21-07-2014، 14:48
بیشتر مورّخان «فراماسونری» بر این باورند که مبدأ اینسازمان، به جنگهای صلیبی در قرن دوازدهم بازمیگردد. اگرچه فراماسونری به طور رسمی در اویل قرن هیجدهم میلادی در انگلستان بنا نهاده شد، امّا در نقطه عطف حکایت آشنای فراماسونری، دستهای به نام «شوالیههای معبد» یا شهسواران معبد قرار دارد.
[ltr]برخلاف آنچه بسیاری بر آن اصرار میورزند، جنگهای صلیبی؛ اردوکشینظامی با هدف گسترش مسیحیت نبود، بلکه تنها با اهداف مادی صورت پذیرفت. در دورهای که اروپا فقر شدید و بیچارگی مفرط را تجربه میکرد، کامیابی و رفاه شرق - به ویژه مسلمانان خاورمیانه - توجه اروپاییان را به خود جلب نمود. این وسوسه، رونمایی از مذهب به خود گرفت و به نمادهای مسیحی آراسته گردید. در عین حال اندیشه جنگهای صلیبی، از میل به منافع مادی و دنیایی متولد شده بود و این، علت تغییر رویکرد مسیحیان اروپا از سیاستهای صلحطلبانه در دوران اولیه تاریخشان، به تجاوزهای نظامی ویرانگر به شمار میرفت.[/ltr]
[ltr]بنیانگذار جنگهای صلیبی، «پاپ اوربان دوم» بود. وی در سال 1095 ممجلس «کلرمونت» را که اصول صلحطلبانه پیشین مسیحیت در آن متروک گردید، فرا خواند. دعوت به جنگ با نیت به چنگ آوردن سرزمینهای مقدس از دست مسلمانان اعلام گردید و در پی آن لشگر بزرگی از صلیبیان تشکیل شد که سربازان نظامی و دهها هزار نفر از مردمان عادی آن را تشکیل میدادند.[/ltr]
[ltr]مورّخان بر این باورند که اقدام اوربان دوم با انگیزه خنثی کردنکاندیداتوری رقیب خود بوده است. بعلاوه شاهان اروپا، شاهزادگان، اشراف و دیگران در حالی دعوت پاپ را با شور پاسخ گفتند که مقصودی جز اغراض دنیایی نداشتند.[/ltr]
[ltr]بنا به گفته «دونالد کوئلر» از دانشگاه ایلینویز، شوالیههای(شهسواران) فرانسوی در پی تصرف زمینهای بیشتر بودند. تجار ایتالیایی امیدوار بودند تجارت خود را در بنادر خاورمیانه توسعه دهند. شمار وسیع مردم بینوا، تنها برای فرار از سختی زندگی روزمرة خویش، به هیئت اعزامی پیوستند. این جمعیت حریص، در راه خود به شرق، بسیاری از مسلمانان و حتی یهودیان را به امید یافتن طلا و جواهرات، قتلعام کردند. صلیبیان حتی شکم قربانیان را برای یافتن طلا و سنگهای قیمتی که گمان میکردند آنها را قبل از مرگ بلعیدهاند، پاره میکردند. طمع مادی صلیبیها به حدی بود که آنها در جنگ صلیبی چهارم، در غارت شهر مسیحی قسطنطنیه (استانبول کنونی) وقتی که برگهای طلایی را از دیوارنگارهای کلیسای ایاصوفیه میکندند، کوچکترین تردیدی به خود راه ندادند.[/ltr]
[ltr]گروه مختلط و چند چهرة صلیبیان، پس از سفری طولانی و سخت و غارت وقتلعام وسیع مسلمانان، سال 1099 به اورشلیم رسید. شهر اورشلیم در پی محاصرهای که پنج هفته ادامه داشت، سقوط کرد و صلیبیان به آن وارد شدند. جهان به ندرت شاهد بیرحمی و وحشیگری مانند آنچه صلیبیان انجام دادند، بوده است. آنها همة مسلمانان و یهودیان شهر را به دم شمشیر سپردند. بر اساس سخنان یک تاریخنگار، آنها همه اعراب و ترکهایی را که مییافتند - چه مرد و چه زن - میکشتند.[/ltr]
[ltr]ارتش صلیبیان طی دو روز 40 هزار مسلمان را با وحشیترین شیوة ممکنبه قتل رساند و پس از آن صلیبیهابیتالمقدس را پایتخت خود قرار داده و یک حکومت پادشاهی کاتولیک تأسیس کردند که از مرزهای فلسطین تا انطاکیه امتداد داشت. یکی از صلیبیان به نام «ریموند»، به این خشونت چنین مباهات میکند:
مناظر شگفتآور بودند. بعضی از مردان ما سر دشمنان خود راقطع میکردند؛ برخی آنها را در حالی که روی برج بودند، هدف تیر قرار میدادند تا سقوط کنند؛ بعضی آنها را بیشتر شکنجه میکردند و در آتش میانداختند. در کوچههای شهر، پشتههای سر و دست و پا دیده میشد. برای حرکت باید با احتیاط از میان اجساد انسانها و اسبها عبور میکردیم. اما اینها در مقایسه با آنچه در «معبد سلیمان» صورت گرفت، بیاهمیت است. در معبد و رواق سلیمان، مردان ما در حالی که خون به زانوها و افسار اسبهایشان میرسید، عبور میکردند.آنها اورشلیم را پایتخت خود مقرر نمودند و قلمرو پادشاهی راسرزمینهای فلسطین تا آنتیاک (در سوریه و ترکیه) تشکیل میداد. آنها از این زمان به بعد، برای حفظ موقعیت خویش در خاورمیانه، قدم در راه مبارزات جدید نهادند. حفظ کشور تازه، نیازمند سازماندهی بود. به همین منظور طبقات نظامی را تشکیل دادند که اعضای این دستهها از اروپا به فلسطین میآمدند و در مکانهایی شبیه صومعه زندگی میکردند و برای جنگ با مسلمانان آموزش نظامی میدیدند. یکی از این دستهها با بقیه تفاوت داشت. این طبقه، شهسواران یا شوالیههای معبد (تامپلیهها) نام داشتند.[/ltr]
مناظر شگفتآور بودند. بعضی از مردان ما سر دشمنان خود راقطع میکردند؛ برخی آنها را در حالی که روی برج بودند، هدف تیر قرار میدادند تا سقوط کنند؛ بعضی آنها را بیشتر شکنجه میکردند و در آتش میانداختند. در کوچههای شهر، پشتههای سر و دست و پا دیده میشد. برای حرکت باید با احتیاط از میان اجساد انسانها و اسبها عبور میکردیم. اما اینها در مقایسه با آنچه در «معبد سلیمان» صورت گرفت، بیاهمیت است. در معبد و رواق سلیمان، مردان ما در حالی که خون به زانوها و افسار اسبهایشان میرسید، عبور میکردند.آنها اورشلیم را پایتخت خود مقرر نمودند و قلمرو پادشاهی راسرزمینهای فلسطین تا آنتیاک (در سوریه و ترکیه) تشکیل میداد. آنها از این زمان به بعد، برای حفظ موقعیت خویش در خاورمیانه، قدم در راه مبارزات جدید نهادند. حفظ کشور تازه، نیازمند سازماندهی بود. به همین منظور طبقات نظامی را تشکیل دادند که اعضای این دستهها از اروپا به فلسطین میآمدند و در مکانهایی شبیه صومعه زندگی میکردند و برای جنگ با مسلمانان آموزش نظامی میدیدند. یکی از این دستهها با بقیه تفاوت داشت. این طبقه، شهسواران یا شوالیههای معبد (تامپلیهها) نام داشتند.[/ltr]
[ltr]دسته شوالیههای معبد که نام کاملشان «همرزمان مسکین عیسی مسیح ومعبد سلیمان» بود، سال 1118 - یعنی بیست سال پس از اشغال اورشلیم - توسط صلیبیان تشکیل شد. مؤسسان این طبقه، دو شوالیه فرانسوی به نام «هوق دپایو» و «گادفری دو سنت امر» بودند. این دسته در ابتدا تعداد نُه عضو داشت، اما به تدریج رشد کرد. علت انتخاب نام معبد سلیمان برای گروه، مکانی بود که به عنوان مقرّ انتخاب کرده بودند. آنها در کوه معبد، در مکان معبد ویرانشده سکنا گزیدند. در همین محل مسجد «قبة الصخره» بنا شد. آنان خود را سربازان مسکین نام نهادند، اما در اندکْزمانی، بسیار ثروتمند شدند. زائران مسیحی که از اروپا به فلسطین میآمدند، تحت کنترل کامل این گروه بودند و در نتیجه با پول زائران به ثروت هنگفتی دست یافتند. براساس دیدگاه مؤلفان انگلیسی، «میکائیل بینت» و «ریچارد لایف» نوعی نظام سرمایهداری قرون وسطایی را بنیان نهادند و از طریق معاملاتی که بر پایه بهره یا ربا قرار داشت، راه بانکداری مدرن را هموار کردند.[/ltr]
[ltr]شهسواران معبد، عامل اصلی حملات بعدی صلیبیان به مسلمانان و کشتنآنها به شمار میرفتند. به همین علت «صلاحالدین»؛ فرماندار بزرگ اسلام که در سال 1187 لشکر صلیبیان را در جنگ «حطین» شکست داد و اورشلیم را آزاد کرد، شوالیههای معبد را به خاطر جنایاتشان به مرگ سپرد؛ در حالی که پیش از این، بسیاری از مسیحیان را عفو کرده بود. شوالیههای معبد با وجود آنکه اورشلیم را از دست دادند و خسارات زیادی متحمل شدند و با وجود کاهش روزافزون حضور مسیحیان در فلسطین، به حیات خود ادامه دادند و بر قدرت خود در اروپا افزودند و ابتدا در فرانسه و سپس در سایر کشورها، بخشی از دولت شدند.[/ltr]
[ltr]تردیدی نیست که قدرت سیاسی آنان، پادشاهان اروپا را پریشانخاطرنمود، اما جنبه دیگری از شوالیههای معبد، روحانیت کلیسا را آشفته میکرد؛ و آن اینکه نظام به تدریج از دین مسیح برمیگشت و با حضور در اورشلیم، عقاید سرّی و درونی ناشناسی اختیار مینمود. شایعههایی نیز مبنی بر سازمانبخشی آدابی خاص برای تجلی این تعالیم به گوش میرسید.[/ltr]
[ltr]بالاخره در سال 1307، «فیلیپ لوبل» - پادشاه فرانسه - تصمیم گرفتاعضای این دسته را دستگیر نماید. در این میان بعضی موفق به فرار شدند، اما بیشترشان گرفتار گشتند. در پی یک دوره طولانی بازپرسی و محاکمه، بسیاری از شوالیههای مصر به عقاید بدعتآمیز خود اعتراف نمودند و اقرار کردند که در میان خود به حضرت عیسی (ع) توهین میکردهاند. سرانجام رهبران شوالیههای معبد که «استاد بزرگ» نام داشتند؛ ازجمله «ژاک دوسوله»، در سال 1314 به دستور کلیسا و پادشاه اعدام و تعدادی بیشمار نیز زندانی شدند و فرقه به طور کلی پراکنده و رسماً ناپدید گردید. برخی مورّخان تمایل دارند که محاکمه شهسواران معبد را به عنوان توطئهای از طرف پادشاه فرانسه قلمداد کنند و شوالیهها را از اتهامات تبرئه کنند، اما این تفسیر قابل پذیرش نیست.[/ltr]
[ltr]محاکمة معبدیان پایان یافت، اما با آنکه رسماً وجود خارجی نداشت،به واقع ناپدید نگردید. طی بازداشتهای ناگهانی سال 1307، بعضی از شوالیههای معبد موفق شدند بدون به جا گذاردن ردی از خویش، بگریزند. بر مبنای رسالهای با اسناد مستند تاریخی، تعداد عمدهای از اعضای این گروه به تنها قلمرو پادشاهی اروپا که کلیسای کاتولیک را به رسمیت نمیشناخت؛ یعنی کشور اسکاتلند، پناه بردند. آنها تحت حمایت پادشاه اسکاتلند، «رابرت بروس»، تشکیلات خود را احیا نمودند و سرانجام بعد از نفوذ به مهمترین صنف در جزایر قرون وسطای انگلستان؛ یعنی لژ بنایان، این لژها را کاملاً تحت کنترل خویش درآوردند.[/ltr]
[ltr]لژ بنایان در اوایل عصر مدرن، نام خود را به «لژ فراماسون» تغییرداد. لژ اسکاتلند قدیمیترین شاخة فراماسونری است و به اوایل قرن چهاردهم، زمانی که شوالیههای معبد به اسکاتلند پناهنده شدند، بازمیگردد. القابی که به افراد عالیرتبه این لژ داده میشد، قرنها پیشتر به شوالیههای معبد اعطا میگردید که این عناوین تابه امروز به کار میروند. به طور خلاصه شهسواران یا شوالیههای معبد از بین نرفتند و هنوز فلسفه، عقاید و تشریفاتشان در لباس مبدّل فراماسونری پابرجاست. شواهد بیشمار تاریخی این موضوع را تأیید میکند و امروز شماری وسیع از تاریخدانان غربی - چه فراماسون و چه غیرفراماسون - این امر را پذیرفتهاند. در برخی مجلات فراماسونها که برای اعضا منتشر میشود، به ریشهیابی فراماسونری و شوالیههای معبد اشاره میشود. فراماسونها این موضوع را کاملاً پذیرفتهاند. یکی از این مجلات «معمار سنان» نام دارد. این نشریه که متعلق به فراماسونهای ترکیه است، ارتباط میان طبقه معبد و فراماسونها را چنین تشریح میکند:
در سال 1312، زمانی که پادشاه فرانسه زیر فشار کلیسا، گروهمعبد را توقیف کرد و اموالشان را به شوالیههای «سنتجان» داد، فعالیتهای آنان متوقف نشد. شمار بسیاری از آنها به لژهای ماسونی که در آن زمان فعال بودند، پناه بردند. «مبیگناک» رهبر معبدیان و اندکی از سایر اعضا، در پناه یکی از لژهای وال بیلدرز به نام «مک بناش»، به اسکاتلند گریختند. «رابرت» پادشاه اسکاتلند به آنها خوشآمد گفت و اجازه داد نفوذ خود را بر لژهای ماسونی اسکاتلند گسترش دهند. در نتیجه لژهای اسکاتلند از نظر مهارت و عقاید، اهمیتی بسیار یافتند.[/ltr]
در سال 1312، زمانی که پادشاه فرانسه زیر فشار کلیسا، گروهمعبد را توقیف کرد و اموالشان را به شوالیههای «سنتجان» داد، فعالیتهای آنان متوقف نشد. شمار بسیاری از آنها به لژهای ماسونی که در آن زمان فعال بودند، پناه بردند. «مبیگناک» رهبر معبدیان و اندکی از سایر اعضا، در پناه یکی از لژهای وال بیلدرز به نام «مک بناش»، به اسکاتلند گریختند. «رابرت» پادشاه اسکاتلند به آنها خوشآمد گفت و اجازه داد نفوذ خود را بر لژهای ماسونی اسکاتلند گسترش دهند. در نتیجه لژهای اسکاتلند از نظر مهارت و عقاید، اهمیتی بسیار یافتند.[/ltr]
[ltr]امروز فراماسونها از نام مک بناش با احترام یاد میکنند. ماسونهایاسکاتلندی که وارث میراث اسکاتلند بودند، سالها بعد آن را به فرانسه بازگرداندند و پایههای لژ اسکاتلند را بنا کردند.[/ltr]
[ltr]مجله فراماسونری ترکیه (معمار سنان)، بار دیگر اطلاعات بسیاری درارتباط با شوالیههای معبد و فراماسونری ارائه میدهد و در مقالهای با عنوان «شوالیههای معبد و فراماسونها» چنین بیان میکند: تشریفات نظام معبد، شبیه تشریفات فراماسونری امروز است.[/ltr]
[ltr]بر مبنای این مطلب، اعضای شوالیههای معبد مانند اعضای فراماسونری،یکدیگر را برادر خطاب میکنند. در پایان مقاله میخوانیم:
شوالیههای معبد و سازمان فراماسونری، به میزان قابل توجهیبر یکدیگر تأثیر گذاردهاند. حتی آداب و مراسم دو گروه چنان شبیه یکدیگر است که گویی از شوالیههای معبد نمونهبرداری انجام شده است. در این ارتباط، ماسونها به شدت خود را وابسته به معبدیان میدانند و در نهایت میتوان گفت آنچه نسخه اولیه فراماسونری تلقی میشود، میراث شوالیههای معبد است. و بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که ریشههای فراماسونری، بهفرقه شهسواران معبد بازمیگردد و فراماسونها فلسفه این فرقه را پذیرفته و این مطلب را قبول نمودهاند.[/ltr]
شوالیههای معبد و سازمان فراماسونری، به میزان قابل توجهیبر یکدیگر تأثیر گذاردهاند. حتی آداب و مراسم دو گروه چنان شبیه یکدیگر است که گویی از شوالیههای معبد نمونهبرداری انجام شده است. در این ارتباط، ماسونها به شدت خود را وابسته به معبدیان میدانند و در نهایت میتوان گفت آنچه نسخه اولیه فراماسونری تلقی میشود، میراث شوالیههای معبد است. و بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که ریشههای فراماسونری، بهفرقه شهسواران معبد بازمیگردد و فراماسونها فلسفه این فرقه را پذیرفته و این مطلب را قبول نمودهاند.[/ltr]
[ltr]شوالیههای معبد و کابالا
کتابی با عنوان «کلید هیرام» نوشتة دو ماسون به نامهای«کریستوفر نایت» و «رابرت لوماس»، حقایقی مهم از ریشههای فراماسونری را آشکار میکند. به نوشتة این دو، فراماسونری استمرار شوالیههای معبد است. بعلاوه نویسندگان سرچشمههای نظام معبد را هم بررسی کردهاند.[/ltr]
کتابی با عنوان «کلید هیرام» نوشتة دو ماسون به نامهای«کریستوفر نایت» و «رابرت لوماس»، حقایقی مهم از ریشههای فراماسونری را آشکار میکند. به نوشتة این دو، فراماسونری استمرار شوالیههای معبد است. بعلاوه نویسندگان سرچشمههای نظام معبد را هم بررسی کردهاند.[/ltr]
[ltr]شوالیههای معبد در طول دوران استقرار در اورشلیم، دستخوش تغییراتیبزرگ قرار گرفتند و در حضور مسیحیت، عقاید دیگری اتخاذ نمودند. در نهاد این موضوع رازی نهفته است که آن را در معبد سلیمان کشف کردهاند. نویسندگان، اعضای نظام معبد را محافظان زائران مسیحی فلسطین میدانند که تظاهر به این عمل مینمودند و هدف حقیقیشان کاملاً متفاوت بود:
هیچ نشانهای مبنی بر حمایت مؤمنان لژ معبد از زائران وجودندارد، اما طولی نکشید که مدارک قاطعی در ارتباط با اجرای حفاریهای وسیع در زیر خرابههای معبد یافتیم.[/ltr]
هیچ نشانهای مبنی بر حمایت مؤمنان لژ معبد از زائران وجودندارد، اما طولی نکشید که مدارک قاطعی در ارتباط با اجرای حفاریهای وسیع در زیر خرابههای معبد یافتیم.[/ltr]
[ltr]نویسندگان کتاب «کلید هیرام» تنها کاشفان این شواهد نبودند. مورّخفرانسوی به نام «دلافورج»، ادعای مشابهی میکند:
وظیفة اصلی نُه شوالیه، انجام تحقیقات جهت به دست آوردنآثار باستانی و نُسَخ خطی به شمار میرفت که حاوی ماهیت رسوم پنهانی یهودیت و مصر باستان بودند. در اواخر قرن نوزدهم،«چارلز ویلسون» از «انجمن مهندسان رویال»، تحقیقات باستانشناسی را در اورشلیم آغاز نمود. او به این نتیجه رسید که شوالیههای معبد برای مطالعه ویرانههای معبد، به اورشلیم رفتهاند. ویلسون در زیر شالوده معبد، نشانی از حفاری و کاوش یافت و به این نتیجه رسید که این اعمال با ابزار متعلق به شوالیههای معبد صورت پذیرفتهاند. این اقلام در مجموعه «رابرت برایدون» که آرشیو اطلاعاتی گستردهای در رابطه با نظام معبد در اختیار دارد، موجود است.[/ltr]
وظیفة اصلی نُه شوالیه، انجام تحقیقات جهت به دست آوردنآثار باستانی و نُسَخ خطی به شمار میرفت که حاوی ماهیت رسوم پنهانی یهودیت و مصر باستان بودند. در اواخر قرن نوزدهم،«چارلز ویلسون» از «انجمن مهندسان رویال»، تحقیقات باستانشناسی را در اورشلیم آغاز نمود. او به این نتیجه رسید که شوالیههای معبد برای مطالعه ویرانههای معبد، به اورشلیم رفتهاند. ویلسون در زیر شالوده معبد، نشانی از حفاری و کاوش یافت و به این نتیجه رسید که این اعمال با ابزار متعلق به شوالیههای معبد صورت پذیرفتهاند. این اقلام در مجموعه «رابرت برایدون» که آرشیو اطلاعاتی گستردهای در رابطه با نظام معبد در اختیار دارد، موجود است.[/ltr]
[ltr]نویسندگان کتاب «کلید هیرام»، حفاریهای شوالیههای معبد را بینتیجهنمیدانند و چنین استدلال میکنند که این گروه، آثاری در اورشلیم کشف کردند که دیدشان را نسبت به جهان تغییر داده است. بعلاوه بسیاری از دیگر محققان، همین عقیده را دارند. حتماً دلیلی وجود داشته که شوالیههای معبد را با وجود مسیحی بودن، از سرزمینهای مسیحی عالم به اورشلیم و به پذیرش عقاید و فلسفه کاملاً متفاوت و اجرای مراسم بدعتآمیز و اجرای تشریفات «جادوی سیاه» هدایت نموده است.[/ltr]
[ltr]مطابق دیدگاه مشترک بسیاری از محققان، این دلیل «کابالا» است.معنای لغوی کابالا، «سنت شفاهی» است. دایرةالمعارف و لغتنامهها، آن را شاخه مبهم و سرّی یهودیت تعریف میکنند. بر اساس این تعریف، کابالا به موشکافی معانی پنهان تورات و دیگر نوشتههای یهودی میپردازد، اما با بررسی دقیقتر موضوع به حقایق دیگری پیمیبریم؛ مانند اینکه کابالا نظامی است که در بتپرستی ریشه داشته، قبل از تورات موجود بوده و بعد از آشکار شدن تورات، در یهودیت گسترش یافته است. «موراتازگن» فراماسون ترک، در کتاب خود با عنوان «فراماسونری چیست و به چه چیز شبیه است؟»، مینویسد:
به روشنی نمیدانیم کابالا از کجا آمد یا چگونه گسترش یافت.این اسم نامی عمومی برای فلسفهای سرّی، باطنی، منحصر به فرد و آمیخته با علوم ماوراءالطبیعه است که مشخصاً با یهودیت درآمیخته است. کابالا به عنوان عرفان یهودی شناخته شده، اما بعضی اجزای آن نشان میدهد که بسیار پیشتر از تورات به وجود آمده است.[/ltr]
به روشنی نمیدانیم کابالا از کجا آمد یا چگونه گسترش یافت.این اسم نامی عمومی برای فلسفهای سرّی، باطنی، منحصر به فرد و آمیخته با علوم ماوراءالطبیعه است که مشخصاً با یهودیت درآمیخته است. کابالا به عنوان عرفان یهودی شناخته شده، اما بعضی اجزای آن نشان میدهد که بسیار پیشتر از تورات به وجود آمده است.[/ltr]