20 نكته ضبط صدا با كامپيوتر - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: آهنگ و موسیقی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=26) +--- موضوع: 20 نكته ضبط صدا با كامپيوتر (/showthread.php?tid=2561) |
20 نكته ضبط صدا با كامپيوتر - سعيد شاهيني - 23-01-2012 استودیو های ضبط در دنیای مجازی کامپیوتر، به اندازه ی کافی واقعی هست و با آن آشنایی داریم، ولی باید با اطلاعات کافی به سراغ آنها رفت تا بتوان بهترین نتیجه را از آن ها گرفت. پل وایت در این باره به چند نکته اشاره می کند: کامپیوتر ها به ما امکان استفاده از میدی، ضبط صدا، میکس، افکت های مجازی ،سینت های مجازی و... را می دهند. در ادامه به چند نکته اشاره می کنیم که به ما کمک می کند تا بهترین استفاده را از سیستم هایمان داشته باشیم و فرقی ندارد که شما صاحب مکینتاش هستید یا پی سی.ما تصور می کنیم که سیستم شما امکانات لازم را داراست و اگر این طور نیست میتوانید به مقالات و راهنمایی ها ی سایت بروید تا در آنجا اطلاعات لازم برای خرید یک سیستم خوب را به دست آورید.در هر صورت سعی کنید سریع ترین را انتخاب کنید. 1- درجه ورودی صدای را از منبع افزایش دهید تا اینکه به روش های معمول تکیه کنید: اگر سیگنال ورودی فقط نصف از حداکثر است، به احتمال زیاد شما کمی نویز دریافت می کنید و مقداری از وضوح و کیفیت سیستم را از دست می دهید. امکاناتی مانند اکولایزر و Reverb می توانند امکان کم کردن این نویز ها را در ضبط با صدای کم فراهم کند.برای تنظیم صدا از نرم افزار ها استفاده کنید و سعی کنید میزان صدا را فقط چند دسیبل کمتر از حداکثر نگه دارید. 2- صرف نظر از ضبط 16 -20 -24 بیتی که دارید. کیفیت ضبط واقعی را منبع تعیین می کند. برای وکال یک سیستم با کانال صدایی خوب با امکاناتی مانند آمپ خوب برای میکروفون ، اکولایزر و ... در نظر بگیرید.این می توانند برای ساز ها هم استفاده شود و استفاده های دیگری برای ساز هایی با بیس یا گیتار الکتریک و الکترو آکوستیک و با صدای شفاف دارد. 3. باور این مسئله که کامپیوتر ها و نرم فزار های ضبط ارزش خوبی در برابر پول شما دارند می توانند شما را به این مساله برساند که ضبط خوب را با لوازم قدیمی و کم قیمت استودیو هم می توانید انجام دهید. این کاملا درست نیست، با وجود میکروفن های خازنی با قیمت کمتر از 200 دلار دلیلی برای استفاده از میکروفن های دینامیکی قدیمی نیست. 4- اسپیکر ها را طوری قرار دهید که یک مثلث متساوی الساقین با شما بسازند.شما نیاز به بیشترین صدا ندارید ولی باید آنقدر صدا بلند باشد که دیگر صدای معمولی کامپیوتر و فن های آن شنیده نشود. 5. برای همه ی فایل های صوتی از یک هارد درایو جدا استفاده کنید.این امکان را به شما میدهد که ترک های بیشتری را سریع تر پلی بک کنید. این هم چنین امکان دیفرگ کردن و فرمت کردن را به شما می دهد. اگر می خواهید هارد درایو خریداری کنید سریع ترین را انتخاب کنید.اگر نمی توانید یک هارد درایو جدا بخرید یک پارتیشن جدا در هارد درایو فعلی در نظر بگیرید. 6. وقتی می خواهید کارت صدا انتخاب کنید سعی کنید آنهایی را بخرید که حداقل 4 خروجی را پشتیبانی کند- و یک خروجی دیجیتال S/PDIF اگر از مینی دیسک رکوردر استفاده می کنید. در این صورت می توانید دو خروجی برای ترک هایی که به افکت های نرم افزاری نیاز دارند و دو خروجی برای ترک هایی که از پردازنده ی خارجی استفاده می کنند داشته باشید. 7. Reverb از مهم ترین افکت ها در استودیو است. و استفاده خوب برای به دست آوردن بهترین نتیجه نیاز به قدرت بالای پردازش دارد. به همین دلیل بهتر است از کارت صدا هایی با پردازنده ی Reverb استفاده کنید، مانند Lexicon Studio، Yamaha DSP Factory و یاYamaha SW1000XG . مدل آخر دارای synth sounds به صورت آن بورد نیز هست. 8. اگر از یک کارت صدای سطح بالا با پردازنده ی DSP آن بورد استفاده نمی کنید، امکان مشاهده ی کمی تاخیر (latency or delay) وجود دارد.درایور های جدید ASIO II این مشکل را به حداقل می رسانند.ولی در همه ی کارت صدا ها کاربرد کافی را ندارد.راه دیگر استفاده از میکسر کوچک بر سر راه ورودی به کامپیوتر است – در هر صورت به یک میکسر برای ترکیب صدای ورودی با synth های خارجی نیاز دارید. 9. از پلاگین Antares' Autotune نه تنها برای شفافیت صدا بلکه برای سولو های گیتار هم استفاده کنید. تا زمانی که زمان ترکینگ شما به اندازه کافی کم باشد نوازندگی معمولی بی تاثیر می ماند ولی هر وقت نتی را ادامه بدهید دقیقا نت مورد نظر ضبط می شود (بدون تغییر pitch). این برای قطعات آرامی که از تکنیک بند زیاد استفاده می کنند پر کاربرد است.شما استفاده از این را می توانید در آهنگ Believe از Cher بشنوید. و تنها با نتظیم صدا بر روی حداکثر و تنظیم روی گام مربوط کاملا طبیعی به نظر می رسد. 10. مشکلی که اکثر گیتاریست ها دارند که مانیتور کامپیوتر ها ،روی امواج دریافتی با پیکاپ های گیتار نویز می اندازد و صدای وزوز در ضبط شنیده می شود. بعضی از پیکاپ های humbucking با این مشکل کنار می آید اگر خیلی نزدیک به مانیتور نباشید ولی پیکاپ های single-coil به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. یکی از راه ها این است که درست قبل از شروع ضبط مانیتور را خاموش کنید.به هر دیلی اگر نمی توانید مانیتور را خاموش کنید با بیشترین فاصله ممکن و پشت به آن بشینید. LCD ها ارزان تر شده اند و فضای کمتری اشغال می کنند و دیگر مشکلی نویر را ایجاد نمی کنند پس سعی کنید از LCD ها استفاده کنید. 11. صداهای فیزیکی هم مشکل دیگریست که وقتی دارید در همان اتاقی که کامپیوتر هست ضبط می کنید ممکن است با آن روبرو شوید. تا جای ممکن درایو های خارجی و رایتر ها را خاموش کنید. اینگونه صدا ها معمولا بیشتر از صداهای معمول کامپیوتر مشکل ایجاد می کنند. سعی کنید تا می توانید از کامپیوتر دور بنشینید. و اگر ممکن است یک عایق صدایی روی کیس کامپیوتر بکشید.تا میتوانید به میکروفن نزدیک باشید البته بدون افت صدا. 12. همه ی نرم افزار ها صفحه ای برای ادیت صدای ضبط شده دارند (Waveform edit page) که اگر هنوز هم مشکل نویز را دارید می توانید تمام قسمت های سکوت میان صدا و آهنگ ضبط شده را(وکال یا نواختن ساز) کاملا خفه کنید.و کار سخت و زمان بری هم نیست و می تواند کیفیت را افزایش دهد.مخصوصا وقتی که بیش از یک ترک را می خواهید میکس کنید. 13. از Waveform edit page برای تمیز کردن صدای سولو های گیتار هم می توان استفاده کرد. ممکن است اجرای شما بی نقص باشد ولی معمولا صدای نویز از انگشت گذاری در بین نت ها به گوش می رسد. با این حال اگر دست نخورده بمانند ممکن صدایی طبیعی تر به دست آورید و می توان آن ها را قسمت به قسمت از 6 تا 20 دسیبل کاهش داد. 14. سعی کنید همه ی قسمت ها را بدون هیچ افکتی ضبط کنید. و فقط اگر نیاز شد از افکت های reverb و delay استفاده کنید. اگر به reverb نیاز هست در نرم افزار قبل از ضبط دوباره قسمت های که نیاز به افکت هست از آن استفاده کنید سپس روی ترک آماده شده ضبط کنید. و در انتها اگر نیاز بود می توانید از delay یا echo برای پوشاندن ادیت های قبلی استفاده کرد. 15.پلاگین ها همیشه مقداری از قدت کامپیوتر را به خود اختصاص می دهند. پس اگر می خواهید از افکتی بر روی چند ترک استفاده کنید، میتوانید از یک پلاگین تنظیم شده به جای پردازنده ی aux استفاده کرد تا یک افکت یکنواخت را بر روی همه ی ترک ها اضافه کند. 16. همیشه بهتر است از سخت افزار پردازنده ی reverb استفاده کنیم تا این که چند پلاگین را بخرید. همیشه سخت افزار ها صدای بهتری را ایجاد می کنند.هیچ وقت از نرم افزار نخواهید که همه کار را برای شما انجام دهند حتی اگر بتوانند. استفاده از جعبه تقسیم (discrete box) نتیجه ی بهتری دارد و از CPU هم به مقدار زیادی استفاده نمی کند. حتی اگر کارت صدا با خروجی چندگانه (multi-output) ندارید هنوز هم می توانید صدا های ضبط شده را در حین ضبط فشرده کنید، با استفاده از کانال صدایی که قبلا معرفی کردیم.و همان تنظیمات برای اکولایزر. ولی فقط بهترین اکولایزر های دیجیتال صدایی به خوبی انالوگ ها ایجاد می کنند. 17. کار های مختلفی هست که با استفاده از-audio manipulation facilities- انجام دهید. که در هر مدل متفاوت است. تغییر پیچ (pitch) کشش زمان (time-stretching)، که در نوع خود بی نظیرند. شما ممکن است امکانات دیگری هم پیدا کنید. مانند رفع نویز (denoising). و بسیاری نیز به صورت آفلاین هم کار می کنند پس در سیستم های ضعیف هم میشه از آنها استفاده کرد. 18. برای بکاپ گرفتن از سی دی استفاده کنید. حتی اگر قابلیت رایت دوباره را ندارند امروزه آنقدر ارزان هستند و فضای خوبی را در اختیار شما قرار می دهند که دیگر این ضعف ارزش چندانی ندارد.البته از سی دی هم می شود برای ذخیره ی کار های تمام شده استفاده کرد. 19. خیلی از سیستم ها اگر از دست بازی ها و برنامه های اضافه خلاص شوید خیلی خوب کار می کنند. هر چی سیستم خالی تر باشد احتمال برخورد به مشکلات کمتر است. سایت شرکت سازنده را هم چک کنید تا آخرین درایور ها را هم داشته باشید. 20.تست کنید تا ببینید که چه قدر پلاگین و ترک را می تواند پلی کند بدون اینکه از کار بیافتد. بعد نصف یا دو سوم اون مقدار را اجرا کنید. بیشتر sequencers ها این امکان را دارند تا فعالیت های CPU را به شما نشان دهند. استفاده از CPU هیچ وقت ثابت نیست. و گاهی استفاده ی زیاد آن را به مرز خود می رساند و از کار می اندازد. با قطعه قطعه شدن اطلاعات در هارد دیسک ها هم احتمال کم شدن سرعت آنها را دارد. و defragment آنها می تواند مفید باشد. |