![]() |
یادداشتی به مناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: فیلم و سینما (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=22) +--- موضوع: یادداشتی به مناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک (/showthread.php?tid=82579) |
یادداشتی به مناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک - Mohammad 77 - 21-01-2014 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. ![]() متن زیر یادداشتی است از همکار سینمانگار به مناسبت سالروز تولد آلفرد هیچکاک 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4. ![]() دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. ![]() اینها تنها نمونه هایی از بهترین فیلم های یک استاد سینماست. هیچکاک سینما را نه به دید یک ابزار که به مانند هنری متعالی می دید که به وسیله اش می توان ناگفته های بسیاری را بیان کرد و از سرگرمی هم غافل نبود. نکته اصلی هم اتفاقا همین بود. هیچکاک هیچ گاه از مهمترین جنبه سینما که همان وجه سرگرمی است غافل نشد و همواره در جدی ترین فیلمهایش هم طوری فیلم را ارائه می کرد که تماشاگران عام نیز از فیلم لذت ببرند. ابداعات او برای برخی فیلم هایش نیز از کارهای خاص او بود. فیلمبرداری صحنه نگاه کردن اسکاتی به آن پلکان مخوف، سکانس ناب سالن میهمانی «بدنام» که با نمایی از کلید در دستان اینگرید برگمن تمام می شود، شاهکار پلان سکانس فیلم «طناب» که در نوع خود بی نظیر است، صحنه های میخکوب کننده «پرندگان»، و بسیاری فیلم های دیگر که جز هیچکاک به نظر می رسد هیچ کارگردانی از عهده آنها برنمی آمد. نکته دیگر این است که هیچکاک در دروان فیلمسازی اش به ستاره ای بدل شده بود که جدای از ستارگان فیلم هایش نام خود او نیز برای مخاطبان کنجکاوی برانگیز و معیاری بود تا به استقبال آن بروند. حضور های کوتاه مدت هیچکاک در فیلم هایش نیز به عضو جداناپذیری در فیلم هایش بدل شده بودند و بعد ها حتی به یک سبک تبدیل شدند. حضور او در کنار آن متل کابوس وار فیلم «روانی»، حضور شیطنت آمیز و رقت بارش در میهمانی فیلم «بدنام» که گیلاس شرابی را تا انتها سر می کشد، و حضورهای کوتاه دیگری که هر کدام بیننده را با نقطه عطفی مواجه می کند تا تکلیف خود را با فیلم بداند. هیچکاک تا زمانی که فیلم ها و شاهکار های بی مثالش در سینما هستند، هست. او به فیلم هایش الصاق شده و از آنها جدا نمی شود. او همیشه استاد بوده و به مانند معلمی است در سینما که برگ تازه ای را در درام های عاشقانه و فیلم های معمایی به وجود آورد. حتی به نوعی تعلیق و عنصر مگافین را نیز او به سینما تزریق کرد. فیلم های او سراسر از تعلیقند و این با غافلگیری که بسیاری از کارگردانان آن را دستمایه قرار می دادند متفاوت است. تماشگار فیلم هیچکاک از ابتدای فیلم در جستجو است، نگران است و مدام به این فکر می کند که سرانجام این شخصیت چه می شود. او مخاطب را فریب نمی دهد، او را به فکر و کنکاش وا می دارد. این راز مانایی فیلمسازی است که از تمام جنبه های سینما برای جذب مخاطب استفاده می کرد. |