22-08-2012، 12:16
تهران - عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را برنامه ای كارشناسی شده و بسیار ارزشمند توصیف كرد و گفت: اجرای این سند وظیفه همه و حق نسلهای آینده است.
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وظیفه همگان است
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، 'زهره طبیب زاده نوری' در مورد اختصاص مدارس در روز پنجشنبه به كاركردهای فوق برنامه گفت: آنچه كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاكید قرار گرفته، لزوما به معنای تعطیلی مدارس نیست، بلكه به معنای اختصاص اختیاری فضای مدارس به كاركردهایی غیر از كاركرد متعارف و رایج است.
وی افزود: فعالیتهای اختیاری فوق برنامه تربیتی كه پنجشنبهها در مدارس انجام خواهد شد، میتوانند به تعالی و رشد فكری دانش آموزان كمك كند.
طبیب زاده نوری ادامه داد: از سوی دیگر، طبق آمار ارائه شده، 70 درصد از شاغلان در آموزش و پرورش را خانمها تشكیل میدهند و با توجه به مشقات و سختیهای این شغل باید وقت بیشتری برای تجدید قوا در كنار خانوادهها در آخر هفته برای آنان فراهم شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان كرد: موضوع كمبود زمان آموزشی كه توسط منتقدان مطرح میشود، با توجه به تصریح سند تحول بنیادین مبنی بر ساماندهی و متناسبسازی حجم كتب درسی قابل رفع است.
وی افزود: گزارش نهادهای دیگر مانند نیروی انتظامی نیز بر صحت این رویكرد در بسیاری از زمینهها تاكید دارد.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به این نكته كه از ابتدای كار كمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، بیشتر زمان كاری این كمیسیون به مسایل دانشگاهها و آموزش عالی اختصاص یافته، بنظر میرسد باید به موضوع آموزش و پرورش نیز توجه لازم مبذول شود.
به گفته عضو هیات امنای دانشگاه الزهرا(س)، موضوع اصلاح كتب درسی مدارس و تغییر رویكرد آموزشی از رویكرد حفظ محوری و انباشته كردن یكسری محفوظات در ذهن دانش آموزان به سمت آموزش مهارتهای لازم برای زندگی و افزایش سهم پژوهش و تقویت روحیه جستجوگری در دانش آموزان از مهمترین بخش های سند تحول بنیادین است كه باید اجرایی شود.
طبیب زاده نوری افزود: توجه به پژوهش و تحقیق توسط معلمان كه میتواند در قالب اختصاص فرصت مطالعاتی در پنجشنبه ها به آنان و پرداخت حقوق بابت انجام این پژوهش ها انجام شود، از نكات مثبتی است كه باید مورد توجه واقع شود.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان كه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد، میتواند پایان بخش معضل نحوه تربیت معلم در كشور باشد.
وی اضافه كرد: بحث تربیت معلم یك بحث كاملا تخصصی است، اما بدون توجه به این موضوع و صرف داشتن تحصیلات دانشگاهی برای ورود به شغل معلمی كفایت نمیكند كه امیدواریم با تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تربیت تخصصی معلم این معضل حل شود.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آشنا كردن معلمان با فضای بینالمللی و نظریات رایج در تعلیم و تربیت میتواند از سرفصلهای درسی لازم در دانشگاه فرهنگیان باشد.
طبیب زاده نوری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی حتما باید به عنوان ناظر عالی اجرای این سند، بدون هیچگونه اغماضی بر روند اجرا، نظارت و پایش داشته باشد. در همین راستا باید مدیران عالی ضمن نظارت مدیران میانی، فضای لازم برای بروز خلاقیتها را در اختیار آنان قرار دهند.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره حذف دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزشی گفت: به خاطر ناموفق بودن آن و الحاق یك سال به دوره ابتدایی در پایه ششم كه به آموزش مهارتهای زندگی اختصاص خواهد یافت، این دوره حذف شد كه نكته مثبتی در روند اجرای سند تحول است.