انجمن های تخصصی  فلش خور
تاثیرات شگرف ورزش ها هوازی بر سلامت قلب وتناسب اندام - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: تاثیرات شگرف ورزش ها هوازی بر سلامت قلب وتناسب اندام (/showthread.php?tid=58990)



تاثیرات شگرف ورزش ها هوازی بر سلامت قلب وتناسب اندام - ღSηow Princessღ - 17-09-2013

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی اظهار کرد: انجام ورزش‌های هوازی به صورت متنوع و با شدت مناسب می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت به ترتیب در عملکرد و ساختار قلب تاثیرات مثبتی بگذارد.



دکتر فرشاد غزالیان درباره‌ی تاثیرات دراز‌مدت ورزش‌های هوازی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و ... بر سلامت بدن با بیان این‌که تاثیرات ورزش‌های هوازی بر روی بخش‌های مختلف بدن شامل کوتاه‌مدت و دراز‌مدت است، تصریح کرد: هنگام انجام فعالیت‌های هوازی یکسری سازگاری‌هایی در بدن اتفاق می‌افتد و ضربان قلب و در نتیجه مقدار پمپاژ خون بیشتر می‌شود که در عملکرد قلب تاثیرات مثبتی می‌گذارد و این شامل تاثیرات کوتاه‌مدت انجام ورزش‌های هوازی است.



این دکترای فیزیولوژی ورزشی درباره‌ی تاثیرات دراز‌مدت ورزشهای هوازی بر سلامت بدن نیز گفت: انجام ورزش‌های هوازی در دراز‌مدت ساختار قلب را تغییر می‌دهد و بطن قلب بزرگ‌تر شده و حجم بیشتری از خون را در خود جای می‌دهد و در نتیجه با پمپاژ خود خون بیشتری را به اندام‌های بدن می‌رساند که به این پدیده بزرگ شدن قلب و قوی‌تر شدن آن بر اثر ورزش می‌گویند و به این ترتیب یکی از تاثیرات مثبت ورزش‌های هوازی بر روی عملکرد و ساختار قلب به عنوان یک عضو حیاتی بدن است.



وی با تاکید بر توجه به نوع ورزش هوازی و میزان آن برای اثر‌گذاری بهتر بر اندام‌های بدن خاطر نشان کرد: باید شدت و حجم و مدت زمانی انجام تمرینات هوازی در سنین مختلف را بدانیم و افراد باید در حدود 70_60 درصد توان هوازی و ضربان قلب خود و در زمان 45 دقیقه تا یکساعت انجام ورزش‌های هوازی را با توجه به شرایط خود در دستور کار قرار دهند.



غزالیان انجام متنوع ورزش‌های هوازی را مورد تاکید قرار داد و افزود: افراد نباید به‌طور مثال فقط به یک نوع ورزش مانند دویدن را انجام دهند، زیرا باید همه مفاصل درگیر باشند و فشار زیادی بر اثر یک نوع ورزش بر روی یک مفصل مانند زانو نیاید و ورزش‌های دیگر هوازی مانند شنا، دوچرخه‌سواری، الپتیکال و ... را در دستور کار خود قرار دهند و هم‌چنین به صورت منظم و در حدود 70_60 درصد توان ضربان قلب و به مدت حدود یکساعت در پنج روز هفته انجام دهند تا سالم و تندرست باشند.



استاد دانشگاه علوم تحقیقات تهران از دیگر اثرات مثبت انجام ورزش‌های هوازی را متعادل کردن ترکیب بدن دانست و تصریح کرد: دو سوم حجم بدن از آب تشکیل شده و باقی آنرا عضلات و چربی‌ها شامل می‌شوند که گاهی اوقات بر اثر ورزش نکردن و هم‌چنین افزایش سن این ترکیب عوض می‌شود و افراد دچار چاقی با افزایش چربی‌های بدن می‌شوند که انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند با کاهش چربی‌ها ترکیب بدن را متعادل کند که البته توجه به اصل تنوع در انجام تمرینات و شدت و حجم ورزش‌های هوازی برای رسیدن به ترکیب ایده‌ال بدن و آمادگی جسمانی بسیار مهم است.