مشکل اینترنت؛ قیمت یا کیفیت؟ - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: رایانه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=27) +--- انجمن: مسائل مربوط به سخت افزار، لپتاپ، تبلت، آیفون و ... (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=29) +--- موضوع: مشکل اینترنت؛ قیمت یا کیفیت؟ (/showthread.php?tid=245478) |
مشکل اینترنت؛ قیمت یا کیفیت؟ - Ֆℋ£¥∂α - 21-09-2015 طی دوسال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامههای مختلفی برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت کشور در نظر گرفته است. تدوین سیاستگذاریهای مشخص و راه اندازی چند پروژه برای توسعه پهنای باند، بازنگری و.... اصلاح پروانههای اینترنتی از جمله اصلیترین برنامههای وزارت ارتباطات دولت یازدهم تاکنون بوده است. برنامههایی که در نهایت تنها باعث افزایش میزان کاربران سرویس اینترنت طی دوسال گذشته شده است و میزان پورتهای واگذار شده اینترنت پرسرعت را از 2/ 3 میلیون پورت به 3/ 10 میلیون پورت رسانده است. با وجود برنامههای توسعهای محمود واعظی، وزیر ارتباطات برای بهبود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت در کشور که برای این برنامههای توسعهای از مجلس نیز کارت زرد گرفت، همچنان کاربران ایرانی از سرعت و کیفیت پایین اینترنت خود گله دارند. در حال حاضر میتوان حجم زیادی از کامنتهای انتقادی کاربران در شبکههای اجتماعی را که وزیر ارتباطات در آن حضور دارد در این خصوص دید. این کاربران با اعلام نارضایتی از تغییر نکردن کیفیت سرعت اینترنت خود از قیمت بالایی که برای این سرویس نیز پرداخت میکنند گله دارند. انتقاد از بالا بودن قیمت اینترنت توسط برخی فعالان حوزه ICT کشور نیز شنیده میشود. برای مثال به تازگی، محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت نهم که حالا در مجلس و بهعنوان نماینده فعالیت میکند اعلام کرده است مردم اینترنت گران و بیکیفیت دریافت میکنند. این انتقادها از سوی وزیر اسبق ارتباطات در حالی مطرح میشود که در زمان مدیریت وی بر وزارت ارتباطات او قیمت و کیفیت اینترنت را مناسب میدانست. با تمام اینها آیا قیمت اینترنت در ایران گران است؟ آیا دغدغهکاربران اینترنتی در حال حاضر به کیفیت اینترنت بازمیگردد یا قیمت آن؟ کیفیت پایین، قیمت بالا میزان استقبال از اینترنت نسبت به یکسال گذشته نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است. با توجه به استقبال و افزایش درخواست کاربران ایرانی مبنی بر دریافت اینترنت پرسرعت اما معضلات پایدار این حوزه مانند سرعت پایین در برابر قیمت بالای اینترنت همیشه در این خصوص مسالهساز بوده است. مجموع این معضلات نیز باعث شده تا ایران در رتبهبندیهای بینالمللی در بخش کیفیت و میزان پهنای باند اینترنت جایگاه مناسبی نداشته باشد. بر اساس گزارش سالانه وبسایت معتبر «نتایندکس» درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، ایران رتبه ١۶٩ را از میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است. در بخش قیمت اینترنت کاربران اینترنتی براین باور هستند که به خاطر کیفیت نه چندان مطلوب سرویسی که دریافت میکنند قیمت گزافی میپردازند.به گزارش دنیای اقتصاد ، تاکنون طرحهای گوناگونی برای کاهش قیمت اینترنت از سوی نهادهایی همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرساخت و دیگر بخشهای مرتبط، مطرح شده که برخی از این کاهش قیمت اجرا و برخی دیگر نیز در انتظار به اجرا در آمدن سرنوشت مبهمی دارند. اما آنچه جالب به نظر میرسد این است که با توجه به اجرای برخی تخفیفها کاربران نهایی هیچ تفاوت قیمتی را در سرویس دریافتی خود احساس نکردهاند. علی مرادی، کارشناس خدمات اینترنتی در خصوص اینکه چرا هیچگاه تخفیفهای در نظر گرفته شده در بخش اینترنت برای کاربران نهایی قابل لمس نیست، میگوید: «در سه سال گذشته سازمان تنظیم مقررات، مصوبهها و برنامههایی برای کاهش قیمت اینترنت در کشور در نظر گرفته که حاصل این مصوبهها کاهش قیمت 20 درصدی پهنای باند از سوی زیرساخت به شرکتهای اینترنتی بود که این مصوبه تنها در یک مقطع اجرا شد و تخفیف دیگری در این زمینه از طرف شرکت مخابرات به شرکتهای اینترنتی داده نشد.» وی تاکید میکند که پهنای باند بهدلیل ورود انحصاریاش به ایران با قیمت چندبرابری خریداری و در اختیار شرکتهای اینترنتی گذاشته میشود و همین امر در نهایت باعث میشود که این تخفیفها تغییری در قیمت نهایی سرویس اینترنت کاربران ایجاد نکند. مرادی تاکید میکند: تا زمانی که استاندارد شیوه واگذاری پهنای باند بین کاربران تصحیح نشود و کیفیت سرویس براساس آنچه کاربر انتظار دارد به دستش نرسد چنین کاهش قیمتهایی هیچ تفاوت و بهبودی را در بازار اینترنت کشور ایجاد نمیکند. ناراضی از کیفیت، نه قیمت به باور اکثر فعالان بخش خصوصی، درحال حاضر فضای کاهش قیمت وجود دارد و شرکت زیرساخت و مخابرات اگر بخواهند میتوانند این کار را انجام دهد، اما کاهش قیمت تنها معضل این حوزه نیست. چرا که اگر جنس ارزانی را به بازار عرضه کنیم که کیفیت آن جوابگوی نیاز کاربران و بازار نباشد دیگر آن کاهش قیمت فایدهای ندارد. احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت اینترنتی شاتل، اعلام میکند که در حال حاضر کاربران ایرانی نسبت به قیمت اینترنت خود شکایتی ندارند بلکه نسبت به کیفیت این سرویس گلهمند هستند. به باور وی، کاربران احساس میکنند در برابر کیفیت سرویس اینترنتی که دریافت میکنند پول زیادی پرداخت میکنند. وی در این خصوص میگوید: «تاکنون طرحهای گوناگونی برای کاهش قیمت اینترنت از سوی نهادهایی همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرساخت و دیگر بخشهای مرتبط مطرح شده که شاید در نهایت باعث نشده کاربران کاهش قیمتی را در سرویس اینترنت خود احساس کنند که به اعتقاد من تا زمانی که انحصار در بخش پهنای باند و شبکه انتقال برداشته نشود نمیتوان انتظار کاهش قیمت اینترنت را داشت.» براساس اظهارات وی در حال حاضر 70 درصد بهای تمامشده سرویس اینترنت پرسرعت وابسته به قیمتهای شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران است که هر دو امکانات انحصاری در اختیار دارند. در این شرایط اگر دولت به دنبال کاهش قیمت اینترنت است یا نگران بالا بودن قیمت اینترنت، بهتر است راهی برای از بین بردن انحصار موجود در شرکت زیرساخت و مخابرات ایران پیدا کند. او تاکید میکند که در برخی سایتها گزارشهایی در خصوص مقایسه قیمت اینترنت بالای ایران با دیگر کشورها را مشاهده میکنیم که این مقایسهها کاملا اشتباه است چرا که شرایط ورود و واگذاری پهنای باند اینترنت در ایران بسیار متفاوت با این کشورها است. در کشورهای دنیا و حتی منطقه خبری از انحصار واردات پهنای باند به کشور یا اختلافات شرکتهای اینترتی با مخابرات برسر دریافت استفاده از خدمات انتقال شبکه نیست، بنابراین کاملا طبیعی به نظر میرسد که قیمت اینترنت در این کشورها پایینتر از ایران به نظر برسد. با توجه به بالا بودن قیمت اینترنت نسبت به کیفیت دریافتی کاربران اما همچنان برخی فعالان این حوزه بر این باورند که باید این تعرفهها تغییر کند؛ چرا که برای فعالان این بازار مقرون به صرفه نیست. داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات در این خصوص گفته است: تعرفههای فعلی اینترنت پرسرعت خانگی برای ارائهکنندگان اینترنت مقرون به صرفه نیست و تا کنون مخابرات چندین بار درخواست اصلاح تعرفههای ADSL را به رگولاتوری ارائه کرده است، او تاکید کرده است که اکنون اینترنت ارزان است، بنابراین در واگذاری سرویس پایه به نظر میرسد لازم است قطعا این تعرفهها اصلاح شود، چرا که در غیر این صورت شرکتهای ندا هم نمیتوانند هزینههای ما را پرداخت کنند، در این شرایط نیز هم شرکتهای ندا ضرر میکنند و هم شرکتمخابرات. رضایت وزیر از کیفیت اینترنت با یک پرسوجوی ساده از اطرافیانتان به این نتیجه خواهید رسید که آنها حاضر هستند برای داشتن یک سرویس اینترنت باکیفیت پرسرعت که با اختلال و قطع و وصلی مدام هم همراه نباشد هزینههای لازم را پرداخت کنند. محمود واعظی وزیر ارتباطات هم در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس با آگاهی از دغدغه کاربران این قول را داد که کیفیت اینترنت در کشور را به شرایط مطلوبش برساند. اما رفته رفته و با آگاهی از وضعیت شبکه زیرساختی کشور او حل معضل کیفیت و سرعت اینترنت را به سرعت امکانپذیر ندانست و در سال 93اعلام کرد که کاربران ایرانی به این زودیها نباید منتظر افزایش سرعت و بهبود کیفیت اینترنت خود باشند. او همچنین تاکید کرد که از سرعت اینترنتی که استفاده میکند ناراضی است اما باید به این نکته توجه کرد که وزارت ارتباطات دولت یازدهم وارث شبکه وصله پینهای است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. حالا با گذشت تقریبا یکسال از این اظهار نظرها او در جدیدترین مصاحبهاش از میزان سرعت و کیفیت اینترنت خود ابراز رضایت کرده است. او در این گفتوگو اعلام کرده که در منزلش از یکی از شرکتهای ندا با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه سرویس دریافت میکند و از این سرویس راضی است و مشکلی با آن ندارد. واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار که با این سرعت مشکلی در دانلود و دریافت اطلاعات ندارد گفته است که او وقت دانلود کردن ندارد. همچنین او در واکنش به این سوال که آیا خانوادهاش نیز از این سرعت راضی هستند اعلام کرده که آنها هم با این سرعت مشکل ندارند و همین سرعت برای انجام کارهایشان کافی است. حالا مشخص نیست با این ابراز رضایت وزیر از سرویس اینترنت منزلش چه اتفاقی در انتظار کاربرانی است که با همین میزان سرعت مشکل دارند و بهدلیل قطع و وصلی مدام سرویسشان نمیتوانند به خوبی از سرویس اینترنت منزل یا محل کارشان استفاده کنند. با تمام اینها اما وزارت ارتباطات امیدوار است با اجرای پروژههای جدید خود در حوزه اینترنت مانند ارائه پروانههای جدید اینترنتی(FCP)، افتتاح پروژههای بینالمللی در زمینه کاهش قیمت پهنای باند مانند پروژه ایپگ و... تا پایان سال تا حدودی به حل معضل همیشگی کیفیت اینترنت در کشور پاسخ دهد. |