18-08-2014، 16:59
چند روز قبل از آغاز جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود که خبر ساخت پروژهای سینمایی درباره تسخیر سفارت آمریکا در تهران منتشر شد، اما پس از گذشت چند ماه خبرهایی از توقف این پروژه به گوش میرسد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سال گذشته در نشستی اعلام شد که قرار است فیلمی درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران با همراهی دانشجویان خط امام که در جریان اشغال سفارت حضور داشتند، ساخته شود، اما پیگیریها نشان میدهد این پروژه با وجود پایان یافتن بخش زیادی از مرحله تحقیق به دلیل اختلاف سلیقههایی که در نگارش فیلمنامه وجود دارد، متوقف مانده است ضمن اینکه گروههای دیگری هم مدعی ساخت آن شدهاند.
تهیهکننده این پروژه سینمایی سید جمال ساداتیان است ولی کارگردان آن اعلام نشده است، فقط بر این نکته تاکید شده که احتمالا بیش از یک نفر کارگردانی و فیلمنامهنویسی این اثر را برعهده خواهند داشت.
همچنین ابراهیم اصغرزاده که در جریان تسخیر سفارت جزو دانشجویان خط امام و یکی از رکنهای اصلی بود، به عنوان مشاور این پروژه معرفی شد.
ساداتیان در نشست این پروژه بیان کرد: موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تاریخ انقلاب برجسته است و اکنون که سی سال از آن حادثه میگذرد، کلیت نظام اجازه مطرح شدن چنین بحثی را میدهد و میتوان به عنوان یک موضوع فاخر و تاثیرگذار در انقلاب به آن پرداخت.
او همچنین گفت: ساخت این فیلم به طور کامل در بخش خصوصی و مستقل از سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی پیگیری میشود اما برای دریافت مجوز و اجازه ساخت قطعا از سازمان سینمایی مجوز گرفته شود.
به گفته وی در این فیلم ۶۶ بازیگر خارجی حضور دارند و بازیگران ایرانی هم همگی جدید هستند، چرا که باید همان مقطع سنی دانشجویان در سفارت نشان داده شود.
ابراهیم اصغرزاده مشاور این پروژه هم با تاکید بر اینکه دانشجویان خط امام که در حادثه اشغال سفارت شرکت داشتند معصوم نبودند، گفت: قرار نیست در این پروژه قرائتی از اشغال سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی از آن احساس سرشکستگی کنند، بلکه باید کاری که جوانان در آن خودباوری داشتند، روایت شود. همچنین قرار نیست ما دوباره بر مدار جاذبه آمریکا برگردیم ولی قرار هم نیست که در انزوا باشیم.
او با اشاره به چند حادثه از جمله تسخیر سفارت آمریکا در تهران و یازده سپتامبر که تاثیر سنگینی بر حافظه جمعی آمریکا داشت، بیان کرد: حادثهٔ سفارت بیشترین تاثیر را روی سیاستگذاریهای کاخ سفید در سه دهه قبل داشته است و هنوز این ترس وجود دارد. این در حالی است که در حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریکا با حمله به عراق، جامعه آمریکایی را توانست تخلیه روانی کند اما برای سفارت این عقده همانطور باقی مانده است، به همین دلیل است که وقتی فیلمی مثل «آرگو» ساخته میشود، برای جامعه آمریکا قابل قبول است و تازه به آن جایزه اسکار هم تعلق هم میگیرد.
وی با اشاره به تفاوت صنعت سینما در ایران و آمریکا افزود: ما در ایران با صنعت سینمای ضعیفی روبرو هستیم و البته قبل از انقلاب شرایط توجیهکننده وضعیت این صنعت بود. اما در دوران سازندگی و ریاست جمهوری احمدینژاد سینمای ایران دچار رکود شد و فقط در دوره خاتمی فعال شد، در واقع سینمای اصلاحات سینمایی است که میتوان گفت فیلمسازان در آن نیم نگاهی به سیاست داشتند و سینمای ژانر متلکگویی وجود داشت.
اصغرزاده ادامه داد: اما در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد دولت سعی کرد فضای کلی سینما را در اختیار بگیرد و هیچ پرندهای پر نمیزد، مگر اینکه تحت کنترل دولت باشد. این امر باعث شد سینما دچار مشکلات جدی شود.
وی افزود: امیدوارم در این دولت که اراده مردم بر این بود تا رئیسجمهوری با شعارهایی که داده است انتخاب شود، فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.
این مباحث در حالی مطرح شدند که ساداتیان در همان نشست تاکید کرد، «قصد ما این است که اگر خدای نکرده در جایی از پروژه دیدیم که دخالتهای اضافی وجود دارد به نوعی آن را حل و فصل کنیم و این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی بالاترین مقام اجرایی کشور هم در جریان قرار بگیرد. بنابراین ناامید نیستیم که اگر احتمالا تنشی به وجود بیاید آن را نتوانیم حل و فصل کنیم.»
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این پروژه همانطور که تهیهکنندهاش از ابتدا در نظر داشت پیش خواهد رفت یا با توجه به دیدگاههایی و تنوع سلیقههایی که برای نگارش فیلمنامه و ساخت آن وجود دارد و نیز گروههای علاقهمند و مدعی دیگر برای ساخت، سرانجام این پروژه به کجا میرسد.
پیش از این نام کمال تبریزی (که از دانشجویان فعال در این واقعه بود)، علیرضا شجاعنوری و تقیپور (تهیهکننده سینما) برای ساخت فیلمی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا در خبرها منتشر شده بود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سال گذشته در نشستی اعلام شد که قرار است فیلمی درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران با همراهی دانشجویان خط امام که در جریان اشغال سفارت حضور داشتند، ساخته شود، اما پیگیریها نشان میدهد این پروژه با وجود پایان یافتن بخش زیادی از مرحله تحقیق به دلیل اختلاف سلیقههایی که در نگارش فیلمنامه وجود دارد، متوقف مانده است ضمن اینکه گروههای دیگری هم مدعی ساخت آن شدهاند.
تهیهکننده این پروژه سینمایی سید جمال ساداتیان است ولی کارگردان آن اعلام نشده است، فقط بر این نکته تاکید شده که احتمالا بیش از یک نفر کارگردانی و فیلمنامهنویسی این اثر را برعهده خواهند داشت.
همچنین ابراهیم اصغرزاده که در جریان تسخیر سفارت جزو دانشجویان خط امام و یکی از رکنهای اصلی بود، به عنوان مشاور این پروژه معرفی شد.
ساداتیان در نشست این پروژه بیان کرد: موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تاریخ انقلاب برجسته است و اکنون که سی سال از آن حادثه میگذرد، کلیت نظام اجازه مطرح شدن چنین بحثی را میدهد و میتوان به عنوان یک موضوع فاخر و تاثیرگذار در انقلاب به آن پرداخت.
او همچنین گفت: ساخت این فیلم به طور کامل در بخش خصوصی و مستقل از سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی پیگیری میشود اما برای دریافت مجوز و اجازه ساخت قطعا از سازمان سینمایی مجوز گرفته شود.
به گفته وی در این فیلم ۶۶ بازیگر خارجی حضور دارند و بازیگران ایرانی هم همگی جدید هستند، چرا که باید همان مقطع سنی دانشجویان در سفارت نشان داده شود.
ابراهیم اصغرزاده مشاور این پروژه هم با تاکید بر اینکه دانشجویان خط امام که در حادثه اشغال سفارت شرکت داشتند معصوم نبودند، گفت: قرار نیست در این پروژه قرائتی از اشغال سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی از آن احساس سرشکستگی کنند، بلکه باید کاری که جوانان در آن خودباوری داشتند، روایت شود. همچنین قرار نیست ما دوباره بر مدار جاذبه آمریکا برگردیم ولی قرار هم نیست که در انزوا باشیم.
او با اشاره به چند حادثه از جمله تسخیر سفارت آمریکا در تهران و یازده سپتامبر که تاثیر سنگینی بر حافظه جمعی آمریکا داشت، بیان کرد: حادثهٔ سفارت بیشترین تاثیر را روی سیاستگذاریهای کاخ سفید در سه دهه قبل داشته است و هنوز این ترس وجود دارد. این در حالی است که در حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریکا با حمله به عراق، جامعه آمریکایی را توانست تخلیه روانی کند اما برای سفارت این عقده همانطور باقی مانده است، به همین دلیل است که وقتی فیلمی مثل «آرگو» ساخته میشود، برای جامعه آمریکا قابل قبول است و تازه به آن جایزه اسکار هم تعلق هم میگیرد.
وی با اشاره به تفاوت صنعت سینما در ایران و آمریکا افزود: ما در ایران با صنعت سینمای ضعیفی روبرو هستیم و البته قبل از انقلاب شرایط توجیهکننده وضعیت این صنعت بود. اما در دوران سازندگی و ریاست جمهوری احمدینژاد سینمای ایران دچار رکود شد و فقط در دوره خاتمی فعال شد، در واقع سینمای اصلاحات سینمایی است که میتوان گفت فیلمسازان در آن نیم نگاهی به سیاست داشتند و سینمای ژانر متلکگویی وجود داشت.
اصغرزاده ادامه داد: اما در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد دولت سعی کرد فضای کلی سینما را در اختیار بگیرد و هیچ پرندهای پر نمیزد، مگر اینکه تحت کنترل دولت باشد. این امر باعث شد سینما دچار مشکلات جدی شود.
وی افزود: امیدوارم در این دولت که اراده مردم بر این بود تا رئیسجمهوری با شعارهایی که داده است انتخاب شود، فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.
این مباحث در حالی مطرح شدند که ساداتیان در همان نشست تاکید کرد، «قصد ما این است که اگر خدای نکرده در جایی از پروژه دیدیم که دخالتهای اضافی وجود دارد به نوعی آن را حل و فصل کنیم و این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی بالاترین مقام اجرایی کشور هم در جریان قرار بگیرد. بنابراین ناامید نیستیم که اگر احتمالا تنشی به وجود بیاید آن را نتوانیم حل و فصل کنیم.»
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این پروژه همانطور که تهیهکنندهاش از ابتدا در نظر داشت پیش خواهد رفت یا با توجه به دیدگاههایی و تنوع سلیقههایی که برای نگارش فیلمنامه و ساخت آن وجود دارد و نیز گروههای علاقهمند و مدعی دیگر برای ساخت، سرانجام این پروژه به کجا میرسد.
پیش از این نام کمال تبریزی (که از دانشجویان فعال در این واقعه بود)، علیرضا شجاعنوری و تقیپور (تهیهکننده سینما) برای ساخت فیلمی با موضوع تسخیر سفارت آمریکا در خبرها منتشر شده بود.