رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: آهنگ و موسیقی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=26) +--- موضوع: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ (/showthread.php?tid=266828) |
رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 05-08-2017 رپ از کجا شروع شد و چرا؟
برخی ادعا کردهاند ریشه موسیقی رپ به جامائیکا در دهه 1960 میلادی بازمیگردد، زمانی که خوانندگان در مراکز تفریحی به جای صحبت کردن در میان پخش دو موسیقی، ترجیح دادند در حین پخش آن صحبت کنند. برخی حتی به دورههای گذشته در دو سه قرن پیش اشاره میکنند که بردگان در محافل رقص و آواز خود چیزی شبیه به رپ میخواندند. اما به هر حال موسیقی رپ ابتدا در آمریکا و در دهه 1970 میلادی به جهان معرفی شد، زمانی که خوانندگان آفریقایی-آمریکایی به دلیل مشکلات مالی توان شرکت در دورههای آموزشی و یا تأسیس و استفاده از استودیوهای مجهز جهت ضبط ترانه خود را نداشتند. این سیاهپوستان که از تبعیض و فقر خسته شده بودند، محتوای اعتراضی و عدالتخواهانه را در ترانههای بینظم خود میگنجاندند. به سبک رپ، تسامحاً سبک «هیپ هاپ» هم گفته میشود.
گسترش سبک رپ در آمریکا علاوه بر اینکه با اعتراضات عدالتطلبانه سیاهان علیه نژادپرستی سیستماتیک همراه بود، دستکم همزمان است با دو جنبش فکری و اجتماعی در جهان توسعهیافته که بسیار به اختصار به آن دو اشاره میکنیم:
- جنبش فکری پست مدرنیسم:
این مکتب شامل همه نظریهپردازانی است که به نوعی با قواعد خشک مدرنیسم در تعریف خاص از عقل، توسعه، خیر اخلاقی، سیر تاریخ، ساختار اجتماعی، سبک زندگی و مانند آن مخالف هستند و معتقدند این تعاریف، بیطرفانه و علمی نیست. برای مثال در تعریف مدرن از سیر تاریخ بشر، همه تحولات گذشته در یک سیر خطی تصور می شود که اوج تکامل آن در جوامع توسعهیافته غربی قابل مشاهده است و بهترین سبک زندگی، همان سبک زندگی سفیدپوستان مرفه چند کشور معدود اروپایی و آمریکایی دانسته میشود. جالب اینکه یکی از ریشههای اصلی پستمدرنیسم، مخالفت با نگاه رشتههای مدرن مردمشناسی و قومشناسی به اقوام آفریقایی و آسیایی است. پستمدرنها معتقد بوده و هستند که مردمشناسی مدرن، گویی تفاوتی میان پژوهش در یک گروه از انسانهای آفریقایی با گلهای از حیوانات وحشی در جنگلهای آفریقا قائل نیست!
- جنبش اجتماعی چپ جدید:
بلندشدن صدای دانشجویان چپگرا در اروپا به ویژه در فرانسه جهان غرب را با یک شوک بزرگ مواجه ساخت. شورش بزرگی که دانشجویان در 1968 به راهانداختند، بدون گرایش به شوروی سابق، نسبت به رویههای ظالمانه و فاصله طبقاتی در نظام سیاسی-اقتصادی لیبرالیسم معترض بود. ریشه این جنبش در مکتب فرانکفورت قرار داشت که یورگن هابرماس آخرین و برترین فیلسوف آن به شمار میرود. جنبش تسخیر والاستریت که به جنبش 99% نیز مشهور است، از نسلهای بعدی همان دانشجویان چپگرا محسوب میشود.
این گروهها مدعی هستند مارکسیسم اگر چه نمیتواند یک نظام مطلوب را ایجاد کند، اما انتقاداتی که به نظام لیبرالیسم وارد میکند قابل تأمل است. عمده توجه این گروه به ارتباطات پنهانی است که میان رسانههای جمعی، ثروتمندان، سیاستمداران و صاحبان صنایع در جوامع غربی وجود دارد، به گونهای که آزادی فکر و عمل را از شهروندان عادی گرفته و روز بروز به فاصله طبقاتی و امتیازات انحصاری در همه حوزهها میافزاید.
موسیقی رپ با همه این مفاهیم و حرکتها پیوند خورد و از دایره محدود سیاهپوستان آمریکایی، به هر جایی که جوانانی معترض نسبت به وضعیت حاکم در جامعه یا حکومت وجود داشته باشند، کشیده شد. ابتدا سفیدپوستان به عنوان آهنگساز و تنطیمکننده در کنار خوانندگان سیاهپوست ترانه ساختند اما به تدریج رپخوانهای سفیدپوست هم فراوان شدند.
ویژگیهای کلی سبک رپ
شاید اولین ترانهای که به نام رپ به انتشار عمومی رسید، «طرب رپرها» (Rapper’s Delight) بود. سازندگان این ترانه یعنی گروه The Sugarhill Gang که نام خود را از یکی از محلات شهر نیویورک گرفتهاند، با گیتار، طبل و دستزدن به ضبط ترانه میپرداختند.
سبک رپ در یک نگاه کلی و بدون ورود به جزئیات فنی، چند ویژگی موسیقایی و کلامی دارد که در سالهای اولیه پیدایش رپ بسیار آشکارتر بوده است:
- ویژگیهای موسیقایی سبک رپ: ضربآهنگ تند + بیاعتنایی به ساختارهای آهنگسازی - ویژگیهای کلامی سبک رپ: بیاعتنایی به ساختارهای شعری و قافیهسازی + انتقاد با چاشنی طنز + بیان تلخ واقعیتهای ناشنیده از معضلات اجتماعی و اقتصادی در طبقات پایین در واقع هنرمندان این سبک، تلاش کردند تمام اجزای آن را برای اعتراض به وضع حاکم و شکستن هاله قدسی و سنگین پیرامون آن بکار گیرند و بجای آن، همه را به جدیگرفتن مشکلات واقعی مردم، فارغ از تبلیغات پوشالی رسانهها و ژستهای رسمی دعوت کنند. ضربآهنگ تند، نشاندهنده درددلهای فراوان و عصبانیت از معضلات اجتماعی است؛ بیاعتنایی به ساختارهای آهنگسازی و قافیهپردازی نیز ناشی از نارضایتی فرد از وضعیت موجود و مخالفت با مشکلاتی است که ساختارهای رسمی مدرنیسم بر جامعه تحمیل کرده است. به بیان دیگر خواننده با همه توان و بکارگیری همه ابزارهایی که در اختیار دارد، هواداران خود را به شکستن تصورات نادرست از پیشرفت جامعه و توجه به واقعیتهای تلخ و ناشنیده از زندگی محرومان مجبور میکند. رپ به مرور زمان بر سایر سبکهای موسیقی اثر گذاشت و در ترکیب با آنها به ویژه پاپ، جاز و فانک (که برخی ریشه سبک رپ را نیز در همین سبکها جستجو میکنند)، سبکهای جدیدی را ابداع کرد. هر خوانندهای به ویژه برای سودآوری بیشتر، تلاش کرد موسیقی رپ را با سبکهای محلی در کشور خود ترکیب کند. ژانرهای نوین در سبک رپ
امروزه علاوه بر ژانر کلاسیک رپ که محتوای عدالتطلبانه آن را شرح دادیم، یکی از جریانهای اصلی در سبک رپ، «رپ گانگستری» است که مبدع آن رپرهایی چون choolly Dو Ice-T بودند. گروه «دشمن عمومی» (Public Enemy) نیز ابتکاراتی در سبک رپ ایجاد کرد به گونهای که برخی این گروه را بنیانگذار و مبدع ژانر گانگستری میدانند. یکی از ترانههای مشهور آنها با نام «علیه قدرت بجنگ» (Fight The Power) در مورد برخورد نابرابر پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا بود.
در واقع اگر چه ژانر گانگستری رگههایی از عدالتخواهی اولیه را حفظ کرد، اما با استفاده از آن، دستههای بزهکار شهری که گرفتار فقر، خشونت و فساد هستند، محتوای خود را وارد سبک رپ کردهاند. مواد مخدر، قانونشکنی، جملات مبتذل و تحقیرآمیز نسبت به زنان و مطالبی مانند این، با کلماتی رکیک و جملاتی خشن با ضربآهنگی تند و تا حدودی آشفته بیان میشوند.
این مسأله موجب شده عمده ترانههای رپ صفت 18+ بگیرند
کی از نمونههای برجسته که موجب شهرت این ژانر شد، گروه N.W.A است که در اینجا میتوان از آهنگ مشهورشان «مستقیم، بیرون از کامپتون» (Straight Out of Compton) نام برد. بسیاری از ترانههای گانگستری زن را در حد یک ملعبه جنسی فروکاستند بلکه از تصاویر نامناسب نیز برای تبلیغ گروهها و آلبومهای رپ استفاده کردند.
با این حال به ویژه پس از ورود خوانندگان زن به سبک رپ که امروزه دیگر تعدادشان کم نیست، برخی از آنها تلاش کردند از حیثیت زنان دفاع کنند. در واقع نه فقط در مورد زنان، بلکه همه ویژگیهای محتوایی جریان گانگستری که بیان شد مانند خشونت و مواد مخدر، توسط برخی خوانندگان و گروههای ترانهساز که از اواخر دهه 1980 میلادی ظهور کردند، زیر سؤال رفت؛ تا جایی که ژانر جدیدی به نام «رپ مسیحی»، «انجیلی» یا «مقدس» توسط این منتقدان ایجاد شد. یکی از اولین رپرهای مسیحی استیون وایلی (Stephen Wiley) بود که برای کودکان، انجیل تدریس میکرد. وی در 1985 میلادی ترانهای با نام «زنگ تفریح انجیل» (Bible Break) منتشر کرد. برخی رپرهای گانگستری پس از رواج رپ مذهبی، تغییر رویکرد داده و بدان پیوستند مانند گروه «گانگسترهای انجیل» (Gospel Gangstas). محتوای ژانر مسیحی عمدتاً به اخلاق، ایمان، وجدان و مانند آن برمیگردد و در بسیاری موارد نیز بر اساس این مبانی به سراغ مسائل جامعه مدرن و یا مشکلات سیاهان و فقیران میرود. در واقع این ژانر، زبان حال یک انسان مؤمن در هیاهوی جامعه مدرن است، تناقضهایی که میان زندگیاش، وضعیت جامعهاش و تعالیم دینیاش میبیند و تلاش میکند با یک انگیزه مذهبی و انسانی به حل آن بپردازد. لازم به ذکر است بسیاری از رپرها که در ژانرهای دیگر ترانه میسرایند، شاید برای گسترش هواداران خود یا برای ایجاد تنوع، هر از چندی یک ترانه نیز در ژانر مذهبی منتشر میکنند. چند رپر جدید در ژانر مسیحی
در اینجا قصد داریم چند رپر در ژانر مسیحی را بشناسانیم. شناختن این رپرها در حد اجمالی و شنیدن بخشهایی از ترانههای آنها که در لینکهای پایانی میآید، شاید ما را با بخشی کمترشناختهشده از دنیای رپ آشنا کند. البته برخی از این خوانندگان گاهی در ژانرهای دیگر نیز ترانه خوانده و میخوانند. لازم به ذکر است برخی از ترانههای ژانر مذهبی در زمان خود در صدر جدول فروش جهانی رپ قرار گرفته است:
· گروه «دین بومی» ( Native Deen) متشکل از سه رپر مسلمان در واشنگتن است که هدف خود را حفظ ایمان و زندگانی بهتر در جوامع مدرن اعلام کردهاند و عمدتاً به مسائل پیشروی مسلمانان آمریکا میپردازند. این افراد که از تبار آمریکایی-آفریقایی هستند، تا کنون در 60 شهر در سراسر جهان به اجرای موسیقی پرداختهاند. آمیشو برکت (Sho Baraka) از رپرهای آمریکایی است که در آلبوم اخیر خود با نام «دهمین فوقالعاده» (Talented Tenth) بار دیگر به مسائل طبقه محروم در آمریکا توجه کرده و بر مبنای تعالیم انسانی مسیح، پرسشهای تلخی را پیرامون طبقاتیبودن جامعه آمریکا، نژادپرستی و تبعیض جنسی مطرح میسازد، گر چه استفاده وی از برخی الفاظ معمول در رپ گانگستری مخالفتهایی را در میان هوادارنش برانگیخت.
لِکره مور (Lecrae Moore) خواننده تگزاسی است که در جوانی متحول شده است. وی از مؤسسان بنیاد Reachlife در آمریکا است که شبکهای از کلیساها را به هم مرتبط میسازد.
· اندی مینو (Andy Mineo) معروف به ام.سی. از رپرهای جوان نیویورکی است. وی عضو گروه موسوم به «آتشبس» شده و به توزیع انجیل در مناطق فقیرنشین آمریکا نیز میپردازد. بابی بیشاپ (Bobby Bishop) ترانهسرا و خواننده پرکار رپ است که عمدتاً با آلبوم مشهور خود در سال 2005 یعنی Government Name شناخته شد.
· کانیه وست (Kanye West) خواننده رپ، آهنگساز، تنظیمکننده ترانه، کاردگران فیلم و طراح مد است، متولد جورجیا و از هنرمندان مبتکر و البته بسیار پرحاشیه. با این حال آلبوم وی با نام «ترک تحصیل کالج» و ترانه وی با نام «مسیح قدم میزند» در سال 2004 با استقبال فراوان از جانب طرفداران ژاندر مذهبی روبرو شد. آلبوم آخر وی با نام Yeezus (که هر شنوندهای را به یاد Jesus یا مسیح میاندازد) و یکی از ترانههای آن با نام «من یک خدا هستم» میلادی نیز با نظرات موافق و مخالف فراوانی روبرو شد. · کا.بی. یا کوین بِرگس (KB) پس از طلاق والدینش به خلافکاریهایی دچار شد اما بواسطه یک دوست، توبه کرده و اکنون یکی از رپرهای ژانر مذهبی است.
· کا.جِی. 52 (K.J-52) کار خود را به صورت رسمی از سال 2000 آغاز کرده و مانند لکره، برنده جایزه Dove شد (در سال 2004 و 2007). این جایزه هر سال به بهترین موسیقی رپ تعلق میگیرد. اینها تنها چند رپر معروف در میان دهها رپر مسیحی هستند. اینکه میگوییم «رپرهای مسیحی» یا «مقدس» به این معنا نیست که آثار آنها مورد تأیید ما است. اساساً قصد این گزارش پرداختن به این موضوعات یا صدور حکم درباره رپ و رپرها نیست. تنها خواستیم بگوییم دنیای رپ، اینگونه خوانندگان را نیز شامل میشود که از رپ برای بیان تعالیم مذهبی و چالشهای زندگی انسان مؤمن سود میبرند. رپ با همه این رپرها باید در نظر گرفته شود. شاید نتوان همه را به یک چوب راند. رپ در ایران چه میکند؟
اولین آلبوم رپ که در ایران با مجوز رسمی منتشر شد، «اسکناس» از شاهکار بینشپژوه در 1383 شمسی بود که موضوع عمده آن انتقاد از فاصله طبقاتی بود و چاشنی تغزل و طنز داشت. پس از آن میتوان از سروش لشگری (هیچکس) و یاسر بختیاری (یاس) به عنوان دو رپر مشهورتر نام برد.
در رسانه ملی تنها ترانههایی که به سبک رپ پخش شده است، ترانههای رضا عطاران در تیتراژ برخی مجموعههای تلویزیونی یعنی «ترش و شیرین» و «متهم گریخت» بوده است. این ترانهها ترکیبی ار رپ و پاپ بود. برخی از خوانندگان دیگر نیز که به رپر مشهورند، در واقع بیشتر ترکیبی از این دو سبک را اجرا میکنند.
به تدریج رپرهای ایرانی هر یک برای خود نام مستعاری انتخاب کرده و از این سبک برای اهداف مختلفی بهره بردند. هماکنون خوانندگان فراوانی در این سبک میخوانند. البته واقعیت آن است که بسیاری از آنها به بیراهه رفتهاند و بعضاً استودیوهای زیرزمینی آنها پلمب و پایگاههای اینترنتی آنها فیلتر شده است.
حصين ( حسين رحمتي ) سروش لشگری (معروف به هیچکس) و یاسر بختیاری (معروف به یاس) از جمله رپرهای ایرانی هستند که نسبت به رپرهای متعدد مبتذلخوان، توانستهاند محتوای اجتماعی - انتقادی را در کارهای خود حفظ کنند. گرچه، در میان آثار آنها نیز مواردی نزدیک به محتوای مبتذل پیدا میشود.
دستهبندیهای متعددی از رپ فارسی ارائه شده ولی به نظر میرسد جدا از برخی رپرها چون امیر مقصودلو (تتلو) که ترانههای متنوعی در ژانرهای مختلف میخواند، سه ژانر اصلی در رپ فارسی تقریباً قابل تمییز است:
1. گروه اول کسانی هستند که به نظر میرسد رپ را بهتر شناختهاند. آنها در بسیاری از ترانهها از ژانر کلاسیک رپ (انتقاد به مسائل اجتماعی) ویا ژانر مذهبی بهره میگیرند، یعنی یا از رپ برای بیان مشکلات زندگی مردم کوچه و بازار یعنی درد محرومین جامعه و اعتراض به برخی رویههای اجتماعی و سیاست دولتها بهره میگیرند و فقر و کمبود امکانات، طلاق، بیماری، بیکسی و مانند آن را به تصویر میکشند؛ ویا در ترانههای خود به بیان مفاهیم اخلاقی (فردی یا اجتماعی) و مضامینی چون صبر و مقاومت، عشق به مادر، وطندوستی، بیاعتباری دنیا و مانند آن با زبان عامیانه و در دل مسائل ملموس زندگی مردم میپردازند. در بسیاری از ترانهها ترکیبی از این دو ژانر ارائه میشود. یاس، هیچکس و پیشرو از این رپرها به شمار میآیند.
2. برخی خوانندگان اگر چه مضمون اعتراضی رپ را حفظ کردهاند اما متاسفانه برخلاف گروه اول افراط کرده و اعتراض خود را بر کلیت نظام سیاسی و حتی دین نشانه رفتهاند، مانند دیو و شاهین نجفی. این افراد در ترانههای خود به صراحت از لزوم براندازی نظام سیاسی و ارتداد از اسلام دعوت میکنند. بیان اعتراضآمیز این گروه، همه مشکلات را ناشی از این دو عامل میداند و با زبانی تلخ دو گزینه را پیشروی شنوندگان خود میگذارند: انقلاب بنیادی برای تغییر همه چیز، یا خودکشی. این گروه به اشتباه برای اصلاح ابرو، چشم را کور میکنند و به جای حل مشکل، بر مشکلات میافزایند.
3. گروه سوم که شاید عمده خوانندگان رپ را در بر میگیرد و به سبک گانگستری نزدیکترند، از ضربآهنگ خاص رپ بهره گرفته و ترانههای آنها معمولاً تغزلهایی سطحی با زبانی مبتذل است، مانند گروهها و افرادی موسوم به زدبازی، حسین تهی، ساسی مانکن و آرمین 2AFM. بیان اعتراضآمیزی که گاهی توسط این رپرها استفاده میشود، عمدتاً به گلایه از نامرادی معشوق یا نارضایتی و فروپاشی روانی ناشی از روابط آزاد برمیگردد. این خوانندگان مخاطب خود را جوانانی در نظر گرفتهاند که در خیابان کلانشهرها به دنبال روابط آزاد جنسی و پارتیهای شبانه هستند.
· این گونه نیست که همه رپرهای منتقد با اصل نظام سیاسی یا دین مردم مخالف باشند. بلکه به جز چند رپر دست چندم، سایر خوانندگان شاخص رپ به برخی رویههای اجتماعی یا برخی سیاست دولتها انتقاد میکنند و خواستار رفع فقر و درمان دردهای محرومین جامعه هستند. و البته آن دسته از خوانندههایی که ترانههایی با مضامین مبتذل و الفاظ رکیک اجرا میکنند از سوی دسته اول رپرها نیز طرد شده و وصلهای ناجور برای این سبک موسیقی به حساب میآیند.
برداشت نادرست از سبک رپ گانگستری در ایران موجب رشد نسخه داخلی آن با مضامین جنسی و روابط آزاد شده است
· ترانههای رپ اگر چه شتاب زیادی در بیان کلمات خود دارند، اما این مسأله موجب نمیشود خوانندگان هدفمند و باشخصیت، کلمات نامناسب و رکیک را به صورت لجامگسیخته در جملات شعرگونه خود بگنجانند. هرچند تعدد خواننده در این سبک بویژه در کشورمان، موجب غلبه ابتذال در موسیقی رپ فارسی شده است و اصولا در جامعه موسیقی رپ ناخودآگاه سبکی مبتذل و مملوء از ابتذال کلامی و محتوایی با گرایشهای جنسی و روابط بیقید و نامشروع را به ذهن متبادر میسازد و همین موضوع سبب شده است تا تقریبا راه برای ورود این سبک به عرصه موسیقی مجاز - اگر نگوییم بسته - اما بسیار دشوار شود.
جمعبندی
سبک رپ ابتدا در جوامع فراصنعتی و متأثر از مکاتب منتقد مدرنیسم زاده شده و با ریتم ساختارشکنانه و محتوای اعتراضی خود، صدای اعتراض طبقات پایین به ناعدالتی بوده است اما بخشی از آن به تدریج اسیر فسادهای خیابانی، خشونت، اعتیاد و محتواهایی از این دست شد، به گونهای که برخی خوانندگان در نقد ترویج فساد و خشونت توسط ژانر گانگستری، ژانر مسیحی را رواج دادند. با ورود سبک رپ به ایران، برخی ناظران اجتماعی بدون درک وجود این ژانرهای متفاوت، به دلیل غلبه ژانر گانگستری در غرب، تصور کردند همه رپ همان خشونت و فساد است. از این رو با این درک نادرست، قضاوتهای مثبت و منفی نادرستی انجام دادند و موسیقی رپ به جامعه ایران به عنوان موسیقی مبتذل شناسانده شد.
اثر دیگری از یاسر بختیاری با موضوع پرداختن به معضلات اجتماعی و دانشآموزان در آتش سوخته به بیان دیگر سبک موسیقی رپ، عناصری دارد که تنها یکی از آنها ریتم تند کلام و قافیههای نامنظم است. عنصر مهم دیگر در این سبکِ نسبتاً جدید که معمولاً –حتی از جانب برخی رپرها- کمتر بدان دقت میشود، محتوای آن است؛ محتوایی که در غرب، به ویژه در سالهای ابتدایی تلاش میکند صدای عدالتخواهی پابرهنگان و محرومان را به گوش مرفهان بیدرد برساند و در یکی دو دهه اخیر نیز با نام ژانر مسیحی توانسته است اقشار مذهبی غرب را به خود متوجه در واقع سبک رپ مانند همه سبکهای دیگر، یک ابزار برای بیان مفاهیم و تلقین احساس است. این نوع استفاده شاعر، خواننده و آهنگساز از این سبک است که نشاندهنده میزان آشنایی وی با مباحث نظری پیرامون آن، عمق فکری و دغدغههای هنرمند و نهایتاً والایی یا پستی شخصیت وی است. بنابر این منصفانه نیست یک قضاوت کلی در مورد همه رپِرها داشته باشیم. به نظر میرسد نمیتوان رپرها را به صورت کامل محکوم یا به صورت کامل تأیید کرد. حتی شاید درست نباشد همه ترانههای یک رپر را تأیید یا رد کرد. هر ترانه رپ، بررسی جداگانه و قضاوت منصفانه را از شنوندگانش میطلبد.
نکته آخر اینکه ژانرهای متنوع در سبک رپ، به ما این امکان را گوشزد میکند که برخی از محتواهای آن، با تغییراتی کم یا زیاد، میتواند همخانوادههایی در تعالیم دینی و فرهنگ ایرانی ما بیابد. به ویژه در اینجا میتوان از ژانر کلاسیک که عدالتطلب و فقرستیز و استکبارستیز بوده است و ژانر مسیحی که با نگاهی اخلاقی و دینی به بیان چالشهای زندگی مدرن میپردازد، نام برد. همانطور که در ابتدا متذکر شدیم، در اینجا قصد بیان حکم فقهی و قانونی یا هواداری از برخی رپرهای ایرانی را نداریم، بلکه با توجه به فراگیری روزافزون این سبک از موسیقی در میان نسل جوان - بویژه در کلانشهرها - که متناسب با ریتم تند زندگی است، تنها به وظیفه هنرمندان متعهد برای بهرهگیری از این ابزار هنری نسبتاً جدید و تولید ترانههایی با سبک رپ اشاره میکنیم که با سبک زندگی و فرهنگ بومی ما همخوان باشد. منابع و مآخذ: · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://christianmusic.about.com/od/rapandhiphop/tp/Christian-Rappers.htm · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://genius.com/posts/70-The-history-of-hip-hop-as-told-by-rap-genius · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://holyrapmusic.com/history_of_christian_hip_hop.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://nativedeen.com/bio/ · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://rap.about.com/od/genresstyles/p/GangstaRap.htm · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.allmusic.com/style/christian-rap-ma0000002971 · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.buzzle.com/articles/top10-rappers.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.christianitytoday.com/ct/2013/april-web-only/defense-of-n-word-in-christian-hip-hop.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.christianpost.com/news/rapper-kanye-west-debuts-i-am-a-god-song-from-upcoming-yeezus-album-97645/ · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.dummies.com/how-to/content/examining-raps-origins.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.nytimes.com/1988/06/15/opinion/l-rap-music-began-on-jamaica-in-the-1960-s-659388.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.reachlife.org/ · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/5930127/hot-rap-songs-chart-25th-anniversary-top-50-artists-most-top-10s · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://a-serious.blogfa.com/post/69 · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://christianmusic.about.com/od/videos/tp/Christian-Rap-Music-Videos.htm · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://cityfilm-music.blogfa.com/post/32 · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://islammovie.ir/374/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%87%D9%85-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA---128-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84/ · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://s2.picofile.com/file/7284026234/06_Vatan_Parast.mp3.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://s4.picofile.com/file/7866260856/hichkas_ye_mosht_s.mp3.html · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.aftabir.com/songs/album/358/%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B3 · دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. http://www.youtube.com/watch?v=E2jJgJ5VzTw RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - n.leito - 05-08-2017 فکر نمیکردم شاهکار رپ هم خونده باشهo_O آفرین آفرین کاپی کردی ولی به شیوه درست RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 05-08-2017 (05-08-2017، 12:25)n.leito نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. عٌذر میخوام اگر که نمیشه تاریخ رپ رو دستکاری کرد و به قلم خودم نوشت (: اینکه اینقدر جَنم داشته باشی منابع جَمع اوری اطلاعاتت رو ذکر کٌنی و تو انجمنی که این همه حواشی داشته باشه این چینین تاپیک های با کیفیتی بزنی خودش کٌلی حَرفه.. با سپاس.. RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 05-08-2017 یوگرافی 2pac پدر رپ جهان لسانه پاریش کروکس (که در سن 6 سالگی اسم توپاک را،از اسم رییس اینکاها - توپاک آمارو 2 که در قرن هجدهم فرمانده ی جنگ در مقابل اسپانیایی ها بود گرفت) در 6 جون 1971 به دنیا آمد.آفنی مادر او عضو گروه پلنگ های سیاه(Black Panthers )بود.وقتی که او باردار توپاک بود ، به علت بمب گذاری به 30 سال زندان محکوم شد,ولی بدون وکیل ، از خودش دفاع کرد و یک ماه قبل از تولد توپاک از زندان آزاد شدو جالب اینجاست توپاک تا سال 1994 پدرش را نمیشناخت.توپاک هم طبق عقاید گروه پلنگ های سیاه بزرگ شد.او به همراه مادر و خواهر ناتنی اش در فقر بزرگ شد و باید به جاهای مختلف نیو یورک پناه می آورد.به همین دلیل همیشه دوست های کمی داشت و همیشه به فکر شعر گفتن و نوشتن خاطره بود.در 12 سالگی به یک کمپانی تئاتر پیوست.در 15 سالگی با مادرش به بالتیمورا در مری لند رفت و در مدرسه ی هنر بلاتیمور قبول و تبدیل به یک شاگرد دوست داشتنی شد.در همان جا بود که اولین قطعه ی رپ خود را با اسم "MC New York" ساخت.دو سال بعد آفنی توپاک را برای زندگی با خانواده ی یکی از دوستانش به مارین سیتی در کالیفورنیا فرستاد.همان جا بود که توپاک زندگی عادی را از دست داد و کم تر قانون را رعایت میکرد.ولی خیلی زود آن مکان را ترک کرد و شروع به در خیابانها و پخش مواد مخدر پرداخت.در همین زمان بود که با افرادی دوست شد که او را در ساخت آهنگ های رپ کمک کردند.مانند ری لوو که با یکدیگر یک گروه رپ به نام "استریکتلی داپ" درست کردند.اولین باری که یکی از آهنگ های توپاک به نام "This is an EP" در یک سی دی ضبط شد،سال 1991 بود.این سی دی مال گروه "Underground Digital" بود. به سوی شهرت در اواخر 1991،توپاک 20 ساله با آلبومش به نام "2Pacalypse Now" مشهور شد.خیلی از آهنگ ها مشکلات نژاد پرستی و زندگی در حاشیه ی شهرها را مطرح میکرد.این آلبوم پس از معرفی آن توسط جوانان به هم بسیار شهرت یافت.با این که توپاک میخواست در آلبوم خودش سختی هایی که جوان های سیاه پشت سر میگذاشتند را مطرح میکرد،خیلی از قسمت ها درباره ی خشونت جوان ها و پلیس ها بود.ولی این آلبوم با انتقادهای بسیاری هم رو به رو شد و پس از این که یک جوان پلیسی را کشت و گفت که از این آلبوم ایده گرفته است،این انتقادات به اوج خود رسید.در اکتبر 1991 در اوکلند،دو پلیس به توپاک تذکر دادن چون بدون توجه به چراغ راهنمایی از خیابان گذشته بود و پس از آن توپاک به آن ها گفت : "F**k y' all"و توپاک در آن جا کتک مفصلی خورد و مجبور به پرداخت 42,000 دلار جریمه نقدی شد.در 1992 ، پس از یک مبارزه ی مسلحانه که با مرگ یک کودک 6 ساله تمام شد،توپاک دستگیر شد.ولی توپاک با دادن پول به پدر و مادر آن کودک رضایت آن ها را جلب کرد.در 1993 توپاک با دو پلیس درگیر شد.ولی پلیس ها در حال انجام وظیفه نبودند.با این حال شکایات بسیار شدیدی علیه توپاک مطرح شد.ولی پس از این که مشخص شد دو پلیس مست بودند،پرونده بسته شد.آلبوم بعدی توپاک به نام "Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z" بود و در آهنگ های "hit I Get Around" و "Keep Ya Head Up" خودش را یک آدم خشن معرفی کرد.توپاک به همراه دوستانش به نام های بیگ سایک ، ماکادوشیس و برادر ناتنی خودش موپریم آلبوم بعدی خودش را به اسم "Thug Life : Volume 1" با کمپانی اینتر اسکوپ در 1995 بیرون داد.یکی از خالکوبی های توپی THUG LIFE بود به معنی "The Hate U Give Little Infants ***** Everybody". دشمنیها و رقابتها توپاک در طول زندگی دشمنان زیادی داشت اما مهمترین دشمنی اش با Notorious B.I.G و کمپانی پشتیبانش Bad Boy Records بود.این دو نفر در ابتدا دو دوست صمیمی بودند وقتی Notorious B.I.G هنوز ناشناخته بود.وقتی توپاک در زندان بود از حرفهایی که Notorious B.I.G و Puff Daddy درباره ی او به روزنامه ی ویبه زدند عصبانی شد.به علت مشکلاتی که با قانون داشت می خواست از "بازی رپ" بیرون بیاید اما با شنیدن حرفهایی که Notorious B.I.G و Puff Daddy در باره ی او زدند تصمیم گرفت باز گردد و انتقام خود را بگیرد.وقتی داشت فیلم "Poetic Justice" را با جانت جکسن بازی میکرد،توپاک انجام تست AIDS خود داری کرد. توپاک میگفت که مردان دیگر هم این تست را انجام نداده بودند.پس جانت از دست توپاک ناراحت شد و پس از پایان فیلم دیگر با او حرف نزد.ولی توپاک در آهنگ "I Got My Mind Made Up" از او معذرت خواهی کرد. از طرف دیگر توپاک دشمنی خودش را با Notorious B.I.G ادامه میداد و در آهنگ "Hit 'Em Up" به این که با زن Notorious B.I.G - فیت ایوانز - ارتباط جنسی داشته است اشاره کرد.توپاک با Dr.Dre هم کمی مشکل داشت.Dr.Dre در کمپانی Death Row Records تهیه کننده بود.به نظر توپاک دکتر دری در Death Row Records هیچ کاری نمیکرد و از زحمت بقیه پول در میاود. هم چنین وقتی که Dr.Dre از شهادت به نفع Snoop Dogg در دادگاه خودداری کرد،از دست او بسیار عصبانی شد.هم چنین توپاک در چند آهنگش به GAY بودن Dr.Dre اشاره کرد. توپاک از Mobb Deep هم انتقاد کرد.زیرا Mobb Deep توپاک را در یک کنسرت مسخره کرد و توپاک جواب خود را در "Hit 'Em Up" داد.ولی Mobb Deep پس از مرگ توپاک نظرش را عوض کرد و به او بسیار احترام گذاشت. سال های آخر در دسامبر1994،توپاک به تجواز به یک زن در هتل متهم شد.و در فوریه ی 1995،توپاک به 4 سال زندان محکوم شد. ولی قبل از تصویب حکم دادگاه،در کنار یک استودیوی ضبط در نیویورک،به توپاک حمله شد و 5 گلوله به سمت او شلیک شد. توپاک در یک مصاحبه به یاد آورد : در شب 30 نوامبر 1994،او به همراه یکی از دوستانش و مدیر برنامه هایش،برای ضبط کردن یک سری آهنگ به استودیو رفتند. وقتی داشتند وارد استودیو میشدند،دو نفر به آن ها نزدیک شدند.توپاک فکر میکرد که آن ها پلیس های امنیتی استودیوی Notorious B.I.G هستند.آن دو نفر توپاک و دوستانش را مجبور کردند که روی زمین دراز بکشند.ولی هدف آن ها توپاک بود.به همین دلیل به توپاک 5 گلوله شلیک کردند و تمام جواهرات و پول های او را دزدیدند.توپاک با کمک دوستانش،از آسانسور بالا رفت تا به Notorious B.I.G و Puff Daddyو Lil Cesar برسد.توپاک میگفت که دوستان او کمی مشکوک به نظر میرسیدند.انگار که آن ها تعجب کرده بودند که چرا او هنوز زنده است.ولی به شکلی معجزه آسا توپاک زنده مانده بود.بر خلاف نظر پزشکان،او پس از چند روز از بیمارستان بیرون آمد و چند روز بعد با صندلی چرخ دار به دادگاه رفت تا حکم دادگاهش را در مورد تجاوز به آن زن گوش کند.در زمانی که توپاک در زندان بود،آلبوم او به نام "Me Against The World" چاپ شد.توپاک تنها خواننده ای بود که وقتی در زندان بود،آلبومش در برترین ها شماره ی 1 بود.در همین زمان با کیشا موریس که مدت زیادی بود با هم نامزد بودند هم ازدواج کرد.در اکتبر پس از 8 ماه زندان،توپاک با کمک رییس Death Row Records از زندان بیرون آمد.Shug Night - رییس Death Row Records- برای آزادی توپاک 1.4 میلیون دلار پرداخت کرد و توپاک هم مجبور شد که سه آلبوم برای Death Row Records بسازد.بنابراین پس از آزادیش بلافاصله شروع به کار کردن کرد و در 1996،آلبوم "All Eyes On Me" را بیرون داد. آخرین آلبومی که توپاک بیرون داد،"The Don Killuminati: The 7 Day Theory" بود که 2 ماه پس از مرگ او چاپ شد.در خیلی از آهنگ های این آلبوم مرگ خود را پیشینی کرده بود. میگویند که ساخت این آلبوم 7 روز طول کشید و مهم ترین آهنگ آن "Hail Mary" در نیم ساعت ساخته شد.این آلبوم بیش از 5 میلیون فروش کرد. توپاک داشت یک هنرپیشه ی حرفه ای هم میشد.از 1991 تا 1996،توپاک 7 فیلم بازی کرد. مرگ توپاک،پس از این تماشای یک مسابقه ی بوکس بین مایک تایسن و بروک سلدون،با شلیک چند گلوله از یک کادیلاک در لاس وگاس در نوادا،در 7 سپتامبر 1996 به آسیب رسیدو پس از 6 روز در بیمارستان دانشگاه نوادا در ساعت 4 و 3 دقیقه ی صبح در 13 سپاتامبر وقتی که تنها 25 سال داشت درگذشت. می گویند کسانی که به او گلوله شلیک کردند،از آدم های East Coast و Notorious B.I.G بودند که بسیار با هم رقابت داشتند.پلیس لاس وگاس با این که هنوز رسماً این پرونده را نبسته اند،ولی به این نتیجه رسیدند که کریپس،یکی از گروه های گنگ لوس آنجلس،او را کشتند. چند ساعت قبل از حمله،توپاک در یک دعوا،به همراه نفرات بلودز(یک گروه گنگ دیگر لوس آنجلس که با کریپس رقابت داشت) در مقابل گروهی دیگر شرکت داشت.باید اشاره کرد که توپاک و Death Row،امنیت خود را به گنگ بلودز واگذار میکردند. از طرف دیگر Notorious B.I.G و Bad Boy Records،وقتی که هنوز در کالیفورنیا زندگی میکردند،امنیت خود را به گنگ کریپس واگذار میکردند. در یک گزارش روزنامه ی لاس وگاس تایمز،به این نتیجه رسیدند کهNotorious B.I.G ،که او هم در آن زمان در شهر بود،حاظر شد که برای کشتن توپاک به کریپس پول دهد. توپاک که پس از حمله در سال 1994،همیشه همراه خودش چند بادی گارد و جلیقه ی ضد گلوله حمل میکرد،آن شب هیچ کدام را همراه نداشت . دلیل این موضوع هنوز یک معماست. نکته ی جالب این است که نام آخرین آلبوم او "The Don Killuminati: The Seven Day Theory " بود که اگر حروف آن را جابجا کنیم این جمله به دست می آید : "OK on tha 7th u think I'm dead yet I'm really alive" که معنی آن میشود : تو فکر میکنی که من در روز 7 میمیرم ولی من هنوز زنده ام. این شماره ی 7 در چند جای دیگر هم وجود دارد مانند : 7 سپتامبر به او تیر زدند. از 12 تیر 5 تیر به او خورد و 7 تیر به او نخورد. او در 4:03 صبح مرد که جمع آن 7 میشود. جالب این است که تعداد آهنگ هایی که پس از مرگ توپاک از او بیرون آمد بیش تر از تعداد آهنگ هایی است که قبل از مرگش بیرون آمد و آهنگ های او هنوز هم در تمام دنیا ریمیکس میشوند. در 14 نوامبر 2003 فیلمی درباره ی او به نام "Tupac : Resurrection" ساخته شد که زندگیش را با صدای خودش تعریف کرد. RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 05-08-2017 اشنايي با ارتيست هاي معروف 50cent کورتیس جیمز جکسون سوم (زاده ۶ ژوئیه ۱۹۷۵ جاماییکای جنوبی - کویینز)، با نام هنری فیفتی سنت، رپر و بازیگر آمریکایی میباشد.او با انتشار آلبوم هایی چون (پولدار شو یا در این راه بمیر) (۲۰۰۳) Get Rich or Die Tryin و (قتل عام) (۲۰۰۵) The Massacre به شهرت دست یافت. آلبوم Get Rich or Die Tryin از طرف RIAA (انجمن صنعت ضبط امریکا)[۱] هشت بار به کسب مدرک پلاتینیم نایل شد (در RIAA هر پلاتینیم معادل فروش ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ نسخه در امریکا است) و این آلبوم ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نسخه در جهان به فروش رفت [۲] و همچنین آلبوم The Massacre موفق به کسب پنج مدرک پلاتینیم شد و ۱۱٫۰۰۰٫۰۰۰ فروش جهانی داشت. [۳] جکسون در South Jamaica، Queens متولد شد و از سن ۱۲ سالگی به معامله مواد مخدر روی آورد که مصادف با بحران فرا گیر شدن کرک در ایالات متحده در دهه ۸۰ بود. پس از اینکه مواد مخدر را برای روی آوردن به موسیقی رپ رها کرد در حادثه ای در سال ۲۰۰۰ مورد اصابت ۹ گلوله قرار گرفت.[۴] او پس از انتشار آلبوم Guess Who's Back (اگه گفتی کی اومده) (این آلبوم هیچگاه به صورت استودیویی منتشر نشد و به عنوان یک Mixtape شناخته میشود) مورد توجه امینم قرار گرفت و در Interscope Records (کمپانی که امینم و دکتر دره سابقاً عضو آن بودند) نام نویسی کرد. با کمک امینم و دکتر دره که اولین آلبوم استودیویی او را تهیه کردند جکسون به یکی از پر فروش ترین رپرها مبدل شد. او در سال ۲۰۰۳ کمپانی موسیقی جی-یونیت را راه اندازی کرد که رپرهای موفقی چون Young Buck، لوید بنکس و Tony Yayo در آن نام نویسی کردند. (فیفتی سنت و لوید بنکس و Tony Yayo از دوران کودکی با هم دوست بودند) جکسون تا کنون با رپرهایی جون جا رول، فت جو، جدکیس، کم'رون، ریک راس و نیز دو عضو سابق جی-یونیت یعنی یانگ باک و گیم به دشمنی پرداخته است. این اختلافات درونی موجب گشته جی-یونیت چند عضو مهم خود را از دست دهد و در حال حاضر تنها وفاداران به این گروه همان سه دوست صمیمی یعنی فیفتی سنت و لوید بنکس و تونی یایو هستند. اگر چه مدتی پیش چند مورد در گیری لفظی بین فیفتی سنت و لوید بنکس در خرده نویسیهای توییتر رخ داد که فیفتی سنت پای تونی یایو را هم به میان کشید. این خود میتواند شروعی بر پایان این گروه پر فراز و نشیب باشد. او همچنین در فیلم هایی چون (۲۰۰۵) Get Rich or Die Tryin که تا حدی الهام گرفته از زندگی خود اوست و Home of the Brave (خانه شجاعان) (۲۰۰۶) که در آن فیفتی سنت نقش سرباز امریکایی است به تازگی از جنگ عراق بازگشته است و از عذاب وجدان ناشی از کشتن یک زن عراقی رنج میبرد و نیز قتل عادلانه (۲۰۰۸) (در این فیلم فیفتی سنت با اسم رمز Spider در کنار آل پاچینو و رابرت دنیرو درخشید) حرفه بازیگری را پیگیری کرد.او همچنین در فیلمآتش در ازاء آتش بازی کرده است. مجله Billboard (که به فروش محصولات موسیقی در امریکا میپردازد) جکسون را در بین پرفروشترین هنرمندان موسیقی سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۹ در رتبه ۶ قرار داد. این مجله همچنین او را در مقام چهارم به عنوان هنرمند مذکر برتر و در مقام سوم به عنوان بهترین رپر پس از امینم و نلی برگزید[۵] و نیز در همین مجله به عنوان نفر اول پرفروش ترین هنرمند ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در فهرست ۱۰۰ تای برتر (Hot 100) و رپر شماره یک از سال۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ نام برده شد.[۵] Billboard آلبومهای Get Rich or Die Tryin' و The Massacre او را به ترتیب در رتبه ۱۲ و ۳۷ دهه اول قرن ۲۱ قرار داد. [۶] فیفتی سنت هم اکنون مشغول کار بر روی پنجمین آلبوم استودیویی است. RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - n.leito - 05-08-2017 (05-08-2017، 13:02)ÆMÆշЇÑζ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. :|قصدم تشوقیق بود حالا چرا اینطوری برداشت شد نمیدونم:-D دوما کپی کردن با تغییر دادن و به قلم خودت نوشتن فرق دارن باهم.کپی یعنی بدونکوچک ترین تغییر.تغییر دادن هم که مشخصه چیه و به قلم خود نوشتن یعنی برداشت کلی خودتو نوشتن و از اون حالت خشک خارج کردن. شما با این کار فقط رعایت امانت داری انجام دادید که خب اونم واسه خودش قدم مهمیه و من قصدم توهین نبود ببخشید اگه برداشت بدی ازش شد! RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 07-08-2017 امینم مارشال بروس مدرز سوم (به انگلیسی: Marshall Bruce Mathers III؛ زادهٔ ۱۷ اکتبر ۱۹۷۲)[۱] که بیشتر با نام هنری امینم (به انگلیسی: Eminem) به شیوهٔ نوشتاری EMINƎM یا اسلیم شِیدی (به انگلیسی: Slim Shady) شناخته میشود، آهنگساز، تهیهکننده، هنرپیشه و خوانندهٔ رپ آمریکایی است. او پس از پخش آلبوم بینهایت خود در اوت ۱۹۹۶، اولین آلبوم حرفهایِ خود را با نام اسلیم شیدی الپی در فوریهٔ ۱۹۹۹ منتشر کرد. امینم برای این آلبوم توانست جایزهٔ گرمی بهترین آلبوم رپ را بهدستآورد. بعد از اسلیم شیدی ال پی، آلبوم مارشال مترز الپی را در مهٔ ۲۰۰۰ و نمایش امینم را در مهٔ سال ۲۰۰۲ منتشر کرد که هر کدام توانست گرمیِ بهترین آلبوم رپ را دریافت کند. امینم تنها هنرمندی است که توانسته برای ۳ آلبوم متوالی، جایزهٔ بهترین آلبوم رپ سال را از جوایز گرمی بگیرد. آلبوم دیگری که در نوامبر ۲۰۰۴ پخش شد، دوباره خوانی نام داشت. امینم بعد از این آلبوم تا مدت ۵ سال از حرفهٔ کاریِ خود فاصله گرفت. سرانجام در مهٔ ۲۰۰۹، ششمین آلبوم خود را با نام بازگشت پخش کرد. در ژوئن ۲۰۱۰، وی هفتمین آلبوم را با نام ریکاوری منتشر کرد. ریکاوری آلبوم موفقی در سطح جهانی بود، به طوری که توانست بهترین فروش سال ۲۰۱۰ در جهان را بدست آورد. این برای دومین بار بود که (بعد از نمایش امینم) عنوان پرفروشترین آلبوم سال را ازآن خود میکند. امینم برنده گرمی برای آلبومهای بازگشت و ریکاوری شد.[۲] هشتمین آلبوم او مارشال مترز الپی ۲ نام داشت، که در نوامبر ۲۰۱۳ پخش شد و توانست جایزهٔ گرمی بهترین آلبوم رپ را برنده شود؛ همچنین او توانست جوایز خود را در گرمی به ۱۵ برساند. امینم پیش از آغاز کار خوانندگی به عنوان یک تکخوان، عضو گروه رپ «دی ۱۲» بود که در سال ۱۹۹۶ شروع به کار کرده بود. گروه «دی ۱۲» پس از موفقیت انفرادی امینم موفقیت بسیاری کسب کرد. او همچنین یکی از اعضای گروه دو نفرهٔ «بد میتس اویل[و ۱]» نیز میباشد.[۳] او توسط مجلهٔ رولینگ استون در رتبهٔ ۸۲ فهرست «۱۰۰ هنرمند ماندگار جهان در همه دورانها» قرار گرفت.[۴] همچنین او عنوان «بهترین رپر زندهٔ جهان» را از مجلهٔ «وایب» در سال ۲۰۰۸ دریافت کرد.[۵] امینم و گروه دی ۱۲ در کل ۱۰ آلبوم شمارهٔ یک در جدول بیلبورد ۲۰۰ دارد.[۶] او ۱۳ قطعه شماره یک در سراسر جهان دارد. امینم در دسامبر ۲۰۰۹ جایزهٔ «هنرمند دهه» را از مراسم جایزهٔ بیلبورد دریافت کرد.[۷] به گفتهٔ مجلهٔ بیلبورد، امینم تنها هنرمندی است که دو آلبومش توانستهاند به بهترین فروش سال در دهه ۲۰۱۰ میلادی دست یابند.[۸] صفحهٔ امینم در وبگاه یوتیوب تا امروز بیش از ۱ میلیارد بازدید داشته است.[۹] در سال ۲۰۱۰ اعلام شد که موسیقی امینم ۹۴ میلیون بار (بیش از هر خوانندهٔ دیگری) تکثیر شدهاست.[۸] او از سال ۲۰۰۲ به حرفهٔ بازیگری روی آورد و تا به امروز نیز در چند فیلم همانند فیلم «هشت مایل» بازی کردهاست.[۱۰] وی اولین خواننده هیپهاپ است که جایزه اسکار را برای بهترین ترانه دریافت کردهاست. RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 10-08-2017 پیتبول آرماندو کریستین پرز (به انگلیسی: Armando Christian Perez) (متولد ۱۵ ژانویه ۱۹۸۱ میامی فلوریدای آمریکا) که بیشتر با نام هنری پیتبول (به انگلیسی: Pitbull) شناخته میشود، از خوانندگان هیپ هاپ آمریکایی است. وی کار خوانندگی خود را از سال ۲۰۰۴ به طور رسمی و با بیرون دادن آلبوم میامی آغاز کرد. بیشترین معروفیت وی در سال ۲۰۰۸ و با انتشار آهنگ میدونم منو میخوای (به انگلیسی: I Know You Want Me) برخوردار شد و از آنجا که یکی از آهنگسازان هست برای خوانندگان مختلفی از جمله کوین رادولف, تی-پین, آشر بیت ساختهاست. آلبوم های استودیویی M.I.A.M.I. (میامی) (۲۰۰۴) El Mariel (ال ماریل) (۲۰۰۶) The Boatlift (باتلایف) (۲۰۰۷) Rebelution (شورش) (۲۰۰۹) Armando (آرماندو) (۲۰۱۰) Planet Pit (سیاره پیت) (۲۰۱۱) Global Warming (گرمایش جهانی) (۲۰۱۲) Globalization (جهانی شدن) (۲۰۱۴) Dale (داله) (۲۰۱۵) Climate Change (تغییرات آب و هوا) (۲۰۱۶) آلبوم های تلفیقی Money Is Still a Major Issue (پول هنوز هم یک مشکل عمده است) (۲۰۰۵) Original Hits (تعداد بازدید ها اصلی) (۲۰۱۲) International Takeover (تصاحب بینالمللی) (۲۰۱۳) RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - mT_pOoM_taaK - 10-08-2017 (05-08-2017، 17:28)ÆMÆշЇÑζ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. راستش من کرتیس جکسون قدیمی رو بیشتر میپسندم....! ب نظم بیزنس های دیگش واقعا داره رو کارش تاثیر میزاره! RE: رپ از کجا شروع شد و چرا؟ - ÆMÆշЇÑζ - 13-08-2017 نوتوریوس بی. آی. جی کریستوفر جرج لیتور والاس (به انگلیسی: Christopher George Latore Wallace) (زادهٔ ۲۱ می ۱۹۷۲، درگذشتهٔ ۹ مارس ۱۹۹۷) که با نام های "بیگی" (یکی از شخصیت های فیلم Let's Do It Again) [۱] بیگ پاپا و نامی که با آن به عنوان رپر "نوتوریوس بی.آی.جی" شناخته شد. والاس در بروکلین در نیویورک بزرگ شد و اولین آلبوم خود را در سال ۱۹۹۴ با نام "Ready to Die" وارد بازار کرد.والاس پس از مدتی در بین درگیری های رپر های آن زمان وارد گروهی به نام "ساحل شرقی" شد که طرف مقابل آن گروه "ساحل غربی" بود. پس از مدتی والاس وارد گروه جونیور مافیا شد و آنجا بود که درگیری های دو جناح رپ آن زمان آمریکا شدید تر شده بود.ام تی وی نیز والاس را به عنوان سومین رپر در تمامی دوران معرفی کرد.[۲] زندگی و حرفه والاس در بیمارستان سنت ماری در بروکلین نیویورک، ایالت نیویورک در ۱۹ می، ۱۹۷۲، به عنوان تنها پسر ولتا والاس، معلم مهد کودک جامائیکایی و سلوین جورج لتور، یک جوشکار و سیاستمدار جامائیکایی متولد شد. پدر او زمانی که والاس دو ساله بود خانواده را ترک کرد و مادر او برای بزرگ کردن والاس در دو شغل مشغول به کار شد، والاس در محله "Clinton Hill" بخش بروکلین در ۲۶۶ سنت جیمز در نزدیکی مرز بدرفورد، بروکلین بزرگ شد. مرگ در نهم مارس ۱۹۹۷ والاس در حال رانندگی به همراه پاف ددی تهیه کننده آهنگ های بیگی و رییس لیبل بد بوی مورد تیر اندازی قرار گرفت که یکی از تیر ها به سر بیگی برخورد و همان جا تمام کرد تا به امروز پرونده ی قتل این خواننده مانند توپاک بسته نشده است بیگی حدوداً ۶ ماه بعد از توپاک رپر معروف وست کست به قتل رسید که عده ای از مردم معتقد بودنند که بیگی این کار را کرده است ولی بیگی این را به شدت رد کرد زیرا بیگی و توپاک ابتدا دوست های خوبی برای همدیگر بودنند ولی هنگامی که توپاک در زندان بود به دلیل تجاوز به یک زن ، بیگی و پاف ددی در مصاحبه ای به توپاک بی احترامی کردند که از ان موقع وقتی توپاک به کمک شوگ نایت رییس لیبل دف رو بیرون امد درگیری اش را با بیگی شروع کرد و شروع کرد به دیس کردن بیگی که این درگیری منجر به مرگ این دو خواننده بااستعداد شد. |