انجمن های تخصصی  فلش خور
درمان نفخ معده - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: درمان نفخ معده (/showthread.php?tid=88087)



درمان نفخ معده - bahare_021 - 12-02-2014

درمان نفخ معده 1


یکی از علل نفخ معده ، نوشیدن آب و نوشابه‌ های گازدار به همراه غذا است . نوشیدن این مایعات با غذا ، شیره معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد . غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها ، نفخ ایجاد می‌ کند .
اگر شما در حین غذا خوردن و یا پس از آن دچار عطش می‌ شوید ، بهتر است که برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌ های ترش استفاده کنید .
اگر در ماست خود مقداری نعنای خشک ، گل سرخ و سبزی‌ های معطر دیگر بریزید و در حین غذا خوردن و پس از آن ، تشنگی خود را با خوردن آن رفع کنید ، این کار باعث رقیق شدن اسید معده شده و هضم غذا را راحت‌ تر می‌ کند . همچنین سبزی‌ های معطر موجود در آن ، از نفخ معده جلوگیری می‌ نماید .
خوب است بدانید که سبزی‌ های معطر ، دارای اسانس‌ های میکروب‌ کش و ضد‌ عفونی‌ کننده بوده و در قدیم که مواد ضد‌ عفونی‌ کننده و دارو‌ها موجود نبود ، برای ضد‌ عفونی کردن دستگاه گوارش از این سبزی‌ ها استفاده می‌ کردند .
سبزیجات معطر برای از بین بردن نفخ شکم بسیار مفید می‌ باشند . انواع این گیاه در تمامی نقاط ایران یافت می‌ شود شامل گیاهانی از خانواده نعناع ، آویشن ، زیره و بسیاری دیگر هستند .
برای نفخ شکم می‌ توانید از یک فنجان جوشانده سبزی‌ های معطر استفاده کنید . به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید . پس از دو ساعت که مرحله اول هضم غذا تمام شد ، هر قدر آب می‌ خواهید ، می‌ توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید . اگر در آب خود ، مقداری عرق نعناع ، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی‌ های معطر دیگر اضافه کنید ، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد .
ریختن سبزی‌ های معطر روی غذا و پختن آن‌ ها با غذا نیز می‌ تواند مانع نفخ معده شود . استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌ کند . لوبیا و عدس را می‌ توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌ گیرد . به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌ کنند تا نفخ آن گرفته شود .


RE: درمان نفخ معده - زری جون - 17-02-2014

مر30 Big GrinTongue