كسى شعرسرودن،گریستن بر مرده و بر شمردن و ذكر محاسن وى،سوگوارى،روضه،مراسم عزایىكه به یاد شهیدان راه دین و بخصوص در ایام محرم و به یاد واقعه كربلا بر پا كنند،اشعارىكه در ذكر مصائب و شرح شهادت پیشوایان دین و بخصوص شهیدان كربلا سرایند وخوانند. (2) از جمله برنامههایى كه از سوى امامان معصوم مورد تشویق قرار گرفته تا از این طریق،خاطره رشادتها و مظلومیتهاى شهداى كربلا و فرهنگ عاشورا زنده بماند،سرودن مدح ومرثیه است.قالب شعر،به لحاظ برخوردارى از وزن و آهنگ و بعد عاطفى،مؤثرتر وماندگارتر است.از این رو بعنوان سلاحى مؤثر در دفاع از حق و ستایش راستى و راستانبه كار گرفته شده است.در تاریخ شیعه، شاعرانى برجسته همچون:فرزدق،عوف بنعبد الله،كمیت،عبد الله بن كثیر،دعبل،سید حمیرى و...با زیباترین وجهى مفاخر وفضایل اهل بیت را ترسیم كرده و با سوزناكترین صورت، براى شهداى كربلا مرثیه سرودهاند و مجموعههاى معتبرى نیز از اشعار شاعران شیعى گرد آمده است. (3) به بیان آیتالله خامنهاى:«با توجه به پایگاه بلند«شعر مسلكى»در قرنهاى اول و دوم هجرى ویاد آورى این نكته كه شاعر متعهد به یك مسلك،برجستهترین و مؤثرترین نقش را درترویج گرایشهاى مسلك خود و تبیین هدفها و شعارهاى آن به كار مىبرده است، طبیعىمىنماید كه حساب ویژهاى براى اظهارات و سرودههاى شاعران وابسته به جناحهاىسیاسى در نظر گرفته آید...». (4) سرودههاى موضعدار شاعران مكتبى در مدح و مرثیه ائمه و اهل بیت،بطور ضمنىخلفاى جور و مظالم حكام غاصب را هم مورد انتقاد قرار مىداد.«در شعر مذهبى،نظركلى بر نشر مبادى دین بود و احیاى حقایق ایمان و زنده كردن دلها و جانها و جارىساختن خون حماسه و تعهد در رگها و پىها.از این رو شاعران بزرگ شیعه همیشه براىحكومتهاى فاسد،خطرى بزرگ محسوب مىشدند زیرا آنان در خلال مدح آلمحمد«ص»حقایق دین و صفات لازم حاكم دینى را یاد مىكردند و با ذكر صفات اسلامىامامان و مقایسه و تحقیر زمامداران،دلها را به حق و حكومتحق توجه مىدادند.» (5) اینشیوه و راه،برگرفته و الهام یافته از رهنمودهاى خود امامان بود كه با سخن و عمل، باصراحت و كنایه،مدافع شاعران متعهد و مرثیه سرایان متقى و حق شعار بودند.در اینزمینه، حدیث بسیار است،بویژه تاكید ائمه نسبت به سرودن مرثیه در باره حسین«ع»باانگیزه«ذكر»و احیاء یاد و گریاندن بر آن مصیبتها بیش از دیگر محورهاست.امامصادق«ع»فرمود:«من قال فینا بیتشعر بنى الله له بیتا فى الجنة»4 هر كس كه یك بیتشعر در باره ما بگوید،خداوند براى او خانهاى در بهشت بنا مىكند.نیز از آن حضرتاست:«ما من احد قال فی الحسین شعرا فبكى و آبكى به الا اوجب الله له الجنة و غفر له» (6) امام رضا«ع»نیز به دعبل توصیه مىكند كه در باره حسین«ع»مرثیه بسراید و بدین وسیلهائمه را یارى كند:«یا دعبل!ارث الحسین علیه السلام فانت ناصرنا و مادحنا ما دمتحیا فلاتقصر عن نصرنا ما استطعت». (7) این تاكیدات،بوضوح نشان دهنده خط حمایتگرانه ائمه از شعر و مرثیهاى است كه دراحیاء حادثه كربلا و فضایل سید الشهدا و مناقب و مظلومیتهاى او باشد.عالمان بزرگشیعه نیز در تبعیت از روش و سیره ائمه،همین موضع و عمل را داشتهاند. (8) روشن استكه حركت در چنین خطى،همیشه براى شاعران اهل بیت،مشكل داشته و اغلب،تحتتعقیب یا در زندان به سر مىبردند.این خط مقدس،كه انتقال فرهنگ شهادت را بهآیندگان در برداشت،همچنان ادامه داشته است،تاكنون.به كمك مراثى،احساسها وعواطف برانگیخته مىشد و اشك،كه زبان گویاى دل بود،پایبندى انسان متعهد را به خطحسینى و كربلایى تثبیت مىكرد.نكاتى را هم در باره اشعار مدح و مرثیه باید مراعات كرد:
1-محتواى اشعار،باید از متانت،دقت،اعتبار و استناد برخوردار باشد و ازحرفهاى سست و بىمدرك،یا دروغ و جعلیات و مطالب ضعیف و احیانا وهنآمیز نسبت به معصومین،بشدت باید پرهیز كرد.
2-از آنجا كه شعر مدح و مرثیه،عامل انتقال فرهنگ است،باید سطح آن بالا وارزشمند و عمیق باشد تا به جامعه اسلامى و هواداران ائمه،بینش و بصیرت وعمق در فهم و فكر بدهد.
3-اشعار مراثى و مدایح،در عین حال كه باید استوار و محكم باشد،نباید چنانمغلق و پیچیده شود كه براى شنوندگان و خوانندگان،گویایى و رسایى خود رااز دست بدهد و نتواند با عامه خلق،ارتباط برقرار كند.
4-به بهانه دینى و مذهبى بودن شعر مدح و مرثیه،نباید اجازه داد كه شعرهاىضعیف و سست و فاقد قوت ادبى و صلاحیتشعرى رواج یابد.مدایح ومراثى،باید در نهایت قوت شعرى باشد،آنگونه كه در آثار بزرگان پیش كسوتعصر ائمه و دورههاى بعد،در مرثیه دیده مىشود.
5-شاعران مدیحه سرا و مرثیه سرا،باید با درك اهمیت و والایى مكانتخویش،در حد مطلوب خلوص و تقوا و مناعت طبع و ثبات قدم و عقیده و عشق وولاى به اهل بیت عصمت باشند و بدانند كه شجره نامه آنان به كمیتها ودعبلها مىرسد و اگر بخواهند مشمول دعاى ائمه«ع»باشند،باید شایستگىفكرى و خطى و عملى و اخلاقى آن را در خویش فراهم آورند.
6-شاعر اهل بیت،باید همیشه با توجه به زمان و مكان و شرایط،رسالت اجتماعىو تعهد شیعى خود را به اثبات برساند و سرودههایش داراى«پیام»و«جهت»
باشد.
7-خوب سرودن در باره ائمه«ع»،نیاز به غناى فكرى و معلومات عمیق شاعردارد.بنابر این شاعران مرثیه سرا باید بشدت اهل مطالعه در متون و منابع باشندو شور و شعور را در شعر خویش در آمیزند و پخته،پر مطلب و مایهداربسرایند. (9)
1-محتواى اشعار،باید از متانت،دقت،اعتبار و استناد برخوردار باشد و ازحرفهاى سست و بىمدرك،یا دروغ و جعلیات و مطالب ضعیف و احیانا وهنآمیز نسبت به معصومین،بشدت باید پرهیز كرد.
2-از آنجا كه شعر مدح و مرثیه،عامل انتقال فرهنگ است،باید سطح آن بالا وارزشمند و عمیق باشد تا به جامعه اسلامى و هواداران ائمه،بینش و بصیرت وعمق در فهم و فكر بدهد.
3-اشعار مراثى و مدایح،در عین حال كه باید استوار و محكم باشد،نباید چنانمغلق و پیچیده شود كه براى شنوندگان و خوانندگان،گویایى و رسایى خود رااز دست بدهد و نتواند با عامه خلق،ارتباط برقرار كند.
4-به بهانه دینى و مذهبى بودن شعر مدح و مرثیه،نباید اجازه داد كه شعرهاىضعیف و سست و فاقد قوت ادبى و صلاحیتشعرى رواج یابد.مدایح ومراثى،باید در نهایت قوت شعرى باشد،آنگونه كه در آثار بزرگان پیش كسوتعصر ائمه و دورههاى بعد،در مرثیه دیده مىشود.
5-شاعران مدیحه سرا و مرثیه سرا،باید با درك اهمیت و والایى مكانتخویش،در حد مطلوب خلوص و تقوا و مناعت طبع و ثبات قدم و عقیده و عشق وولاى به اهل بیت عصمت باشند و بدانند كه شجره نامه آنان به كمیتها ودعبلها مىرسد و اگر بخواهند مشمول دعاى ائمه«ع»باشند،باید شایستگىفكرى و خطى و عملى و اخلاقى آن را در خویش فراهم آورند.
6-شاعر اهل بیت،باید همیشه با توجه به زمان و مكان و شرایط،رسالت اجتماعىو تعهد شیعى خود را به اثبات برساند و سرودههایش داراى«پیام»و«جهت»
باشد.
7-خوب سرودن در باره ائمه«ع»،نیاز به غناى فكرى و معلومات عمیق شاعردارد.بنابر این شاعران مرثیه سرا باید بشدت اهل مطالعه در متون و منابع باشندو شور و شعور را در شعر خویش در آمیزند و پخته،پر مطلب و مایهداربسرایند. (9)