![]() |
نگاهی به Sex, Lies And Videotape - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: فیلم و سینما (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=22) +--- موضوع: نگاهی به Sex, Lies And Videotape (/showthread.php?tid=282956) |
نگاهی به Sex, Lies And Videotape - The moon - 28-04-2020 این فیلم در انقلابیکردن جنبش فیلمهای مستقل در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ تأثیرگذار بود. در سال ۲۰۰۶ این فیلم به دلیل «اهمیت قابلتوجه فرهنگی، تاریخی یا زیباییشناسانه» به گنجینهٔ ملی فیلم آمریکا در کتابخانهٔ ملی کنگرهٔ آمریکا راه یافت. - ۱ نامزد اسکار، ۱۴ جایزه و ۲۰ نامزد دیگر - «آن» (مکداول)، زنی جوانی است که ازدواج ناموفقی و مشکلی با «جان» (گالاگر)، وکیل تازهبه دوران رسیده دارد. «جان» با «سینتیا» (جاکومو)، خواهر «آن» رابطه دارد. دو خواهر که به لحاظ شخصیتی بسیار با هم متفاوتند، از یکدیگر نفرت دارند. در چنین فضای پُرتنشی، سرکله «گراهام» (اسپیدر)، جوان جذاب و دوست دوران مدرسه «جان» پیدا میشود. «گراهام» که خود نیز یک رابطه ناموفق عشقی را پشت سر گذاشته، با دوربین ویدئو مصاحبههائی با زنان مختلف درباره زندگی و عشق انجام داده است. «آن» و «سینتیا» نیز روبهروی دوربین «گراهام» قرار میگیرند و هر دو تمامی احساسات سرکوب شدهشان را بازگو میکنند... ![]() موفقیتی که سادربرگی بیست و شش ساله با نخستین فیلمش در سینمای آمریکا کسب میکند، تنها با موفقیت اورسن ولز با نخستن فیلمش همشهری کین (1941)، قابل مقایسه است. رویکرد سادربرگ به عریان کردن روح شخصیتهایش بسیار تحت تأثیر فیلمساز محبوبش، اینگمار برگمان، است. سادربرگ، زنان فیلمش را جلوی دوربین قرار میدهد تا آنان از درونیترین لایههای اعماق روحشان برای تماشاگر سخن میگویند؛ هرچند که او عامدانه بر نقش روانکاوانه دوربین، و یا به تعبیری سینما، در بیان این اعترافات تأکید میکند. اما اهمیت دیگر فیلم، نقش تعیین کننده و جریانسازش برای حضور کارگردانان جوان و با استعداد در دهه بعد سینمای آمریکاست که با جسارت فراوان، فرمها و شیوههای نوینی را به جریان اصلی این سینما تزریق کردند. گفتوگوهای سرد و غیر نمایشی فیلم، نشان دهنده توانائی فراوان سادربرگ در این عرصه است. هزینه یک میلیون و دویست هزار دلار بود، که برای فیلمی با این همه موفقیت و ستایش بسیار اندک به نظر میآمد. رابطهی جنسی، دروغها و نوار ویدئویی به دلیل افزایش ویژگیهای فیلم مستقل، فیلم مهمی در تاریخ سینما است. پیتر بیسکیند در کتابش، تصاویر پست و کثیف، توضیح میدهد که موفقیت بیسابقهٔ بینالمللی این فیلم با کمبودجه منجر به شروع انفجار فیلم مستقل در دههٔ ۱۹۹۰ شد. این فیلم همچنین به دلیل شروع فعالیت حرفهای استیون سودربرگ مهم است که به عنوان کارگردانی که هم در فیلمهای جریان اصلی سینما و هم فیلمهای هنری شناخته شد؛ همچنین این فیلم باعث شروع به کار یا افزایش فعالیت حرفهای بسیاری از بازیگران شد. پیش از این فیلم بازیگر نقش اول زن، اندی مکداول، عمدتاً به عنوان یک مدل لباس شناخته شده بود که تمام اجرایش در گریاستروک: افسانهٔ تارزان، ارباب میمونها توسط گلن کلوز اجرای مجدد شده بود. این فیلم همچنین در معرفی جیمز اسپادر قابل توجهاست که نقش قهرمان دلسوزی را بازی میکند. او همچون بسیاری از فیلمهای پیشینش بیشتر برای بازی در نقش افراد لات یا فخرفروش مشهور است. ![]() این فیلم همچنین به این دلیل برجستهاست که جهشی بود در فیلمهای استودیوی فیلم مستقل میراماکس فیلمز که آن زمان یک دهه عمر داشت. میرامکس با این فیلم و پای چپ من (که بعدتر در سال ۱۹۸۹ منتشر شد) بدل به استودیویی شد که بیشترین همکاری را با فیلمسازی مستقل برقرار میکند. در میانهٔ دههٔ ۱۹۹۰ میرامکس فعالیتهایش را به منظور توسعهٔ پخش فیلمهای بسیاری از فیلمسازان با مستقل برجسته نظیر کوئنتین تارانتینو و وودی آلن گسترش داد. حضور در فرهنگ عامه صدها سرخط روزنامه و تبلیغات و عناوین قسمتهای تلویزیونی و غیره از عنوان این فیلم استفاده کردهاند. این استفاده معمولاً به فرم جنسیت، دروغها و چیزهای دیگر یا یک چیز، یک چیز دیگر و نوار ویدئویی است. این پدیده بیشتر از اینکه از خود فیلم تأثیر گرفته باشند راه خودش را باز کرده. پسر در دیدار جهانقسمتی دارد که عنوانش «بیدار شو، کوردی کوچولو» است. در این قسمت نام پروژهٔ کوردی و توپانگا «جنسیت، دروغ و نوار ویدئویی» است دکستر قسمتی دارد که عنوان آن «دکس، دروغ و نوار ویدئویی» است مسائل خانوادگی قسمتی دارد با عنوان «غذا، دروغ و نوار ویدئویی.» سیاسآی قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، دروغ و لارو» سیاسآی: نیویورک قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، دروغ و سیلیکون» نهر داوسن قسمتی دارد با عنوان «متن، دروغ و نوار ویدئویی» سربازان احمق قسمتی دارد با عنوان «خرابی، دروغ و نوار ویدئویی» کمتر از کامل قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، دروغ و تجهیزات اداری» لوییز و کلارک: ماجراهای جدید سوپرمن قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، دروغ و نوار ویدئویی» ![]() مارتین قسمتی دارد با عنوان «چک، دروغ و نوار ویدئویی» مواجههٔ شمالی قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، دروغ و نوار اد» روزول قسمتی دارد با عنوان «تس، دروغ و نوار ویدئویی» بیبیسی برنامهای دارد به نام «جنسیت، شپش و نوار ویدئویی» موری تورکیلدسن آلبومی منتشر کردهاست با عنوان «جنسیت، دروغ و بازیهای رایانهای» سفر شکاف قسمتی دارد با عنوان «شش، دروغ و نوار ویدئویی» جنوب هیجکجا قسمتی دارد با عنوان «عشق، بچه و نوار ویدئویی» سیمپسونها قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، پای و خراشهای احمقانه» ماجراهای تموشایی جدید کاسپار قسمتی دارد با عنوان «جن، دروغ و نوار ویدئویی» چه کسی میشمارد؟ ماریلین برای جنسیت، دروغ و اقتصاد جهانی میجنگد ویل و گریس قسمتی دارد با عنوان «جنسیت، بازنده و نوار ویدئویی» مجموعهٔ کارتونی مردان ایکس قسمتی دارد با عنوان «اسلحهٔ ایکس، دروغ و نوار ویدئویی» آخرینها ۳ «جنسیت، دروغ و دیویدی» |