انجمن های تخصصی  فلش خور
همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34)
+--- موضوع: همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! (/showthread.php?tid=61553)



همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! - [ :: Sмιℓєу Gιяℓ# :: ] - 28-09-2013

مقدمه
ورزشایران با همه سلبقه تاریخی و پشتوانه اخلاقی اش نه تنها از دگرگونیهای بزرگ بی نصیب نمانده و بعلكس، خود باعث وقوع بسیاری از جابجای‌ها ، تغییر صورتها  و تحولات ساخته تا آنجا كه امروز ه در نظربسیاری، بازشناسی مادة اولیه  اعتقادی و فرهنگی تربیت بدنی سنتی در میان غوغا و جنجال ورزش مدرن امر ی مهمل ، اضافی ،ارتجاعی جلوه می كند .  



امانبودن چنین مطالعه ای باعث بروز بسیاری از اغتشاشات و بحرانهای در حوزه های مختلف فر هنگی و مدنی بشر است و باید اذعان داشت كه همه آنچه تحت نظام تعلیم و تربیت قابل بحث و بررسی است در زمره مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است و امر ورزش و تربیت جسمانی نیز در هان دستگاه قابل بررسی است از این رز ، همه آنچه كه در قالب عنوان ورزشی و رسوم تربیت جسمانی و نفسانی مطرح می شودنیست نزدیك با شو ونات شناخته شده و تعریف شده در بارة انسان و جهان پیرامون دارد به همین سبب در گفتگو از ورزش سخن از یكی از مهمترین مناسب فرهنگی یك ملت یعنی تعلیم و تربیت به میان می آید . به همین معنی كه مطالعه درامر ورزش گذشته ،نه تنها پرده از نوع دریافت پیشیان بر می دارد بلكه بیانگر روشهای تربیتی  آنها برای رسیدن به اهداف تعلیمی و تربیت میشود .

 

ضرورتمطالعات ادبی فرهنگی در امر ورزش

تاریخگذشته هر ملت ،نشان دهندة سیر تحول و نقاط عطف هة باورها ، اخلاق و ادبی است كه آنها حاصل نموده و شالودة همة مناسبات امروزین خود را بر آن بنا كرده اند .

به همینواسطه است كه عرضة تصویر روشنی از وضعیت كنونی شان ، بدون مطالعه وجه ناپیدای فرهنگی و مدنی نهفته در گذشته آنها ممكن نیست .

ملتها یبزرگی چون ایرانیان ، یونانیان ، هندیان و . در ورای خودگذشته ای طولانی و پر ماجرا باقی گذارده اند كه توجه به آنان و شناسایی دقیق آنها می تواند هر مصلح و محققی را از وضعیت روحی و رفتاری آن اقوام و حتی نحوة شكل گیری جریانات فرهنگی و فلسفی و انگیزة واكنشها یشان در برابر حوادث و رخداد ها آگاه كند.

زیرا،اساطیر و افسانه های اساطیری اقوام چنان مافیالضمیر آنان را می نمایانند كه می توان چونان آینه ای، همة اندیشه ها و افكار شان را در آن مشاهده كرد .

آثاربزرگ باقیمانده از آن اعصار و یا دیگر آثاری كه بر پایة دریافتهای اساطیری و حماسی استوار مانده اند . چون شا هنامه ،ایلیارد ادیسه ، مهایا هارات و . در لابه لای اوراق خود نشان می دهند كه هر یك از اقوام چگونه میاندیشند چه باوری دارند ؟ در برابر چه جان می بازند ؟ به چه عشق می ورزند ؟ از چه نفرت پیدا می كنند ؟ و بلاخره عالم و آدم را بر چه مداری استوار می بینند ؟ قصة خلقت انسان در اساطیر كهن زرتشتی ایرانی قصه رویارویی نور و ظلمت ، اهورا و اهریمن و پاكی وپلیدی است . این آئین كهن عمر جهان را به 12000 سال می دند .

و آنانرا به چهار دوره تقسیم می كند و در هر دوره كه حدود 3000 سال طول می كشد .اتفاقات عجیب رخ می دهد . حوادثی كه در متن و یطن آن رویارویی دو نیروی نور و ظلمت ادامه پیدا می كند .

جدالبزرگی كه تمامی ندارد جز اینكه به وسیله انسان ، این آمرزیدة اهورا مزدا كار یكسره شود در دورة سوم (سه هزار سال سوم) خداوند انسان را آفرید انسان كه در خود دو نیروی خیر و شر و اختیار انجام اعمال نیك و بد را داشت . با این آفرینش وظیفه بزرگی به انسان محول د .تا تكلیف و سرنوشت كل جهان را معلوم سازد امانت بزرگی كه او بر دوش گرفت تا به سر منزل برساند یعنی پیروزی نهای نور و روشنای را سبب شود .از همین رو وظیفه آدمی در آئین زردشتی ((خویشكاری)) است .

در سههزار سال سوم شیطان همه قوای خود را مهیای رویارویی با این آفریده نور می كند .

شاهنامه فردوسی خود در بر گیرنده ماجرای بخشی از این ادوار است و سه هزار ساله سوم با خلقت كیو مرث بعنوان اولین انسان آغاز می شود .

آفرینشاولین انسان ، كیومرث و بمترلة آغاز نبردی بزرگ با اهریمن خویی است .اهریمن به همه قوا  بر این انسان حمله می آورد و او را میكشد.لیكن خون او سبب پیدایش آدم و هوا می گردد .دو موجودی كه خلق دیگر انسانها را در عرصه گیتی سبب می شود و اقوام متعددی در سراسر عالم از نوادگان آنان منتشر می شود سیامك ،هوشنگ ،پیشداد (كه قانون گذار دادگری شد ) تهمورث دیوبند ،جمشید و دیگر از فرزندان و نوادگان كیومرث بودند .كه هر یك در جدالی رو در رو پنجه در پنجه اهریمن افكندند تا رسم پدر را پاس دارند .

كجرفتاری و غرور جمشید و دور شدن او از وظیفه اصلیش كه همان جنگ با اهریمن بود موجب سلطه اژید هاك (زهاك) بر پهنه ایران شد .

تااینكه دفتر زندگانی زهاك به دست فریدون كاوه بسته شد و دیگر بار نیروی خیر و راستی در ایران حكم فرما گردید .پس از فریدون نیز فرزندانش ایرج ،سلم و تور به ترتیب بر سلطنت ایران ، توران و بخش دیگری از جهان رسیدند .

ایرانسرزمین دل و جان ، نور و روشنایی ،تمشالی از خلق اهورایی شد و توران نمایند های برای همه پلیدی ، سیاهی ، اهریمن خویی از این رو دفتر حماسه بزرگ از رو در روی دو سرزمین ایران و توران آغاز می شود و هر یك از قهرمامنان این سرزمین وجهی از دو خوی اهریمنی و اهورای را به نمایش می گذارند .

افراسیابمظهر پلیدی و شر در تمامی ادوار حماسی در شاهنامه و در صدد حمله به سپاه نور است .اما رستم بزرگترین مرد سرزمین نور و روشنایی همواره رو در روی اوست چنان دژی بلند و سر فراز و در مینوی خرد در باب جنگیدن علیه بدب و زشتی و توانای آمده است .توانا ترین كس آن است كه با هوا و هوس جنگیده و این پنچ عیب را از خود دور دارد .

1.     آز             2.خشم         3.هوس 
       4. ننگ           5.ناسپاسی    6.تربیت پهلوانی

تربیتپهلوانی و رادمردی نتیجه قدیمی ترین تربیت سنتی و اجتماعی ایرانیان بود و پهلوانان نمونه های زیبا و كامل شهامت اخلاقی ، دلیری و سلحشوری و مردانگی بود .

همهفنون رزمی میدانداری به كشتی ختم می شد و همین شیوه كمال خود را در تجدید آئین پهلوانی و رادمردی نشان می داد مؤثرترین و در عین حال واقعی ترین نمونه مردان در نزد ایرانیان قهرمانان و پهلوانانی بودند كه حسن خلق ، هوشمندی ، عفت و تنومندی جسم را توام داشتند .

پهلوانیقبل از آنكه صورت بیرونی داشته باشد مفهومی است درونی و ویژه كه آدمی نخست آن را حاصل می كند و بد مصداق بیرونیش را در خود بر می گزیند .تربیت پهلوانی ، تربیت مردان جنگی ، سلحشور و جوانمردی را در پی داشت و هر یك از این فنون و شیوه ها و مراحل گام به گام جوانان مبتدی را به هدف نهای كه همان پرورش روح پهلوانی بود نزدیك می ساخت .

تصویرواضح این نظام تربیت در آثاری چون شاهنامه فردوسی و دیگر آثار فرهنگی به چشم می خورد .قصه پهلوانان و جهان پهلوانی زال و پس از او رستم را همگی شنید هاند و در كتب حماسی و تاریخی كه از قدیم الا یام باقی است .همواره از یهلوانان نامی به ویژه رستم به نیكی یاد شده است .

رستم،قارن ،طوس،گودرز و دیگر پهلوانانی بودند كه در جلسات مشورتی یار همیشگی سلطان و پادشاه عصر می شدند و بی مشورت آنان هیچ امر بزرگی تحقق نمی یافت .نكته قابل توجه آن است كه آنان همواره خود را حامی سرزمین دل و جان و حصن حصین آئین آسمانی می دانستند و بریده است تعلقات پست ملكی ،رسم تاج نشینی و جوانمردی پیشه می ساختند .

شاهنامه
دایرة المعارفی است  بزرگ تر نام و كنشدلاور و سردارانی كه در كسوت پهلوانی نام خود را ماندگار ساخته اند اما عنوان جهان پهلوانی تنها از آن پهلوانی بود .كه در میدان كشتی و رزم و هم در میدان جوانمردی پشت همه پهلوانان هم عصر خویش را به خاك رسانیده بود چنانچه رستم جهان پهلوان ایران باستان هیچ گاه پشتش به خاك آشنا نشد و در همه عصر به وقت به خطر افتادن كیان این سرزمین حضور جوانمردی چون او را نوید فتح و پیروزی میداد .

صاحبمجملل التواریخ و القصص در معرفی سلاطین و سرداران قبل از اسلاممی نویسند

 اندر عهد نوذر و زاب پهلوانی به زال رسید اندرعهد كیقباد رستم پسر زال خواسته بود اندر عهد كیكاوس جهان پهلوانی رستم كرد .انر عهد لهراسب بازماندگان بودند . از پهلوانان اسفندیار پسر گشتاسب نو ساخته بود .

خصلتپهلوانی كه منبعث از اخلاق پهلوانی معرفت بود پهلوانان را بر آن می داشت كه چشم از غنایم و تنعمات بپوشند و همواره آزاد مرد و یكتا بماند از همین رو لقب تاج بخش از آن رستم شده بود و هر یك از پهلوانان هم عصرش به نوعی مدیون او بودند .

در كتابایران نامه در ذكر دولت اشكانی آمده است قارون ،اسپهبد ،سورن ،مهدان،كیوبترن یا  گودرز ، رك اینها را پهلوانان یاپهلوان می نامیدند و او كه بر همه برتری داشت جهان پهلوان می شد و رتبه مخصوصی داشت .

در دیگركتب تاریخی و ادبی نیز اسامی جهان پهلوانان ایران را به ترتیب ذكر شده است .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! 1

جهانپهلوانان زیر در زمره مشاهیر اعصار گذشته اند .

پهلوانفیله همدانی قرن هفتم هجری

پهلوانمحمد ابن ولی الدین خوارزمی (پوریای ولی) قرن هشتم

پهلوانعبدالرزاق بیهقی قرن هشتم

پهلوانحیدر تیرگر قرن نهم هجری

پهلوان
مفرد قلندر قرن نهم هجری

پهلوانندافی عراقی اصفهانی قرن دهم هجری

پهلوانمیرزا بیگ كاشی قرن یازد هجری

پهلوانكبیر اصفهانی قرن دوازده هجری

پهلوانابراهیم یزدی (یزدی بزرگ) قرن سیزده هجری

پهلواناكبر خراسانی قرن سیزده هجری

پهلوان
صادق قمی قرن سیزده هجری

پهلوانحاج حسین شجاعت قرن سیزده هجری

فردوسیدر جاجای داستان بلند شاهنامه پهلوان و اخلاق پهلوان را به عنوان یكی از اركان اصلی حماسه خود در كنار موبدان و مردان روشن روان می آورد بی شك در همه این موارد آمگاه كه پهلوانان را برای مشورت ورای زنی می خواند نه جسم تنومند آنان كه خرد ، روان اندیشه روشن آنها را می خواهد همان كه مردان را زیبند لقب پهلوان و صفت پهلوان می سازد .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! 1

ورزش درمیان ایرانیان در هر قسم و نوع ، در مسیر اكمالی خود به كشتی و از آن به پهلوانانی می رسد كشتی گیران سر آمد ورزشكاران و پهلوانان 
سر آمد كشتی گیران بوند . و جهان پهلوانان مردان روشن ضمیر ، آگاه ، امین وروشن روانی بودند كه در هر مرحله از حیات ملت ایران تكیه گاه امنی به حساب می آمدند .

یكیپهلوان داشتی نامجوی                       خردمندو بیدار و آرام جوی (شاهنامه كلاله خاور ،ج 4،ص 130 ،بیت 3117)

چنین مینماید كه روان روشن و خردمندی ، مترادف بالقب پهلوانی است . او در هیچ جای دیگر رزمنده و سرباز جنگی را با صفت خردمندی و روشن روانی نمی ستاید .در داستان (عرض خواستن نوشیروان از لشكر) می سراید.

سوی
پهلوان و سوی ردان                همان نزدبیدار دل موبدان (شاهنامه كلاله خاور ،ج 4 ص 378بیت 8946)

درداستان آگاهی یافتن (سوفزای) از كشته شدن (پیروز ) و نامه نوشتن او به خشنواز می خوانیم .

بدان گهكه پیروز شد سوی جنگ                 یكیپهلوان جست باران و هنگ

(هانجلد چهارم صفحه 344 بیت  8141)

و بلاخره در داستان بر تخت نشستن بهرام چوبینه با رای سرداران لشكر می گوید .

چنینگفت كه این مایه ور پهلوان بزرگ است و با داد روشن روان (همان جلد پنجم ، ص 119، بیت 2896) .

اگرفردوسی این حكیم طوس را اندیشمندی آگاه و خرد مندی بیدار دل بدانیم جای تردید نیست كه او بی سبب خردمندی ،بیدار دلی ، روشن روانی ،و دادگری را به پهلوانان نسبت نمی دهد  و بی دلیل هم نیست كه در همه شاهنامهو حتی دیگر آثار حماسی قرون اولیه ، (بعد از اسلام) پهلوانان به عنوان حارسان و نگهبانان سرزمین دل و جان ، اخلاق و فرهنگ وادب و دین باوری معرفی شدند.

درگفتگوی میان پهلوانان و امیران شا هنامه نیز این معنی جاری است ؟ چه آنان همواره در زمره مشاوران عالیمقام پادشا هان بودند و در وقت در ماندگی امیران و مردم ، به كمك خرد روشن و تنومندی خود ، ملت را از میان مهلكه نجات می دادند . عجب آنكه علی رغم بی كفایتی برخی از پادشا هان و خیره سری آنان ، جهان پهلوان تنها دل به خدا می بندد و راهی كار ذار می شود چه می داند آنگاه كه پای شرف ، اخلاق ، فرهنگ و ملت در میان است كه خصم را براند و امنیت را بازگرداند .

پهلواناناز روی خرد و روشن رایی گاه پادشا ه را از 
خیره سری باز می دارند و او را مورد عتاب نیز قرار می دهند . درداستان بهآسمان رفتن كاوس آمده است كه سرعتی و غرور حاصل از قدرت چنان كاوس را فریفت كه به وسوسة ابلیس اندیشه تسخیر آسمان را در سر پرورید و با خود اندیشید كه سلطنت زمین مرا كافی نیست و پس از مشورت با اختر شناسان
و نه پهلوانان با استفاده از قدرت عقابها به آسمان رفت و عقابها .

ز رویزمین تخت بر داشت                         زهامون به ابر اندر افراشتند .

اما درراه از فرط خستگی بالها فرو بستتند و تخت كاوس سر نگون ساختند و كاوس در بیشه ای آمل فرود آمد و ماندگار شد .پهلوانان از این ماجرا اخیر یافتند و سردر پی كاوس نهادند تا آنكه:

رسیدند
همه پهلوانان بدوی                         نكوهش
كن و تیز و پرخاشجوی

كه:

به دشمندهی هر زمان جای خویش            نگویی بهكس بیهده رای خویش

سه بارتچنین رنج و سختی فتاد                 سرت زآزمایش نگشت اوستاد

آنگاهبه نصیحت او می پردازند و می گویند.

چنان كنكه بیدار شاهان كنند            ستاینده ونیك خواهان كنند

پس ازگسترش اسلام نیز هیچ گاه در این مماكت از جایگاه و شان پهلوانان كاسته نشد و آنان همچنان در مقام اهل نصیحت ، خردمندی و جوانمردی می ماند و در دو جبهة عمل و اخلاق  تدبیر گر امور ملكی و اخلاقی مردم وامیران شدند و گاه خود بضرورت در كسوت امیر و سردار زمام امور را به عهده گرفتند.



RE: همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! - FARID.SHOMPET - 28-09-2013

خیلی به هم ریخته و ناجوره . یه ویرایش بزن وگرنه مجبور میشم به عنوان بی کیفیت بفرستم زباله دانی


RE: همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! - [ :: Sмιℓєу Gιяℓ# :: ] - 29-09-2013

این بهم ریخته ها شعره....باید فاصله باشه بینش


RE: همه چیز راجع به رستم پهلوان تاریخ ایران! - FARID.SHOMPET - 30-09-2013

نه منظورم رو نگرفتی
لینک ها که انگارخرابه. عکس ها نشون داده نمیشه. تیتر ها هم بزرگ نیست و به هم ریخته هست.