ژست روشنفکرانه در انکار باور به خدا عین تاریکفکری است - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41) +--- موضوع: ژست روشنفکرانه در انکار باور به خدا عین تاریکفکری است (/showthread.php?tid=296655) |
ژست روشنفکرانه در انکار باور به خدا عین تاریکفکری است - ƁяιƖƖιαηт - 01-05-2021 ژست روشنفکرانه در انکار باور به خدا عین تاریکفکری است استاد سطح خارج حوزه گفت: برخی جهل خود را به جای عقل جا میزنند؛ این روشنفکری نیست، بلکه عین تاریکفکری است که کسانی به نام علم، خدا و صفات او را انکار کنند و آن را نشانه روشنفکری هم بدانند. دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی ۱۱ اردیبهشتماه در ادامه تفسیر سوره رعد، با اشاره به آیه ۱۲ این سوره «هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ»، گفت: عدهای با دیدن رعد و برق و باران دچار خوف میشوند، زیرا اگر در دریا هستند، از طوفانی شدن آن میهراسند و برخی به این باران طمع دارند، زیرا باعث سیراب شدن زمینهای آنان میشود. وی افزود: خداوند همان کسی است که ابرهای سنگین را ایجاد کرده است؛ ابرهایی که میلیاردها تن آب را با خود جابجا میکنند، خدا به اینها مثال زده که با دیدن این پدیدههای طبیعی هم به اصل وجود خدا و هم به صفات حکمت و علم و قدرت او پی ببرید. برق آسمان انرژی فوقالعادهای دارد، ولی بشر راهی برای استفاده از این انرژی ندارد و کار ابرها را هم نتوانسته به صورت کامل انجام دهد. آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه با پیشرفت علم تا حدودی ابرها را بارور کردهاند، ولی باز هم کنترل اینکه باران این ابرها بر کدام منطقه بریزد، بسیار دشوار است، اظهار کرد: در آیه ۱۳ «وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللَّهِ وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ»؛ اشاره دارد که این رعدی که صدایش را میشنویم، تسبیح خدا میگویند؛ و ملائکه هم از روی خوف خدا تسبیح او را میگویند؛ اینکه ملائکه از خوف خدا تسبیح میگویند، مقصود این نیست که خدا موجودی خشن و قهار و سختگیر است. وی با بیان اینکه خدا رحمان و رحیم و مراقب انسان است، افزود: خدا با وجود ظلم مردم، صاحب مغفرت نسبت به آنها هست، ولی ملائکه اصلا ظلمی ندارند که بخواهند از خدا خوف داشته باشند، پس این منشأ خوف ظاهراً نتیجه درک عظمت خداوند است، نه نتیجه قدرتمندی و خشونت و سختگیری خدا. ملائکه چون در مراتب بالاتر وجود هستند، درکشان از خدا از ما افراد معمولی بیشتر است، گرچه ملائکه با پیامبر قابل مقایسه نیستند. وی اضافه کرد: در ادامه فرمود: وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَنْ يَشَاءُ؛ صاعقه بین زمین و آسمان رخ میدهد و نتیجه تخلیه انرژی ابرهاست و اگر به کسی بخورد، او را خاکستر میکند، خدا فرموده من کسی هستم که رعد و برق و ابرهای سنگین و ملائکه را خلق کردهام و با این حال شما با چنین خدایی با این همه نشانه مجادله میکنید؟ نشانه روشنفکری آنها این است که خدا را زیر سؤال ببرند و افرادی را که خداباور هستند، نادان بدانند؛ اینها اینقدر جاهل هستند که در وجود خدا مجادله میکنند. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این در حالی است که خدا فرمود برای اهل تعقل همین نشانهها و پدیدههای طبیعی، گویای وجود خداست، ولی اینها نه درکی ندارند، همچنان مجادله و مناظره و منازعه میکنند و آن را نشانه تعقل و تفکر و روشنفکری هم میدانند؛ بنابراین تعبیر اینکه «اکثرهم لا یعقلون»؛ توصیف یک حقیقت است، زیرا اینها جهل خود را به جای عقل جا میزنند. این روشنفکری نیست، بلکه عین تاریکفکری است. آیتالله هادوی تهرانی با اشاره به «وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ»، اضافه کرد: شیخ طوسی در تبیان آورده است که شدیدالمحال یعنی شدید الاخذ بالعقاب است؛ یعنی به شدت مجازات میکند؛ جبایی هم گفته مقصود شدت کید نسبت به کفار است و علامه طباطبایی هم این معنا را ترجیح داده است. ژست روشنفکرانه در انکار باور به خدا عین تاریکفکری است وی با بیان اینکه معنا ندارد کسی توحید ربوبی را قبول داشته باشد، ولی منکر توحید خالقیت باشد، ادامه داد: مشرکین توحید خالقی را قبول دارند، ولی توحید ربوبی را منکر هستند، ولی هنوز کسی در دنیا پیدا نشده که بگوید من توحید ربوبی را قبول دارم، ولی شرک خالقی را بپذیرد،مگر مانند کسانی که امروز در فضای مجازی به هر قیمتی میخواهند حرف متفاوتی بزنند. استاد حوزه افزود: امروز به واسطه فضای مجازی، برخی برای کسب شهرت هر چیزی را میگویند و انجام میدهند و حتی فضایح خودشان را نیز در رسانه مطرح میکنند تا مورد توجه واقع شوند. وی تأکید کرد: این آیه بر این موضوع تأکید دارد که فکر نکنید اگر هر کاری میکنید، خدا شما را عقوبت نمیکند، نمیتواند یا نمیداند، بلکه خدا کید و مکر دارد؛ لذا قبل از اینکه به فکر نجات دیگران باشیم، باید اول خودمان را نجات دهیم؛ البته برخی از ما آنقدر شیفته نجات دیگران هستیم خودمان را گرفتار میکنیم؛ در روایت بیان شده عالمانی که مردم به سخنانشان عمل کردند، ولی خودشان عمل نکردند، چقدر در قیامت خسران و گرفتاری دارند. |