انجمن های تخصصی  فلش خور
«دسر برنج پرتقالي» - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=19)
+---- انجمن: آموزش آشپزی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=59)
+---- موضوع: «دسر برنج پرتقالي» (/showthread.php?tid=256165)



«دسر برنج پرتقالي» - Faust - 04-04-2016

«دسر برنج پرتقالي» 1

/ اين دسر برنج پرتقالي خوش طعم در طرز تهيه آن از زنجبيل و پرتقال تازه استفاده مي گردد و در نتيجه عطر و بوي خوش و بسيار عالي دارد.

چي لازم دارم:

برنج مخصوص پودينگ : 160 گرم

آب پرتقال تازه : 225 ميلي ليتر
نمک : مقداري

شير : 500 ميلي ليتر

غلاف وانيل به دو نيم شده : 1 عدد

ريشه زنجبيل تازه پوست کنده و کمي کوبيده شده : 5 سانتيمتر

شکر : 200 گرم

خامه پر چرب : 50 ميلي ليتر

کره : 2 قاشق غذاخوري

پرتقال هسته گرفته : 6 عدد

مرباي زنجبيل باريک خلال شده : 2 قطعه

شربت مربا زنجبيل : 2 قاشق غذاخوري

زنجبيل آسياب شده براي پاشيدن روي برنج : مقداري
چطور بپزم:

1. برنج را همراه آب پرتقال و نمک در قابلمه اي بزرگ و چدني بريزيد و حرارت دهيد تا به جوش آيد , کف روي آن را بگيريد . حرارت را کم نماييد تا برنج حدود 10 دقيقه با حرارت ملايم بجوشد و گاهي هم بزنيد تا آب پرتقال جذب شود .

2. به تدريج شير را به آن اضافه نموده , غلاف وانيل و زنجبيل تازه را افزوده و 30 دقيقه ديگر آهسته مواد را بجوشانيد و مرتب هم بزنيد تا شير جذب شده و برنج نرم شود . قابلمه را از روي حرارت برداريد , زنجبيل و غلاف وانيل را از آن خارج نماييد .

3. نيمي از شکر , نيمي از خامه و کره را با برنج مخلوط نموده و تا زماني که شکر حل شده و کره آب شود , به هم زدن ادامه دهيد . اجازه دهيد برنج خنک شود . سپس باقي مانده خامه را اضافه نموده هم بزنيد . مخلوط را به کاسه ي مخصوص سرو انتقال داده و روي کاسه را بپوشانيد و در دماي اتاق , کنار بگذاريد .

4. پوست پرتقال ها را جدا نماييد و نگه داريد . هنگام کار با پرتقال ها دست خود را روي يک کاسه بگيريد تا آب پرتقال ها داخل آن بريزد . هسته ي آنها را خارج نماييد . پره هاي پرتقال را از پوستشان بيرون آورده , داخل کاسه بريزيد و با شربت و مرباي زنجبيل مخلوط نماييد . مخلوط را براي سرد شدن داخل يخچال قرار دهيد .

5. در همين فاصله , پوست پرتقال ها را باريک رشته نموده و حدود 1 دقيقه در آب خيس نماييد . آن ها را آبکش نموده و بشوييد . 225 ميلي ليتر آب را با باقي شکر بجوشانيد . رشته هاي پوست پرتقال را اضافه نموده و با حرارت کم بجوشانيد تا حجم شربت به نصف کاهش يابد , سپس اجازه دهيد خنک شود .

6. پودينگ را در ظرفي زينتي يا فنجان هاي بلور جداگانه براي هر نفر سرو نماييد . با پرتقال سرد شده تزيين نموده , سپس کارامل پوست پرتقال را روي پودينگ ها قرار داده و زنجبيل آسياب شده را روي آن بپاشيد