههای اجتماعی از جمله میزان تحصیلات، طبقه اقتصادی و شغل و ویژگیهای فردی مثل سن و جنس بدانیم پیامکهای او متاثر از این عوامل خواهد بود.
ارتباط پيامک با شخصيت افراد
اگرچه پیامک، فرم نوشتاری دارد اما واجد ویژگیهای زبان گفتاری است. از جمله اینکه غیررسمی و شخصی است. از این رو با تحلیل سبک پیامکها میتوان به اطلاعات زیادی درباره فرستندههای آنها دست یافت. به عنوان مثال طبق تحقیقات اخیر اگر در شرایط مساوی از جمله هزینه و زمان و فوریت موضوع، فردی بین فرستادن پیامک و تماس تلفنی، فرستادن پیامک را ترجیح دهد از لحاظ شخصیتی درونگرا و خجالتی قلمداد میشود یا افرادی که در فرستادن پیامها اصول رسمی بودن را رعایت میکنند مایلند فاصله اجتماعی خود را با مخاطب حفظ کنند.
تفاوت پیامکهای زنان و مردان
تاثیر جنسیت در کاربرد زبان همواره یکی از جذابترین موضوعهای مورد بحث برای زبانشناسان بوده است. مطالعات زبانشناسی نشان میدهد از این لحاظ تفاوتهای معناداری بین زنان و مردان دیده میشود. در زمینه کاربرد پیامکها هم یافتههای جالبی وجود دارد. به عنوان مثال میتوان به این نکته اشاره کرد که اگرچه مردان زودتر از زنان به تلفن همراه دسترسی داشتهاند اما فرهنگ محتوایی پیامک، بسیار وامدار کاربران زن این تکنولوژی بوده است؛ تا جایی که در بسیاری از جوامع، پیامک بیشتر ابزار ارتباطی زنانهتلقی میشود. از نظر فرمی میتوان گفت پیامهای مردان به مراتب کوتاهتر از پیامهای زنان است یا اینکه زنان به مراتب بیشتر از مردان به درج علائم سجاوندی مثل کاما و نقطه توجه دارند یا از سلام و خداحافظ و عبارتهایی برای این کار بیشتر بهره میگیرند. از نظر محتوا نیز زنان با مردان تفاوتهایی دارند. آقایان بیشتر درمورد موضوعات ملموس و غیرشخصی پیام ارسال میکنند اما پیامهای خانمها بیشتر ماهیتی احساسی و اجتماعی دارد. به جز اینها خانمها خود را مقید میدانند پس از دریافت پیامک در اسرعوقت به آن پاسخ دهند اما بعضی از آقایان به هیچوجه در این رابطه الزامی را احساس نمیکنند .