انجمن های تخصصی  فلش خور
بخشی از نقش برجسته بهرام دوم تخریب شد - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34)
+--- موضوع: بخشی از نقش برجسته بهرام دوم تخریب شد (/showthread.php?tid=87091)



بخشی از نقش برجسته بهرام دوم تخریب شد - ♣♦♠l♥k♠♦♣ - 10-02-2014

بخشی از نقش برجسته بهرام دوم در تنگه چوگان در محوطه حفاظت شده بیشابور شهرستان کازرون به وسیله پتک تخریب شده است.
به گزارش رسانه‌های ایران، "جمعه شب فرد یا افراد ناشناسی" با ورود به این محوطه باستانی که از دوره ساسانیان برجای مانده است، قسمتی از سنگ نگاره و گرزی را که در دست بهرام دوم پادشاه ساسانیان است، تخریب کردند.
عبدالرضا نصیری، معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی با تائید این خبر به روزنامه شرق گفته که"متاسفانه این اتفاق رخ داده است و کسی هم نمی تواند آن را انکار یا پنهان کند. این سنگ نگاره در ضلع سمت چپ ورودی تنگه چوگان است که در آن بهرام دوم سوار بر اسب و یک گرز با زنجیر به زین اسب آویزان است. متاسفانه تخریب گران سر این گرز را که برجستگی بزرگی داشت و در طراحی آن خلاقیت فراوانی به کار گرفته شده بود، به وسیله پتک تخریب کردند."
آقای نصیری با اشاره به اینکه هدف از این کار"تنها آسیب رساندن به این اثر تاریخی "بوده است، افزود که تکه‌های این سنگ نگاره پس از تخریب زیر اثر پیدا شده است.
به گفته این مسئول میراث فرهنگی" یک تیم ویژه مرمت تشکیل شده و در نهایت ظرف سه هفته دیگر این نقش برجسته مرمت می‌شود."
معاون حفظ و احیای اداره میراث فرهنگی همچنین با تاکید بر اینکه قسمت‌های تخریب شده این اثر موجود است، گفت که "کار مرمت چندان سخت نخواهد بود."
در همین حال براساس گزارش خبرگزاری مهر، محسن عباسپور، عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان نیز وقوع چنین مشکلی در این مجموعه باستانی را نادر دانسته و دلیل بروز آن را شرایط نامطلوب حفاظتی عنوان کرد.
آقای عباسپور گفت: "در اثر این آسیب تقریبا تمامی گرز شکسته شده است و نزدیک به ۲۰ درصد گرز به طور کامل از بین رفته است."
تنگه چوگان و شهر باستانی بیشابوردر ۱۱۰ کیلومتری جنوب شیراز و ۲۳ کیلومتری شهر کازرون واقع شده است. بیشابور شهری از دوران ساسانی است که به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی پس از پیروزی بر امپراتوری روم ساخته شده است.شمالی‌ترین قسمت بیشابور به کوهپایه و تنگه‌ای دایره شکل متصل است به نام چوگان. نقش برجسته‌های تنگه چوگان شامل جنگ‌‌ها و پیروزی‌ها و تاج ستانی پادشاه ساسانی به خصوص شاپور اول است.