انجمن های تخصصی  فلش خور
راهکارهایی برای پیشرفت شغلی و ترقی در کار - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: روان شناسی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=63)
+---- موضوع: راهکارهایی برای پیشرفت شغلی و ترقی در کار (/showthread.php?tid=293356)



راهکارهایی برای پیشرفت شغلی و ترقی در کار - Emmɑ - 30-01-2021

راهکارهایی برای پیشرفت شغلی و ترقی در کار 1





بالا رفتن از نردبان ترقی و پیشرفت شغلی نیازمند سخت کوشی، وقت شناسی و کمی خوش شانسی است. خیلی خوب می‌شد اگر مدرک دانشگاهی، مهارت های شغلی و بازده کاری به طور خارق العاده ای درهای آرزوهایتان را به رویتان باز می کرد، اما زندگی اینگونه نیست. شما باید خودتان برنامه ریزی کرده و برنامه‌هایتان را اجرا کنید.
همه ما می‌توانیم کارهای زیادی به انجام برسانیم؛ اما به این معنی نیست که باید معتاد به کار شویم. بلکه تنها باید بتوانیم هم موثر باشیم و هم توازن کار و زندگی را رعایت کنیم و در ضمن برای پیشرفت شغلی نیز حتما به این موضوع نیاز داریم. اما این کار را چگونه انجام بدهیم؟



عوامل زیر را بخوانید و فکر کنید ببینید چگونه می‌توانید اینها را در زندگی خود پیاده کنید.

برنامه ریزی داشته باشید

مدیر شرکت اکسپرس آمریکا همواره قبل از خواب به بررسی برنامه روز بعد خود می‌پردازد و بنابراین قادر است صبح‌ها بعد از بیدار شدن بلافاصله به سراغ فعالیت روز و آنچه باید انجام دهد می‌رود. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که آن دسته از کسانی که شب‌ها قبل از خواب برنامه روز بعدی خود را آماده می‌کنند می‌توانند به مراتب انسان‌های موفق‌تری باشند و بعد از مدتی می‌توانند پیشرفت‌ها و قدم‌های بزرگی در زندگی بردارند.



لیست‌های متعدد درست کنید و برای خود چالش‌های جدید ایجاد کنید.


یادگیری مداوم

دنیای امروز دنیای رشد و توسه است. هر روز امکانات و وسایل جدیدی ابداع می‌شود، تکنیک‌های جدید، و روش‌های نوین فعالیت معرفی می‌شود. علاوه بر این مشاغل جدید و راه‌های نوین اداره مشاغل پیشین را هم اضافه کنید. حال خودتان تصور کنید اگر پا به پای این رشد علوم و فنون به پیش روید چه تغییری نسبت به همکاران و نزدیکان خود خواهید داشت.



بدون اغراق اکثر مردم استفاده مفید از فناوری ‌های نو را با تأخیر بسیار شروع می‌کنند. در این میان برگ برنده با کسانی است که همواره بروز هستند و فواید این بروز بودن را در زندگی فردی و شغلی خود پیاده می کنند، بدون اینکه در دام سرگرمی‌های نوین گرفتار شوند.



علاوه بر این فناوری‌های نوین، روش‌های نوین مدیریتی و ارتباطی را هم در نظر داشته باشید که سرعت عمل شما را فوق‌العاده بالا می‌برند و می‌توانند در رشد شما بسیار موثر باشند.



برای فراگیری و یادگیری الزاماً نباید دانشجوی دانشکاه باشید. آموزشگاه‌های آزاد و آموزش‌های آزاد شاید گزینه بهتری باشند، زیرا دقیقاً آنچه را می‌خواهید، می‌آموزید. در همین سایت آموزش‌های بسیاری در حوزه توسعه فردی و سازمانی ارائه شده که تا کنون اکثر آنها رایگان بوده‌اند، پس از این آموزش‌ها استفاده کنید، بکار بگیرید و نتیجه عالی‌اش را تجربه کنید.


نباید همه کارها را انجام دهید

همه می‌پرسند: «چرا به همه کارهای‌شان نمی‌رسند» اما این سوال یک جواب خیلی ساده دارد: شما کارهای خیلی زیادی را می‌خواهید انجام دهید.



اگر می‌خواهید پربازده باشید و به دنبال پیشرف شغلی هستید. قبل از اینکه بپرسید چگونه کاری را مفیدتر انجام دهم، از خودتان بپرسید : «آیا اصلا لازم هست این کار را بکنم؟» جالب است که ما همه درباره کمبود زبان مینالیم اما طوری اولویت بندی می‌کنیم که انگار زمان بی‌پایان است. البته یادتان باشد در هر صورت شما باید یاد بگیرید که چگونه زمان خود را مدیریت کنید. در این زمینه دوره آموزشی «مدیریت زمان» می‌تواند کمک مطلوبی به شما بکند.

پیشرفت شغلی نیازمند این است که بدانید چه کاری لزوم به انجام دارد.



در شغل فعلی‌تان مهارت کامل بدست آورید

حتی اگر هیچ گونه علاقه ای به انجام دادن شغل فعلی تان ندارید، سعی کنید آنرا به بهترین نحو انجام دهید. راههایی پیدا کنید، تا از آن طریق بتوانید خلاقیت خود را افزایش دهید. از روش هایی استفاده کنید تا هزینه ها را تا حد ممکن کاهش دهید. انتقادهای سازنده را بپذیرید. همواره آماده رویارویی با موقعیت های پیش بینی نشده باشید تا شکست نخورده، دیگران را سرزنش نکنید و وجهه شغلی تان را به خطر نیندازید.



آینده نگری

پیشرفت عالی شما در کار، در گرو این است که جهت دهی شده باشد. قید «عالی» را از این جهت بکار بردم که اگر جهت دهی نداشته باشید، با دیدن آموزش‌ها و برقراری ارتباطات سازنده و … می‌توانید پیشرفت‌هایی داشته باشید، ولی عالی نخواهند بود، تعالی بخش شما آن طور که شایستگی‌اش را دارید، نخواهد بود.



آینده نگری یعنی اینکه بدانی به کجا می‌خواهید برسید، هدف گذاری صحیحی داشته باشید و برای رسیدن به این اهداف تلاش واقعی به خرج دهید.



پذیرا بودن نظرات و بازخوردهای دیگران

این مورد هم بخشی از هوش عاطفی است اما در محیط کار پذیرا بودن نسبت به بازخوردها و نظرات دیگران نقش مهمی در موفقیت شغلی ایفا می کند. به خصوص در مشاغل جدید.



حتما در مورد این موضوع فکر کنید زیرا بازخوردها و نظرات سازنده به شما کمک می کنند بتوانید کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر در مقابل نظرات دیگران حالت تدافعی گرفته و نگرشی منفی نسبت به آن ها داشته باشید، مسلما نمی توانید از این نظرات بخوبی استفاده کرده و آن را در استراتژی کارتان بکار ببندید.

کلید دریافت و ارائه بازخورد و پیشنهاد این است که به برخوردهایتان با دیگران نگرش مثبتی داشته باشید. مسلما دلیل اینکه دیگران به شما پیشنهاد مثبت و سازنده می دهند این نیست که با شما مشکل یا خصومت شخصی دارند بلکه به این خاطر است که دوست دارند شما کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و در آن پیشرفت کنید. بنابراین سعی کنید نگرشتان را نسبت به دیگران تغییر دهید تا با نظراتشان شما را در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.



اگر بازهم نسبت به پیشنهادات و بازخوردهای سایرین نظر مثبتی ندارید سعی کنید روش immersion therapy را امتحان کنید. یعنی دریافت پیشنهاد و نظرات دیگران را تبدیل به یک کار روزمره کنید. از افراد مختلف درخواست کنید که بازخوردهایی سازنده به شما ارائه دهند و به این ترتیب مهارتهایتان را ارتقاء دهید.



جسارت اجرایی کردن رویاها و ایده‌های‌تان را داشته باشید چراکه دنیا پر است از ترسو‌های خوش‌ فکر.”



اگر کمی به این جمله دقت کنید متوجه می‌شوید که استیو جابز می‌گوید که در دنیای امروزی افراد خوش فکر زیادی وجود دارند که به اندازه‌ی کافی جسور نیستند و همین عامل باعث شده است تا این افراد به جایگاه واقعی‌شان نرسند و نتوانند در دنیای کسب و کار حرفی برای گفتن داشته باشند.



مطالعه و تحقیق

یک راز پیشرفت دیگر این است که در آن زمینه‌ی خاص مطالعه کنید، افرادی هستند که چند سال و حتی چند دهه از عمرشان را به تحقیق در مورد موضوعی خاص پرداخته‌اند، سپس تمام دستورالعمل‌ها و تجربیات آن چند سال یا چند دهه را در قالب کتاب، محصول صوتی، تصویری، سمینار و موارد دیگر عرضه می‌کنند، این محصولات را تهیه کنید و از این گنج‌های گران‌بها استفاده کنید.



کتاب‌ها معمولا منابع معتبری هستند، اما با این حال نمی‌توان به هر کتابی اطمینان کرد زیرا بعضی از کتاب‌ها جنبه بیزینسی دارند و یا شاید مطالبشان برگرفته از کتاب‌های دیگر باشد، در انتخاب کتاب وسواس به خرج دهید، بهتر است کتاب‌های مرجع را پیدا کنید و یک کتاب تاپ را چندین بار بخوانید تا اینکه چندین کتاب کم‌ارزش را یک‌بار بخوانید.


به سلامتی خود بی‌توجه نباشید

اگر کارتان توجه مداوم شما را طلب می‌کند، ممکن است فشار کاری زیادی احساس کنید و فکر کنید که زندگی شما در کارتان خلاصه می‌شود. به یاد داشته باشید، یک شغل فقط یک شغل است. به آنچه واقعا برایتان مهم است، فکر کنید. زندگی و کار خود را مجدداً اولویت‌بندی کرده و روش‌هایی را برای کمک گرفتن پیدا کنید.



می‌توانید برای کمک به همکاران خود مراجعه کنید، به طور مرتب تعطیلات داشته باشید، و از همه مهم‌تر مراقب بدن خود باشید. شب خوب بخوابید و از گذراندن ساعت‌های شب به بررسی ایمیل‌های کاری خودداری کنید. مطمئن شوید از نظر جسمی، روحی و عاطفی سلامت هستید تا از معتاد شدن به کار جلوگیری کنید. و به طور خلاصه تعادل بین زندگی و کار را رعایت کنید.



بیش از حد وظیفه قبول نکنید

قبل از قبول کار اضافی، مکث کنید و بررسی کنید که آیا می‌توانید آن کار را انجام دهید یا خیر. توانایی نه گفتن را در محل کار بیشتر به کار ببرید، در صورت امکان کار را به اعضای تیم خود واگذار کنید و در صورت نیاز کمک بخواهید. قبل از شروع یک پروژه، زمان لازم برای انجام آن را تخمین بزنید.