انجمن های تخصصی  فلش خور
توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64)
+--- موضوع: توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است (/showthread.php?tid=243155)



توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است - # αпGεʟ - 31-08-2015

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی‌بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد و درب دانشگاه بروی همه افراد جناح‌ها و احزابی که به دنبال ارائه برنامه‌های خود هستند باز است.

توصیه‌های انتخاباتی برای دانشگاه‌ها/درهای دانشگاه به روی تمام جناح‌ها و احزاب باز است 1



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها که در پژوهشگاه عصر انقلاب برگزار شد، گفت: دانشگاه نه تنها خود باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد بلکه باید این نشاط و امید را به متن جامعه نیز تزریق کند.

وی افزود: چنانچه فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی، خمودگی، یاس و بی‌‌اعتمادی باشد بدون تردید روند توسعه و پیشرفت کشور با بحران روبرو خواهد شد چون از یک سو دانشگاه نهادی اثرگذار و پیش رو در جامعه است و از سوی دیگر جامعه دانشگاهی به نهاد کمی و کیفی، نیروی قابل ملاحظه و اثرگذاری است.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: یکی از علل بی‌انگیزگی خمودگی و ناامیدی دانشگاهیان به حفظ عدم اثرگذاری آنان در معادلات جامعه و به فراخور آن در معادلات حاکم بر دانشگاه محل تحصیل و تدریس باز می‌گردد. عامل دیگر مربوط به یاس دانشگاهی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش برای بازگرداندن امید و نشاط و شادی در فضای دانشگاه یکی از راهبردهای کلان وزارت علوم است. تداوم فضای رکود، بی‌تفاوتی، بی‌ اعتمادی و ناامیدی در فضای دانشگاه خطر جدی برای کشور است و آنان که دغدغه منافع و مصالح کشور را دارند از لزوم تغییر فضای دانشگاهی سخن می‌گویند.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: اولین گام برای فائق آمدن در شرایط ناامیدی جلب اعتماد دانشجویان است. مدیران دانشگاه‌ها باید در وهله اول تلاش کنند تا اعتماد دانشجویان و دانشگاهیان را به خود جلب کرده و از همه مهم‌تر ما باید به دانشجویان و دانشگاهیان اعتماد کنیم. بی‌اعتمادی مسئولان کشور به نهاد علم سم مهلکی برای کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که اعتماد به کودک و جوان می‌تواند به رشد و تعامل حکومت کمک کند و به تقویت خود ارتکایی و اعتماد به نفسش بینجامد اعتماد به قشر دانشجو گامی مهم برای رشد و تعالی شخصیتی دانشجویان است.

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه ضمن هشدار به امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها اضافه کرد: برخی جریان‌ها و گروه های سیاسی به دلیل بی‌ اعتمادی و سوءظنی که به دانشگاه دارند سعی در کنترل آن می‌کنند و می‌خواهند با رویکردی امنیتی، آمرانه از بالا به پایین و از رهگذر اعمال زور و قوه قهریه و حاکمیت فضای ترس دانشگاه را کنترل کنند.

وی افزود: این گروه گرچه نیت‌های خیرخواهانه‌ای دارند اما ما می‌گوییم این راه و روش درستی برای مواجه با نهاد علم نیست زیرا نگاه‌های قهری و آمرانه با دانشگاه سازگاری ندارد، دانشگاه پادگان نیست که عده‌ای فرمان دهند و گروهی اطاعت کنند، علم و حقیقت هم چیزی نیست که با دستور عده‌ای و اطاعت گروهی تولید و کسب شود.

هاشمی تاکید کرد: عالم دانشگاهی و فرهیخته فرمانبری نیست که کورکورانه و ناآگاهانه چیزی را بپذیرد و فرمانی را گردن نهد. دانشگاه میدانی برای تولید علم، معنا، آگاهی و نقادی است و این خود بدون آزادی‌های آکادمی احترام به نظر و رای مخالف آزاد اندیشه و تضمین استقلال دانشگاه امکانپذیر نیست.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: جامعه‌ای که نتواند به دانشگاه به عنوان نهاد تولید علم معنا و آگاهی اعتماد کند باید به چه نهاد و گروهی تکیه کند. به نظر ما عده‌‌ای بی‌دلیل به دانشگاه بدبین و به آن سوءظن دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: مگر این نیست که انجمن‌های اسلامی در جریان نواندیشی دینی در دهه 1320 برای اولین بار در دانشگاه شروع به فعالیت کردند و مگر این نیست که دانشگاهیان حامی جدی نهضت ملی ایران بودند و مگر جز این است که دانشگاهیان پیش قراولان مبارزه با استبداد داخلی است و استعمار خارجی بودند و حامیان و حاملان انقلاب اسلامی.

وی افزود: نقش‌آفرینی جامعه دانشگاهی در دفاع از انقلاب و از کشور را در طول 8 سال کیست که فراموش کند پس کسانی که همواره فریادشان بلند است که دانشگاه و دانشگاهیان به فلان راه کج رفته‌اند به نظر ما درک درستی از تاریخ تحولات کشور و تاریخ دانشگاه در ایران ندارند و توصیه می‌کنیم مروری بر تاریخ تحولات ایران در یک سده گذشته داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه یک نهاد سالم است، گفت: همانگونه که علم فسادناپذیر است دانشگاه نیز یک نهاد سالم است. طبیعی است که دانشگاه با همه همراهی‌ها و پشتیبانی‌هایش از نظام و حاکمان به سیاست‌ها و برنامه‌ها نقش‌های گزنده‌ای هم داشته باشد و این جزو کارکرد نهاد علم است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی آگاه هم که زبان به نقد می‌گشاید قصدش ضربه زدن به کشور نیست و به دنبال مقابله با نظام و خواهان همراهی با ضد انقلاب نیست بلکه به دنبال اصلاح و تامین مصالح و منافع کشور است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر کجی‌ها، نارسایی‌ها، کوتاهی‌ها، خطاها و چالش‌های پیش روی کشور را دانشگاه‌ها و دانشگاهیان فریاد نزنند چه نهاد و گروهی باید این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: ما باور داریم که صالح‌ترین و شایسته‌ترین نهاد موجود در کشور برای ارزیابی و نقد منصفانه و عالمانه دانشگاه است. نهادی که به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و هیچ هدف و آرمانی جز اصلاح امور و خدمت به کشور ندارد.

هاشمی اضافه کرد: رشد علمی، پویایی، نشاط و امید در دانشگاه در گرو وجود امنیت، آزادی و قانون است و هر گونه فعالیتی باید با ملاحظه این اصول باشد. ایجاد نوعی توازن و هم‌زیستی میان این سه آرمان به پیشرفت و توسعه جامعه کمک می‌کند.

وی یادآور شد: مبنا بودن قانون حتی اگر قوانین هم بد باشند از برخوردهای سلیقه‌ای، جناحی و فردی جلوگیری می‌کند و به عدالت، انصاف و اخلاق نزدیک‌تر است.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: بدون تضمین آزادی و التزام به آزادی‌های آکادمیک نمی‌توان امید، پویایی و تحرک دانشگاه‌ها را شاهد بود و از دانشگاه انتظار تولید علم، آگاهی و نیروی متخصص داشت. بدون امنیت هم امکان تحقق قانونگرایی و بهره‌مندی انسانی از فضیلت آگاهی وجود ندارد.

وی با تاکید بر استقبال از تشکل‌های دانشجویی جدید افزود: هم‌اکنون نیازها، سلایق، تقاضاها و خواسته‌هایی در بدنه اجتماعی دانشجویی کشور داریم که تشکل‌های موجود شاید قادر به پاسخگویی و نمایندگی آن نباشند لذا متناسب با شرایط باید زمینه فعالیت و پاگیری تشکل‌های جدید فراهم شود. 

وی افزود: هیچ کس و هیچ مسئول دانشگاهی نباید از ظهور و فعالیت‌های تشکل‌های جدید واهمه و نگرانی داشته باشد. مبنای مجوز برای فعالیت فعالیت‌های جدید فقط باید قانون باشد. البته چارچوب‌ها و خط قرمزهایی باید حفظ شود و به تشکل‌های دانشجویی نباید نگاه سلیقه‌ای، حزبی و خارج از قانون داشت.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: حفظ حقوق و کرامت دانشگاهیان به عنوان مهم‌ترین سرمایه دانشگاه دغدغه کلیدی وزارت علوم است و هر برنامه دانشگاهی که در تناقض با حقوق و کرامت انسانی باشد فاقد وجاهت و اعتبار است.

وی ادامه داد: هدف عمده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تربیت دانشجویانی مطالبه‌گر، نقاد، پرسشگر، مسئولیت‌پذیر و آگاه به حقوق خود و مردم است. در این معنا فعالیت‌های فرهنگی امری فوق برنامه و حاشیه‌ای در دانشگاه نیست و در متن و بطن دانشگاه جاری است.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهارداشت: دانشگاه به عنوان مهم‌ترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا زمانی کارآمد خواهد بود و کارکردهایش را به خوبی انجام خواهد داد که در آن امکان نقد،‌ گفت‌وگو، تضارب آرا و آزاداندیشی وجود داشته باشد و نمی‌توان این فضا را محدود کرد. آنگاه از دانشگاه انتظار کارکرد درست داریم.

وی گفت: التزام به استقلال دانشگاه تضمین آزادی بیان و پایبند به آزادی‌های آکادمیک شروط اساسی برای نقش‌آفرینی دانشگاه است.  کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است و ما آن را فرصتی مناسب برای بحث و گفت‌وگوی علمی، پویایی و جلوگیری از تعصب علمی و فکری می‌دانیم.

هاشمی افزود: التزام به استقلال دانشگاه تضمین آزادی بیان و پایبندی به آزادی‌های آکادمیک شروط اساسی برای نقش آفرینی دانشگاه است.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: ما باید فضا و بستری را فراهم کنیم که فرزندانمان بتوانند استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و از رهگذر گفت‌وگو و نقد از یکدیگر بیاموزند و شناخت خود را نسبت به یکدیگر بیشتر کنند و با همه تمایزها و تفاوت‌ها زندگی مشترک و مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که دانشجویان ضمن پایبندی به اخلاق و حقوق شهروندی یکدیگر را نقد کنند و بدانند که نقد علمی با تهمت و افترا بسیار فاصله دارد و در جامعه احساس مسئولیت و مؤثر بودن کنند.

هاشمی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت استقلال دانشگاه تصریح کرد: رشد و توسعه علمی به عنوان مؤلفه اصلی توسعه پایدار و یکی از اهداف متعالی نظام مستلزم استقلال دانشگاه در حوزه‌های مختلف است.

وی گفت: دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید و مدیریت علم اگر فاقد استقلال و خودگردانی باشد نمی‌تواند در جهانی که توسعه علم شرط بقای جوامع است مفید باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تأکید کرد: برخی آموزش عالی و دانشگاه را بخشی از بروکراسی دولت به حساب آورده و در چارچوب همین نگرش رؤسای مراکز را و حتی مدیران گروه‌های علمی را بدون در نظر گرفتن صلاحیت‌ها تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: دولت در حوزه آموزش عالی بهتر است اصول چارچوب و جهت‌گیری‌های کلان را مشخص کند و اداره امور مختلف دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کند.

هاشمی اضافه کرد: استقلال دانشگاه به معنای انفکاک آن از جامعه و دیگر نهادهای موجود در جامعه نیست بلکه این نهاد با حفظ استقلال نسبی خود با جامعه و دولت در تعامل است.

معاون فرهنگی وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه عمدتاً محل اجتماع فرهیخته‌ترین افراد است پس عقل و منطق حکم می‌کند که اداره دانشگاه،‌ برنامه ریزی آموزشی و درسی،‌ تدوین کتاب‌های درسی و رونق گرفتن کرسی‌های نقد و نظر را به خود آنان واگذار کنیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: دانشگاه باید در برابر جامعه،‌ مردم و نهادهای مدنی پاسخگو باشد،‌ متکی به مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان بوده و اصول و ضوابط علمی بر آن حاکم باشد.

وی افزود: مدیریت دانشگاه باید مبتنی بر علم و شایسته سالاری بوده و جذب هیأت علمی و دانشجو معطوف به صلاحیت‌های علمی باشد. در دانشگاه باید همه چیز شفاف باشد و چیزی برای پنهان کردن وجود نداشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد: توافق هسته‌ای برای کشور ما یک پیروزی است بخاطر اینکه به واسطه آن تحریم‌ها شکسته می‌شود. حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ما حفظ و کشور از شر تحریم‌ها رها می‌شود. همچنین این توافق نشان‌دهنده ایستادگی در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ است.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای گامی محکم و سازنده برای با ثبات کردن منطقه است و ما دانشگاهیان دلایل گوناگونی در دفاع از سیاست خارجی دولت به ویژه در زمینه هسته‌ای داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار داشت: موضوع هسته‌ای و حل آن یک مسئله ملی است و متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست و این توافق در سایه انسجام،‌ وحدت،‌ همدلی و صبوری ملت و همه گروه‌های سیاسی حاصل شد.

وی با بیان اینکه قاطبه دانشگاهیان از توافق هسته‌ای خوشنود هستند،‌ گفت: این توافق نشان داد که بهترین راه برای حل مسائل گفت‌وگو،‌ عقلانیت و تعامل است و ما دانشگاهیان وظیفه خطیر برای بررسی و تبیین ابعاد این رخ داد داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: دانشگاه در ایران به دلیل موقعیت اجتماعی اش در انتخابات نقش اساسی و پیشگامی دارد. دانشگاه در انتخابات باید از هر گونه رفتار و کرداری که آن را در مظان سیاست‌زدگی و جناحی بودن قرار می‌دهد، دوری کند.

وی افزود: دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی‌بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد و درب دانشگاه بروی همه افراد جناح‌ها و احزابی که به دنبال ارائه برنامه‌های خود هستند باز است. در عین حال دانشگاه نباید به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل شود.

هاشمی تأکید کرد: امروزه در پرتو تحولات برق‌آسای علمی و تکنولوژیکی، محیط پیرامون ما به شدت در حال تغییر است و هرگونه برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و غیره که مشروط به شناخت نیازهای نسل جوان و کنونی کشور است.

وی در خاتمه اظهار داشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که تحولات،‌جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان را به شدت متأثر ساخته،‌ نسلی که علایق،‌ سلایق،‌ آرزوها و امیدهای بسیار متفاوتی با نسل‌های قبلی دارد.

انتهای پیام/