آموزش یونیتی – نصب و آشنایی با محیط - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: نرم افزار های ساخت بازی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=13) +--- انجمن: ساخت، ویرایش و -- بازی ها (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: Unity 3D (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=15) +---- موضوع: آموزش یونیتی – نصب و آشنایی با محیط (/showthread.php?tid=264499) |
آموزش یونیتی – نصب و آشنایی با محیط - امیرحسین - 03-03-2017 [rtl]نصب یونیتی:[/rtl] فقط کافیه تو اینترنت یه سرچی بزنید دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/url] [rtl]دانلود یونیتی[/rtl] [url=http://fullkade.com/Go/index.php?url=https://www.google.com/search?q=%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF+%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab] و آخرین ورژن یونیتی که در حال حاظر 5.5.1 هست رو دانلود کنید. پس از دانلود می تونید مثل بقیه نرم افزار ها اون رو نصب کنید. (ترجیحا از soft98 و 64 بیتی رو دانلود کنید، البته اگه ویندوزتون 32 بیتی باشه اونو دانلود کنید)
کرک کردن: محتویات داخل پوشه کرک رو تو محل نصب یونیتی و داحل پوشه Editor کپی کنید.
[rtl]اجرای یونیتی و ایجاد اولین پروژه:[/rtl]
پس از دابل کلیک کردن روی آیکون یونیتی، منتظر باشید تا پنجره زیر بالا بیاد
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/url] [rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. گزینه های On Disk و In The Cloud به ترتیب برای نشون دادن پروژه های اخیری که از تو حافظه خود کامپیوتر بوده و توی فضای ابری بوده هست.
قسمت بالای پنجره هم NEW و OPEN وجود دارن که NEW واسه ساخت یه پروژه جدیده و OPEN هم واسه باز کردن پروژه ایه که قبلا تو یه فولدری وجود داره یا پروژه ای که قبلا ساختیم و یا سورسی که دانلودش کردیم.
البته بعد کلیک روی OPEN باید وارد پوشه پروژه ای که میخواین بازش کنین بشین تا فولدر انتخاب بشه و سپس اون رو باز کنید.
روی NEW کلیک کنید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. اصلن نیاز به توضیح نداره! ولی باید مفاهیم خیلی ابتدایی رو هم توضیح بدم تا کسی که اصلا تاحالا وارد این جور چیزا نشده متوجه بشه
خب حالا می ریم به عنوان مثال یه پروژه با یه نامی تو یه مسیری ایجاد می کنیم و اون رو از نوع 3D قرارش می دیم و در نهایت روی دکمه ی Creat project کلیک می کنیم و منتظر می مونیم تا وارد محیطی شبیه محیط زیر بشیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. خب شما توی ادیتور یونیتی قرار دارید که البته همه چیز تو حالت Default قرار دارن…
تواین ادیتور پنل ها یا قسمت های مختلفی رو مشاهده می کنیم که به صورت پیش فرض وجود دارن. البته می تونیم جای اونارو تغییر بدیم…. با درگ اند دراپ کردنشون به این طرف و اون طرف و می تونیم سایزشونم تغییر بدیم و یا از چینش های اماده ی دیگه یونیتی استفاده کنیم که خواهم گفت. تو این بخش از آموزش به صورت خلاصه با قسمت های مختلف آشنا می شیم. با فول کده همراه باشید…
[rtl]پنل Project[/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. قسمت پایین پنلی به نام Project وجود داره که ماAssets ها یا منابع مورد نیاز خودمون رو برای ساخت بازیمون تو این جا قرار میدیم… از قبیل تصاویر، اسکریپت ها و انیمیشن ها و اسپرایت ها و صداها و … و در نهایت ازشون تو پروژه استفاده می کنیم… دقت کنید که هرچیزی تو این جا باشه و تو بازی استفاده نشده باشه تو فلیل خروجی بازی همراهش نخواهد بود…
تو قسمت چپ پنجره می بینیم که گزینه هایی وجود دارن که کنارشون یه ذره بینه، می تویم با این گزینه ها مشخص کنیم که تو قسمت Assets منابعی که از اون نوع هستند رو نشون بده.
برای مثال متریال ها و… Fovoirite هم منابعی هست که معمولا استفاده کردیم…
همچنین می تونیم تو Assets فولدرهای زیر شاخه ای ایجاد کنیم و فایل های پروژمون رو مرتب کنیم. سمت چپ هم فولدر ها به صورت درختی زیر هم و زیر Assets نمایش داده میشن و با انتخاب هرکدوم از فولدر ها می تونیم محتوای داخلشو در سمت راست ببینیم.
[rtl]پنل Scene[/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. Scene که به معنی صحنه، منظره، چشم انداز هستش، و ما از اون به عنوان صحنه بازی یاد می کنیم و جاییه که در اون، محیط بازیمون رو ایجاد می کنیم و روی اونا کار می کنیم. (محیط اصلی کارمونه که توی این محیط اشیا بازیمونو وارد می کنیم، مکانشونو مشخص می کنیم و دوربین و بقیه چیزها و روی اونا تغییراتو ایجاد می کنیم)
از صحنه ها برای ساخت Level ها یا مراحل بازیم استفاده می شه. [rtl]روند Navigate در صحنه[/rtl] کلیک راست: اگه کلیک راست رو بگیرم و در صحنه به اینورو اونور بریم، مثل اینه که ما یه جا ایستادیم و گردنمونو تکون می دیم و به اطراف نگاه می کنیم.
نکته: این دید، دید دوربین نیست، بلکه فقط برای انجام کارهای خودمونه و درغیر این صورت دید دوربین برای خودش جدا دکمه وسط ماوس: با فشار دادن این دکمه می تونیم به سمت چپ و راست و بالا و پایین بریم. (که البته ابزارش هم در جعله ابزار هست و توضیح میدم در ادامه)
با غلتاندنشم به سمت جلو و عقب می تونیم به جلو و عقب بریم. (می تونیم همون زوم هم تصور کنیم ولی در صورت تصور کردن زوم، یه جورایی با عقل جور در نمیاد که پس خودمون کجا ایستادیم و داریم نگاه می کنیم که زوم می کنیم؟ خخخ البته اینو شوخی کردم درگیرش نشید) نگه داشتن کلید alt و راست کلیک و رفتن به جلو و عقب:
این هم همون جلو و عقب رفته که می بینید یه ذره بین هم ظاهر می شه (البته بعضی جاها این آیکون سرچه خخخ?) با جلو عقب بردن ماوس تو این حالت می بینیم که به عقب و جلو می ریم، همچنین با راست و چپ بردن ماوس هم کار می کنه. نکته مهم این جاست که این برای زوم و آنزوم یا همون جلو و عقب رفتن سریع و راحت استفاده می شه، اگه شما ماوس رو به سمت جلو حرکت بدید می بینید که نشانگر ماوس از بالای مانیتور خارح شده و از پایین ظاهر می شود و اینجوری می تونیم که سریع و راحت جلو و عقب بریم نگه داشتن کلید alt و چپ کلیک:
این با زمانی که تنها کلید راست کلیک رو نگه داریم هیچ فرقی نداره. دکمه 2 روی صفحه کلید:
برای تغیر دید به حالت دو بعدی و سه بعدیه، البته باز هم دید خودمونه نه دید دوربین که باید اون هم تنظیم شه امام برای ساخت بازی دو بعدی بهتره از اول پروژه رو دو بعدی انتخاب کنید و این که بازم می تونید با تغییر یه سری چیز ها برید تو دو بعدی البته تو حالت دو بعدی تنها دید فرق نداره و اینو می تونید با زوم و آنزوم کردن متوجه بشید (توی ویدیو بهتر متوجه این موضوع خواهید شد) ما خیلی بازی هارو فکر می کنیم دو بعدی هستن مثل بازی Machinarium و یا بازی Inside ولی می بینیم که محیط سه بعدیه و بعد سوم یعنی محور z هم توش وجود داره و فقط دید دوربین حس دو بعدی بودنو بهمون میده وگرنه این بازیها یه جورایی شاید بشه گفت بین دو بعدی و سه بعدین (البته مطمعن نیستم?) بردن ماوس به این ور و اونور و فشردن کلید F:
با بردن نشانگر ماوس تو صحنه به این ور و اونور و فشردن کلید F می بینیم یه جهشی می کنیم و به سمتی جابه جا می شیم… کلیدهای جهت کیبورد: حرکت در محیط
[rtl]پنل Game[/rtl] توی این قسمت ما می تونیم خروجی بازیمونو در خود یونیتی مشاهده کنیم و به گونه ای بازیمونو بازی کنیم… البته برای اجرا باید از قسمت Toolbar بازی رو اجرا کرد.
به صورت خلاصه یعنی بازیمونو که تو خود یونیتی اجرا کردیم، خروجیشو تو این قسمت مشاهده می کنیم. البته نحوه اجرا و توقف بازی تو خود یونیتی بدون خروجی گرفتنو هم قسمت Toolbar خواهم گفت. [rtl]پنل Hierarchy[/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. Hierarchy یا سلسله مراتب، این قسمت تمام چیزایی که در حال حاظر تو این صحنه یا Scene از بازی درحال استفاده شدنه رو نشون میده… توجه کنید که برای هر Scene این قسمت جداست.
به عبارت اصولی این قسمت شامل تمامی آبجکت ها و شی های موجودمون در صحنه فعلیمونه… قابلیت Parenting برای این قسمت وجود داره به این معنی که می تونید تو یه صحنه ای یه شی رو بچه ی یه شی دیگه ای قرار بدیم.
مثلا یه آبجکت دارید که بدن کاراکرتونه و یه آبجکت دست دارید… دست رو فرزند بدن می کنید تا وقتی که بدن تکون خورد دست هم باهاش تکون بخوره… سر رو هم فرزند بدن می کنیم و بعد چشم و گوش رو هم فرزند سر می کنیم و به همین ترتیب… (البته این یه مثال اختیاری بود شما جور دیگه می تونید رابطه فرزندی رو تعریف کنید) توی این پنل به صورت پیش فرض Main Camera وجود داره که نقش دوربین اصلی بازی رو اجرا می کنه…
و در نسخه های جدید تر یه Directional Light هم وجود داره که نقش نور خورشید رو بازی می کنه (البته اینو من تا جایی که یادم باشه تو حالت 3D بود نه تو این حالت…) [rtl]پنل Toolbar[/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[rtl][/rtl] دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. منویی در قسمت بالا وحود داره… البته منظور منوهای File و … نیست…
[rtl]پنل Inspector[/rtl] این بخش، تمامی کامپوننت هایی رو که به یه گیم آبجکت وصل هستند به همراه چند ویژیگی عمومی مه گیم آبجکت ها نشون میده…
برای مثال شما آبجکتی رو انتخاب می کنید، حالا چه از طریق Hierarchy و چه از طریق صحنه و تمامی کامپوننت هایی رو که به اون چسبیده ان رو مشاهده می کنید. در مورد کامپوننت در ادامه بحث می کنیم… و سپس مثالی رو می زنم تا با Inspector بهتر آشنا بشید. [rtl]GameObject[/rtl] تو یونیتی، ساختاری به اسم GameObject (شی بازی) تعریف شده… دنیای واقعی رو فرض کنید، ما به همه چیز اطرفمون می گیم شی یا یک چیز…
تو یونیتی هم یه کلاس یا مفهوم به نام GameObject تعریف شده این کلاس از خودش هیچ چیزی برای معنی دار شدن یا دیده شدن در دنیای بازی رو نداره… تا زمانی که کامپوننتی به اون بچسبه و ویژگی هایی رو به اون بده… یه گیم آبجکت می تونه چندین کامپوننت داشته باشه هر گیم آبجکتی به صورت پیشفرض کامپوننت Transform رو که یه کامپوننت ضروری برای هر گیم آبجکته داره… این کامپوننت قابلیت داشتن مکان رو به گیم آبجکتمون اضافه می کنه امکان چرخش و بزرگ نمایی اونو هم به ما میده… ولی این کامپوننت هیچ شکلی رو برای گیم آبجکتمون در نظر نمی گیره… و یه می شه گفت که گیم آبچکتمون نامرئیه دیده نمی شه…
[rtl]Component[/rtl] Component به معنی جزء یا مولفه هستش و به گیم آبجکت ما یه سری قابلیت هایی رو اضافه می کنه…
یونیتی خودش کامپوننت های خودش رو داره و ماهم می تونیم با استفاده از اسکریپت نویسی یه کامپوننتی رو بنویسیم و اونو به گیم آبجگتی که میخوایم اختصاص بدیم
مثلا کامپوننت راه رفتن یا باهوش بودن و … و از کامپوننت های خود یونیتی مثل کامپوننت فیزیک و مش فیلتر …
[rtl]مثالی برای درک GameObject و Component[/rtl] فعلا به صورت کلیشه ای به منوی GameObject برید و بعد انتخاب گزینه 3D Object آیتم Cube یا رو انتخاب کنید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. [rtl][/rtl] [url=https://fullkade.com/wp-content/uploads/Unity_Menu.png] خواهید دید که در Hierarchy یه آیتم جدیدی به نام Cube ظاهر می شه و همچنین این Cube تو صحنه دیده می شه. انتخابش کنید و می بینید که تو Inspector کامپوننت هاشو نشون میده.
نکته خیلی مهم: ما از یونیتی برای طراحی کاراکتر و…استفاده نمی کنیم بلکه اونارو از نرم افزارهای دیگه ای وارد محیط یونیتی می کنیم… نکته خیلی مهم: بهترین پسوند هم برای مدل هایی که میخوایم وارد کنیم، پسوند FBX هست. |