انجمن های تخصصی  فلش خور
آشنایی با رشته علوم اقتصادی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64)
+--- موضوع: آشنایی با رشته علوم اقتصادی (/showthread.php?tid=300313)



آشنایی با رشته علوم اقتصادی - ☪爪尺.山丨几几乇尺☪ - 29-07-2024

آشنایی با رشته علوم اقتصادی


✔️شاخه‌های مختلف علوم اقتصادی

علوم اقتصادی شامل رشته‌ها و گرایش‌های گوناگونی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه معرفی شده‌اند.

شاخه اقتصاد نظری
هسته اصلی تئوری‌های اقتصادی مثل اقتصاد ریاضی و اقتصادسنجی در شاخه اقتصاد نظری مطالعه می‌شود. یعنی این شاخه بیشتر جنبه انتزاعی و تئوری دارد و تاکید آن بر روی تئوری‌های ریاضی است و دانشجوی اقتصاد نظری کمتر پدیده‌هایی از قبیل تجارت را مطالعه می‌کند.

شاخه اقتصاد بازرگانی
اقتصاد بازرگانی یکی از شاخه‌های کاربردی اقتصاد است که در آن دانشجو با جنبه‌های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی و کاربردهای آن، قوانین و مقررات مالیات در ایران، انواع حسابرسی و اصول حسابداری آشنا می‌شود. همچنین با استفاده از  مدل‌های تصمیم‌گیری و روش‌های کمی، تعیین خط مشی مطلوب را در مسائلی که یک مدیر با آن مواجه می‌شود، فرا می‌گیرد.

شاخه اقتصاد پول و بانکداری
دانشجویان این شاخه با نحوه عملکرد بانک‌های داخلی و خارجی، اسناد اعتباری ارزی، سیاست‌های پولی و مالی به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های تثبیت اقتصادی و چگونگی تجزیه و تحلیل صورت حساب‌های مالی آشنا می‌شوند.

شاخه اقتصاد صنعتی
دانشجویان در این شاخه طی چند واحد با ساختار بازار صنعت، بازرگانی بین‌المللی، منافع و مضرات انحصار، سیاست رقابت، منافع مصرف‌کننده، هزینه‌ها و حقوق و مقررات کاری که تنظیم‌کننده روابط بین کارگران و کارفرمایان است آشنا می‌شوند.

شاخه اقتصاد کشاورزی
دانشجویان در این شاخه موضوعات اقتصادی مرتبط با محصولات کشاورزی، زمین و زراعت را مطالعه می‌کنند. زیرا بازار محصولات کشاورزی به دلیل این‌که در بسیاری از موارد، پیوستگی تولید را ندارد همچنین متغیرهایی مانند آب، هوا و خاک در آن اثر عمده‌ای می‌گذارد به مطالعه تخصصی و ویژه‌ای نیازمند است.؛ یعنی کارشناس اقتصادی این بخش باید علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی علم اقتصاد با مسائل کشاورزی از قبیل تولید کشاورزی و بازارهای محصولات کشاورزی آشنایی داشته باشد.