انجمن های تخصصی  فلش خور
در کما چه بلایی به سر مغز می اید - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+--- موضوع: در کما چه بلایی به سر مغز می اید (/showthread.php?tid=32612)



در کما چه بلایی به سر مغز می اید - sasan1 - 11-04-2013

محققان فرانسوی موفق به آشکارسازی رمز و راز فعالیت مغز انسان در شرایط کما شده*اند که این دستاورد می*تواند به پزشکان برای درک بهتر این پدیده و تصمیم*گیری در خصوص وضعیت بیمار کمک کند.




به گزارش عرش نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نشان می*دهد که بیماران در حالت کما، سازماندهی مجدد در بخش «هاب» مغزی را تجربه می*کنند که توضیح رفتار این بخش می تواند کلیدی برای درک هوشیاری انسان باشد.

«سوفی آکارد» از نویسندگان این تحقیق و محقق مرکز ملی تحقیقات علمی گرونوبل تأکید می*کند: آگاهی و هوشیاری به محل آناتومیکال هاب*ها در شبکه مغزی انسان بستگی دارد.

در این مطالعه تصاویر MRI مغزی 17 بیمار در حالت کما و 20 داوطلب سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان 417 منطقه مغز را برای تعیین جریان خون، به عنوان نشانه ای از فعالیت مغز بررسی کرده و سپس افزایش و کاهش جریان خون را در نقاط متمایز مورد مقایسه قرار دادند.

بر خلاف افراد سالم، بیماران در حالت کما دارای هاب های تیره پر ترافیکی بوده و از تعداد پایین تر هاب در منطقه precuneus بعنوان منطقه مسؤول حافظه و آگاهی برخوردار هستند.

«اولاف اسپورنز» عصب*شناس دانشگاه ایندیانا تأکید می*کند: این مطالعه تفاوت موجود بین مغز افراد سالم و افرادی که هوشیاری خود را از دست داده*اند را مشخص می*کند. الگوهای ترافیک در این گروه مجددا سازمان*دهی شده و شاید تغییر مسیر همین الگوها زمینه از دست دادن هوشیاری و ورود به مرحله کما باشد.

این مطالعه و تحقیقات آتی در خصوص پدیده کما می*تواند به پزشکان برای تصمیم*گیری درباره وضعیت بیمار و بررسی دقیق*تر احتمال خروج از این حالت کمک کند.
نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی علوم منتشر شده است.