5 فناوری برتر در سال 2016 - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: موبایل (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=30) +--- انجمن: معرفی گوشی و اخبار موبایل (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=32) +--- موضوع: 5 فناوری برتر در سال 2016 (/showthread.php?tid=253857) |
5 فناوری برتر در سال 2016 - an idiot - 25-01-2016 سال ۲۰۱۵ با همهی فرازوفرود غولهای فناوری و پیشرفتهای حیرتانگیزش رو به اتمام است. در این سال شاهد ارائهی نوآوریهای حیرتانگیز در گوشی و ساعت هوشمند، دوربین دیجیتال، تبلت، لپتاپ، بازی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ... بودیم. بسیاری از شرکتها محصولات نوآورانهای را برای سال ۲۰۱۶ آماده کردهاند. در این بین به ۵ مورد هیجانانگیز اشاره میکنیم که باید منتظر بود و دید چگونه انقلابی در دنیای مدرن ایجاد خواهند کرد. در سال ۲۰۱۵ بسیاری از شرکتها اقدام به زمینهسازی همهجانبه و هدفمند برای ارائهی نسلهای آتی فناوری در سال ۲۰۱۶ کردهاند. در ادامه به نوآوریهایی میپردازیم که سال ۲۰۱۶ قرار است پا به میدان بگذارند و انقلابی در عرصهی فناوری ایجاد کنند. خودروها هوشمندتر و مستقلتر میشوند و آلودگی کمتری ایجاد میکنند سال ۲۰۱۵ بعضی از بزرگترین خودروسازها خطی مشی خود را در تغییر مسیر صنعت حملونقل به استفاده از خودروهای الکتریکی و بینیاز به تعمیر و نگهداری مداوم قرار دادند که این مسئله نویددهندهی آیندهای امنتر برای انسان و کره زمین است. در سال ۲۰۱۶ خودروسازها حرکت در این مسیر جدید را آغاز خواهند کرد. شرکت تسلا که تلاش زیادی برای افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی بدون راننده نشان داده، کار روی واحد ساخت باتری در نوادا را ادامه خواهد داد و قرار است اواخر سال آینده، اولین خودروی الکتریکی ۳۵ هزار دلاری خود (تیپ ۳) را رسما معرفی کند. تا آن زمان تولید Bolt EV سی هزار دلاری جنرال موتورز (GM) نیز بعد از مدتها انتظار، آغاز خواهد شد و از طرف دیگر امیدواریم شرکت نوپا و مرموز فارادی فیوچر که محصولات آن در CES ارائه خواهند شد، جزییات بیشتری از نوآوریهای خود منتشر کند. اکنون در مقطع هیجانانگیزی از صنعت خودروسازی هستیم و سال ۲۰۱۶ نقطهی آغاز شکلگیری چهرهی جدید این صنعت در آینده خواهد بود. گجتهای پوشیدنی به کمال میرسند و کارایی بیشتری خواهند داشت سال ۲۰۱۵ اولین نسل ساعتهای هوشمند اپل به بازار آمد که به گمان عدهی زیادی، این رویداد ارائهی تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی را به سطح بالاتری میبرد و حتی آن را بهعنوان یک شاخه مستقل در فناوری مدرن مطرح میکند. گجتهای پوشیدنی، ویژگیهای بالقوه زیادی دارند ولی هنوز اشتیاق غیرقابلمهاری در مصرفکنندهها برای استفاده از آنها وجود ندارد. یک ساعت هوشمند میتواند مفید باشد ولی داشتن آن ضروری نیست و موانعی مثل عمر کم باتری بر مشکلات آن میافزاید (به نظر میرسد مشکل باتری ضعف مشترک اکثر گجتهای پوشیدنی است). انتظار داریم در سال ۲۰۱۶، گجتهای پوشیدنی به وسایلی مفیدتر و البته جذابتر تبدیل شوند. اپل درصدد ارائهی دومین نسل ساعتهای هوشمندش است که بهاحتمالزیاد با ارائهی قابلیتهای جدید در قالب اپلیکیشنهای اوریجینال، چه به لحاظ ویژگیهای کنترل سلامتی کاربر و چه به لحاظ امکانات ارتباطی، کارایی بیشتری خواهد داشت. ولی نوآوری مورد انتظار، تغییرات منحصربهفرد و ارائهی ویژگیهای نوین و انحصاری در سایر پلتفرمهای مطرح حاضر در این بازار است؛ ازجمله اندروید ویر، سیستمعامل انحصاری گوگل برای گجتهای پوشیدنی که در سال ۲۰۱۶، وارد سومین سال حضور خود در این عرصه میشود یا پِبِل که در حال رسیدن به جایگاهی خوب در بازار ساعتهای هوشمند است. البته گجتهای پوشیدنی ورزشی نظیر فیتبیت نیز نیازمند طراحی جدید هستند تا در رقابت با انبوه ساعتهای هوشمند از دور خارج نشوند. واقعیت مجازی در کانون توجه قرار میگیرد و ساختار همه چیز را تغییر خواهد داد کاربردهای اعجابانگیز واقعیت مجازی فقط به داشتن تجربهای متفاوت در بازیهای ویدئویی خلاصه نمیشوند. با این فناوری میتوانید بهتنهایی یا به همراه دوستان، به همهجا بروید و هر کاری انجام دهید. در سال ۲۰۱۶، سه هدست واقعیت مجازی برتر بعد از مدتها سرانجام در دسترس علاقهمندان قرار خواهند گرفت. هدست آکیولس ریفت که بعد کلید خوردن جنجالی پروژهی ساخت آن در سال ۲۰۱۲، هنوز در گیرودار طی کردن مراحل تولید است، در سهماهه اول سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد. عرضه هدست اچتیسی وایو در سال ۲۰۱۶ احتمالا با کمی تأخیر مواجه خواهد شد. ظاهرا گروه سازنده هدست موفق به خلق یک نوآوری بسیار بزرگ در فناوری واقعیت مجازی شدهاند و اچتیسی اصرار زیادی دارد تا این نوآوری را در اولین نسل هدستهای وایو به کار ببرد؛ ولی دیر یا زود شاهد عرضه این هدست بینظیر خواهیم بود. در سهماهه اول سال ۲۰۱۶ باید منتظر هدست واقعیت مجازی سونی نیز باشیم که به طور خاص برای کار با کنسول PS4 طراحی شده است. تا آخر سال ۲۰۱۶ فناوری واقعیت مجازی عمومیت بیشتری پیدا میکند و همگان متوجه خواهند شد که دلیل این همه هیاهو در مورد آن چیست. محدوده عملکرد تبلت، لپتاپ و دسکتاپ بیشازپیش همگرا خواهد شد در حال حاضر گوشیهای هوشمند احتمالا مهمترین و شخصیترین گجتهایی هستند که یک کاربر میتواند داشته باشد و بهندرت گجت دیگری در این زمینه با آنها رقابت میکند. ولی سایر تجهیزات کامپیوتری که در جیب جا نمیگیرند؛ نظیر دسکتاپ، لپتاپ، تبلت و گجتهای هایبریدی، بهسرعت در حال همگرایی هستند و محدوده عملکرد آنها روزبهروز اشتراک بیشتری پیدا میکند. در سال ۲۰۱۵ مایکروسافت همه محصولات سختافزاری خود را تحت پوشش ویندوز ۱۰ قرار داد. در حال حاضر تبلتهایی که به لپتاپ تبدیل میشوند و بالعکس، گوشیهای هوشمندی که میتوانند مانند یک دسکتاپ قدرتمند عمل کنند و حتی ایکس باکس وان به ویندوز ۱۰ مجهز شدهاند. اپل و گوگل نیز این رویکرد مایکروسافت را دنبال کردهاند و اخیرا شاهد عرضه لپتاپ/تبلتهای دورگهای از این دو شرکت بودیم که دارای سیستمعامل موبایل هستند. باوجوداینکه منتقدان علاقه زیادی به محصولاتی مثل آیپد پرو اپل یا تبلت پیکسل سی گوگل نشان ندادهاند، ولی گرایش مایکروسافت، اپل و گوگل به این رویکرد نشان از این دارد که آنها میخواهند گوشیهای هوشمندشان را به وسایلی جذاب برای سرگرمی و همزمان مفید برای کار تبدیل کنند. پخش آنلاین برنامههای تلویزیونی بدون نیاز به تجهیزات اضافه و با سهولت بیشتری انجام خواهد شد در حال حاضر شبکههای مشهوری مانند HBO و Showtime بدون واسطه و بهصورت مستقل خدمات آنلاین ارائه میکنند. سرویسهای PlayStation Vue و Sling TV به کاربران اجازه میدهند به شبکههای تلویزیونی موردنظر خود دسترسی اینترنتی داشته باشند. شبکههای تلویزیون کابلی Comcast و Verizon در حال آزمایش روشهایی برای پخش زنده تلویزیونی بدون نیاز به رسیور مخصوص هستند. سال گذشته، نیاز به تجهیزات جانبی برای تماشای شبکههای تلویزیونی آنلاین بهمراتب کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۶ این روند سرعت و کیفیت بیشتری خواهد داشت. ماه گذشته تلویزیون اپل معرفی شد و در همین مدت کوتاه اپ استور اختصاصی آن مملو از اپلیکیشنهای پخش اینترنتی رسانه شده است. گفته میشود که سرویس live-TV اپل بعد از مدتی طولانی، در سال ۲۰۱۶ راهاندازی خواهد شد. حتی اگر این خبر صحت نداشته باشد، استقبال کاربران از حذف تجهیزات جانبی معمولا گرانقیمت برای برخورداری از سرویسهای پخش زنده، شبکههای تلویزیونی را به ارائهی آنلاین و بدون واسطهی خدمات خود ترغیب خواهد کرد و هزینههای برخورداری از پرطرفدارترین سرگرمی خانگی را بهمراتب کاهش خواهد داد. |